niet nageven: neus in de lucht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-01 11:28

Probleempje: Mijn paard krijg ik de eerste 20 minuten dat ik aan het rijden ben, niet aan de teugel. Na ongeveer een half uur is hij erdoor, maar dan is hij gewoon moe en geeft zich dus over. Nu heb ik van ellende maar een slof aangeschaft, zodat ik hem eens een weekje dwing om meteen na te geven, misschien dat ik te zacht voor hem ben, en ik hem nu eens een keertje moet laten zien wie er nu met wie aan het rijden is.
Als ik die slof gebruik, gooi ik hem er meteen af als hij na gaat geven. (de slof dus). Is dit heel erg fout of wat zouden jullie doen???
HELLUP!!

Toos paardloos


Aletta
Berichten: 50
Geregistreerd: 26-05-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 11:53

De slof blijft een beetje een 'gevoelig' onderwerp.
Krijg je wel les?
Zo nee, dan zou ik eerst iemand zoeken en zo ja, als jou instr. het ook een goed idee vindt kun je het eerst eens tijdens een les uitproberen.
Soms raak je gewoon gefrustreerd, heel begrijpelijk.
En als hij na een half uur toch gaat nageven ben je toch goed bezig?
Is hij goed aan je been?
Misschien heeft je paard een stugge kaak of iets dergelijks.
Ik wens je veel succes.

DE HEMEL OP AARDE,
LIGT OP DE RUGGEN DER PAARDEN

Dees

Berichten: 18904
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 11:56

Als jouw paard wel aan de teugel wil lopen na 20 minuten opwarm tijd, dan doe je het eigenlijk wel goed. Je moet geduld hebben, je paard geeft aan eerst warm te willen lopen, dat zal ze dan zeker ook nodig hebben. Als het paard vordert in de training zal het vanzelf in staat geraken eerder áan de teugel' te gaan lopen.
Je moet goed voorwaarts blijven rijden, en contact zoeken. Zodra het paard er dan klaar voor is krijg je de aanleuning wel van je paard. Dat proces mag je niet afdwingen met bijvoorbeeld een slof. Je kan dan denken dat het beter gaat omdat je paard aan de teugel lijkt te lopen, wat je er in werkelijkheid mee bewerkstelligt is dat het paard een verkeerde houding aan gaat nemen, waarmee je dus op lange termijn meer kapot mee maakt. (vastgereden paard in verkeerde houding).

Heb geduld. Geef je paard de tijd om de spieren los te maken. Blijf ook rustig met je handen, wacht op je paard terwijl je lekker losrijdt. je zal er voor beloond worden.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-01 13:20

Dees, je hebt gelijk, maar ik wordt er helemaal frusty van. ik zit de eerste 20 minuten echt te "vechten" als het ware... Ik krijg hartstikke goed les van iemand die nationaal rijdt, en zij zegt ook dat hij zo lang lang blijft.... Ik blijf maar proberen (dan maar zonder slof)

Toos paardloos

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 17:25

Jarrander wil ook nooit in het begin.
mijn instuctrice zegt altijd dat ik veel overgangen moet rijden, veel voltes enz enz.

Ik ben tte lief zegt ze en moet strenger doorvragen, dan komt hij wel naar beneden!

Succes!

groetjes Melissa

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 18:56

ik kan je het boek ruiters en rechters aanbevelen, dat geeft aan hoe je verreden paarden kunt corrigeren, ervan uitgaande dat je paard verreden is. Wellicht kun je eerst eens een weekje proberen niet te vechten. Gewoon de teugel in licht contact houden NIET trekken en gewoon voorwaarts rijden. Proberen om gelijke druk te krijgen op beide teugels (rechtrichten dus). Je niet druk maken waar je paard zijn hoofd heeft als er maar een constante aanleuning is. Kijk eens hoe je paard daar op reageert, kost even een weekje maar wat is een week op een mensenleven?

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 20:37

Mischien is er lichaamlijk iets aan hand?? een paardje dat ik ken had een soortgelijk probleem, bleek hele grote haken aan zijn kiezen te hebben, tandarts is geweest en het beestie loopt weer harstikke lekker. Je weet maar nooit Verward

RESPECT VOOR JE MEDEMENS!!!!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 23:43

Gewoon volhouden Lachen 4 jaar geleden kreeg ik Waldo de laatste vijf minuten aan de teugel. 2 jaar geleden begon ie na een half uur naar beneden te gaan. Nu loopt ie na 10 minuutjes naar beneden en daar ben ik al lang tevreden mee Knipoog

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 01:32

Paity wilde toen ik net met haar begon ook niet nageeflijk lopen. Nu komt ze in stap meteen als ik het vraag. In draf duurt het nog wat langer, maar door veel voltes, slangevoltes en keertwendingen te rijden en veel schouderbinnenwaarts wordt ze soepeler en makkelijker in de hand. Het is heel belangrijk om je benen erbij te houden. Door goed voorwaarts te rijden (niet alleen maar harder lopen!) komt het paard uiteindelijk neerwaarts.
Wel draaf ik eerst een tijdje aan de langere teugel, met een klein beetje contact met de mond. Hierdoor "loopt ze alvast warm" en heeft ze niet meteen het gevoel dat ze dingen MOET. Schijnheilig

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 13:54

20 Minuten is gewoon normaal lijkt me. Maar om hem te 'dwingen' met een slof naar beneden lijkt me zeker niet de juiste manier. Die van mij loopt niet met zijn hoofd in de lucht maar is zeker in het begin niet constant nageeflijk. Hij moet echt eerst warm lopen. En moe zijn en over geven komt er bij mij niet in als hij niet wil of last heeft gaat hij echt niet nageven. Overleg eens met je instructrice en gun je paardje anders gewoon wat tijd. Succes ermee.

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 20:53

20 min valt toch nog wel aardig mee (mijn paard doet er soms 40 min. over)! Belangrijkste is dat je een eerlijke aanleuning krijgt ipv geduw en getrek.

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 18:04

dit verhaal heb ik en aantal weken geleden ook geschreven..ik werd er moedeloos van.
Maar gelukkig krijg ik goed les...en we hebben het probleem zo goed al opgelost.Haha!
ik heb wel heel hard getraint iedere dag met als grond regel...eerst ontspanning erin rijden...dus in begin NIET op dat hoofd letten, veel drijven, VEEL drijven, en veel variatie en overgangen.
en bouw die inrijtijd af iedere dag met 5 minuten of zo..
ook vooral niet te lang in stap proberen dat hoofd omlaag te krijgen..want dan kun je de stap gang verpesten, probeer het probleem ieg op een volte en in draf op te lossen, veel 8 tjes..
en..EERST drijven,stelling nemen, dan ophoudinkje..en wel een flitsend snel ophoudingkje, liever paar snelle hele korte achter elkaar dan vasthouden..en open meteen je hand als hij al een cm toegeeft...
maar alles vanuit een voorwaartse impuls...als die er niet is heeft het sowieso geen zin..SUCCES!!!!!!!


gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 20:47

Misschien is een fysiotherapeut iets? Die kan het paard losmaken en eventuele knopen en onregelmatigheden aan je paard ontdekken en oplossen. T is alleen geen goedkope oplossing aangezien hij het in een behandeling niet meteen goed kan krijgen. Ik denk dat het lichamelijk is, hij voelt zich op een of andere manier niet lekker of je zit (onbewust!) scheef in het zadel waardoor het paard op allerlei manieren kan gaan verzetten. Maar je kunt er wel degelijk baat mee hebben! Ik heb zelf een verscheten kun je haast wel zeggen pony op stal gekregen die door niemand eigenlijk meer fatsoenlijk te rijden was, ze hield haar hoofd zo hoog dat ik haar neus en blesje kon zien.... Het heeft mij 4 jaar gekost om haar een beetje ontspannen te laten lopen. Van alles geprobeert instructie ed maar niets hielp. Ik heb haar met alleen een teugeltje en een tonglepel, ze pakte het bit vast en ging met mij aan de kletter, gaan stappen en soms wel een uur lang en dmv heel zachtjes en heel veel geduld naar beneden gereden. Ik maakte voor de afwisseling buitenritjes waarbij ze zich kon uitleven en haar conditie beter werd. Ze kan nu onstpannen lopen en nageven maar het duurde 4 jaar. Grijp niet te snel naar een slof en stel je doel iets minder hoog en zorg dat de basis goed is! veel succes ermee. gr gabrycha

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 23:53

eerst ha dik hier ook erg last van met mijn paard..
Wat je absoluut niet moet doen is gaan zagen en erge druk op de teugels zetten of hulpteugels gebruiken.
Je moet ook eigenlijk niet met je handen, maar met je benen werken.
Zorg dat je hem onder controle heb houd je handen stil en boven het zadel.
Rijd veel voltes.. (eerst in stap) en geef veel been.
Maak bijvoorbeeld eerst een kleinere volte en daarna probeer je hem op je binnenbeen stedes meer een beetje naar buiten te duwen.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 18:39

zorg dat ie in ieder geval goed aan het been is! dan is erg belangrijk en vervolgens gewoon met veel ontspannen overgangen rijden en in stap ( later in draf) voltes sluiten en openen. Na de galop is het vaak makkelijker om ze te laten ontspannen.
heel veel suc6 en ikzelf ben geen voorstander van een slof, probeer of het zonder lukt. als je paard in het begin niet rond loopt is het ook niet erg. maar goed je kan altijd kijken hoe het gaat met slof, als je hem er maar meteen weer af haalt als je bereikt hebt wat je wilt, maar dat had je geloof ik al wel bed8..
groetjes remi

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers