Vragen over spat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Vragen over spat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 18:06

Ik ga een pony leasen (droom die uitkomt Haha!:D).
Alles is echt perfect, leuke stal, bak, veel bos en buitenrijdmogelijkheden, dichtbij mijn huis en een heeeeeele lieve en brave pony!!
Het enige nadeel is dat ie spat heeft....

Ik weet niks over spat, het enige dat ik weet is dat het normaal in de achterbenen is, maar Sam heeft het in zijn voorbenen Verward
Ik ga zo ff opzoeken wat spat eigenlijk is (wie zin heeft om het uit te leggen, ga je gang Knipoog) maar ik heb er wat vraagjes over:

Wat mag ik allemaal wel en niet doen met Sam?
Tegen mij is gezegd: veel rechte stukken stappen, zo weinig mogelijk draven en niet veel voltes. Een beetje galop kan wel. En met buitenrijden veel rechte stukken stappen.

Is er iets wat ik kan doen waardoor hij (sneller) beter wordt? Bepaalde oefeningen ofzo?

En gaat spat helemaal over? Duurt dat lang?

Meer vragen heb ik nu ff niet, kan zijn dat me nog wat te binnen schiet Knipoog
Oja, hij heeft speciaal 'spatbeslag' ofzo.

Romeo Lovers


timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 18:13

spat zit iid niet in de voorbenen,wel artrose(zelfde als spat,maar andere naam,of omgekeerd)
het gewrichtskraakbeen verminderd en wordt vervangen door botweefsel.
hierdoor kan het bewegen pijnlijk zijn en zijn de paarden vaak wat strammer.zodra ze warmer worden merk je vaak dat ze soepeler worden.
ik vind het alleen wel raar dat jeniet mag draven maar wel galopperen,dat is imo veel belastender voor de voorbenen.

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:32

Beetje een raar verhaal! Spat is idd een aanduiding van "arthrose" in het spronggewricht (achter dus). Het is idd zo dat paarden met spat liever galoperen dan draven.

Even bij het begin beginnen, Spat komt dus voor in de achterbenen, daar zitten3 gewrichten die eigenlijk weinig beweging kennen (m.a.w. ze zijn nauwelijks nodig voor de buiging van het been. Spat is zowel een belastings als bewegingskreupelheid. Spat wil eigenlijk zeggen dat die 3 gewrichten (of maar 1 zoals bji mijn paard) dicht groeien. Dit proces kan 4mnd-tot 2 jaar duren (als je pech hebt). Als het netjes dichtgroeid, is de pijn weg (behalve dan soms de eerste paar passen stijf zijn) Het probleem is dat veel paarden niet alleen het gewricht dicht laten groeien, maar dat er haken aan komen, wat dus wel de beweging belemmert. Het goede nieuws is dat spat tegenwoordig goed te behandelen is met Tildren (gebruik zoekfunctie!) ook aangepast beslag kan verlichting geven. Hiervoor verwijs ik je naar www.hoofcare.nl (uitgebreide info met (rontgen) foto's) Spat-paarden zullen als ze de keuze wordt gegeven idd liever galoperen dan draven.

Arthrose (en helaas heb ik hier veel ervaring mee) komt (meestal) voor, voornamelijk in de voorbenen, ook hier zijn verschillende benamingen voor zoals lage-en hoge overhoef en doodsimpel arthrose. De plek van de arthrose is bepalend voor de mate waarin het paard er last van heeft (haken aan het gewricht e.d.) ook hier is verlichting te geven ivm aangepast beslag + supplementen die glucosamine/chondroitine bevatten.

Voor beide, spat of arthrose geldt dat een zachte bodem beter is als een harde, rechtuit beter als voltes. Longeren bijvoorbeeld, zou ik niet doen in beide gevallen. Als ik moest kiezen tussen een paard met spat of arthrose, zou ik degene met spat nemen, daar is veel meer aan te doen dan arthrose in de voorbenen.

oh ja, nog iets, in beide gevallen is het het best dat het paard niet op stal staat, lekker (zeker overdag ) in een wei laten lopen!

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 20:15

Bedankt voor de uitleg Lachen
Ik heb net gebeld met het andere meisje dat hem ook least. Zij vertelde mij dat hij last krijgt van zijn achterbeen door scherpe wendingen enz.

Eerst liep ie veel slechter, maar ze zijn naar de DA geweest en hij staat nu net ff op speciaal beslag. En nu gaat t al veel beter.
Ze vertelde me dat ze niet of nauwelijks in de bak rijd omdat die wendingen enzo niet goed voor hem zijn. Ze rijd dus altijd buiten, zoveel mogelijk rechte stukken. En dan draaft en galoppeert ze ook wel, wel heel rustig aan en voorzichtig.

En Sam staat overdag in de wei, 's nachts op stal.

Romeo Lovers

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 19:27

Vandaag heb ik op de pony buitengereden.
VOlgens het meisje dat hem ook least kan ik gewoon rechte stukken met hem draven en galopperen, niet te gek natuurlijk.
In draf voelde ik wel dat ie niet helemaal normaal liep, hij wilde verder wel draven. Galop voelde ik niks vreemds aan.

Kan dat allemaal gewoon?
Oh, en ik hoorde ook dat het zo blijft als het nu is, misschien dat het nog heeeel ietsje beter wordt. Ook daarvan wil ik weten of dat klopt Knipoog
Hij staat dus op speciaal beslag en daarmee loopt ie goed.
Er word alleen met hem buitengereden verder, kan ik ook in de bak rijden of is het beter om dat niet te doen?

Romeo Lovers

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:33

Zoals je misschien wel doorhad, mijn schimmel heeft ook spat opgelopen door een trap van een paard (gebroken griffelbeentje) Ik heb haar 1/2 jaar in de wei laten lopen, 1 gewricht is netjes dichtgegroeid, en ik kan er alles weer mee doen, incl. springen. Ze heeft er totaal geen last meer van. Mijn paard was 18 toen ze het kreeg, is nu bijna 22 jaar.

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 19:35

Mist schreef:
Zoals je misschien wel doorhad, mijn schimmel heeft ook spat opgelopen door een trap van een paard (gebroken griffelbeentje) Ik heb haar 1/2 jaar in de wei laten lopen, 1 gewricht is netjes dichtgegroeid, en ik kan er alles weer mee doen, incl. springen. Ze heeft er totaal geen last meer van. Mijn paard was 18 toen ze het kreeg, is nu bijna 22 jaar.

En is het vanzelf overgegaan toen ze een half jaar in de wei had gelopen?

oh en nog een vraagje: ik las in jou stukje dat zachte ondergrond beter is als hard. Maar nou hoorde ik dat ik het beste op harde ondergrond kon stappen Verward want hij stond wat scheef op zijn benen of zoiets, en door de ijzers was dat weer goed. Maar daarom was het niet goed om in zacht zand te rijden, werd mij verteld.

Romeo Lovers

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:03

Ja, het is idd zonder speciaal beslag of medicijnen over gegaan.
Dat op zachte grond lopen heeft te maken met de manier waarop een paard zijn achterbenen gebruikt, bij elke stap "draaien" ze iets, en dat is nu eenmaal makkelijker op zachte ondergrond, ze kunnen beter zeg maar "hun hakken in het zand zetten"

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:47

hmm, het zit aan de voorbenen he.. tjah, als het de achterbenen waren kon je haar van binnenuit laten bekappen,,.. ik denk eerlijk gezegd dat de eigenaresse ervoor gekozen heeft haar zo lang mogelijk te laten rijden en als het niet meer gaat er dan een punt achter zetten.
de andere mogelijkheid was waarschijnlijk veel weidegang, wat rust en af en toe wat leuke wandelingetjes en af en toe rustig rijden..
hmmzz..
of de arthose moet in zo een weinige mate zijn dat het echt geen pijn doet, maar als ze echt moeilijk opgang komt,, doet et wel degelijk pijn.. hoe lang duurt het ongeveer wanneer ze (spat) warm is?!

start paardensport Zie profiel voor meer info

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 10:18

timilon schreef:
spat zit iid niet in de voorbenen,wel artrose(zelfde als spat,maar andere naam,of omgekeerd)
het gewrichtskraakbeen verminderd en wordt vervangen door botweefsel.
hierdoor kan het bewegen pijnlijk zijn en zijn de paarden vaak wat strammer.zodra ze warmer worden merk je vaak dat ze soepeler worden.
ik vind het alleen wel raar dat jeniet mag draven maar wel galopperen,dat is imo veel belastender voor de voorbenen.

als dat zo is wat voor een nut heeft speciaal beslag dan (rubertje er tussen) ?

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 18:59

Marinke"]
[quote="Mist schreef:
Zoals je misschien wel doorhad, mijn schimmel heeft ook spat opgelopen door een trap van een paard (gebroken griffelbeentje) Ik heb haar 1/2 jaar in de wei laten lopen, 1 gewricht is netjes dichtgegroeid, en ik kan er alles weer mee doen, incl. springen. Ze heeft er totaal geen last meer van. Mijn paard was 18 toen ze het kreeg, is nu bijna 22 jaar.

En is het vanzelf overgegaan toen ze een half jaar in de wei had gelopen?

oh en nog een vraagje: ik las in jou stukje dat zachte ondergrond beter is als hard. Maar nou hoorde ik dat ik het beste op harde ondergrond kon stappen Verward want hij stond wat scheef op zijn benen of zoiets, en door de ijzers was dat weer goed. Maar daarom was het niet goed om in zacht zand te rijden, werd mij verteld.
[/quote]

Ja het is vanzelf over gegaan, maar ik moet er wel bij zeggen dat mijn schim een bijzonder hard paard is, als ze een wondje heeft (dat meestal word veroorzaakt door mijn andere paard Boos! ) dan is daar de volgende dag niets meer van te zien Verward ze geneest heel snel.

Stelregel bij paarden geldt: peesproblemen: harde ondergrond beter!
artrose/botproblemen: zachte ondergrond !

Logisch, artrhose (of het nu lage of hoge overhoef is, kogelartrose of spat) tast de schokdemping aan (en natuurlijk ook de pezen die eroverheen glijden!). Artrhose is eigenlijk een natuurlijke reactie van het lichaam een "zelfbeschermingsmechanisme" waar het kraakbeen aangetast wordt maakt het lichaam "extra" bot aan in de vorm van arthrose. Het lichaam "vervangt" het kraakbeen door bot aan te maken om het gewricht te "stabiliseren" eigenlijk een ongewenst effect natuurlijk, vanuit ons oogpunt gezien! want komt er een zg haak op de verkeerde plaats dan eindigt dit in pensioen of euthanasie voor het paard. Pijn speelt ook een grote rol, hoe sneller je de pijn weg kunt halen (dmv speciaal beslag o.i.d) hoe minder snel het process van botaanmaak/afbraak zal gaan.

Bij artrhrose in de voorbenen helpt het dan ook vaak om het paard te helpen zijn voet makkelijker naar voren te brengen, door de teen wat korter te laten, ze hoeven dan niet zoveel moeite te doen om een "stap" te zetten

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:42

nano"]
[quote="timilon schreef:
spat zit iid niet in de voorbenen,wel artrose(zelfde als spat,maar andere naam,of omgekeerd)
het gewrichtskraakbeen verminderd en wordt vervangen door botweefsel.
hierdoor kan het bewegen pijnlijk zijn en zijn de paarden vaak wat strammer.zodra ze warmer worden merk je vaak dat ze soepeler worden.
ik vind het alleen wel raar dat jeniet mag draven maar wel galopperen,dat is imo veel belastender voor de voorbenen.

als dat zo is wat voor een nut heeft speciaal beslag dan (rubertje er tussen) ?
[/quote]
dat is de schokdemping...

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!


Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 14:43

Die van mij heeft ook spat.Dit geneesde dus niet vanzelf.Ik heb haar laten opereren 2 jaar geleden.Na 6 mnd stalrust ben ik rustig aan begonnen met rijden.Na een 1 1/2 jaar ben ik weer gaan springen met haar.Afgelopen weekend hadden we onze eerste springwedstrijd in de klasse M.Resultaat 4e plaats,2x foutloos dus.Ze is dus weer helemaal genezen.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:35

Even voor de goede orde. Ik lees hier overal "Beter worden".. maar helaas Spat geneest niet! Het gaat in principe nooit meer over. Het vergroeien van de drie gewrichtjes bij spat op het achterbeen is op een keer klaar en kan dan stabiel blijven waardoor het paard er geen last meer van heeft. Het een proces van bot aanmaak en kraakbeen en botafbraak. Op Foto's kun je zien hoe de Spat of artroze zich intwikkelt. Het paard zal in een gunstig geval dus uiteindelijk een minimale beperking in de beweging hebben maar geen pijn meer en is dus verder goed te rijden zelfs in de sport.

Als er echter uitsteeksels in het gewricht ontstaan door botvorming kan dit een ongeneeselijke kreupelheid en veel pijn veroorzaken dus het is zeker van belang dat je dit goed in de gaten houd. Veel paarden met Spat kunnen na bepaalde periode weer zuiver lopen en moeten goed warmlopen zeg maar, andere blijven er echt kreupel van met alle gevolgen van dien.

Er is leven na spat of artose maar je moet het wel in de gaten houden, en het gaat nooit weg alleen de pijn en kreupelheid verdwijnt geluukig in veel gevallen.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Appelien, Setyguchel en 29 bezoekers