Onrustig op trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Onrustig op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 15:59

Ik heb twee paarden.Allebei zijn ze zeer onrustig op de trailer,vooral als we weer naar huis rijden als we ergens naar toe zijn geweest.
Ze staan dan constant te kappen met hun voorbenen.
Nu is mij verteld dat ik ze moet kluisteren(voorbenen aan elkaar)
Wie heeft hier ervaring mee?Hoe leer je een paard dat ze beperkt zijn in hun beweging?

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:10

Een paard komt er wel achter dat hij beperkt is in zijn bewegingne? Maar niet op een goede manier denk ik. Hoe je het aanleert? Geen idee eigenlijk. Maar is het vast zetten van de voorbenen dan niet gevaarlijk tijdens transport? Als je een bocht neemt moet het paard toch de mogelijkheid hebben een stapje te verzetten voor zijn evenwicht??

aa_yslander

Berichten: 128
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:17

ja ik vind dat oowk maar gevaarlijk hoor...misschien heeft iemand ander nog tips? ik zou het niej weten...want de paarden die ik ken gaan druk de trailer in maar daarna zijn ze rustiger

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:22

Topic verplaatst naar vraag maar Raak

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:26


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:31

Echt nuttige info kan ik je niet geven, maar ik zal het kluisteren ook zeker niet doen. Zoals al gezegt, wat als je nu bruusk moet remmen of een scherpe bocht nemen? Volgens mij maak je dan zelfs nog meer kans dat hij in paniek slaat. Hebben ze trouwens iets om te knabbelen, een hooizak ofzo?

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:33

ik denk niet dat je moet kluisteren, als hij ervan in paniek raakt kan hij wel onderuitgaan ofzo en valt de trailer om, krijg je hem nooit meer de trailer in.

Ik denk dat je het gewoon moet negeren, maar dat zal moeilijk gaan, veel hooi, peentjes ofzo misschien dat dat een oplossing is, vooral ook rustig en voorzichtig rijden, meer weet ik niet!!

Silvia_
Berichten: 156
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:34

Je kunt ook proberen een heel rustig en ervaren paard naast 1 van jouw ontrustig paardjes te zetten. vaak leren ze dan dat er niks is om bang voor te zijn en gewoon rustig te blijven.
Veel geluk Lachen

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:39

Op lange ritten veel hooi meenemen, op korte ritten gewoon negeren.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:49

Kluisteren??? Zodat ie nog minder zn evenwicht kan bewaren? Sorry maar dat vind ik echt een achterlijk idee.. Als je paard bijna valt moet ie toch zn benen ver uit elkaar kunnen zetten om te corrigeren!
Heb je wel s een andere trailer geprobeerd? Mijn paard was ook onrustig in de trailer en wilde er niet meer in, bleek dus dat de trailermat veel te glad was.. Nu ligt er een andere mat in en staat ie veel steviger en rustiger.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:14

ik ken ook wel mensen die hun paarden kluisteren ne er is eigenlijk nooit wat mis gegaan, toch vind ik het zelf een eng idee, zoals bijna iedereen al zegt, in bijv bochten heb je dan het risico dat ze hun evenwicht verliezen.
Vaak is er nog wel wat ruimte over om te bewegen, maar zelf zou ik het ook nooit doen.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:16

De ruimte is er misschien wel in de trailer, maar kunnen de paarden dan ook nog een stapje verzetten??

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:34

Als allebei je paarden het doen, moet je je misschien afvragen of het aan de trailer (vloer b.v.) of je rijstijl ligt. Wat gebeurd er als je er maar één op hebt staan?
Kluisteren vind ik eerlijk gezegd te gek voor woorden.

Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 18:27

gyzmo schreef:
Maar is het vast zetten van de voorbenen dan niet gevaarlijk tijdens transport? Als je een bocht neemt moet het paard toch de mogelijkheid hebben een stapje te verzetten voor zijn evenwicht??


Zo kort staan ze niet vast .Ze hebben nog genoeg bewegingsruimte maar kunnen dan niet kappen.

Sanne86

Berichten: 966
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:29

ik zou ze ook zeker niet kluisteren dat lijkt mij heel erg gevaarlijk, maar ik zou ze ook geen hooi geven tijdens het rijden omdat ze dan als jij plotseling remt erin kunnen stikken ofzo ik denk dat je heel goed naar je eigen rijstijl moet kijken want mijn vorige pony kon ik bijna niet houden als hij de trailer zag zo dol was hij er op en nu wil die bij zijn nieuwe eigenaren de trailer niet meer op. en we hebben wel eens naar hun rijstijl gekeken ze rijden heel erg hard.
dus mis. ligt het daar aan maar dat weet ik nat. ook niet.

Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 18:29

xKatleentjex schreef:
Hebben ze trouwens iets om te knabbelen, een hooizak ofzo?


Ja,ze krijgen hooi onderweg.

Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 18:42

Waratje schreef:
Als allebei je paarden het doen, moet je je misschien afvragen of het aan de trailer (vloer b.v.) of je rijstijl ligt. Wat gebeurd er als je er maar één op hebt staan?
Kluisteren vind ik eerlijk gezegd te gek voor woorden.


Ze doen het allebei.Volgens mij heeft het oudere paard dit de jonge alweer aangeleerd.
Aan mijn rijstijl ligt het(hopelijk)niet.Ik rijd altijd erg rustig,vooral in de bochten.
Aan de trailer kan het volgens mij ook niet liggen,hij nog maar 4 jaar oud en er zijn alleen paarden mee vervoert.
Er is geen verschil of ik nu een of twee paarden meeneem.
Ik dacht zelf misschien dat ze moeten plassen.Ze zijn meestal al een poosje onderweg,vadaar.Maar ja,ik kan ze niet op comando laten plassen voor dat ik ga rijden met de trailer.
Ik ben een keer gestopt om eens duidelijk te maken aan ze dat het eens afgelopen moet zijn.Maak ik het deurtje open aan de voorkant,staan ze me aan te kijken zo van.... Wat kom jij hier doen ,wij doen toch niets.Van paniek is geen sprake.Ze zijn gewoon ongeduldig denk ik.

Sanne86

Berichten: 966
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:54

Sambo"]
[quote="Waratje schreef:
Als allebei je paarden het doen, moet je je misschien afvragen of het aan de trailer (vloer b.v.) of je rijstijl ligt. Wat gebeurd er als je er maar één op hebt staan?
Kluisteren vind ik eerlijk gezegd te gek voor woorden.



Ik dacht zelf misschien dat ze moeten plassen.Ze zijn meestal al een poosje onderweg,vadaar.Maar ja,ik kan ze niet op comando laten plassen voor dat ik ga rijden met de trailer.
[/quote]

Ik heb mijn pony aangeleerd dat ik voordat ik met hem op pad ga hem eerst op een schone stal zet (met een plakje nieuw stro) en dan ga ik fluiten en dan gaat hij plassen, hij weet dat nu gewoon en doordat ik ga fluiten gaat hij sneller plassen dat kun je ze mis. wel ook zo leren? ik heb dit namelijk geleerd van iemand anders en bij diegene werkt het ook erg goed, succes ermee

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:55

en anders zet je ze gewoon eens samen in de trailer voor een kwartiertje en kijk je wat er gebeurt en dan verander je steeds dingen tot ze rustig zijn...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:56

je hebt gewoon rotbokken sambo!
je verwend ze teveel !!!!!

Haha! Knipoog

ik weet zo eerlijk gezegt ook geen oplossing voor je, ik denk idd dat lotte het sammie heeft aangeleerd....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:01

Kawa heeft het 2 keer gedaan.
De hele trailer schudde en dat na jaren normaal stilstaan.
De ene keer waren we bijna thuis, de 2e keer was het al op 6 km van huis.
ik heb vriendlief vriendelijk verzocht op een mooi recht stuk, zonder achterliggers eens goed op de rem te trappen.
De 1e keer deed hij het zeer beschaafd, wat voor 1 minuut hielp.
De 2e keer was het echt flink op de rem.
Kawa heeft nog jaren er weer opgestaan, zonder gedonder.
Pootjes aan de grond houden om stevig te staan is dan toch wel een veilig gevoel.

En dat trucje had weer van iemand waar ik vaak mee op concours ging, en vaak regelmatig paarden had, wat nu jaren later eens van pas kwam Lachen

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:15

Citaat:
De 2e keer was het echt flink op de rem.
Kawa heeft nog jaren er weer opgestaan, zonder gedonder.
Pootjes aan de grond houden om stevig te staan is dan toch wel een veilig gevoel.

Als Panuco langer dan 3 kwartier op de trailer moet staan, begint hij ook te klooien. En dan helpt dit het beste!

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 00:08

Kluisteren ben ik ook geen voorstander van, en hard remmen eigenlijk ook niet.
Als de dit wel een keer van plan bent, tape een dikke deken om de voorstang, op die manier kan je paard minder schade oplopen.

Houdt er wel rekening mee, dat als je paard met kracht de voorstang ingeduwd hij hier een blessure aan over kan houden, of dat je paard het zo eng vond dat hij niet graag meer de trailer in wil.

Het advies die je al is gegeven, en lijkt mij handig (een ervaren en rustig paard erbij zetten).

Mocht alles niet lukken plaats een extra dikke mat onder de voorbenen, en laten kappen.
Het kan een vorm van stress zijn of inderdaad ongeduld omdat hij weet dat hij bijna thuis is.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 09:33

runningkawa schreef:
Kawa heeft het 2 keer gedaan.
De hele trailer schudde en dat na jaren normaal stilstaan.
De ene keer waren we bijna thuis, de 2e keer was het al op 6 km van huis.
ik heb vriendlief vriendelijk verzocht op een mooi recht stuk, zonder achterliggers eens goed op de rem te trappen.
De 1e keer deed hij het zeer beschaafd, wat voor 1 minuut hielp.
De 2e keer was het echt flink op de rem.
Kawa heeft nog jaren er weer opgestaan, zonder gedonder.
Pootjes aan de grond houden om stevig te staan is dan toch wel een veilig gevoel.

En dat trucje had weer van iemand waar ik vaak mee op concours ging, en vaak regelmatig paarden had, wat nu jaren later eens van pas kwam Lachen


Hebben wij ook nog gedaan maar meestal helpt een hooinet wel op lange ritten.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 10:00

Er zijn grofweg twee redenen om onrustig te zijn op de trailer.
1) Paard is onzeker/bang en gaat onrustig doen omdat hij er eigenlijk af wil.
2) Paard is "vervelend type" maakt stampij om de stampij, wil vorm van aandacht.

In het eerste geval moet eens goed nadenken over je eigen rijstijl.
In het tweede geval ga ik ook voor de remproef van Runningkawa.

Dit is natuurlijk zwart-wit gesteld, maar zorg ervoor dat je eerst weet waarom ze onrustig zijn en los dat op. Het bestrijden van symtomen kun je altijd nog doen.