[LO] Mijn pony viel terwijl ze bijzetteugels had

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

[LO] Mijn pony viel terwijl ze bijzetteugels had

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:20

Mijn pony struikelde gister dusdanig in de galop dat ze voorover viel. Maar ze had haar bijzetteugels om, waardoor haar hoofd tussen haar voorbenen terecht kwam, ze lag met haar knietjes op de grond. Ze zat dus eventjes helemaal vast in die positie. Het had denk ik nog erger gekund dat ze misschien wel haar nek had gebroken. Ze had gelukkig niks, maar stel je voor...

Hoe veilig zijn dit soort teugels nou eigenlijk in die zin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:22

Niet veilig
vandaar dat ik ze zelden gebruik
En als ik dan bij uitzondering wat gebruik zijn het touwtjes en een scherp mes op de bakrand.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:43

Je zou ook de bijzetteugels aan de zijkant vast kunnen maken, volgens mij is het dan in zo'n geval minder gevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 14:01

Tessebes schreef:
Je zou ook de bijzetteugels aan de zijkant vast kunnen maken, volgens mij is het dan in zo'n geval minder gevaarlijk.


Ze zaten op de longeersingel , op het 3e ringetje vanaf boven...

Ik denk in principe niet dat het veel uitmaakt hoor...

Ik mocht blij zijn dat ik ze niet zo strak had zitten...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 14:16

Waarscheinlijk was je pony niet gevallen als hij niet bijgezet was. Hij kon namelijk niet zijn hals gebruiken om in evenwicht te blijven. Het zelfde idee als je met je handen op je rug vast gebonden ben en dan moet gaan rennen over ongelijk terein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:21

josien schreef:
Waarscheinlijk was je pony niet gevallen als hij niet bijgezet was. Hij kon namelijk niet zijn hals gebruiken om in evenwicht te blijven. Het zelfde idee als je met je handen op je rug vast gebonden ben en dan moet gaan rennen over ongelijk terein.


Ze is wel eens vaker gevallen, dit is de eerste keer dat het gebeurt met.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:34

Is dat door onhandigheid of het niet snel genoeg kunnen corigeren. Een paard valt niet zomaar. Dan moet er wel iets wezen wat haar doet struikelen of vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:07

josien schreef:
Is dat door onhandigheid of het niet snel genoeg kunnen corigeren. Een paard valt niet zomaar. Dan moet er wel iets wezen wat haar doet struikelen of vallen.


Dit was denk ik puur onhandigheid...

Maar het gaat mij niet over de oorzaak,maar meer om het feit : wat had er kunnen gebeuren?

Witvenhester

Berichten: 1107
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: den dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:28

als ik jou was zou ik die rotdingen nooit meer gebruiken daar komen alleen maar ongelukken van. ik heb ook ooit een bijzet teugel eraan gehad en toen steigerde die. we klapte allebei achterover ik viel er gelukkig lang en mijn paard stond wonder boven wonder weer op dat was echt geluk bij een ongeluk. dus laat die dingen alsjeblieft in de kast en rijd hem zelf zonder die dingen. maar verder nog sterkte en succes Lachen

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:32

palinde schreef:
als ik jou was zou ik die rotdingen nooit meer gebruiken daar komen alleen maar ongelukken van. ik heb ook ooit een bijzet teugel eraan gehad en toen steigerde die. we klapte allebei achterover ik viel er gelukkig lang en mijn paard stond wonder boven wonder weer op dat was echt geluk bij een ongeluk. dus laat die dingen alsjeblieft in de kast en rijd hem zelf zonder die dingen. maar verder nog sterkte en succes Lachen


Het leest een stuk prettiger als je de SHIFT-toets een keer indrukt bij het begin van een nieuwe zin en soms een nieuwe regel pakt.

Verder over het gebruik van bijzetteugels: Met bijzets heb ik nog nooit problemen gehad, indien er echt een noodsituatie ontstaat en er komt veel kracht op de rubberen ringen te staan, knappen die normaliter.
Veel bijzets zijn van dusdanige kwaliteit, dat het leer het voor die tijd al begeeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:59

imker"]
[quote="palinde schreef:
als ik jou was zou ik die rotdingen nooit meer gebruiken daar komen alleen maar ongelukken van. ik heb ook ooit een bijzet teugel eraan gehad en toen steigerde die. we klapte allebei achterover ik viel er gelukkig lang en mijn paard stond wonder boven wonder weer op dat was echt geluk bij een ongeluk. dus laat die dingen alsjeblieft in de kast en rijd hem zelf zonder die dingen. maar verder nog sterkte en succes Lachen


Het leest een stuk prettiger als je de SHIFT-toets een keer indrukt bij het begin van een nieuwe zin en soms een nieuwe regel pakt.

Verder over het gebruik van bijzetteugels: Met bijzets heb ik nog nooit problemen gehad, indien er echt een noodsituatie ontstaat en er komt veel kracht op de rubberen ringen te staan, knappen die normaliter.
Veel bijzets zijn van dusdanige kwaliteit, dat het leer het voor die tijd al begeeft...
[/quote]

Ik zat dus al te denken dat de klipjes kapot zouden schieten misschien.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:38

Maar dan zou dat bij jou toch al gebeurd moeten zijn Verward je zegt zelf dat je pony een paar seconde vast zat in deze positie !

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:08

Yellowfish schreef:
Maar dan zou dat bij jou toch al gebeurd moeten zijn Verward je zegt zelf dat je pony een paar seconde vast zat in deze positie !

Of het dan kapot gaat, is afhankelijk van het gedrag van de pony. Geeft deze zich over, of vecht ie ertegen (waardoor er druk op komt te staan en de boel knapt).

Hoe denken jullie overigens over het gebruik van een gogue? Wat voor gevaren zijn daar aan verbonden?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:17

zo zie je maar hoe verrot die dingen zijn. ik haat ze en gebruik ze dus ook niet. het doet je paard toch niets goeds en is alleen maar link.

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:40

Citaat:
Maar het gaat mij niet over de oorzaak,maar meer om het feit : wat had er kunnen gebeuren?



waarom gaat het niet om de oorzaak?? waarom gebruik je die dingen dan Huilen net als wat Josien schrijft die pony is uit balans en loopt op de voorhand. Ook al heeft hij geen bijzetteugels aan struikelt hij/zij evengoed, een nog grotere reden om ze NIET te gebruiken maar er eerst voor te zorgen dat hij op 4 benen in balans kan lopen!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:48

Nou ik vind de oorzaak eigenlijk wel belangerijk!! Wat had er kunnen gebeuren???? Ga je daar over nadenken???? Is toch helemaal niet belangerijk... Wees blij dat het niet is gebeurd. Zou me meer zorgen maken en gaan denken of je paard wel goed in evenwicht is en in balans loopt. Misschien de volgende keer maar zonder longeersingel of bijzets longeren en kijken of een andere optie misschien meer geschikt is voor jou paard!!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:59

Misschien heeft hij wel te weinig balans om op een kleine volte te lopen. Dat longeren gewoon te moeilijk voor hem is!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 18:08

Kokopelli schreef:
Citaat:
Maar het gaat mij niet over de oorzaak,maar meer om het feit : wat had er kunnen gebeuren?



waarom gaat het niet om de oorzaak?? waarom gebruik je die dingen dan Huilen net als wat Josien schrijft die pony is uit balans en loopt op de voorhand. Ook al heeft hij geen bijzetteugels aan struikelt hij/zij evengoed, een nog grotere reden om ze NIET te gebruiken maar er eerst voor te zorgen dat hij op 4 benen in balans kan lopen!



Omdat ik dit topic niet daarvoor heb geopend.

Tuurlijk is de oorzaak wel belangrijk, maar niet voor in dit topic.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 19:34

Het gebeurt ook nog wel eens dat de longeersingel over het hoofd schiet bij zo'n geintje, tenzij je een staartriem gebruikt natuurlijk. Ik gebruik met longeren eigenlijk expres niet al te degelijk materiaal en singel niet zo heel strak aan.
Als je paardje echt vaker struikelt, dan kun je misschien eens nadenken over de bodem waarop je longeert, een goede bodem is bij longeren misschien nog wel belangrijker dan bij rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:27

Margreet schreef:
Het gebeurt ook nog wel eens dat de longeersingel over het hoofd schiet bij zo'n geintje, tenzij je een staartriem gebruikt natuurlijk. Ik gebruik met longeren eigenlijk expres niet al te degelijk materiaal en singel niet zo heel strak aan.
Als je paardje echt vaker struikelt, dan kun je misschien eens nadenken over de bodem waarop je longeert, een goede bodem is bij longeren misschien nog wel belangrijker dan bij rijden.



Mja ik heb hem sowieso nooit heel strak zitten de bijzetteugel...maar ik denk dat de clipjes het bij een worsteling het hadden begeven...maar toch niet echt safe...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 21:34

Wat je ook kunt doen is de bijzetteugels niet rechtstreeks vastmaken aan de singel, maar er een dun stukje touw tussen doen, dat knapt als er iets mis gaat. Ook weer niet te slap touw gebruiken natuurlijk, het is niet de bedoeling dat je pony zichzelf lostrekt Haha!

shadowfriend
Berichten: 39
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: omgeving joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 22:18

Margreet schreef:
Wat je ook kunt doen is de bijzetteugels niet rechtstreeks vastmaken aan de singel, maar er een dun stukje touw tussen doen, dat knapt als er iets mis gaat. Ook weer niet te slap touw gebruiken natuurlijk, het is niet de bedoeling dat je pony zichzelf lostrekt Haha!

deze methode gebruik ik al een tijdje... ik heb door zo'n soort geval bijna 1 van mijn pony's in moeten slapen...
ik longeerde een welsh pony van ons voor ons buurmeisje die er dan even op zou gaan rijden...
de pony viel en kreeg een scheur in de pees en had wat verrekt in haar nek en er was wat verschoven... wat ze gelukkig weer goed konden zetten door een operatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:25

Margreet schreef:
Wat je ook kunt doen is de bijzetteugels niet rechtstreeks vastmaken aan de singel, maar er een dun stukje touw tussen doen, dat knapt als er iets mis gaat. Ook weer niet te slap touw gebruiken natuurlijk, het is niet de bedoeling dat je pony zichzelf lostrekt Haha!


Ik vind dit wel een goed idee inderdaad, thank you very much...

Valery
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Foxhol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 17:17

ik gebruik ook bijzet teugels...kmaak ze aan de zijkant vast...en maak ze zo los mogelijk vast maar nog wel zo dat ze nog wel helpen...

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:43

ik denk dat het niet alleen aan de pony lag hoor.
bijzetteugels zijn gewoon r*t dingen, die je niet om hoef te doen.
waarom had je ze eigenlijk om??
om haar aan de teugel te laten lopen??
Als je een beetje goed kan rijden, gaat de pony nartuurlijk(van de natuur he, niet van zeker weten) naar beneden lopen, dat vindt ik 10x zo goed, dan met touwtjes staan klieren enz.