Deken bovenop zweetdeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Deken bovenop zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-01 23:06

Mijn arabje staat nu onder 3 dikke dekens. Maar als ik met hem heb gewerkt, is hij na 20 minuten stappen altijd nog een klein beetje bezweet (op de zadelplek alleen). Ik leg altijd een hele dikke wolle zweetdeken met hals op, zonder wat anders erover heen.
Na een uurtje krijgt ie z'n normale 3 dekens weer op.

Maar is het niet te koud als ie een uurtje alleen met 1 zweetdeken op stal staat? Voor de werking van de zweetdeken is het toch niet goed om er nog een andere deken overheen te gooien, of heb ik dat mis? Als ik nou 2 zweetdekens met hals opgooi, zou dat wel kunnen of zou het niet eens nodig zijn.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 23:20

als je boven je zweet deken weer een deken gooid terwijl je paard nat is kan de damp niet weg dan word het dus nat..
als je je paard met zweetdeken opzet kun je na een tijdje allemaal kleine waterdruppeltjes zien als je dus nog een deken erover doet komen als die water druppeltjes daarin omdat het niet weg kan..
die druppeltjes oeten verdampen ik denk dat je paard het kouder krijgt met een nat deken maar aan gezien je paardje niet zo heel erg nat is weer ik het ook niet een wollen zweetdeken is wel warm dus volgens mij zou het geen kwaad kunnne

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 23:23

Het droogt idd niet zo snel met een 'gewone' deken erover (ik doe het wel, maar alleen op de trailer) - heb je geen twee (of meer) zweetdekens? Ik gooi er gewoon drie overheen als ze nog nat is.

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die z'n beest onder zoveel dekens heeft...(de mijne heeft een Rhino, dan twee wollen zweetdekens, dan de dikke weatherbeeta - wat moet ik in vredesnaam als het 20 graden gaat vriezen...)

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 23:24

Hoi Carola

Je kan ook de bovendeuren even dichtdoen
Dan is het zeker niet te koud.

Kim

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 23:38

misschien heeft ze wel zo'n box met zo'n schuif deur met zo'n ruif dr in...
dan kun je de deur niet dicht doen he Haha!

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-01 23:41

Ik heb 3 wolle zweetdekens met hals, dus doe ik die allemaal maar op denk ik...

En marfiek, Kim kent mij en mijn stal heel goed, dus ze weet dat de bovendeur dicht kan Haha! Haha! Haha!
Maar kim toch, als je ed een beetje kent weet je dat ie door het lint gaat als het luik dicht gaat....

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 23:46

Als het alleen maar onder het zadel is, dan snap ik eigenlijk niet zo goed waar je je druk om maakt? Misschien denk ik te paardonvriendelijk of zo, maar waarom heb je drie dekens nodig? Ik zie wel dat wedstrijd ruiters na een zware training en hun paard terug op de trailer twee zweetdekens om doen, maar die paarden zijn dan nog behoorlijk warm en bezweet. Ikzelf doe eigenlijk alleen een zweetdeken op als hij op de borst en hals bezweet is (en dan meestal dus ook het zadelstuk)
Als hij maar niet op de tocht staat... Mijn pony staat in een binnenstal, mar hij heeft met alleen een voorjaar/najaar regendeken (200gr) niet eens zo'n dikke vacht...

Afijn, een dubbele zweet deken zou waarschijnlijk de beste oplossing zijn.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-01 00:05

Joyce, de reden dat ik nu 3 dekens op heb, is dat mijn paarden nog buiten lopen. Ik kon kiezen in deze herfst voor mezelf: of op stal met 1 deken, of in de wei met 3.
Qua vacht hebben ze dan ongeveer dezelfde beharing. Omdat ze veel bereden worden, wil ik geen dikke vacht, lijkt me duidelijk.

En met het laten afkoelen van de spieren ben ik heel precies en nauwkeurig. Dat vind ik gewoon heel belangrijk.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 00:22

Hai Carola, mijn pony staat overdag dus ook gewoon buiten. Tja, de meesten op de verschillende stallen bij ons hebben gewoon 1 deken. Gaat het niet eerder schuiven enzo? Tja, verder heeft ieder natuurlijk zijn eigen visie Knipoog

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 01:06

Hoi
Mijn merries staan in hele open boxen (openfrontstallen, weet niet of je die kent?) Ze hebben dus veel frisse lucht en veel daglicht wat ikzelf heel belangrijk vind. Overdag gaan ze met dit weer onder een rhino wug dek(je weet wel die paarse....) naar buiten, als ze dan op stal komen heb ik ze een gewoon pagony staldek op. Niet super dik. Als ik heb gereden doe ik altijd een dik gevoerd wollen zweetdek op en daaroverheen het gewone dek, dit alleen op de trailer. Op stal laat ik ze dan een uurtje met zweet dek staan en als ze nog een beetje nat zijn doe ik ze een dun woldekje om en het gewone pagony staldeken. Ik ben vanmening dat je ze niet TE warm moet "toedekken" maar bij koudelijke paarden is dit een heel ander verhaal. Mijn paarden zijn nooit ziek en kern gezond (mede door frisse stal), waar ik echter niet weg van ben (onlangs gezien) was dat iemand na het rijden zn paard met ijskoud water afspoot (buiten -2) en vervolgens een gewoon staldekje opdeed.....en dat beestje was echt niet happy!

gr wendy

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 01:17

wij hebben onze merrie na het rijden ook al 2 dikke wollen dekens op,
de ruin is veel minder kouwelijk en die kan het nog af met eentje.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

sorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 22:39

Hoi,
Dacht dat het over Snoopy ging? Die kan dat toch wel hebben met boven deur dicht dacht ik.

Maar ja Eddie met zijn verlatingsangst en clautrofobie is inderdaad een ander verhaal, zou er gewoon die mooie opgooien. Ik denk dat het voldoende moet zijn. En wat ook nog kan ( heb ik gehoord) is een dunne zomerzweetdeken eronder doen. Weet niet hoe de rest hier erover denkt, maar het schijnt te kunnen.

Groetjes Kim

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 23:10

Met dit weer gooi ik na het rijden 1 wollen en 2 fleecedekens op mijn paard. Na een uurtje gaan die eraf en krijgt hij een onderdeken en een dikke Weather Beeta op en mag hij weer lekker naar buiten. Als het hard waait, krijgt hij ook nog zijn halsstuk op. (het is nl. echt een watje: staat in de zomer met 18 graden een uurtje in de regen en bibbert dan wel zo enorm hard, dat het lijkt of er een plaatselijke aarbeving is met een kracht van 9.3 op de Richterschaal) Pling