Paard schoppen/slaan, moet kunnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Paard slaan/schoppen mag

Ja, mag zeker
91 (71%)
Nee
37 (28%)

Totaal aantal stemmen: 128


Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Paard schoppen/slaan, moet kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 17:35

Ik had pas met mijn moeder een discussie over of je een paard een trap of knal mag geven. (had haar net verteld dat ik iris een schop had gegeven omdat die voor de zoveelste keer dacht dat ze wel even, terwijl ik nog maar een enkel touwtje om haar nek had, de stal in kon rennen)

Zij vind dat het niet mag en kan.

Ik vind zelf echt van wel, in de natuur hebben ze ook een rangorde, en als een paard daar iets fout doet of hoger wil komen, krijgt ie ook een rottrap van een ander paard.
Waarom zouden wij dat dan niet na mogen bootsen?!
Laatst bijgewerkt door Meisje201 op 25-03-04 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt



Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:35

Ja, jet mag, maar een paard is ook een edel dier.
Ik snap je poll dus niet helemaal

Goedgekeurd onderschrift :)

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 17:36

ja, bedoel ermee, dat je een paard niet mág slaan/schoppen omdat het een edel dier is.
Dat het een edel dier is staat sowieso vast

[edit] even wat duidelijker gemaakt

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:38

nee ik ook niet, het ligt namelijk aan wat het paard doet... je kan namelijk ook slaan en schoppen onder 'dierenmishandeling' verstaan...

Voor de rest schop ik mijn pony nooit, echt gewoon nooit, want mijn pony begrijpt me, dus als ik mijn stem verhef doet hij het gelijk niet meer, ook al vind hij het nog zo leuk... ik stem niet want k vind het een beetje raar...

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:41

als een paard moedwillig naar je trapt of hapt, dus niet uit angst of uit onzekerheid, dan mag je die van mij best een mep geven. Dat doen paarden onder elkaar immers ook.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 17:41

Assiej schreef:
nee ik ook niet, het ligt namelijk aan wat het paard doet... je kan namelijk ook slaan en schoppen onder 'dierenmishandeling' verstaan...

Voor de rest schop ik mijn pony nooit, echt gewoon nooit, want mijn pony begrijpt me, dus als ik mijn stem verhef doet hij het gelijk niet meer, ook al vind hij het nog zo leuk... ik stem niet want k vind het een beetje raar...


Als je het zo bekijkt ligt het ook aan het paard,
Bij deze heb ik het over een fjord.
Die kunnen af en toe erg lomp zijn, en ik geef liever 1 keer een schop dan dat ik 3 keer eerder in het ziekenhuis ligt omdat hij niet luisterd

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:42

een zeer gewaardeerde medebokker scheef eens

Paard lief ik lief, Paard niet lief ik ook niet Haha! Haha! en das nou eens een stelregel waar ik het heel mee eens ben

iris_oo

Berichten: 1792
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:45

gijsenkim schreef:
een zeer gewaardeerde medebokker scheef eens

Paard lief ik lief, Paard niet lief ik ook niet Haha! Haha! en das nou eens een stelregel waar ik het heel mee eens ben


Vind ik ook alhoewel ik wel als eerste mijn stem verhef.. of hoort dat ook al bij "niet lief" Verward

Pick yourself up, dust yourself off and back in the saddle!

For bitter or worse you know me better than anyone else :+:

ingvdh

Berichten: 6357
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:45

Ik geef mijn paard ook wel eens een schop of klap.
Als hij me (wil) bijten krijgt hij een klap op zijn mond, want hij weet dat dat niet mag. Als hij me wil pletten tussen muur en hemzelf krijgt hij een schop. Vriendelijk vragen heeft geen zin en in de paddock doet hij precies hetzelfde met andere paarden die hem lastig vallen.
De rangorde moet heel duidelijk zijn, ik sta boven hem. Zodra hij denkt dat ik onder hem sta kan ik het wel vergeten en doet hij precies waar hij zin in heeft en 600 kg schoon aan de haak hou je niet zo snel tegen

Zo als het nu gaat werkt het goed. Toen ik alles nog toestond was het een drama. Je moet wel consequent zijn, anders snapt het paard er niets meer van, wat vandaag wel mag morgen bestraffen heeft geen zin.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:47

vast niet Knipoog maar ilkkah, mijn paard kan ook erg dozig zijn hoor, als ik zijn hoeven sta uit te krabben en ik sta op krijg ik een kopstoot, ook erg handig, hij heeft ook een paar keer al op mijn tenen gestaan. Maar ik bedoel maar juist; je moet je paard behandelen zoals je zelf behandeld wil worden...

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


soesie

Berichten: 751
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:48

Ik waarschuw twee keer, daarna krijgt ze een schop(je). Ze is er erg van onder de indruk. Maar het is echt een SCHOPJE. Ik vind het wat anders als mensen echt hun paard in de hoek trappen.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:57

soesie schreef:
Ik waarschuw twee keer, daarna krijgt ze een schop(je). Ze is er erg van onder de indruk. Maar het is echt een SCHOPJE. Ik vind het wat anders als mensen echt hun paard in de hoek trappen.


daar ga ik wel met je mee ja, maar meestal is een schopje niet nodig, stemverheffing enz is al goed, maar dreigen wat vinden jullie daar van?

Sommige paarden worden er kopschuw van....

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:01

nee, ik zou nooit schoppen of slaan. Even los van de vraag of ik het nuttig vind of niet, draagt het niet bij aan de manier waarop ik met een paard om wil gaan. Mijn doel is 100% vertrouwen, als ik zou uithalen zou ik dat nooit kunnen bereiken. Daarbij vind ik slaan of schoppen in ongeveer 99% van de gevallen totaal niet helpen omdat mensen het totaal zonder timing en met woede doen, dan helpt het zowieso niet. Het valt ook altijd wel op dat mensen zeggen dat ze altijd slaan als hun paard dit of dat flikt, als het zou helpen dan zou hij het al lang niet meer doen......

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:07

als ze mij gericht trapt (uit kwaadheid), trap ik haar terug... maar gelukkig heb ik dat nog nooit hoeven doen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 25-03-04 18:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:09

het ligt er maar net aan, maar je moet consequent kunnen zijn en af en toe kan dat niet alleen maar met woorden.

-

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:10

er is een groot verschil tussen het corrigeren van voor jouw gevaarljk gedrag door 1 tik of schop en het (blijven) slaan van een paard uit frustratie.
De eerste soort van slaan werkt als je snel genoeg reageert dus terwijl het paard dat gedrag vertoont. Voor de tweede staat er op het parkeerterrein een afvalbak om je frustraties in te gooien voordat je naar je paard gaat.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:12

Ach... zou dat nou dierenmishandeling zijn. Wordt het dan niet eens tijd dat die paarden worden aangesproken voor hun mensenmishandeling?

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:12

Als mijn paard trapt, doe ik het ook. Dan weet ie gelijk weer dat ik het ook kan en dan is het weer klaar. Hij heeft soms ff een baas boven zich nodig met dat dominante gedrag.

Vrijgezel #4(#64)-Terrabokker #2
Ik ben niet nieuwsgierig, ik wil gewoon graag alles weten

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 18:13

Sanne83:
Ik vertrouw Iris ook voor de volle 100%, maar zij zal nooit boven mij in de rangorde komen te staan.
En Iris is verschrikkelijk dominant, en wil nog wel eens dat eerste plekje proberen te veroveren, dat door te rennen, te bokken of gewoon proberen te happen oid.
Daar moet je bij mij echt niet mee aankomen.
Dan krijgt ze even een tik op haar neus, of als ze bokt (wat bij mij echt streng verboden is onder het zadel) krijgt ze echt heel hard de sporen in haar buik, en dan is ze 5 minuten tot in het diepst van haar ziel beledigd, maar daarna gaat het gewoon weer zoals ik wil dat het gaat.

Dus vertrouwen hoeft niet altijd alleen maar lief en knuffelen te zijn hoor

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 18:14

Tessebes:
Idd, zij zijn 10 keer onvoorzichtiger met ons dan wij met hun

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:16

Ik vind dat het wel kan.
Sommige paarden (zoals de mijne) kunnen behoorlijk lomp zijn en zijn zelf ook helemaal niet subtiel. Die zijn ook echt niet onder de indruk van een 'stemverheffinkje'.
Het moet inderdaad wel goed getimed en duidelijk zijn waarom die een klap krijgt, anders snapt het paard er ook niks van.

Ik vind trouwens niet dat je paard je niet 100% kan vertrouwen als je een keer een schop uitdeelt. Een paard vertrouwt zijn leider (kudde) ook en die schopt wel ietsjes harder... Knipoog. Een paard hoort namelijk ook zijn plek te kennen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:18

gijsenkim schreef:
een zeer gewaardeerde medebokker scheef eens

Paard lief ik lief, Paard niet lief ik ook niet Haha! Haha! en das nou eens een stelregel waar ik het heel mee eens ben



OK dan!

dat, en eerlijk en consequent zijn, zo ga ik met paarden om.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:18

ik ben ook voor, maar wel op het juiste moment en niet superhard ofzo.
Maar als een paard jou trapt, dan mag je hem toch zeker wel een trap terug geven, is ie nou helemaal gek geworden?

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:19

Assiej schreef:
nee ik ook niet, het ligt namelijk aan wat het paard doet... je kan namelijk ook slaan en schoppen onder 'dierenmishandeling' verstaan...

Voor de rest schop ik mijn pony nooit, echt gewoon nooit, want mijn pony begrijpt me, dus als ik mijn stem verhef doet hij het gelijk niet meer, ook al vind hij het nog zo leuk... ik stem niet want k vind het een beetje raar...


zo doe ik het ook. Maar ik ken ook paarden die echt een mep nodig hebben voor ze doorhebben dat ze ongewenst gedrag vertonen.

[o]

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:23

Myra1 schreef:

Ik vind trouwens niet dat je paard je niet 100% kan vertrouwen als je een keer een schop uitdeelt. Een paard vertrouwt zijn leider (kudde) ook en die schopt wel ietsjes harder... Knipoog. Een paard hoort namelijk ook zijn plek te kennen.


precies Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers