[LO] Wanneer, wat en wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Belgiƫ

[LO] Wanneer, wat en wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 17:33

Hey,

Tja, ik wist niet zo'n goede titel voor mijn topic dus heb ik maar de 3 w's gekozen. Wel, op Pasen komt mijn Arabiertje naar mij. Nu blijkt dat ze hem al hebben gelongeerd, in de hand hebben gesteld enzovoort en hij wordt 7 april nog maar pas 2? Hij is al eens verkocht geweest als hengst en die mensen hebben hem dan gelongeerd.

Zelf zou ik hem de westerngangen willen leren, en het volgen moet hij eerst onder de knie hebben. Zo terwijl ik ernaast loop laten trotten, lope, walk en halt en back up. Zou dit nog mogelijk zijn? En is het ook leuk voor je paardje om hem eens een sprongetje aan de hand te laten nemen op deze leeftijd? (Niet dat ik het van plan ben, wou het eens weten) Mag ook een cavaletti met uiterste bescherming zoals bandages en springschoenen of is dit te vroeg voor eenmaal te doen?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:42

Als je hem niet overvraagt en het bij lage sprongetjes houd. Niets verplichten. Misschien gewoon los gooien en zelf laten uitzoeken wat het is. Maar zou niet verder gaan met longeren, dat is nog veel te zwaar voor zijn spieren en gewrichten. Maar de basisgangen van het western kan je hem wel leren, ben niet wersten-freak, dus weet het niet 100% zeker.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:48

Cavaletti zijn erg geschikt om hem te leren waar en hoe hij zn voeten neer moet zetten. Maar ook in het bos wandelen over boomwortels (als je beschikking hebt over een bos) werkt prima.
Bescherming is helemaal niet nodig, als hij zich eens stoot tegen een lage balk, in een langzame gang, leert hij deste beter om zn voeten op te tillen.
Maar laat hem vooral lekker veel op het land met andere paarden, zo kan hij het beste uitgroeien, leren en sterk worden.

Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 18:03

Hij mag bij de paardjes op het land staan hoor als hij de omgeving is gewend, de piste is omheind door een klein dichtbegroeid dennenbosje, maar er is een smal gangetje, en ietsje verderop is er ook een park met hellingtjes enzovoort, met losliggende takjes. Knipoog