Rijden in de sneeuw ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Rijden in de sneeuw ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-01 22:57

Dit geldt eigenlijk alleen even voor de mensen met paarden zonder ijzers...
Als het gesneeuwd heeft, rijden jullie dan gewoon in de sneeuw (dit dus alleen voor de mensen die geen binnenbak hebben }> ) ?
Want ik doe dat liever niet, want ik ben zo'n zeur die dan meteen bang is om over de kop te vliegen etc. en dat er dan scherpe dingen onder de sneeuw liggen enzo.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 23:00

Ik ga echt niet in de sneeuw rijden hoor! ben ook zo'n mietje.... Ik ga dan lekker pezen trainen over de harde weg en gewoon een uurtje stappen op de weg. Dan moet je natuurlijk weer wel ijzers hebben.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 23:10

Haha, ik ben een fervent skieër *LOL* . Ik heb nu wel voorijzers aan, maar wat maakt het verschil? Ik gebruik toch geen kakoenen en met ijzers aan krijg je nog sneller ijsbollen onder je paard zijn hoeven Extreme duivel .

Weet je wat wel erg goed is? Hoefolie in de hoeven smeren *LOL* Dat helpt echt tegen de ijsbollen *LOL* . Ik gebruik het ook voor de pony's in de wei *LOL* .

Ik ben dol op sneeuwpret, hé starfisch? Tong uitsteken

Alleen zorgen dat het veilig blijft *LOL* . Of op een of ander manier proberen te controleren *LOL*

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 23:12

vorig jaar sneeuwde het wel als ik aan het rijden was...
maar het was niet glad ofzo en de bak was goed word elke avond glad getrokken Lachen

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 23:27

Zonder ijzers gaat het prima hoor
Maar er zijn wel risicos inderdaad. Scherpe dingen onder de sneeuw bijvoorlbeeld. Maar uiglijden zo in niet bang voor zijn. Als je gewoon met lange teugel rijd moeten ze dat makkelijk redden.

Groetjes Kim

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 12:04

Ik heb vorig jaar met IJsco ook gewoon in de sneeuw gereden. Geweldig! Ik smeerde ook van tevoren even hoefolie, helpt goed tegen plakkerige sneeuw.
Glad? Nee vielwel mee, sneeuw is niet zo heel glad, maar natuurlijk pas je het tempo wel aan. Ik ging niet rijden als het geregend en dan gevroren had, dat vond ik dus wel doodeng. Heb 1x een pony over een bruggetje zien gaan als Bambi, zag er niet echt fijn uit!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 12:12

Ik rijd met Jerai ook altijd buiten in de sneeuw, je moet alleen wel opletten dat je op stukken rijdt die je kent, als je een stuk niet vertrouwd, ga dan even op de weg, je moet er niet aan denken wat er gebeurd als er in 1 keer een gat onder de sneeuw zit.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 16:04

Met beleid is het prima rijden in de sneeuw. Ik doe dit regelmatig. Ook zijn we eens op wintertrektocht geweest, spiegelglad en ijskoud, maar de paarden hadden er geen problemen mee, zelfs niet als ze niet meer konden lopen van de gladheid. Ze werden gewoon heel voorzichtig en wij dus afstappen en rustig wachten totdat ze het gladde stuk hadden overwonnen. Met een groep gaat dat altijd wel goed, beetje rekening houden met elkaar en met de paarden, niet effe gauw door het bos gaan racen, dat gaat niet maar rustig en met beleid, geen enkel probleem, zelfs niet als ze door buikdiep water moeten.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 19:33

Sneeuw moet geen probleem zijn, dus rijd ik gewoon. Ze staan op blote voetjes en passen goed op dat ze niet uitglijden.
Ik blijf wel op de paden en wegen, ik rijd bv. niet zomaar ergens waar ik niet weet hoe de ondergrond is.
Op het strand houd ik de hoogwaterlijn in de gaten, daar ligt nogal weleens wat rotzooi wat aanspoelt, bv. scherpe dingen.

Maar verder maak ik me 0,0 zorgen! Wanneer komt dat pak sneeuw nou? De arreslee wordt ongeduldig Haha!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 21:57

wij hebben ook Huilen helaas alleen een buitenbak, maar als het gesneeuw heeft veeg of schuif ik eerst zoveel mogelijk sneeuw aan de kant (voorkomt ook blubber als het gaat dooien! ) dan strooi ik eventueel wat zout en als ik dan eindeljk... Verward kan gaan rijden, vet ik eerst de hoeven in met vasaline of uierzalf (heel goedkoop bij bv. het Kruidvat) of gewoon hoevenvet! Haha! lekker koud in de sneeuw rijden maar het is wel heel fijn als je jouw paard in beweging kunt houden Bloos

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 22:06

voorig jaar lag er erg veel sneeuw.. maar Evita met haar ijzers kreeg hele ijsklonten onder haar voeten, kon ik dus niet mee gaan rijden. er lag toen echt een dik pak dus ik heb de eerste dag maar heel veel rondjes in de stallen gelopen met haar, kon ze er toch ff uit Haha!