lange manen en wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

lange manen en wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 16:13

Ik zit er over te denken om de manen van mijn arabier te laten groeien (zijn nu ongeveer 10 cm), maar hoe zit dat dan met wedstrijden? Mag het dan los of in een hengstenvlecht... Als het wat langer is kan ik geen knotten meer maken.

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 16:18

ik weet t iegenlijk neit wel goee vraag..

maar je ziet wel vaker paarden met hengstenvlecht lopen in de dressuur.
of ben k nou raar
weet t niet meer..

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 16:28

Het mag in een hengstenvlecht. Ik denk dat een arabier niet tot de rassen valt waarbij ze los mogen(zoals bij shetlanders, friezen, haflingers enzo).

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 17:30

Het staat wel in het proevenboekje of je bij je arabier de manen los mag laten, maar vind het persoonlijk mooier als je er een henstenvlecht in gooit.. dan komt de hals 10x mooier uit!

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 17:43

Arabieren mogen met losse manen! deed ik ook altijd

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 22:47

Bedankt! Ik vind een hengstervlecht heel mooi, maar dan moet ik nog wel even geduld hebben!

PolitieTed

Berichten: 847
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:44

Persoonlijk vind ik een hengstenvlecht ook mooier tijdens een proefje. Staat net wat verzorgder. Eventueel kun je ook een matje maken (dat mag toch ook, of zeg ik nu iets heel doms???). Al hou ik daar persoonlijk niet zo van. Maarja smaken verschillen!!!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:46

de manen gewoon los laten vind ik echt niet staan onder een proef Clown iets wat ik ook nooit zou doen.
maar wil je ze toch graag laten groeien,dan zou ik een hengsten vlecht maken op concour.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 00:00

Ga voor de hengstenvlecht, echt zo stoer vind ik dat! Jammergenoeg heb mijne niet zulke langen manen, maar jij kan het dus doen! *LOL*

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 00:00

volgensmij staat in je proevenboekje wel wat niet mag en wat wel, bij haflingers, friezen etc. zien ze de manen liever los, maar ik weet eigenlijk niet of dat ook voor arabieren zo is!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 00:14

In principe mag het wel, maar het staat een stuk netter om er een hengstenvlecht in te doen ipv los.

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 03:33

Had vorig jaar een keer geen tijd om Woes zijn manen in te vlechten (hengstenvlecht) gevolg was dat het tijdens de wedstrijd zo erg waaide dat ik niet kon zien wat er van voren gebeurde....(wat als resultaat had dat ik heerlijk doorgalopeerde in de verkeerde galop...en ach het voelde echt als de juiste hoor..)
Dus sindsdien....altijd een hengstenvlecht!!!

Yvette90

Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 08:45

Miekjuh schreef:
Het staat wel in het proevenboekje of je bij je arabier de manen los mag laten, maar vind het persoonlijk mooier als je er een henstenvlecht in gooit.. dan komt de hals 10x mooier uit!

Hier ben ik het dan ook helemaal mee eens

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 21:25

Zo'n hele dikke vlecht staat echt heel stoer vind ik, de hals lijkt dan veel dikker. Een matje vind ik niet mooi, vind ik een beetje onverzorgd (kan aan mij liggen hoor) Maar ik moet nog zo lang wachten tot het lang is. Een dunne vlecht is ook geen gezicht.
Zijn er geen middeltjes waarvan het sneller gaat groeien Verward

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:29

sinasappel voeren de vitamines zorgen ervoor dat het sneller gaat groeien... tenminste dat is wat ik heb gehoord... net zo als pindakaas van calve om je paard beter en sneller door de rui te laten komen het werkt super moet ik zeggen ze staan alleen zo te smakken Knipoog

GingerMorgan

Berichten: 275
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:15

Silenzio schreef:
sinasappel voeren de vitamines zorgen ervoor dat het sneller gaat groeien... tenminste dat is wat ik heb gehoord... net zo als pindakaas van calve om je paard beter en sneller door de rui te laten komen het werkt super moet ik zeggen ze staan alleen zo te smakken Knipoog


Ik kon een paard die was gestikt in en broodje pindakaas..
bleef plakken in zn keel..

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:29

alle paarden mogen hun manen los. heb ik ook gedaan en kreeg er geen aantekening over. je moet ze dan natuurlijk wel neetjes een kant op gekamt hebben en een beetje op een lengte hebbem. verder kan een hengstenvlecht of een matje.
ik doe meestal matje of los *LOL*

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:31

maarre ik heb altijd dat mijn hengstenvlecht uitzakt, terwijl ik wel strak vlecht. iemand tips?

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:49

capopjekop schreef:
maarre ik heb altijd dat mijn hengstenvlecht uitzakt, terwijl ik wel strak vlecht. iemand tips?

geen equistar gebruiken en van onder naar boven vlechten, dan krijg je een veel mooiere vlecht dan wanneer je de pluk van boven naar beneden pakt. Verder goed strak vlechten en evt nat maken. Als je strak vlecht, dan wel goed over de halslijn en niet naar beneden zakken, anders trek je de manen eruit als het paard zijn hoofd naar beneden doet.

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:52

GingerMorgan"]
[quote="Silenzio schreef:
sinasappel voeren de vitamines zorgen ervoor dat het sneller gaat groeien... tenminste dat is wat ik heb gehoord... net zo als pindakaas van calve om je paard beter en sneller door de rui te laten komen het werkt super moet ik zeggen ze staan alleen zo te smakken Knipoog


Ik kon een paard die was gestikt in en broodje pindakaas..
bleef plakken in zn keel..
[/quote]


daarom bestaan er kleine stukjes en een grote bak met water.... en als dat niet werkt heb je ook nog je vinger Knipoog

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 11:21

Ik denk eerlijk gezegd dat je met knotjes toch nog de hoogste punten krijgt van de jury. Of zeg ik nu iets geks?!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 11:24

Marliesje schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat je met knotjes toch nog de hoogste punten krijgt van de jury. Of zeg ik nu iets geks?!


Volgens mij oordelen ze daar niet op hoor Lachen dat is tenminste wat IK heb gehoord..

Persoonlijk vind ik losse manen altijd erg stoer staan .. Cool maar een hengstenvlecht heeft ook wel wat !

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 12:56

Nou, ik weet niet een meisje bij mijn rijvereniging heeft een bonte pony met mooie lange manen die ze los laat hangen en krijgt nooit hoge punten voor verzorging. Terwijl hij er altijd prachtig uitziet, zijn witte vlekken spierwit gewassen enz. Ik met mijn donkerbruin paard met knotjes en een ongewassen wit voetje krijg altijd minstens een 7 vaak een 8.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:17

ik doe de manen van Flame ook wel eens in een matje Haha!
alleen nou heb ik het dan wel over een shet Haha!