Waarom nu hengstenshows???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Waarom nu hengstenshows???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 18:38

Ik vraag me af waarom ze nu de hengstenshows plannen. Hartstikke dom naar mijn mening want de helft van de merriehouders verwachten nu de veulens. Tenminste zo gaat het bij ons wel

Morgenavond staat in de planning Nijkerk (Dalhoeve & Lauw van Vliet) maar Tosca is nu 5 dagen overtijd (het is haar eerste veulen) en begint echt nu de tekenen te krijgen. Ik hoop dat het veulen vannacht ter wereld komt anders kan ik morgen niet naar de hengstenshow!

Waarom is het juist om deze tijd? Als ik moet kiezen tussen een veulen van je eigen paarden en een hengstenshow, dan weet ik het wel! Of denken jullie er anders over?


Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 18:40

Omdat het dekseizoen er aan zit te komen en mensen nu gaan beslissen welke hengsts ze willen voor hun merrie Lachen Fokkers hebben meestal hun ideeën al hoor, maar het definitieve besluit moet dan in deze tijd genomen worden.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 19:03

Maar waarom niet een maandje eerder? Zo kunnen we natuurlijk ook geen beslissingen maken, als we ze niet eens kunnen zien.... Haha!

Al hebben wij natuurlijk ook al lang ideeen, maar om ze in het echt te zien geeft meestal de doorslag!

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 08:02

omdat de hengstenkeuringen vaak in de winter pas plaatsnemen. Zo rond januari en februari. Zo kunnen de jonge pasgoedgekeurde hengsten nog voorgesteld worden aan het publiek want niet iedere fokker gaat de hengstenkeuringen gaan bekijken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 08:07

Dat is niet waar Petraaken,
bij het KWPN is juist net het verrichtingsonderzoek begonnen, dus die theorie gaat niet op.

Overigens vind ik het niet zo'n stomme tijd hoor, dat is ook wel te merken aan de belangstelling op de shows die weer overweldigend is.
Zowiezo zou ik mijn keuze rond deze tijd al wel vast hebben staan en al zou die niet vaststaan, dan zou ik hem niet nemen n.a.v. de shows.
Ik kijk liever naar de wat gewonere nakomelingen bij de fokkers of op keuringen, als ik de hengst zelf zou willen zien ga ik liever bij een training kijken.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 08:18

Bij andere stamboeken zijn dan wel de keuringen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 08:20

In Nederland is het toch KWPN wat de klok slaat, dat de shows rond deze tijd georganiseerd worden is heus niet om die paar kleinere stamboekjes te bekoren.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 08:38

Zoals ik vorig jaar al zei (maar daar was lang niet iedereen het mee eens Tong uitsteken ) ik vind het een overbodig circus.
Trek dat geld voor die shows en al dat dure drukwerk maar van de dekgelden af.
Wanneer je gaat dekken bij de hengstenhouder met de mooiste shows betaal jij mee aan die shows .

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 08:41

ik vind niet dat ze afgeschaft moeten worden en zeker de folder niet maar sommige hengstenhouders overdrijven wel een beetje.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 08:42

De BEROEPSFOKKERS maken hun keuze echt wel buiten de shows om. Juist deze mensen fokken vroege veulens.

De gemiddelde fokker/liefhebber wil liever geen veulens in feb /mrt en heeft dus tijd voor die shows in maart.
Daarbij komt dat het in februari meestal nog stervenskoud is in die grote hallen en dat trekt ook niet erg.

Maar om nu een show te houden op 30 april (Greve) vind ik wel iets te gortig. Dan is het halve seizoen al weer voorbij.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 08:59

Ik heb mijn veulens het liefs vanaf half april tot zo rond 10 mei. Dat heeft meer met het feit te maken dat je dan het meest kans hebt op goed weer zodat de veulens de eerste dag al eens naar buiten kunnen. Trouwens ik moet CJ gelijk geven dat het niet leuk is om in een koude hal te zitten kijken naar hengsten. Met het huidige weer is het ook al niet zo warm. Januari en februari hebben ook nog het meeste kans op heel slecht weer. Dus hagelbuiten, ijzel en sneeuw en door zulk weer ga ik echt niet rijden om naar een hengstenshow te gaan.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:24

Ja inderdaad waarom dan niet aan het eind van het jaar? De temperaturen zijn beter Tong uitsteken, maar vooral: de hengsten die uit het verrichtingsonderzoek zijn gekomen zijn aanwezig. De merries zijn dan al drachtig, maar de fokker heeft dan nog een klein half jaar de tijd om zich te orienteren en in de maanden dat hij nog moet wachten tot de merrie geveulend heeft en weer opnieuw gedekt kan worden, kan hij de hengsten die zijn interesse hebben gewekt, eens nader gaan volgen.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:41

Jurga schreef:
maar vooral: de hengsten die uit het verrichtingsonderzoek zijn gekomen zijn aanwezig.

Najaarsonderzoek?
Kwamen afgelopen jaar nog heel wat interessante hengsten uitrollen die we anders ook gemist hadden.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:31

Als deze commercie afgeschaft dient te worden dan kunnen we dat wel in alle branches doen. Op zich lijkt mij dit ook de geschikste periode, in het najaar/winter zijn de hengstencompetitie's, dan heb je een stukje vrij en daarna begint weer het dekseizoen. Daar bij zijn er wel mensen die misschien te overhalen zijn na het zien van een hengst tijdens een hengstenshow.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:12

Sjuimpje"]
[quote="Jurga schreef:
maar vooral: de hengsten die uit het verrichtingsonderzoek zijn gekomen zijn aanwezig.

Najaarsonderzoek?
Kwamen afgelopen jaar nog heel wat interessante hengsten uitrollen die we anders ook gemist hadden.
[/quote]

Die zien we dan wel weer op de HK in Den Bosch! Die is ook nog voor de dekperiode toch?

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:44

Om je hensgten te promoten!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:20

CGJ12 schreef:
De BEROEPSFOKKERS maken hun keuze echt wel buiten de shows om. Juist deze mensen fokken vroege veulens.

De gemiddelde fokker/liefhebber wil liever geen veulens in feb /mrt en heeft dus tijd voor die shows in maart.
Daarbij komt dat het in februari meestal nog stervenskoud is in die grote hallen en dat trekt ook niet erg.

Maar om nu een show te houden op 30 april (Greve) vind ik wel iets te gortig. Dan is het halve seizoen al weer voorbij.


Ik vond het ook wel aan de late kant!! Echt iets voor Jan, altijd apart en anders.... Knipoog

Suzanne F.

Berichten: 48949
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 08:38

Ik ben blij dat mijn veullie pas in het begin van de zomer komt. Maar ik ben dan ook geen beroepsfokker. Zon erop en gras erin. Toch heeft Rene Franssen ook veel late veulens hoor.

Ik vind de tijd van de hengstenshows wel goed, vlak voor het dekseizoen hoewel er ook al wat merries staan om gedekt te worden voordat de hengstenshows beginnen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 09:36

De heer Toonen uit Maren Kessel is zo weinig overtuigd van de klasse van zijn hengsten dat hij de mensen lokt met een optreden van een blonde zangeres die DO heet Verward

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 10:16

sarabande schreef:
De heer Toonen uit Maren Kessel is zo weinig overtuigd van de klasse van zijn hengsten dat hij de mensen lokt met een optreden van een blonde zangeres die DO heet Verward


Die ken je toch wel?
DO !

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 10:25

sarabande schreef:
De heer Toonen uit Maren Kessel is zo weinig overtuigd van de klasse van zijn hengsten dat hij de mensen lokt met een optreden van een blonde zangeres die DO heet Verward



Toen ik dat gisteren in de paardenkrant las dacht ik ook: Het moet toch niet gekker worden!

En volgend jaar wil een hengstenhouder het nog beter doen en word Micheal Jackson/ Whitney Houston of weet ik wie gehaald.

Wil ik nog wel een verzoekje doen: Kan iemand de Stones dan nog een keer naar Nederland halen Haha! Bloos

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 10:30

Pipo schreef:
En volgend jaar wil een hengstenhouder het nog beter doen en word Micheal Jackson/ Whitney Houston of weet ik wie gehaald.

Dan toch maar DO.....

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 11:08

CGJ12 schreef:
Die ken je toch wel?

DO
!


DUH????

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 11:10

en wie of wat in godsnaam is DO?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 11:11

Geen hengst iig Petraaken Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot, DWensink, SuperMinx en 39 bezoekers