Solarium, Stapmolen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Solarium, Stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 21:22

Ik sta nu dus alweer ruim een maand op een best wel chique pensionstal, mét solarium en stapmolen.
Ik heb Eldien nog niet in de molen gehad, woensdag wel 10 minuutjes onder het solarium. Ze had flink hard gewerkt, en zo kon ze lekker cooling-downen
Hoe vaak/wanneer/waarvoor/hoe lang gebruiken jullie een stapmolen of solarium? Ik heb er namelijk zelf heel weinig ervaring mee (geen luxe stallen gewend Schijnheilig ) Weet wel dat je ze nooit te lang onder een solarium moet laten staan ivm verbranden.
Hoe hoog hoort zo'n ding eigenlijk te hangen?

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:35

solarium is heerijk als ze goed gezweet hebben of als je je paard gewassen hebt. hoe hoog en hoe lang kan ik je niet vertellen, heb ik niet zo veel ervaring mee...
is die molen een stapmolen zoals die oude bij frielink? of echt een dichte trainingsmolen, waarin draf evt ook mogelijk is? een stapmolen is opzich een heel handig iets, als je paard er niet bang voor is. je paard krijgt beweging en op een harde ondergrond is het echt heel goed voor de pezen. niet te lang in het begin, en rustig opbouwen. ik deed zette ze er altijd aan als ik ging uitmesten. heel handig Haha!
ook bij paarden die na het uitstappen nog veel nazweten is het prettig... die zet je dan nog gewoon een kwartier in de molen en dan zijn ze wel helemaal afgekoeld

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:44

bij ons hebben ze ook een solarium, ik vind het echt heel handig voor als je paard hard gewerkt heeft, kan je hem wassen en zo onder het solarium zetten, bij ons moet je er dan een muntje in doen, en dan staat hij zowizo 15 minuten aan, dan springt hij weer uit en is je paard nog niet droog doe je er gewoon weer een muntje bij...

mag ik vragen op welke stal je nu staat?

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 21:50

kreeg per PB:
Als je paard hard gewerkt heeft zou ik m juist niet onder het solarium zetten Jij wilt dat zn spieren afkoelen, maar in plaats daarvan ga jij ze weer opwarmen beetje tegenstrijdig.Dan kan je m bter goed uitstappen en een zweetdeken op doen. Ik zet mijn paard alleen onder het solarium als ik hem bijv. gewassen heb en hij snel moet drogen. Dat is mijn mening, idereen kijkt daar natuurlijk anders tegenaan, maar misschien heb je er wat aan

-Schrijfster had geen zin om het hier in het topic te zetten, dus laat haar even anoniem-

Mocht iemand hier een zinnige reactie op hebben> graag Lachen

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:52

Hoi,
ik vind wel dat zij gelijk heeft, daarom gaan de paarden bij ons ook eerst onder een douche en dan onder solarium

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:55

hee

Dank je wel. IK ben het er ook volledig mee eens Haha!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 21:57

Sta op een privéstalletje in Geesteren (overijssel) die mensen wonen er nog niet zo heel lang, maar hebben het hele zootje overgekocht (er heeft een kleinschalige springstal gezeten) hebben zelf een paar paarden, ik huur een stal, en een man huurt 2 boxen, en that's it. Ze willen liever niet heel veel drukte/onderling gedram (en dat héb je vaak op pensionstallen jammer genoeg), dus hebben haast geen pensionpaarden, en ik had mazzel dat ik er kon staan, ik kende die mensen al een paar jaar.

LiSSy:
De stapmolen is vrij modern- dus geen vastknoop ding, maar met van die hekken en een houten omheining, kunnen overigens maar 3 paarden in- maakt ook niet zoveel uit, want ze hebben ook niet veel paarden. De bodem is behoorlijk vast leemzand, ligt iets opgehoogd als een soort baan zeg maar.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 21:58

rockey schreef:
Hoi,
ik vind wel dat zij gelijk heeft, daarom gaan de paarden bij ons ook eerst onder een douche en dan onder solarium

Dan koel je ze dus eerst onwijs af, en daarna warm je ze weer op?! Niet logisch Scheve mond

Edit: Oh, en nu ze toch reageert, kreeg die Pb van Geriette, dus ze is het heel erg met zichzelf eens...

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:00

ik kom echt uit het stenen tijdperk merk ik alweer ik geef mijn paard geen tierelantijntjes enzo...

Als zij doen wat ik zeg, doe ik wat zij willen....

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:01

Hoi Concorde,

Ja, ik vind het niet onlogisch wat ik zeg, dus ik ben het idd met mezelf eens en ik ben niet de enige........

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:02

idd niet echt logisch...
in mijn inziens is het solarium ervoor dat je paard niet te snel afkoelt... dus niet te dicht boven je paard hangen.
als je je paard uitstapt tot hij niet meer hijgt, zweet hij vaak nog wel behoolrijk en zijn de spieren over het algemeen ook nog erg warm. ik doe het met zweetdeken, maar als ik een solarium had zou ik het daar wel mee doen Haha! (reactie op de anonieme schrijfster)

enne, lieke, zo'n trainingsmolen kan je ze best stapwerk in laten doen. gewoon goed opbouwen en op een gegeven moment kan ze er makkelijk een halfuur in lopen. goed voor de conditie en pezen

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:02

Concorde"]
[quote="rockey schreef:
Hoi,
ik vind wel dat zij gelijk heeft, daarom gaan de paarden bij ons ook eerst onder een douche en dan onder solarium

Dan koel je ze dus eerst onwijs af, en daarna warm je ze weer op?! Niet logisch Scheve mond

Edit: Oh, en nu ze toch reageert, kreeg die Pb van Geriette, dus ze is het heel erg met zichzelf eens...
[/quote]

Douche is om ze lekker af te laten koelen en de spieren op te warmen, dus dat je paardje niet stijf wordt. Kan best hoor. Een solarium verwarmd niet zodanig dat je je paard helemaal opwarmd.

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:03

Hahahahahahahahahahahah, reactie op de anonieme schrijver, grappig *LOL*

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:05

tja moest er toch iets neerzetten Haha!

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:06

Ja, dat is heeel erg duidelijk inderdaad Rolleyes Was trouwens sarcastisch bedoeld hoor Lissy Knipoog

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:11

nou bij ons zit het dus zo; zodra ze gereden zijn worden ze eerst nog goed uitgestapt zodat ze op adem zijn, en dan worden ze afgespoten met warm water, en dan zweetdekentje op, en hoeven wassen en onder het solarium, is dat zo slecht dan Verward

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:14

Hoi,

Nee hoor, vind ik niet slecht, heb ik nooit gezegd

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:15

met warm water helemaal niet... maar ik denk dat lieke koud water bedoelde Knipoog

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:17

ja dat dacht ik ook daarmom zet ik het er maar even bij Knipoog maar pas als het zonnetje straks weer lekker schijnt worden ze weer met koud water afgespoten

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:24

Ik vind het teneerste al niet netjes dat je zomaar de inhoud van een pb hier neerplant, met of zonder naam van de schijfster. Zoiets handel je per pb af! En ze heeft nog gelijk ook
Een paard onder iets warms zetten, zoiets koelt toch niet af? Dat verwarmt of houd alleen maar warm. Uitstappen is dan toch echt beter. Hoe kun je nu spieren aflaten koelen door ze warm te houden?

En Geriette reageerde volgens mij op Rokcey met ik ben 't met je eens, dus wat voor een opmerking je daarover weer plaats.. beetje kinderachtig.

edit:spelfout
Laatst bijgewerkt door Sammie op 25-03-04 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

- Offline -

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 22:34

Ik had het dus idd over koud water.
Over die pb: ik heb haar per pb gevraagd waarom ze het niet hier had geplaatst, waarop ze antwoorde dat ze daar geen zin in had. Toen heb ik het eerst anoniem geplaatst, maar toen ze reageerde op dat bericht dat ze het er helemaal mee eens is heb ik haar naam er voor t gemak maar even bij gezet

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:35

Hoe dan ook is een pb een PERSOONLIJK bericht. Als je dan iets wilt plaatsen, vraag dan eerst of dat mag.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 25-03-04 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

- Offline -

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:35

Ja, is echt een gemak idd Frusty

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:38

zullen we maar eens terug komen op het onderwerp van de topic misschien iets gezeliger weer?

Als zij doen wat ik zeg, doe ik wat zij willen....

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:39

Hoi

Ja prima, ik heb mn mening al gegeven via een pb die gelijk openbaar werd gesteld, dus ga gerust verder met een "gezellig" topic


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 bezoekers