Hoe hoeven onderhouden, na afhalen van de ijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Hoe hoeven onderhouden, na afhalen van de ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 23:34

Mijn merrie haar ijzers worden er vrijdag afgehaalt, in verband met het veulen, wat op komst is.

Ze heeft al meerdere zomers seizoenen zonder ijzers in het land gestaan, maar de laatste keer waren ze heel slecht. Onwijs afgebrokkelt, en ze liep er heel slecht mee.

Nou wil ik dus weten wat ik het beste kan doen, om ze een beetje in vorm te houden. Ik weet dat ze wel wat afbrokkelen, maar ik wil het wel een beetje beperken als dat kan! Teren? Vetten? Niets doen?

Zowiezo smeer ik er al laurierzalf op, voor de groei..

Ik hoop dat jullie tips hebben!


Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:45

Teren drogen ze van uit, niet doen dus. Vetten helpt ook weinig..... daarmee houd je het vocht juist buiten.
Wat het beste is, is als ze iedere dag eventjes met haar voeten in het natte staat (blub of zoiets), dan drogen de hoeven niet uit, blijven ze soepel en zullen ze minder brokkelen.
Ook zelf een vijl kopen, en rafeltjes e.d. wegvijlen, en de rand rond houden.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 06:53

Ik denk dat de tips die Supertje je geeft eigenlijk het enige is wat je kunt doen..

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 07:51

Ik heb mijn paard ook sinds kort zonder ijzers staan.
Tja wat doe ik er aan goed onderhouden, goed nakijken of er geen kleine steentjes in de hoef gaan zitten.
Ik heb een spulletje van de hoefsmid gehad waarmee ik de onderkand van de hoeven/straal goed houd.
En idd ik maat ze vaak nat na het rijden zodat ze niet uitdrogen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 08:46

Palermo heeft in de zomer last van droge hoeven, kreeg toen als advies pedicure hoefcreme te gebruiken, heet tegenwoordig geloof ik Pediform.

Vochtinbrengend en zowel op als in de hoef te gebruiken.
Werkte erg goed.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 09:17

misschien kun je als je haar nog beweging geeft hoefschoenen omdoen om de hoef te beschermen

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 10:22

Ik denk dat de tips van supertje het best te gebruiken zijn .. niet te veel aanzitten.. en anders kun je altijd nog hoefschoenen proberen ? als je haar nog veel beweging gaat geven

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

F_Orumster

Berichten: 15306
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 11:04

als je toch gaat invetten, maak dan eerst met een borstel de hoef nat, en dan het vet erop.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:03

Bij mijn paard hebben hoefvocht en biotine echt heel goed geholpen! Hij had heel erg brokkelhoeven en na een paar maanden waren zn hoeven al veel sterker.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:18

Biotine voeren. Beetje vloeibaar op een boterham, voert makkelijker als ze anders alleen maar op het land staat, of je doet biotinepoeder over de biks als ze dat nog krijgt, maar dat moet je zeker een half tot driekwart jaar volhouden wil je verbetering zien. Voor de rest zou ik niet teren, wel vetten nadat je de hoef nat hebt gemaakt. Ik weet niet hoe je paard reageert als je haar met haar voeten in een emmer met water zet? Is ze dat gewend?

Je suis Charlie.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:27

snoopy_689 schreef:
Mijn merrie haar ijzers worden er vrijdag afgehaalt, in verband met het veulen, wat op komst is.

Nou wil ik dus weten wat ik het beste kan doen, om ze een beetje in vorm te houden. Ik weet dat ze wel wat afbrokkelen, maar ik wil het wel een beetje beperken als dat kan! Teren? Vetten? Niets doen?

Zowiezo smeer ik er al laurierzalf op, voor de groei..

Goed voeren (niet persé veel, maar wel goed), zorgen dat ze regelmatig in nattigheid staat en regelmatig de randen rondvijlen. Smeren heeft over het algemeen niet heel veel nut en is soms zelfs slecht. Vooral als de ijzers er net af zijn heb je nog last van de nagelgaten, daar moet je echt goed opletten dat je dat zo glad mogelijk houdt.

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 23:23

Cassidy schreef:
Ik weet niet hoe je paard reageert als je haar met haar voeten in een emmer met water zet? Is ze dat gewend?


Ze heeft het al wel een paar keer gehad, en doet het best braaf! Maar ze hebben nu een heeele modderige paddock, dus als ze daar eventjes instaat, dan zijn ze denk ik wel even bij getrokken.

Dat van die nagelgaten dacht ik al, ik hoop dat de schade een beetje beperkt blijft!

Bedankt voor alle tips!


_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 09:32

He Dais... Cin heeft vorig jaar ook een paar maanden zonder ijzers gedaan en toen gingen ze ook onwijs brokkelen en inscheuren.
Wat ik toen heb gedaan is idd vochtig houden, maar zeker ook zodra er een beginnetje van brokkelen of inscheuren te zien is direct een beetje netjes vijlen... dat voorkomt vaak erger.
Succes Knipoog Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:58

snoopy_689 schreef:
Ze heeft het al wel een paar keer gehad, en doet het best braaf! Maar ze hebben nu een heeele modderige paddock, dus als ze daar eventjes instaat, dan zijn ze denk ik wel even bij getrokken.


Is die paddock ook nog modderig als het van de zomer heel erg droog wordt?

Je suis Charlie.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:15

Lady staat nu ongeveer 5 weken alleen voor op ijzers.
Haar voorijzers gaan er ook nog af (ivm veulen). Ik doe er eigenlijk niks aan. Laatst was er een stukje van haar hoef afgebrokkeld en dat heb ik een beetje bijgevijld zodat er geen scherpe randen meer aanzaten. Vandaag was de hoefsmid er en die zei dat het er prima uit zag.

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lynn_Nikita, pretty en 41 bezoekers