allemaal bultjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

allemaal bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 22:36

Sunny staat sinds anderhalve week op een andere stal, vooral omdat hij daar nu ook al een paar uur per dag op de wei kan en dat kon bij mijn vorige stal niet. Nu heeft hij sinds gisteren overal bulten zitten. van voor tot achter.
Hij heeft uiteraard wel ander brok, maar hij is van speciaal uitgebalanceerd voer naar basisbrok gegaan met een scheut mais erdoor (had hij ook nooit gehad). Dit is nu dus voor het eerst in anderhalve week dat ik dit zie.
Kan dit door de brokken komen of zijn het, wat ik zelf denk, misschien toch teveel eiwitten.
(er staat trouwens momenteel net als in de meeste weilanden weinig tot geen gras in de wei, ze gaan puur naar buiten voor de beweging).
Hopelijk weten jullie iets.
groetjes joyce

Melody21

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:43

schimmel? Dat begint soms met bulten. Of een allergie?
Succes in ieder geval! Verward

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 23:05

Het is zo moeilijk te zeggen inderdaad omdat alles nieuw is, dus allergie weet ik niet. Maar hij is nooit allergisch geweest voor iets hoor.....
Zou het geen eiwitten kunnen zijn? ik hoorde dat ze daar ook bulten van konden krijgen.....? Verward

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:08

Ja dat kan inderdaad van teveel eiwitten komen, mijn pony heeft met name in de zomer daar ook last van. Maar het kan ook een (schimmel)infectietje zijn

Melody21

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:16

Knipoog Dat hij nog nooit allegisch is geweest zegt niets, hij is toch naar een andere stal gegaan. mischien zijn daar stoffen die bij zijn andere stal er niet waren? Eiwit kan wel , maar het zowiezo niet goed om zomaar ineens op ander voer over te gaan! Daar kan hij ook wel last van hebben.

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 10:09

Melody21 schreef:
;) Eiwit kan wel , maar het zowiezo niet goed om zomaar ineens op ander voer over te gaan! Daar kan hij ook wel last van hebben.


Dat weet ik wel, maar soms kan het niet anders. Op de stal waar ik altijd heb gestaan stond hij 23 uur op stal en een uurtje per dag naar buiten. ('s avonds na mijn werk in het donker). Hij zat helemaal in een 'dipje', was niet meer vrolijk en wilde ook niets meer. Nu hij hier staat is hij helemaal opgevrolijkt, maar ja ik wilde hem uiteraard het liefst zo snel mogelijk over zetten.
Hij is dus van hoogwaardig voer naar basisbrok gegaan, ik had andersom eigenlijk meer problemen verwacht dan nu. Ik weet dan ook echt niet wat het kan zijn, maar ik zal de DA wel even bellen.

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 17:03

Heb de DA gesproken en het komt hoogstwaarschijnlijk toch van de mais. Daar gaan we dus gelijk mee stoppen, het was in ieder geval geen schimmel.
Bedankt voor de reacties OK dan!

Melody21

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 12:30

Ik begrijp het wel,maar
je kon toch een zak meenemen van je oude voer of zelf een zak van het zelfde kopen en dan eerst half om half voeren met het nieuwe voer. Of kan dat niet bij je nieuwe stal? In ieder gaval fijn dat je hem hebt "gered" van die andere situatie! Knipoog
Succes , ik hoop dat ie snel weer bult vrij is Knipoog

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 14:41

Allergische reactie op iets??
Had mijn verzorg pony(oude) in de zomer altijd en helemaal erg met antivlieg op zn lijf...
Misschien dus ook iets van wat in de zomer komt ofzo??aangezien mijn oude verzorgpony richting zomer ook altijd bulten kreeg ....

GIGIBO
Berichten: 55
Geregistreerd: 18-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 10:11

mais is inderdaad niet goed voor paarden.maar voor koeien,oke het is goedkoop voer,maar gezond voor je paard??? ik vind van niet. ik ben erg benieuwd of de klachten verdwijnen door te stoppen met mais voeren.waarschijnlijk wel.