Beetje vreemd? Ziekmelding...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Beetje vreemd? Ziekmelding...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 00:27

Ik ben dus hulpkracht in een supermarkt. Voelde me maandag niet lekker, dus heb me 's morgens vroeg meteen voor school en werk ziekgemeld.
Dinsdag was ik nog steeds niet lekker, maar op dinsdag hoef ik niet te werken, en voor school hoef ik me niet nog eens ziek te melden.
Vandaag moest ik wel werken, maar had ik al heel lang van te voren vrij gevraagd. Kom ik thuis ligt er een brief in de bus van Commit (whatever that may be) over mijn ziekteverzuim. Dat ik me maandag ziek had gemeld en dat ze dinsdag telefonisch contact hebben proberen op te nemen (nooit iets gehoord) en nu wordt ik uitgenodigd voor een gesprek met een consulent van hun???? Vind het een beetje vreemd dat dit na 1 dag ziekmelden al opgestuurd wordt? Heeft iemand dit al eens vaker meegemaakt? Ik iig nog nooit in de tijd dat ik er gewerkt heb...


prana

Berichten: 319
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:29

Dan heeft je baas er waarschijnlijk achter gezeten en wilde zo snel mogelijk dat je op controle gaat. Dit doen ze meestal bij mensen die regelmatig ziek zijn. Maar er zijn ook bazen die overal wel iets achter zoeken

im memoriam
Co Berkhout.
03-02-1944/27-06-2008

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:32

Er zijn zat bazen die overal wat achter zoeken, mensen die binnen drie dagen ziekte een verklaring moet invullen voor de Arbo....Vervolgens de vraag waarom je niet naar de huisarts bent gegaan, terwijl ze dat niet eens wat aangaat. En dan niet genoegen nemen met, ik had vrijdag koorts en griep en maandag weer aan het werk, wanneer moet je dan naar de huisarts en daarbij, voor een griepje doe je dat niet.
Ze kunnen je verder niks maken.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 00:43

Mijn baas zoekt imo niet overal iets achter, en voor zover ik weet heeft hij dit ook nog nooit gedaan bij mensen die wel eens vaker ziek zijn op de afdeling en die hij niet vertrouwd.. En dit is pas de eerste keer dat ik ziek ben volgens mij sinds dat ik er werk vanaf afgelopen oktober ongeveer.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:55

Weet je wat ik denk?

Sypheron heeft dinsdags verlof, en woensdag vrij gevraagd... Zwaar weekend gehad, dus meld zich maandag ziek.

Op zich niet zo'n hele vreemde gedachtengang...

Anyhow...

Ben jij dinsdag de hele dag thuis geweest? Je stond nl geregistreerd als ziek zijnde, dus moet thuis zijn (of bij de huisarts oid). Je mag pas weg op het moment dat je je beter meld. Of je een dag vrijgenomen hebt of niet heeft er niets mee te maken (die vrije dag vervalt zo wie zo als je ziek bent!), je moet je echt beter melden als je weg zou willen.

Commit Arbo regelt die gesprekken en doet aan reintegratie ed. Weet je dat ook meteen weer Knipoog

En wat orri zegt, dat ze je niets kunnen maken... Niet waar! Ze kunnen je heel veel maken...

Morgen dus even ofwel beter melden, of thuis blijven... Dat gesprek met Commit zou ik ook aangaan, volgens mij ben je dat zelfs verplicht.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.


Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 01:26

Die woensdag vrijgevraagd heb ik al 4 weken van te voren gedaan hoor Lachen.
Ik ben dinsdag idd de hele dag thuisgeweest, ben alleen even 10 minuten de auto snel naar de garage wezen rijden met mijn moeder omdat ik een afspraak voor de apk had. That's it. En in die tussentijd heeft er ook niemand gebeld, want dat geeft de telefoon namelijk aan.
Daarnaast vind ik het nog eens des te vager, aangezien het feit dat als ze me er uit wilden werken, dat ze daar allang de kans voor hadden gehad, omdat mijn contract afgelopen maand verlopen was, maar dat hebben ze gewoon verlengd.

Maar wat moet ik nu doen?

(Btw in eerdere ziektesituaties ook bij andere bedrijven, ging ik gewoon weer werken als ik beter was. Heb nog nooit opgebeld voordat ik weer kwam.)

Maar moet ik nu bellen met die firma om het feit dat ik geen telefoon heb gehad en dat ik weer beter ben?

Ik ga morgen trouwens gewoon weer werken, ben vandaag ook naar school geweest.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 01:48

Een belletje kan inderdaad geen kwaad, maar ik zou me niet teveel zorgen maken. (School is al helemaal geen probleem).
Zeker nu je morgen weer gaat werken.
Begeleiding van ziektegevallen wordt door bedrijven uitbesteed, dus je bent gewoon in een of ander burocratisch machientje beland Lachen

Wat nog een punt kan zijn is of de woensdag nu een vrije dag is of een ziektedag. Beschouw je het zelf als een vrije dag dan is er helemaal geen probleem meer.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 07:24

Citaat:
Commit


dat is inderdaad de ARBO-dienst en die zijn niet flauw!

ik had me voor de kerst 3 dagen ziekgemeld en in januari moest ik op reïntegratiegesprek komen, terwijl ik allang weer aan het werk was.... Scheve mond

Je komt ook nooit meer van ze af en de volgende keer dat je je ziek meldt, staan ze direct op de stoep.

sterkte ermee....

o ja, je mag ze niet zelf bellen, dat moet de afdeling PZ van je werk doen, staat ergens in de brief.....

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 07:25

Ik zou ze en je werk gewoon even bellen en het uitleggen. Ik heb me een keer ziekgemeld, en daarna gewoon weer aan het werk gegaan. 3 weken later een brief op de mat, dat ik niet thuis was, en dat ik op gesprek moest komen. Waren ze vergeten me beter te melden Knipoog Dat bedrijf krijgt wel vaker vreemde dingen Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 07:26

lageveld schreef:

Wat nog een punt kan zijn is of de woensdag nu een vrije dag is of een ziektedag. Beschouw je het zelf als een vrije dag dan is er helemaal geen probleem meer.


Feit is en blijft wel dat ie zich dan beter moet melden... Ook als je weer gewoon naar school gaat moet je je, officieel gezien, beter melden...

Syph, wanneer je vrij gevraagd hebt maakt niet uit, ik denk dat het vooral op de maandag en een zwaar en/of lang weekend hebben gaat. Ik kan me de gedachtengang van je baas nl wel enigzins voorstellen... (niets ten nadele van jou hoor!).

Even een voorbeeldje om dat verhaal van vrije dagen en ziek zijn toe te lichten... Als ik op vakantie *ik zeg maar wat* griep krijg, en ik bel naar Nederland om me ziek te melden, dan vervallen mijn vrije dagen en word het 'ziek'. Zodra ik naar Nederland bel om me beter te melden, gaan mijn vrije dagen weer afnemen.

Nog een tipje... Je zegt dat je 10 minuten weggeweest bent... Als iemand naar die 10 minuten vraagt, zeg dan dat je naar de apotheek was, naar de drogist om hoestdrank te halen, etc.

Ik denk dat je baas op zich wel meevalt, maar ziektedagen ed kunnen erg gevoelig liggen Lachen Je krijgt er nu waarschijnlijk geen problemen mee, maar misschien de volgende keer wel...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 08:01

Ja dat is een brief van de arbo dienst.
Je baas heeft het dan wel heel snel door gegeven zeg.
Ik zou gewoon even bellen dat je niet door hun gebeld bent en dat je weer aan het werk gaat.
Ik bel wel altijd mijn baas als ik beter ben, dan kan hij mij namelijk weer afmelden bij de arbo dienst.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 08:09

Ik bedoel dat als ze hem niet gebeld hebben en hij zich ook beter gemeld heeft... dat is namelijk wel gang van zaken, ik kan namelijk wel begrijpen dat je werkgever je verlof en vrije dag niet als ziektewet dagen wil uit betalen.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 08:29

Wij moeten ons voor 10.00 ziekmelden, en diezelfde dag nog belt er dan een muts van de ARBO dienst op. Ik kon de huistelefoon nooit horen boven, we hadden daar geen aansluiting, dus dat is lekker makkelijk als ze bellen en je ligt ziek op bed.
Misschien kun jij eens vragen welk nummer ze hebben gedraaid voor je, aangezien je de hele dag thuis was, niets hebt gehoord, en er ook geen nummer op je toestel stond? En idd precies doen wat ze willen, anders ben je mooi de pineut.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 08:49

Roy vraag eens op je werk of er een Filialenhandleiding bij jullie in de winkel ligt, want als het goed is moet daar een verwijzing staan naar de Arbo-regels. De eerste dag (de maandag dus) heb je je ziekgemeld bij je baas, was je op dinsdag weer beter, ook al sta je die dag niet in de planning, dan dien je dit dezelfde dag voor 10 uur door te geven aan je werkgever. En dan nog iets, afspraken die Commit met je maakt over een eventueel consult, die dien je ook bij Commit zelf af te zeggen, bij verzuimen worden er No Show doorberekend bij de werkgever.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 09:23

greetje schreef:
(...) bij verzuimen worden er No Show doorberekend bij de werkgever.


En dan heb je pas écht een probleem

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 09:31

Heb net én naar Commit én naar het werk gebeld. Eerst naar Commit. In de brief stond dat ze me 2 keer hadden geprobeerd te bellen op dinsdag.. nou nooit iets gehoord, en onze telefoon geeft het dus ook al aan als er iemand gebeld heeft. Stond ook niets op. Dus dat heb ik haar medegedeeld met het feit dat ik gisteren beter was en op excursie was met school en verlof had aangevraagd van het werk... "oh... dan zal ik nog even uw telefoonnummer controleren"... "ja het klopt toch, nou weet u wat, verscheurt u de brieven maar, er is ook nog een schriftelijke intake onderweg en die mag u ook verscheuren en dan is er verder niets aan de hand en mag u uw werk normaal vervolgen." euh... ok, bedankt? Verward
Toen mijn afdelingschef. Ik belde hem en hij vroeg me of ik nog ziek was of beter, ik zei dat ik beter was en dat ik vanavond weer kwam werken maardat ik gisteren verlof had aangevraagd. Ok was geen probleem, volgende keer even beter melden op woensdag..
Tja ik vat het niet echt meer? Waarom nou zo lastig doen? Dachten ze dat ik er een paar weken uit zou liggen ofzo? Ik snap zowieso niet waarom dat er dan meteen de arbo bijgehaald wordt, aangezien ik de ziekte-uren die ik gemaakt heb toch nog niet betaald krijg omdat het een te korte periode was. Maargoed, alles is dus geregeld en vanavond weer gewoon werken Lachen.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 09:37

Rare mensen, die werkgevers Waarom zo moeilijk doen....

Maar ja, van Comit ben je al af..

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 09:40

Wat denk je dat het de werkgever kost als je ziek bent?

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 09:47

de eerste 2 dagen zijn bij mij voor mezelf, dus dan kost je helemaal niks! En aangezien het maar 1 dag was bij Sypheron, de eerste dag is sowieso voor jezelf!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 09:50

Dat weet ik, als werkgever, zelf ook wel.Je baas is trouwens verplicht te melden dat je ziek bent.Het irriteert me alleen dat de werkgevers altijd als een stelletje imbecielen afgeschilderd worden.Ik denk dat jullie niet weten hoeveel er voor jullie betaald wordt buiten je uurloon om!

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 09:52

bijna het dubbele toch, dacht ik?

En het zal helaas altijd zo blijven dat de werkgever een eikel is, ook al is ie nog zo aardig. Blijkbaar is dat "normaal", om op je baas te zeiken.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 09:53

Roy vraag toch maar even naar de Arbo-regels op je werk, bij sommige bedrijven is er maar 1 dag die voor eigen rekening komt maar dat is per bedrijf verschillend denk ik. Ik heb een contract van 25 uur en mocht ik me ziekmelden dan is de eerste ziektedag van mijn voor eigen rekening. Gewoon even vragen dus.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 09:53

FlairS"]
Wat denk je dat het de werkgever kost als je ziek bent?
[/quote]

Helemaal niets aangezien ze vervanging hebben? Bovendien krijg ik toch nog niets uitbetaald omdat ik nog niet langdurig ziek ben, dus daar hebben ze ook geen kosten aan. Ik kan best begrijpen als ze met zoiets komen na een aantal dagen, maar na 2 dagen ziek zijn vind ik persoonlijk echt belachelijk en erg raar Verward.

Maar dan nog, er zijn mensen die langer ziek zijn geweest, en daar heb ik nooit iets van gehoord dat ze contact hebben gehad met Commit..

[quote="maudy schreef:
bijna het dubbele toch, dacht ik?

En het zal helaas altijd zo blijven dat de werkgever een eikel is, ook al is ie nog zo aardig. Blijkbaar is dat "normaal", om op je baas te zeiken.


Ik heb helemaal geen problemen van mijn baas. Maar ik denk dat jullie allemaal ook wel zien dat dit hele formele gebeuren nog meer heeft gekost! En dat terwijl ik de brieven gewoon kan verscheuren..

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 09:59

bij Commit zijn ze er heel vlot bij. Ze spreken het gewoon af met de bedrijven waar ze voor werken om te voorkomen dat mensen zich snel ziekmelden.
Terugdringing van het ziekteverzuim noemen ze dat bij mij op het werk

Wiesje

Berichten: 2906
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 10:01

Wij moeten ons VOOR 9.00u ziek melden en de dag erna ligt er een brief van de Arbo in de bus wat de klachten enz zijn. Bij ons gaat dag 1 het balletje dus al rollen.

EEF www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Anne_26, BlueStocking, boyca, Lau07, lianne125, MarliesSam, mino1, Mrskiwi, Phen, ryukapple, Solleke_Noah, Sterrendief, Toffeltje, valonka, Winna, YandexBot en 66 bezoekers