Zwakbegaafde aangezet tot zelfmoordaanslag v. €20

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Zwakbegaafde aangezet tot zelfmoordaanslag v. €20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:16

www.nu.nl schreef:
'Zwakbegaafde tiener kreeg 20 euro voor zelfmoordaanslag'

Uitgegeven: 24 maart 2004 23:22
Laatst gewijzigd: 25 maart 2004 00:36

TEL AVIV/NABLUS - Israëlische militairen hebben woensdag een 14-jarige geestelijk gehandicapte jongen aangehouden die een gordel met explosieven droeg om een zelfmoordaanslag te plegen. De Palestijnse jongen werd aangehouden bij de controlepost Hawara bij Nablus op de Westelijke Jordaanoever, meldden de Israëlische strijdkrachten.

Hij zou op de militairen zijn afgerend en hebben geprobeerd de explosieven te laten ontploffen. De jongen kreeg van een op afstand bediende robot een schaar aangereikt, waarmee hij zich van de gordel kon bevrijden. Soldaten zeiden dat de jongen 20 euro zou hebben gekregen om de aanslag te plegen.

Kinderen

Volgens de Israëlische regering schakelen Palestijnse groeperingen steeds vaker kinderen in voor hun strijd. Palestijnse politici hebben dat herhaaldelijk ontkend. Nog geen twee weken geleden was een 12-jarige Palestijnse jongen aangehouden die explosieven smokkelde.


Hier schoten toch echt de tranen van in het ogen... 20 euro voor een leven... en hij zou er toch niets aan hebben, omdat hij dood zou gaan, wat hij waarschijnlijk niet eens besefte...

Dit is dieptriest... En heb verder even geen woorden meer...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:19

En allemaal in naam van God

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:23

dit is een politieke kwestie fasel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:26

Laten we politiek of God of weet ik veel wat er nou eens niet bij betrekken... Alsjeblieft.

Hier werd bewust misbruik gemaakt van een jongen die zwakbegaafd was, ze boden hem geld, als hij een zelfmoordaanslag pleegde. Hij had het verstand niet, om te beseffen dat hij dan dood was, en niets aan dat geld heeft... En dat doet mij zeer, iemand zo misbruiken om/vanwege zijn handicap...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:27

Ik wil er slechts mee zeggen dat veel van deze dingen allemaal onder luide roepen 'in naam van God of Allah' worden voltrokken. Kunnen jullie hoog en laag springen maar zo is het wel.

SP: dat weet ik ook wel maar feit is dat het wel met dat excuus gedaan wordt. En dat het dan een zwakbegaafde jongen is? Tja, in hun ogen is hij hier vast voor op de wereld gezet.

Kom op, gezonde mensen doen zoiets toch niet?
Laatst bijgewerkt door Faas op 25-03-04 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:28

Nou denk wel dat hij die 20 euro aan zijn familie gaf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:29

En dus is het niet erg Annefloor?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:29

fasel: natuurlijk is dat zo net als dat 500 jaar geleden dat in de naam van christus gedaan werd. dat is niets nieuws onder de zon.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:31

Ik had het al gezien in de krant. Verschrikkelijk...

Inderdaad Maya. Misbruik is het eigenlijk...
Die jongen is enkel 14 jaar oud en zwakbegaafd. Hij heeft vast niet geweten dat zijn leven op zijn leven op deze manier op het spel stond. Inderdaad misbruik maken van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:31

Fasel en Superpepijn, willen jullie zo vriendelijk te zijn, om die discussie per pb of in een ander topic voort te zetten? Kan hartstikke interessant zijn, maar er zijn al talloze discussie's gevoerd, waar ik in dit topic geen zin in heb...

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:34

Ik vind dit echt verschrikkelijk. Bijna niet te begrijpen dat het in de wereld zo kan gaan. En zo'n 14-jarig zwakbegaafd jongetje weet waarschijnlijk maar half wat er op het spel staat. Dat de ouders dit ook goed vinden, €20 zal voor hun dan wel wat meer waard zijn dan bij ons, maar je laat je kind daar toch geen zelfmoordaanslag voor plegen. Kan er bij mij niet in, zoals denk ik bij niemand die dit stuk leest.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:41

Maya schreef:
Fasel en Superpepijn, willen jullie zo vriendelijk te zijn, om die discussie per pb of in een ander topic voort te zetten? Kan hartstikke interessant zijn, maar er zijn al talloze discussie's gevoerd, waar ik in dit topic geen zin in heb...
het is pepEijn. hoe kan je een topic openen over een palestijnse/israelische kwestie en verwachten dat niemand over de politieke problemen begint? Verward

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 00:21

Ik denk dat het Maya meer gaat om het leven van de jongen waar zo makkelijk mee omgegaan wordt, niet om de hele kwestie er om heen.

Citaat:
Hier werd bewust misbruik gemaakt van een jongen die zwakbegaafd was, ze boden hem geld, als hij een zelfmoordaanslag pleegde. Hij had het verstand niet, om te beseffen dat hij dan dood was, en niets aan dat geld heeft... En dat doet mij zeer, iemand zo misbruiken om/vanwege zijn handicap...


Ben ik het mee eens.

Helaas schijnt het voor een heleboel mensen handig, geinig of wat dan ook te zijn om misbruik van deze mensen en kinderen te maken.
Hier in Nederland in mindere mate, maar heb helaas vaak gezien hoe vaak ze de dupe zijn, zelfs kinderen onder elkaar gaan best wel ver hierin.

Niet te vergelijken met bovenstaand krantenbericht gelukkig.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 00:24

Ik hoorde het op het nieuws. Ik heb er geen woorden voor! Verdrietig

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 00:26

Vreselijk gewoon, zo iemand te misbruiken voor zo'n actie
Die mensen zijn echt ziek Frusty

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 00:44

Ik had 't gisteren al op 't nieuws gezien. In en in diep triest. gewoon belachelijk om je tot zoiets te verlagen!

Donna1
Berichten: 997
Geregistreerd: 25-01-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 01:11

ik heb maar 1 ding hierover te zeggen WALGELIJK

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 01:35

Op het moment dat een heel volk zich collectief gaat opblazen, is er toch ergens iets heel erg mis gegaan... Dat kun je niet terug redeneren op een paar losgeslagen gekken.

Wat je hier in feite ziet is collectieve wanhoop.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 01:38

Vreselijk....

Heb hier gewoon geen woorden voor... arme jongen... Ik hoop tenminste voor hem dat hij niet wist waar hij mee bezig was :/ anders is hij geen greintje sympathie waard.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 09:18

Diep en diep triest.

Zag het gister op het nieuws..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 09:24

Idd triest, héél triest.

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 11:39

Triest!
Maar ook ouders van kinderen. Die hangen hun kind vol met dynamiet en zeggen vervolgens: ""ga je daar maar bij die soldaten opblazen.

Dan ben je toch ook niet helemaal goed! Frusty

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 11:48

Volgens mij wisten de ouders er helemaal niks van in dit geval.
Hij is misbruikt door extremisten. Neemt niet weg dat het erg triest is dat er kinderen bij betrokken worden, maar dat is in elke oorlog.

Ik krijg eerlijk gezegd wel een beetje de kriebels als ik zo'n verhaal hoor van een hele gladde amerikaanse woordvoerder van Sharon.
Heilig boontje, Israel pleegt ook net zo goed aanslagen en werpt bommen.
En dan komen ook kinderen bij om.

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 11:51

essie79 schreef:
Volgens mij wisten de ouders er helemaal niks van in dit geval.
Hij is misbruikt door extremisten. Neemt niet weg dat het erg triest is dat er kinderen bij betrokken worden, maar dat is in elke oorlog.


Ik had 't ook niet over deze keer, maar in het algemeen. Het slaat gewoon nergens op, dat je meer om Al-Quida (hoe schrijf je dat?) geeft, dan om je eigen kinderen!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 11:54

dit is het enige dat ik erover kwijt wil : heel triest wat ze met de jongen gedaan hebben. Voor de rest is die hele kwestie daar letterlijk oog om oog, tand om tand. Verdrietig