Gebazel over achterbenen (offtopic split van gribaldi split)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 21:04

Van Briar zegt men trouwens ook dat hij een zwak achterbeen heeft. Misschien moeten we het goede achterbeen maar eens opnieuw definiëren, ik denk dat daar iets verkeerd zit.

Want dan wil ik graag weten: welk GP paard heeft nu net een goed achterbeen??

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:13

Zannekin schreef:
Want dan wil ik graag weten: welk GP paard heeft nu net een goed achterbeen??


Ferro

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:17

misschien handig om dit verder toe te lichten. Waarom een goed achterbeen en wat is het verschil met gribaldi?

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:28

GribaldiFAN schreef:
misschien handig om dit verder toe te lichten. Waarom een goed achterbeen en wat is het verschil met gribaldi?


Dat kan Anna42 je heel goed vertellen. Dat heeft te maken met een evenwichtsskelet en daardoor kunnen dragen en scharnieren van de achterhand. Ferro schijnt 1 van de weiningen te zijn die dit echt kan. Ferro plaatst het achterbeen ook echt onder de massa.

Maar vraag mij niet verder, ga maar naar Anna die kan dit beter verwoorden.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 21:36

Ik kopieer ook effe de top 10 ranking van dressuurpaarden, eind vorig jaar, omdat dat toch de paarden zijn die punten bij elkaar rijden. Misschien heeft iemand een mening over bepaalde paarden van de lijst:

1 Wall Street 022
2 Bjorsells Briar 899
3 Wie Weltmeyer
4 Wansuela Suerte
5 Piccolino 019
6 Albano
7 Gestion Lingh
8 Anthony FRH
9 Gestion Salinero
10 Bonaparte 67

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:39

Lovely"]
[quote="Anna42 schreef:
De oorlog tegen het evenwichtspaard, de oude waarden, oude bloedlijnen en fokkerijsystemen op basis van niet onderbouwde en zelfs uitgeholde argumenten (de partjes) is daarmee ineens gerechtvaardigd.

Sorry, maar hier lijkt me toch echt géén sprake van.

Openstaan voor informatie is nu eenmaal niet hetzelfde als aanhoren en gedwee knikken en gelijk geven . Openstaan is aanhoren, analyseren, combineren, abstraheren en het opmaken van de balans waar een conclusie uit volgt, iedereen is vrij om dat op zijn eigen manier te doen.
[/quote]

Die vrijheid is maar heel betrekkelijk. Wie heeft al die groningse en gelderse stammen om zeep geholpen? Wie heeft hengsten als Farn, Aktion, Ronald, Lorenz, Zuidpool, Facet, Rigoletto en zo zijn er nog veel meer te noemen afgebrand?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:43

Aimee schreef:
Lov, wat denk je zelf? Hoe vaak denk je dat ik Bonfire heb zien lopen en daarbij heb zien piafferen en passageren? Overigens IRL en niet op video! Bovendien zowel in training thuis als op wedstrijd, zowel van de voorkant, van de zijkant als van de achterkant, in hoge halshouding en in lage halshouding.


Wat vond je ervan?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:44

Suzanne F."]
[quote="Zannekin schreef:
Want dan wil ik graag weten: welk GP paard heeft nu net een goed achterbeen??


Ferro
[/quote]

Absoluut en Goethe en de Duitse Kennedy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:36

Anna42"]
[quote="Lovely"][quote="Anna42 schreef:
De oorlog tegen het evenwichtspaard, de oude waarden, oude bloedlijnen en fokkerijsystemen op basis van niet onderbouwde en zelfs uitgeholde argumenten (de partjes) is daarmee ineens gerechtvaardigd.

Sorry, maar hier lijkt me toch echt géén sprake van.

Openstaan voor informatie is nu eenmaal niet hetzelfde als aanhoren en gedwee knikken en gelijk geven . Openstaan is aanhoren, analyseren, combineren, abstraheren en het opmaken van de balans waar een conclusie uit volgt, iedereen is vrij om dat op zijn eigen manier te doen.
[/quote]

Die vrijheid is maar heel betrekkelijk. Wie heeft al die groningse en gelderse stammen om zeep geholpen? Wie heeft hengsten als Farn, Aktion, Ronald, Lorenz, Zuidpool, Facet, Rigoletto en zo zijn er nog veel meer te noemen afgebrand?
[/quote]

Not ME!
Haha!:D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:40

Lovely schreef:

Not ME!
Haha!:D.


Haha! *LOL* *LOL* Niet ?


Vanmiddag was ik nog bij een fokker, die liet mijn merrie los met een Lancelotentertje. Alleen gingen ze niet naar de kant waar ze heen moesten.

Haar woorden: Die Farns............hele beste peerden hoor, maar daar zit wel karakter in. Dat komt allemaal van Farn Haha!:D:D:D

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 12:13

Wat ik niet begrijp, is dat er wordt gezegd dat Volbloed een rechthoeks model met zich mee brengt, terwijl veel Volbloeden juist een vierkants model hebben.
Afbeelding

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 12:26

Zo vierkant is deze echt niet hoor.
andere foto wellicht?

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 12:31

Afbeelding

Weliswaar ziet hij er op deze foto wel erg overbouwd uit, maar hij is wel "vierkant".

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 12:51

Himyar alle paarden zijn vierkantspaarden. De hoogte is even lang als de lengte. Het hele rechthoeksbeeld is verworden tot paarden die veel te lang in de rug zijn en tekort qua ruimte tussen de voor-en achterbenen. Want dat is bepalend voor de ruimte die het paard in de bewegingen en bij het springen nodig heeft. Het is de perceptie die dat beeld beinvloed. Denk even aan het beeld van het oude en jonge vrouwtje van Joost ergens in ander topic. De een ziet dit en de ander wil of kan slechts het andere zien. Dan worden het paradigma's. In dit geval is het paard 9.5 cm hoog en 9.5 cm lang.
Overigens is dit nu wel een Volbloed die qua verhoudingen veel beter in een sportpaardenfokkerij past.
Zwakke punten die elke Volbloed meebrengt voor de sportpaardenfokkerij zijn: het voorbeen, de voeten (op de foto niet te zien, maar wel een eminent aandachtspunt), de lengte van de pijp in verhouding met het bovenbeen. De sterk afgeronde croupe met weliswaar een niet te lang achterbeen. De wat weinig geprononceerde nek en onvoldoende ronding in de hals die weer moet corresponderen met een naar onderen gewelfde rug. Deze strakke rug correspondeeert met de strakke hals. De schoft daarentegen loopt weer lang in de rug door.
Maar de lijnen, vormen en verhoudingen van deze Volbloed weerspreken veel beter waarom dit paard wel als veredelaar op klassieke en uniforme merriestammen zou kunnen worden ingezet. En die de opgesomde tekorten van huis uit en over generatieslang wel meebrengen. Vraag die dan nog overblijft. "Heeft hij het vereiste werkbare en 'gemuetliche' karakter dat voor een sportpaard onontbeerlijk is.
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 25-03-04 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 12:58

Anna42 schreef:
Wat vond je ervan?


Bij de piaffe van Bonfire miste ik altijd het echte zakken in de achterhand. Verder schrok ik toch elke keer weer als ik hem van de voorkant zag.... die benen zwierden echt alle kanten op.

Voor de rest; hij kreeg immens hoge cijfers van internationale juryleden voor oa de piaffe. Afkraken is imo niet op z'n plaats, maar bovenstaande twee punten zijn vooral míjn aanmerkingen.

Nu jij weer Anna.......

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:07

Ik kan niet anders dan die waarnemeing volledig te onderschrijven. De piaffe is een draf zonder ZWEEFMOMENT waarbij het paard de actie begint en onderhoudt vanuit het achterbeen en niet landt op het voorbeen. De beenzetting hoort derhalve voorwaarts en niet zijwaarts te zijn. Helaas missen kennelijk diverse FEI juryleden de deskundigheid om een piaffe op zijn merites van ongedwongenheid, harmonie, schoonheid en vanuit een voorwaarts bewegende actieve, onderhoudende en ritmische achterhand te beoordelen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:08

Arja schreef:
.......... Al vaak heeft het KWPN hulp ingeroepen van dit fantastische bloed om weer verer te kunnen. OK dan!


OK dan! (deze onzinnige tekst plaats ik er maar even bij omdat louter 1 smiley niet is toegestaan.......... )

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:09

Anna42 schreef:
Ik kan niet anders dan die waarnemeing volledig te onderschrijven. De piaffe is een draf zonder ZWEEFMOMENT .........


en tóch streef ik naar een zweefmoment.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:11

CGJ12"]
[quote="Anna42 schreef:
Ik kan niet anders dan die waarnemeing volledig te onderschrijven. De piaffe is een draf zonder ZWEEFMOMENT .........


en tóch streef ik naar een zweefmoment.
[/quote]

Ik ook en geen dribbel,dribbel. Huilen

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:16

Okee Anna, dan denk ik nu even hardop na.

Wanneer een paard een traag achterbeen heeft, vertraagt in het zweefmoment, dan verwacht je (of ik Haha! ) dat ie dat ook blijft doen in de piaffe. Dat de piaffe dus wel eentje wordt met een zweefmoment en alle gevolgen van dien.
Maar wat nu als zo'n paard ineens in staat blijkt wel goed te piafferen?

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:21

Overigens; ik kan me haast niet voorstellen, een piaffe zonder enig zweefmoment. Dan gooid hij zich van de ene op de andere kant ofzo.... moet heel raar zijn. Of ben ik nu zo blonT.... Verward

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:40

ceasario"]
[quote="CGJ12"][quote="Anna42 schreef:
Ik kan niet anders dan die waarnemeing volledig te onderschrijven. De piaffe is een draf zonder ZWEEFMOMENT .........


en tóch streef ik naar een zweefmoment.
[/quote]

Ik ook en geen dribbel,dribbel. Huilen
[/quote]

Sommige stamboeken passen gewoon de doelstellingen aan, aan de capaciteiten van de aanwezige paarden in het stamboek........ denk ik.
Dan háál je natuurlijk wel sneller je doelstellingen. Lijkt wel wat op dat onzinnige ISO gedoe waarvan niemand meer weet waar het nu eigenlijk voor bedacht is........ Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:45

Anna42 schreef:
Wat zou Hannover zonder de "altmodische" Trakeheners Abglanz, Julmond, Helikon Semper Idem en Ocean geweest zijn?

Ozean.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:49

Over oude trakheners en Oost-pruisen gesproken, dan heb ik nog een leuke anekdote:

De familie van m'n oma komt oorspronkelijk uit Oost-Pruisen. De oud-oom van m'n moeder had daar een enorme Trakhener-stoeterij op een mega landgoed van ruim 2000 hectare (waarvan ik even de naam niet meer weet, even oma bellen Haha! ) . Die oud-oom is in de tweede wereldoorlog met de grote vlucht naar het westen gekomen, daarbij nam hij 30 Trakheners mee maar moest honderden achterlaten in Polen, van de 30 zijn 14 levend overgebracht. Daarmee is hij een nieuwe stoeterij begonnen in Schleswig-holstein. Dat was echter haast niet mogelijk omdat er nauwelijks geld was om zelf te eten, maar toch zette hij de fokkerij door. Al in de jaren vijftig is hij toen met z'n familie en een aantal van z'n paarden naar Canada geëmigreerd.


Even familie-sentiment.... Haha! Ergens stroomt er toch paardenbloed ipv stadsbloed door m'n aderen. Sorry voor het off-topic.

Klein detail: ik ben dus echt géén fan van Trakheners...... Bloos

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 14:44

ceasario"]
[quote="CGJ12"][quote="Anna42 schreef:
Ik kan niet anders dan die waarnemeing volledig te onderschrijven. De piaffe is een draf zonder ZWEEFMOMENT .........


en tóch streef ik naar een zweefmoment.
[/quote]

Ik ook en geen dribbel,dribbel. Huilen
[/quote]

Hier komt het verschil tussen ritme en dribbel om de hoek kijken. Het zweefmoment in de draf wordt bewerkstelligd door eerst evenwichtig (dus midden onder de massa) de massa te heffen en vervolgens horizontaal (is evenwichtig) voorwaarts te stuwen. Des te krachtiger de afzet des te langer is het zweefmoment.
In de draf wordt het achterbeen op het moment dat de afzet ingezet wordt een fractie van een seconde recht. Het gewicht en daarbij de balans wordt op dit moment na de zweeffase van het ene achterbeen in voorwaartse richting en voor het het voorbeen op het andere achterbeen overgenomen.
Precies hetzelfde als bij ons gebeurt wanneer wij het gewicht van het ene been op het andere been overnemen. Dit proces vindt plaats wanneer het been verticaal onder de massa staat.
In de piaffe echter blijven beide achterbenen gebogen. Voor- en achterbenen moeten echter het gewicht evenwichtig blijven dragen. Omdat het hoofd, de hals en het heffende voorbeen anatomisch hoog ingezet moeten en kunnen worden, functioneren deze onderdelen als tegengewicht van de sterk omhoog stuwende achterhand. De nu veroorzaakte opwaartse en voorwaartse druk in de lengterichting van het paard moet op het hoogtepunt evenredig groot via hoofd, hals en met de via de borstspier verbonden aan de voorzijde omhoog gebrachte romp door het sterk heffende voorbeen, worden opgevangen. De nu ingezette evenredig grote druk van hoofd, hals en het heffende voorbeen vloeit via de romp terug naar de achterhand. Hoofd, hals en voorbeen brengen de voorwaartse druk van de romp dus evenwichtig terug. Op het moment dat deze druk zijn hoogtepunt bereikt heeft, gaan hoofd en hals iets naar beneden om te voorkomen dat het paard zich naar voren af kan zetten.
Het gewicht van het aldus ontlaste achterbeen kan nu ritmisch en zonder zweefmoment worden overgenomen door het reeds sterk gebogen vrije achterbeen en dalende voorbeen. Op dat moment worden hoofd, hals en het andere voorbeen omhoog gebracht. En begint het proces van dragen, stuwen en tegendruk opnieuw. Het zal duidelijk zijn dat hoe evenwichtiger het paard gebouwd is des te beter hij deze evenwichtsoefening kan uitvoeren.
Bij de piaffe is dus het ritme in de gewichtsverdeling van belang om een harmonisch uitgevoerde draf en exact op de plaats zonder zweefmoment te verkrijgen.