Hoeveel voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Hoeveel voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 09:35

Hey mijn paardje is net van stal verhuisd en er zal lichtjes iets veranderen ivm haar voeding. Waar ze eerst stond kreeg ze af en toe een schepje korrel en verder de hele dag hooi (en gras). Maar nu kan ze niet meer zo veel buiten en hooi kan ik ook alleen maar 's morgens en 's avonds een plak geven (of 2 Schijnheilig ).

Dus zal ze nu meer voer krijgen (ik heb een mengeling met vlokken voor recreatiepaarden gekocht). Nu is mijn vraag hoeveel geef ik haar per 24 uur?

Ze is nog erg mager (bloedwormen) en mag dus nog wat verdikken. Ze is ong. 165 groot dus een echt paard!

iemand een idee?

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 09:55

zitten er in de mengeling maïsvlokken? Zoja hoeveel geef je nu ongeveer? Voor de rest zou ik haar zoveel hooi geven als ze op kan.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 10:04

De mengeling is zeker een muesli? Ik zou niet meer dan 2 kg geven anders kloppen de verhouding tot het ruwvoer niet meer vind 2 plakken vrij weinig. Zou er dan inderdaad per voerbeurt 2 geven is ze even langer bezig. Even opbouwen en langzaam aan meer gaan geven en kijken op het oog waar ze genoeg aan heeft. Anders als je twijfelt even je da bellen voor advies die kent het paard het beste.

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 11:11

Ik denk dat ik ongeveer 2 kg geef nu, maar meer hooi is idd beter maar heel moeilijk (door het feit dat al het hooi smane wordt besteld en ik dus zuinig moet zijn want ik moet 'wachten' tot het hooi van de rest ook op is of er wordt niet besteld enz...). Maar ik doe m'n best!

Maar nu heb ik gezien dat ze dus ook al een paar dagen elke nacht al haar stro opeet? Is dat niet slecht?

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 11:25

Teveel stro eten is inderdaad niet goed. Kans op verstoppingskoliek nl. Op mij komt dit over dat ze toch honger heeft. Kun je niet ergens aan een paar kleine balen kuil geraken? Want 2 plakken hooi voor een mager paard van 1.65m is heel weinig vind ik.

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 12:21

ja, ik ga proberen zoveel mogelijk hooi tegelijk te bestellen, zodat ik lang toekom!

Maar als ze hooi heeft knabbelt ze ook gewoon aan dat stro, ze eet het in combinatie Verward Proeft ze het verschil mss niet? Tong uitsteken Gelukkig gaat er maar weinig stro in de stal omdat ze er toch altijd een smeerboel van maakt!

loeskim
Berichten: 749
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 12:21

ik zou in iedergeval wel wat meer gaan bijvoeren en dan niet echt hooi of kouw maar indd brokken of wat dan ook

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 12:33

loeskim schreef:
ik zou in iedergeval wel wat meer gaan bijvoeren en dan niet echt hooi of kouw maar indd brokken of wat dan ook

Ik zou juist meer hooi gaan geven! Van brokken worden ze niet dik, van hooi wel. Als je nou niet genoeg hooi hebt, kan je dan niet bij een boertje ofzo in de buurt wat kopen. Ik zou je paardje minstens 2 a 3 plakken hooi geven.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 14:10

Citaat:
Van brokken worden ze niet dik

was dat maar waar Knipoog

een paardemaag is er op ingesteld dat er heel regelmatig wat eten naar binnen komt, als een paard te lang (en regelmatig) niets te eten heeft, kan hij last van zijn maag krijgen.

als je paard last van wormen heeft gehad heeft ze misschien wat last van haar maag en eet ze daarom tussendoor meer stro.
ik zou haar zo wie zo meer hooi geven. en als ze zo mager is kan ze ook wel wat meer voer gebruiken. er zijn verschillende voeren of supplementen te koop die een vermagert paard op een verantwoorde manier wat extra's geven.

maar hoeveel je voert, hangt af van het paard, voeren doe je 'op het oog' je geeft gewoon meer als je ziet dat je paard dit nodig heeft. (altijd langzaam opbouwen)
voer ook veelzijdig, dus hooi, eventueel wat stro om te knabbelen, voer, maar ook lekker wortels, een voederbiet en/of een paar appels Haha!

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 14:14

mariska18 schreef:
Ik zou juist meer hooi gaan geven!
Van brokken worden ze niet dik, van hooi wel
. Als je nou niet genoeg hooi hebt, kan je dan niet bij een boertje ofzo in de buurt wat kopen. Ik zou je paardje minstens 2 a 3 plakken hooi geven.



Mijn VA heeft me altijd wijsgemaakt dat hooi enkel maagvulling is. Verward

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 14:47

vanity"]
[quote="mariska18 schreef:
Ik zou juist meer hooi gaan geven! Van brokken worden ze niet dik, van hooi wel. Als je nou niet genoeg hooi hebt, kan je dan niet bij een boertje ofzo in de buurt wat kopen. Ik zou je paardje minstens 2 a 3 plakken hooi geven.



Mijn VA heeft me altijd wijsgemaakt dat hooi enkel maagvulling is. Verward
[/quote]

Daar lijkt het idd wel op, plus dat het ze wat te doen geeft natuurlijk. Ik voer onze paarden in winter 1/2 baal hooi per dag en het paard krijgt 3 kilo als ze werkt en 2 kilo als ze stil staat aan krachtvoer; de Tinker 1 kilo. Ik merk het altijd wel als ik aan met krachtvoer ga rommelen qua hoeveelheid.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:11

vanity"]
[quote="mariska18 schreef:
Ik zou juist meer hooi gaan geven! Van brokken worden ze niet dik, van hooi wel. Als je nou niet genoeg hooi hebt, kan je dan niet bij een boertje ofzo in de buurt wat kopen. Ik zou je paardje minstens 2 a 3 plakken hooi geven.



Mijn VA heeft me altijd wijsgemaakt dat hooi enkel maagvulling is. Verward
[/quote]


Tjee waar heeft die gestudeerd zeg. Wat is gras dan, ook enkel maagvulling? Hooi is gedroogd gras. Hoe beter de kwaliteit, hoe meer voedingsstoffen erin zitten. Het paard zijn darmstelles is gebaseerd op ruwvoer en niet op krachtvoer alleen. Meer Krachtvoer kan natuurlijk helpen om je paard wat sneller dikker te krijgen.