Welke hengst voor Obrecht x Roemer merrie.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Welke hengst voor Obrecht x Roemer merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 00:33

Ja, weer zo'n topic. Tong uitsteken Maar ben toch benieuwd naar jullie keuze.

Het betreft een 1.65m Obrecht x Roemer x Gelders bloed merrie. Ze heeft een zéér lief karakter, is dol op eten Lachen. Is enigzins lui, maar als je d'r eenmaal aan 't werk heb wilt ze wel. Ze heeft sportpredikaat springen, en is M2 met 8 winstpunten geweest. Ze is imo vrij fors, maar toch compact gebouwd. Ze komt uit een familie waar meerdere (half)zussen zeer hoog gelopen hebben. Persoonlijk vind ik niet dat ze qua karakter minpunten heeft, dus daar wil ik niet op in doen. Qua uiterlijk, een hengst die verfijnd, zeker niet verkleinend fokt, bloed kan ook geen kwaad. 'T veulen zal meer voor de dressuur gebruikt worden, al is een klein sprongetje ook niet weggenomen.
Ze heeft al 2 veulens gehad, 1 van belasco(+/- M-niveau), en 1 van Rubiquil. Kreeg een tweede premie, korte rug en weinig beenaktie. (lees lui). Dit was een zeer lief veulen, net als moeders.

Hieronder een aantal hengsten, verschillende keuzes.
Samber, een persoonlijke favoriet. Voornamelijk om z'n karakter en z'n prestaties. Maar denk niet dat hij verfijnt op deze merrie.
Special D of Metall, zeker de laatste voor maat en bloed. Goede cijfers voor dresssuur. Special D spreekt me iets meer aan.
Nero, goede cijfers, uiterlijk spreekt me ook aan.
Rubiquil, voornamelijk omdat ik weet wat daar al is uit gekomen. Veulen leek qua hoofd wel op Rubiquil, maar was toch nog vrij fors gebouwd. Verder niet veel over te zeggen, want veulen is overleden op 4mnd.

Dit waren een beetje de keuzes die ik in gedachten had, maar misschien weten jullie een andere hengst nog wel.. Het is of voor dit jaar of waarschijnlijk volgend jaar. Zelf zou ik persoonlijk voor dit jaar kiezen, maar vanwege trektocht van de zomer(6dagen in juli) ben ik bang dat ze 't kan verwerpen. Zou dan voor zekerheid in Mei/Juni dekken, zodat ze er niet al te veel 'last' van zou hebben. Maar zeer waarschijnlijk wordt 't toch volgend jaar. Lachen

foto
http://p.vtourist.com/1368270.jpg
Wintervacht en erg veel bewolking. En ze staat onder 't zadel altijd vierkant, maar voor foto niet.
http://p.vtourist.com/1368277.jpg
Aktie foto, maar doet d'r niet echt recht. Onder 't zadel is ze actiever. Die foto's zijn nog niet ontwikkeld. hier is btw ingezoomd.

Nou brand maar los.....

- Offline -


petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 09:08

Rubiquil is op dit moment samen met Sultano mijn persoonlijke favoriet maar ik denk erover met Florencio te fokken misschien is hij ook iets voor jouw. Het enige nadeel is dat je niet weet hoe hij zelf van karakter is maar lopen kan hij in elk geval. Heeft 3 uitstekende gangen.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 11:24

Dek dat als je richting Rubinstein neigt, je wellicht beter kan kiezen voor een hengst die wat meer bloed meekrijgt van moederszijde. Rubiquil is Rubinstein x Roemer. Roemer was een geweldige hengst, maar tegenwoordig vinden we zijn exterieur beknopt. Een hengst gebruiken waar ook zo direct Roemer in zit, is het in jouw merrie bevestigen van de korte lijn. Op de meeste merries geeft hij extra langgelijnd, dus voor jouw merrie is Rubiquil waarschijnllijk niet zo'n goede match.
Kijk eens richting Rohdiamant.

Wat ik van Obrecht gezien heb, die wil nog wel eens 'kikkers' geven. Jouw merrie is dan wel braaf; dat kan dus ook best anders uitpakken. Het is interessant om te horen hoe het karaker van de BElasco is uitgepakt.

Mooie veulens, echte exterieurplaatjes met extra beweging geeft Houston. Echt een veredelende hengst, je wil niet geloven hoe mooi bespierd die veulentjes al uit de merrie komen, zo prachtig. Plus hele lange beentjes en een 'bloed-hoofdje'. Houstons sportindexen zijn sterk vertekent, daar van Houston echt heel veel jonge rijpaarden richting buitenland vertrekken. Dekgeld is schappelijk, bel Riekus Veninga te Stuifzand. Het karakter kan af en toe wat pittig zijn, niet gemeen maar wel snel. Denk dat jouw merrie dat wel kan hebben, als ik dat zo lees.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 19:43

Ik heb van Houston informatie aangevraagd. Opzich lijkt hij me wel wat(goede cijfers, nakomelingen, enz), zo een beetje zoekend op bokt en internet komt er naar boven dat hij klein fokt, maar verder alleen maar lovende berichten. Erg mooi paard!
Florencio heb ik nog niet op gezocht. Met rohdiamant ben ik nog bezig.

Van Belasco weet ik echt niet verder hoe de hengst was, maar de sumiere info die ik gevonden heb beloofde niet veel goeds. Dat veulen staat nu in Denemarken, zij hebben destijds naar de fokker(die ik vorige week aan de lijn had) gebeld en ook dat veulen was zeer lief en braaf. Ook de Roemer moeder was heel lief en braaf, aldus de fokker.

Maar wat vinden jullie van Metall of Special D, zou ik hier de plank finaal mee misslaan?

- Offline -

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:50

Met Special fok je terug op Amor, wel intressant...
Fokt jouw kerrie genoeg maat door?
Zou ik wel rekening mee houden.

Rubiquil of andere directe Rubinstein nakomelingen zou ik laten staan, ik denk dat jouw merrie daar niet genoeg bloed voor doorgeeft.

Afgelopen hengstenkeuring heb ik ook genoten van de Oscar nakomelingen, ontzettend sjieke dieren, heel correct, goed lopen en bloeduitstraling.


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 20:24

Citaat:
Fokt jouw kerrie genoeg maat door?


hmmz, van dat belasco veulen weet ik 't niet. Die staat nog in 't VB, van de Rubiquil hadden ze 't idee dat die ong. net zo groot zou worden. +/1 1.65.
De Roemermoeder stond ook nog in 't VB, maar volgens fokker had die dezelfde maat +/-1.65. Obrecht is 1.65. Roemer. 1.71. Lucky boy 1.65. De moeder van de Roemer merrie was 1.57 en die van daarna/voor ok rond die maat. Eerlijk gezegd denk ik niet dat ze groot door foktof zo rond de 1.65 Haha!.

- Offline -

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 08:57

Zou ook niet terugfokken naar Roemer via Rubiquil al fokt Rubi wel groot.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 10:49

Even een reactie op de suggestie om Oscar te gebruiken:

Oscar heeft echt een bloedmerrie nodig hoor!! De Oscarnakomelingen die dit jaar indruk hebben gemaakt kwamen uit Appolonios xx moeders en uit een Rossini.

De Oscar die ik op de eerste bezichtiging uit een Darwin moeder gezien heb, was absoluut niet modern of apart of zo. Zwaar type en wat kortbenig.

Dus... Oscar fokt geweldig... maar wel met een bloedmerrie!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 10:52

Ik heb een heel goede Oscar gezien uit een Cabochon...
Verder ken ik er nog een uit een basismerrie die ook veelbelovend lijkt.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 10:56


Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 11:09

Naar wat ik opmaakte uit dit topic geeft de merrie niet veel van dat bloed door...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 22:57

Imo niet echt nee. Ze lijkt onzettend veel op d'r moeder, zowel qua karakter als qua uiterlijk. Al heb ik dit allemaal van de fokker gehoord, die lang met de moeder heeft gefokt. Persoonlijk heeft ze qua uiterlijk ook wat van paps weg. Ook haar eerste 2 veulens leken erg op haar. Met 2 veulens is er natuurlijk niet veel over te zeggen, maar ik denk dat ze veel van zichzelf door geeft. Al de veulens van haar moeder leken erg op haar.(de moeder0
Ik heb morgen een gesprekje met iemand die een paardenopleiding (weet niet meer welke) op Deurne gevolgt heeft.
Hier is de pedigree van de merrie: http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... _font=1&l=

Het is dus een Obrecht x Roemer x Zola(v.Camper x Donar) x Winston(Romeo x Folkert) x Tako(v. Olaf van Wittenstein) x Fantast (Ot van Wit.. x Domburg) x Amburg(v. Domburg) x Tebert(v. Ebert) x onbekend.
Ze komt uit fokfamile 1544.
Via de mmlijn zit Domburg, Gambo, Kambius er een paar keer in. De van Wittensteins zijn ook rijkbedeeld.
Via vaders zit er ook veel pharos in, st. simon(8x), ebert, linvasion
Allerlei soorten bloed zitten er in, EV,SF,gelders, hannoveraan, westphalers,oldenburg, trakeners, gronings.
Geen idee of dit een beetje helpt Haha!

- Offline -

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 17:30

Heb vandaag een gesprek gehad dus, en hij ging voor Métall, Ferro of Special. Hij neigde meer naar Métall.
Iemand anders nog advies??

- Offline -

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 18:11

Ben je bij Van Manen op de koffie geweest? Haha!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 20:49

Haha, nee dat ga ik vrijdagavond doen. *LOL* Hopen dat 't wat is.

- Offline -


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, vierhoef en 122 bezoekers