Tinkerhengst die zwarte staarten vererft gezocht

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Tinkerhengst die zwarte staarten vererft gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 14:56

De titel zegt het al. Zij er tinkerhengsten die zwarte staarten vererven?

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:07

Dat kun je nooit zeggen. Een tinkerhengst kan wel homozygoot bont zijn, en dus altijd bont vererven, maar de verdeling zwart/wit kun je niets over zeggen.
Om een zwarte staart te krijgen, zal de staartwortel zwart moeten zijn, er moet daar dus een zwarte vlek zitten. En het is nooit te voorspellen waar de vlekken terecht zullen komen.

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:28

eveline_B schreef:
De titel zegt het al. Zij er tinkerhengsten die zwarte staarten vererven?

Ik snap dat je dat graag zou willen... Ik hoop dat mijn aanstaande veulen het ook heeft maarja daar is inderdaad niet op te fokken.. Of je moet een effen tinker fokken.. Lachen

Als je perse een veulen met een zwarte staart wil is er eigenlijk maar 1 optie.. dan moet je er 1 kopen.. Tong uitsteken Bloos Schijnheilig

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:54

Kan begrijpen dat je graag een Tinker met een zwarte staart wil.. ik heb 1 tink met een zwart en 1 tink met een witte staart en een zwarte staart bevalt me toch het best Schijnheilig

Ik denk inderdaad dat je dat zo niet kan zeggen, of je moet effen willen fokken, een helemaal zwarte tinker.. Al is het ook afwachten of je een effen krijgt als ze een zwarte hengst op je merrie zet.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:48

Mijn merrie heeft een witte staart met een zwarte pluk in het midden. Het eerste wat ik zei als ik nog een tinker koop moet ie een zwarte staart hebben Haha! Het resultaat is Rascal met een witte staart *LOL*

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:03

Vererving van de kleur is erg moeilijk.
Je kunt opzoek gaan naar een hengst waarvan je weet dat die meerdere veulens heeft gegeven met een zwarte staart, maar net zo goed kan jouw veulen dan de eerste zijn met een andere kleur staart.

Dat kan liggen aan de achtergrond van de hengst, of aan de merrie of aan de achtergrond van de merrie.

Zo iets kun je nooit met zekerheid zeggen.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 12:49

Ik snap dat je er nooit zeker van kan zijn. Maar weten jullie hengsten die veel zwarte staarten vererft hebben? De moeder heb ik al niet mee. Die heeft zelf een witte staart. Dus de kans op een witte staart blijft het grootst.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:28

tinkiebel schreef:
Mijn merrie heeft een witte staart met een zwarte pluk in het midden. Het eerste wat ik zei als ik nog een tinker koop moet ie een zwarte staart hebben Haha! Het resultaat is Rascal met een witte staart *LOL*

Ja maar jij fokt er gewoon eentje met een zwarte staart Knipoog

Ik ga met de rest mee: fokken is gokken en al helemaal bij Tinkers wat kleurvererving betreft. Genen voor een zwarte staart komen namelijk niet alleen van de hengst af maar ook van de merrie af.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:44

Ik heb er wel een gefokt met een zwarte staart iid. Belle heeft een witte staart met zwarte pluk en Pablo weet ik niet eigenlijk Bloos
Jip heeft dus een zwarte staart Foto in mijn profiel Haha!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 00:42

Ik denk niet dat dit een argument is wat je moet beïnvloeden in de keuze van een hengst eerlijk gezegd...

Als je het echt wilt, kies een hengst die vaak effen vererfd, dan heb je helemaal geen vlekken en dus een donkere staart

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 00:45

tinkiebel schreef:
Ik heb er wel een gefokt met een zwarte staart iid. Belle heeft een witte staart met zwarte pluk en Pablo weet ik niet eigenlijk Bloos
Jip heeft dus een zwarte staart Foto in mijn profiel Haha!


Pablo heeft een hele zwarte staart, op ongeveer 3 haren na geloof ik Knipoog

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 08:50

Ik heb nu bijna alle soorten..
Katinka heeft een veel wit met een pluk zwart erin,
Ciara heeft een zwarte staart,
En Dipsy? Geen idee hoe dit eruit gaat zien als het lang is:
Afbeelding

Ik vind wel dat een schone witte staart mooier is dan een zwarte staart.. Maar een zwarte staart is inderdaad wel makkelijker.. *LOL*

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 11:42

dat vroeg ik me inderdaad ook af Mariska, omdat het bovenste bruine ook zo lang is hè? Zou dat doorgroeien of gewoon kort konthaar worden?

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:43

Volgens mij word dat bruine lang en is het geen konthaar (leuk woord konthaar *LOL* )

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 11:13

Uhhh doe mij dan maar een hengst waar ik de vlekken bij kan uitzoeken!