Dierenarts eivoel vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Dierenarts eivoel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 16:22

Beetje rare titel hoor, maar ik heb dus een merrie die totaal geen tekenen van hengstigheid laat zien en die ik wil laten dekken dit jaar. Ik heb al aan mijn dierenarts gevraagd hoe dat moet en hij mompelde iets over opvoelen, maar het is me nog steeds niet duidelijk nu Verward Hoe werkt zoiets precies?


marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:33

Als hij haar scant kan hij precies zien hoever ze in haar cyclus zit, en dus met regelmatig scannen/opvoelen weten wanneer ze hengstig is *LOL*

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 18:49

Wauw...regelmatig scannen en opvoelen....dat gaat me misschien een dierenartsrekening van een eurotje of 250 opleveren.....da's meer dan het dekgeld en dan is het met deze kosten erbij niet rendabel om een veulen te nemen, want dan moet ik er alleen maar op toe leggen!

Ik heb weleens gehoord van hengstenhouderijen die zelf scannen en dat je dan voor een vast bedrag onbeperkt kan komen scannen. Weet iemand hier iets van?

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:09

ik heb ook met mijn dierenarts van te voren een vast bedrag afgesproken voor alle scans/opvoelen enz!
zou ik zeker doen!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:52

als je ene goede dierenarts heb dan kan hij best vaststellen door op te voelen hoelang het kan gaan dueren.
hij zal echt niet elke dag komen ofzo hoor.
heb je in de buurt geen schouwhengst (bv shetland hengstje) die je even langs je merrie kan laten lopen een paar keer in de week ofzo?

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 00:34

Gaat het om je Tinker of niet?
Mijn tinkermerrie laat ook totaal niks merken als ze hengstig. Vorig jaar zijn we naar een veearts geweest die goed bekend staat en die heeft haar toen gescand of het ei goed was, of wanneer ze hengstig werd. In principe hoef je maar 1 keer te gaan en dan kan de DA voorspellen wanneer je ongeveer naar de hengst moet.
Maar laat mijn DA het nou harstikke fout hebben gehad, ze was absoluut niet hengstig waardoor ik dus extra heb moeten betalen bij het hengstenstation voor stalling en omdat zij haar ook weer hebben laten scannen. Toen bleek dat ze pas na een week hengstig werd en hebben we haar hengstig gespoten. Dat lijkt bij mijn merrie toch het beste te werken, de keer daarvoor hielp dat ook.

Dit jaar zit 1 keer scannen bij de dekprijs inbegrepen. Dus ik breng haar gewoon en laat haar daar scannen om te bepalen wanneer er gedekt moet worden. Misschien hebben ze daar een betere veearts Haha!

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 08:15

Irish is ook nooit duidelijk hengstig, maar ze hoefde de hengst maar te zien en whoepa ze werd spontaan hengstig!


peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 09:35

Nee, het gaat om Jildau, bij Eileen is het overduidelijk! Eileen is ook ontzettend makkelijk met dekken (en met andere paarden in het algemeen) terwijl Jildau een echt baas is, heel dominant en agressief tegen andere paarden, dus ik hoop dat dat goed gaat bij de hengst en dat ze hem niet, door de kluisterband heen, in elkaar mept Lips are sealed

Misschien is hensgtig spuiten bij haar ook de beste optie, dat is ook makkelijker want dan kan ik haar vanaf haar vakantieadresje meteen naar de hengst door brengen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 30 bezoekers