Bah sommige foto's wel copyright!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Whisper

Berichten: 132
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Friesland

Bah sommige foto's wel copyright!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-01 17:43

Ik baal eigenlijk best.
Ik ben steeds druk bezig om foto's zonder copyright te zoeken voor mijn site. Het lukt tot nu toe aardig... Maar nu kom ik weer een paar tegen die ik op mijn site heb staan die wel copyright hebben. Ik heb diezelfde foto's ergens anders zonder problemen kunnen downloaden. Er stond trouwens zelf bij dat deze foto's gebruikt mogen worden als bijvoorbeeld wallpaper of voor een website. Dan baal ik toch echt even.
Als iemand zegt dat deze plaatjes gebruikt mogen worden, dan ga je er toch van uit dat er verder niets achter zit.
Sorry, dit moest ik dus even kwijt. Frusty

[i:827a22a2f5][color=darkred:827a22a2f5]probeer eerst het probleem bij jezelf te zoeken en dan pas bij het paard[/color:827a22a2f5][/i:827a22a2f5]


Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 17:51

je eerste friese foto, daar staat ook wel degelijk copieright op terwijl jij erop heb gezet dat het van jou is. dat is helemaal niet netjes om te zoen. trouwens om die onderste staat volgens mij ook copyright.sommige fotograven kunnen het je echt moeilijk maken en je zelfs een rechtzaak opleggen, dus oppassen geblazen.
Als ik jou was zou ik in ieder geval je eigen copyright eraf halen en de bovenste foto verwijderen, mits je toestemming hebt om hem te gebruiken.
jammer, want de foto van lute is heel mooi he:-)
maar ja fotograven fotograferen voor hun beroep en als iedereen foto's gaat overnemen tsja dan verdienen ze ook niets meer Knipoog

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 18:19

De meeste fotograven doen niet moeilijk als je vraagt of je de foto's mag gebruiken op internet. Meestal is het voldoende om de naam van de fotograaf erbij te vermelden.

Gewoon even bellen of een mailtje sturen om het te vragen.
Ik heb op mijn site ook een paar foto's met copyright (Marion Keijzer) en daar heb ik ook toestemming van gekregen.

Whisper

Berichten: 132
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Friesland

reactie op: breyer club nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-01 18:21

Bedankt dat je het even zegt. reactie op: breyer club nederland

Ik heb die foto van een engelse clipartsite gedownload.
Ik ben behoorlijk alert op de foto's die ik plaats op mijn website, maar ik kom nu wel een paar tegen die wel copyright hebben en daar baal ik flink van. Het is absoluut mijn bedoeling niet om de auteursrechten te schenden en ik ga er vanuit dat ik op clipart sites foto's vrij kan downloaden en gebruiken als dit er op staat.
Zou ik trouwens de link van die site mogen waar je die foto staat?
en heb je misschien nog meer foto's gezien op mijn site die weleens copyright kunnen hebben. De laatste vraag is eigenlijk gericht aan alle boktgebruikers.


Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 18:30

nou ik ken de fotograaf persoonlijk die die foto heeft gemaakt en ik weet hoe zijn stijl is. zelfs in het friese bl;ad zetten ze er wel eens een andere fotograaf bij haha. ik zeg het ook niet als kritiek ofzo maar gewoon als waarschuwing. dat heeft hij bij mij ook gedaan namelijk.
ik had foto's van een duitse fotograaf en die kon dus echt heel moeilijk gaan doen.
de foto's van hem staan niet op een site, ik heb er zelf wel een hele hoop op omdat hij ook onze paarden heeft gefotografeerd.
de meeste foto's komen toch denk ik uit boeken, en de een gebruikt ze en de ander etc.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 21:06

op ELKE foto die niet door jou zelf is gemaakt zit in principe copyright.

Je zoekt dus gewoon de maker van de foto op, en vraagt of je de desbetreffende foto mag gebruiken.
De site waarvan er stond dat je ze mocht gebruiken zal vermoedelijk de site van lady valentine zijn, die jat bij het leven, dus trap daar igg niet in.
Als je foto's nodig hebt, roep je maar (waarvan)

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 21:45

Meestal zijn fotografen juist blij met hun
foto's op je site...als je hun naam erbij vermeld tenminste....zo promoot je ze. Inderdaad wel even mailen of bellen van tevoren.

Whisper

Berichten: 132
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Friesland

bedankt voor jullie reacties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-01 12:49

Ik zal inderdaad de komende dagen wat veranderen aan de site qua foto's

Ik vind het alleen moeilijk om de fotograven te vinden, ik heb er dus al een aantal gevonden, maar het verbaast me dat de foto's gewoon op clipartsites staan. Dan wordt de auteursrechten van de fotograaf eigenlijk al op de clipartsite geschonden, erg jammer is dat. (de foto's heb ik overigens niet van Lady valetine, het was voor mij duidelijk dat deze copyright hadden.)
Ik zal de copyright van de foto's er ook proberen afte halen. Ik heb deze er op gezet om zo het overnemen van de foto's tegen te gaan. Ik ben namelijk behoorlijk lang bezig geweest om 'copyrightvrije' foto's te vinden.
Maar goed. Ik denk eigenlijk dat ik beter zelf als fotograaf op pad kan gaan! Knipoog

Bedankt voor jullie reacties!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 13:18

ja je neemt gewoon je fototoestel en ga op pad joh. dan kan je dus wel op je foto's zetten dat het copyright van jou is. als je niet wil dat foto's vanaf jou pagina ergens anders op gezet worden zou ik in plaats van die copyright wat je er nu op heb gezet (en dus niet van jou is) er je hp adres opzetten.

Whisper

Berichten: 132
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-01 17:53

bedoel je met hp adres: het adres van de website? (of iets anders)

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 18:38

ja gewoon van je website. want om copyright erop te zetten terwijl je dat niet hebt is niet echt netjes he *LOL*

Whisper

Berichten: 132
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-01 21:03

ja, je hebt gelijk. ik zal de komende weken hard bezig om dit er af te halen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers