Jong paard teugelkreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Jong paard teugelkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 16:02

Tyrano is een 4-jarig paard. Als ik hem rij is hij in het begin altijd wat onregelmatig. Ik denk zelf teugelkreupel.
Als ik hem wat op ga pakken wordt dit erger. Als ik hem voorwaarts rij, met wat langere teugel wordt het steeds minder.
Hierna ga ik hem weer oppakken en gaat het goed.

Ben ik nu goed met hem bezig, om eerst met een langere teugel flink voorwaarts te stappen en draven en daarna op te pakken??

Ik rij hem gewoon met een trensje, wel met elastiek om hem wat beter bij me te houden (hangt vrij los in een boogje). Mijn handen zijn zacht en stil.

Ik wil graag bruikbare tips. (dus niet: gebruik de zoekfunctie, want dat heb ik al gedaan Knipoog )

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:10

Ik zou hem voorlopig even met een losse contact teugel rijden om spieren op te bouwen.
Hoe lang is hij al onder het zadel?

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

marjoleinie

Berichten: 1521
Geregistreerd: 20-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:22

sorry klinkt stom maar wilt iemand mij uitleggen wat teugel kreupel precies inhoud (heb er wel eens van gehoord maar nooit begrepen Bloos )

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:23

Heb je al weleens echt gekeken of hij niet onregelmatig van zichzelf is?
Kijk ook eens aan de longe, hoe hij dan loopt.

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:24

gebruik de zoekmachine Haha!
nee hoor
doet hij het ook zonder de elastiek?
ik denk dat het goed is hoor zo, je poedersuiker niet veel missen met voorwaarts neerwaarts te rijden
hoe lang is hij onder het zadel?

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:50

teugelkreupel dat bestaat helemaal niet, dat is altijd een fabel geweest! Ik heb bij verschillende goede stallen gewerkt en daar zeggen ze allemaal dat mensen dat ooit verzonnen hebben en dat gaat nu van mond tot mond, maar dat bestaat dus niet, als een paard kreupelt is er wel iets mee, ookal kunnen ze het niet 1-2-3 zien! als een paard onder het rijden kruepelt zal ie dat doen omdat ie pijn heeft, en dat zal dan waarschijnlijk alleen komen door of dat je erop zit of dat je hem bij mekaar rijdt. laat hem eerst eens nakijken....

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:57

Heeft hij misschien geen last van zn rugspieren? Dat hij daarom onregelmatig loopt? En dat die na een tijdje gelopen te hebben warm en uitgerekt zijn zodat het geen pijn meer doet?

SpiedSkeet @ [HK] Het olympisch schaatsseizoen 2009/2010.

Het laatste schaatsnieuws en de leukste interviews lees je op: http://www.schaatskrant.nl

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 18:58

Hij is nagekeken. Mankeert niets, gelukkig.
Hij is afgelopen zomer ingereden. Daarna is hij vanaf november weinig tot niet gereden, vanwege persoonlijke problemen van de eigenaar. Ik reed toen haar paard.
Vanaf vorige week ben ik hem gaan rijden. Hij vindt alles best moeilijk en moet natuurlijk weer wennen. Hij doet het echt super en we bouwen alles langzaam op. Ik heb het idee dat het ook een stukje onwennigheid en onervarenheid is.

Hij is aan de longeerlijn niet kreupel, alleen als ik erop zit en we naar de bak stappen. Dit doe ik met een wat kortere teugel, zodat hij niet de kans heeft om de weg op te rennen. In de bak gaat de teugel wat langer en het tempo wat hoger.
Hij heeft ook heel erg moeite zijn passen te verlengen. Met flink vwnw rijden gaat dit ook goed.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:10

mijn pony is wel eens teugelkreupel (of hoe je het ook wil noemen) als hij te kort is in de nek, en/of hij zijn rugspieren vasthoud. Ik los het op door eerst LDR om hem een beetje los te krijgen, (je kan ook hals laten strekken) dat is voor 10/15 minuten en dan pak ik hem op. Ik denk omdat de teugel wat kort is, hij misschien ook zijn rug wel vasthoud, en ik denk dat je het ook goed oplost door vwnw te rijden

Mijn lieve Rikje heeft een nieuw baasje...

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 10:22

XxSwEeTy schreef:
als een paard onder het rijden kruepelt zal ie dat doen omdat ie pijn heeft, en dat zal dan waarschijnlijk alleen komen door of dat je erop zit of dat je hem bij mekaar rijdt. laat hem eerst eens nakijken....


En die 'pijn' heeft hij omdat hij nog niet de spieren heeft voor het werk onder het zadel. Het ene paard heeft nou eenmaal meer spieren van zichzelf hiervoor dan de ander.

Dus inderdaad lekker voorwaarts rijden met een lange teugel. Wat overgangen rijden, beetje terug rijden, weer naar voren rijden. Zo doorrijden en je zult zien dat hij langzaamaan steeds iets sterker wordt en je steeds iets meer kan vragen van je paard. Wat zegt je instructie ervan?

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 10:31

Hetzelfde. Lekker voorwaarts, wat langere teugel als dat nodig is. Nog niet teveel inbuigen, alleen lichte stelling en steeds wat meer op gaan pakken.

Dus als ik het goed begrijp zijn we goed bezig??

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

urobic
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 10:43

Als je zo door blijft gaan met het voorwaarts rijden zonder al te veel druk(houd wel contact met de mond) moet het wel goed komen wat je over een poosje ook kunt proberen (als ie al wat meer weer gewend is) is balkjes stappen en draven en die dan steeds iets verder uit elkaar leggen op die manier kun je op een leuke en ontspannen manier kijken of ie steeds iets grotere passen wil gaan maken en dus ook gelijkmatige passen werkt heel goed

many people have touched my life, yet few have touched my heart and spirit in the beautiful ways that you have

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 10:51

Ja, ik denk dat je goed bezig bent. maar je moet er iig veel tijd voor uitrekken, heel veel.
Balkjes zou ik niet aan beginnen, dan forceer je het juist. Wordt je paard alleen maar gespannen van ipv dat hij ontspant.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

urobic
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 10:58

dat hoeft niet hoor maar je hebt wel gelijk dat het aan het paard ligt of ie er beter van word of niet (ik heb t over die balkjes) ik heb er tot nog toe goede resultaten mee maarre amanda heb je ook les met dit paard? want dan kan diegene het beste zien hoe het gaat misschien doe je ongemerkt toch iets fout met je been of hand want dat gebeurd iedereen weleens

many people have touched my life, yet few have touched my heart and spirit in the beautiful ways that you have

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 12:00

Ja, ik heb les. Echt heel goed. En die heeft me er idd op gewezen dat ik hem te snel oppakte. Zij was ook degene die met vooral het vwnw uit heeft gelegd en vooral het waarom ervan.
Nee, dat is echt toppie OK dan!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:00

Amanda schreef:
Hij is nagekeken. Mankeert niets, gelukkig.


Hopelijk dan he, toevallig onlangs zelfde meegemaakt. Jong paard, aan de longe in eerste instantie geen problemen maar onder het zadel toch niet echt lekker. Mensen die stonden te kijken vonden het paard niet echt kreupel en weten het aan onbalans en vasthouden in de rug.

We waren er echter toch niet gerust op dus afspraak gemaakt bij de DA. Buigproeven goed, op zand super en op harde wat voorzichtig. Dit kon volgens de DA ook komen omdat het paard nog geen ijzers onder had. Vervolgens foto's laten maken, resultaat was Huilen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:08

Teugelkreupelheid bestaat niet echt, er doet altijd iets echt pijn als een paard zo doet volgens mij. Eruit rijden kan,maar je ziet vaak dat het beter gaat na rust en dan na een tijdje begint het weer.

Happyworker, wat mankeerde dat dier dan concreet en hoe kwam het dat het op zand wel goed eruit zag??

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 12:57

Lovely schreef:
Teugelkreupelheid bestaat niet echt, er doet altijd iets echt pijn als een paard zo doet volgens mij. Eruit rijden kan,maar je ziet vaak dat het beter gaat na rust en dan na een tijdje begint het weer.

Happyworker, wat mankeerde dat dier dan concreet en hoe kwam het dat het op zand wel goed eruit zag??


Een paard kreupelt ook niet zomaar. Alleen is het wel zo, dat als Tyrano vwnw wordt gereden het redelijk snel over is (max 10 min) Daarna loopt hij lekker en kan ik hem wat meer oppakken. Heel voorzichtig natuurlijk en vooral het voorwaartse niet vergeten

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:49

En waarom bestaat teugelkreupelheid niet dan? Als een ruiter bijv de ene teugel veel strakker houdt dan de andere, zal het paard toch ongelijk gaan lopen, of niet dan? En dus kreupel...

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:19

Teugelkreupel bestaat wel degelijk. Zelfs DA's die zeggen dat een paard teugelkreupel is. Op foto's niks te zien. Paard had een goed passent zadel op toch was het paard kreupel.
Het is een rijtechnische fout, tenminste als er medisch niks aan de hand is.
Veel voorkomende teugelkreupel gevallen, komen voort uit te veel met de hand rijden en been vergeten. Verkeerde hoofd/halshouding verkramping kaak.

Mijn paard heb ik teugelkreupel gekocht. Ze deed het alleen in stap. Haar hals/hoofd/kaak lijn was verkeerd en verkrampt. Halsstrekken kon/durfde ze niet. Ze is alleen met de handen gereden en de benen waren ze vergeten Boos!
Ik heb haar veel gelongeert aan een halster of alleen met een hoofdstel in. Ik heb heel weinig onder de man gestapt. Alleen maar voorwaarts gereden en op haar eigen benen laten lopen, dus met een licht contact.
Na een hele tijd en veel geduld is het over. Ze doet het nu alleen als er iemand anders op haar rug zit, B of Z ruiter maak niet uit. Ik denk dat de vorige eigenaars er in gestonken zijn en dat ze daarom in de handel terecht is gekomen. Puur verzet van het paard tegen de ruiter(hand). Ze loopt nu als een zonnetje, neusje over de grond, voorwaarts en probeert het af en toe nog steeds. Ik trap er niet meer in. Ik trap haar even naar voren en het is over .

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:58

janna schreef:
En waarom bestaat teugelkreupelheid niet dan? Als een ruiter bijv de ene teugel veel strakker houdt dan de andere, zal het paard toch ongelijk gaan lopen, of niet dan? En dus kreupel...

Als je je paard zoveel pijn doet door een teugel korter te nemen, denk ik dat er al het een en ander klinisch misgegaan is hoor. Dus: paard is al zodanig verknalt dat het binnenin stuk is en niet meer heel wordt. Paarden kunnen niet vijnzen denk ik.

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 08:11

Ik heb een tijd een arabier gereden, die ook ongelijk liep toen ik er mee begon. Met lichtrijden maakte hij een grote pas als ik stond, en een kleine als ik zat.
Ik denk zeker dat als je een ongelijke aanleuning hebt, dat een paard daarop kan reageren door ongelijk te gaan lopen. De kant waar je hem vasthoudt maakt hij een kleinere pas, waar je loslaat een grotere. Dat is teugelkreupelheid. Het niet goed over 4 benen lopen.


Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 10:19

janna schreef:
Ik heb een tijd een arabier gereden, die ook ongelijk liep toen ik er mee begon. Met lichtrijden maakte hij een grote pas als ik stond, en een kleine als ik zat.
Ik denk zeker dat als je een ongelijke aanleuning hebt, dat een paard daarop kan reageren door ongelijk te gaan lopen. De kant waar je hem vasthoudt maakt hij een kleinere pas, waar je loslaat een grotere. Dat is teugelkreupelheid. Het niet goed over 4 benen lopen.


Dit herken ik heel erg. Ik hield vast op rechts, met als gevolg dat zijn pas idd rechts korter werd.
Ik let nu heel erg op m'n (hand)houding en het vwnw. Hij liep van de week al een stuk beter!
De eerste paar minuten wat onzeker en slingerend, maar niet meer onregelmatig. Ik ben echt heel blij, dit is een grote stap vooruit!!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 10:27

misschien kan goede instructie je helpen. mijn ervaring is dat de ruiter het dier belemmerd in de bewegingen en het paard daarom gaat kreupelen. dit is voor jezelf moeilijk te zien en te voelen als je erop zit. vraag dus aan een deskundig iemand of die je wilt helpen.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 10:29

Amanda schreef:
Ja, ik heb les. Echt heel goed. En die heeft me er idd op gewezen dat ik hem te snel oppakte. Zij was ook degene die met vooral het vwnw uit heeft gelegd en vooral het waarom ervan.
Nee, dat is echt toppie OK dan!


Nerd Haha!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers