Hoefbevangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-01 20:16

Ik verzorg ook een Shetlander van 9 jaar, Joost.
Joost is nu ongev. 1,5 jaar of 2 jaar hoefbevangen.
Hij heeft dat 2 keer gekregen en nu loopt ie de hele tijd kreupel.
Nou ja niet de hele tijd, maar dan loopt ie 2 of 3 dagen goed en dan loopt ie weer 2 of 3 weken kreupel. De eigenaresse doet heel erg haar best om hem beter te maken: Medicijnen en drankjes en speciaal voer. Hij is nu ook op streng dieet, waarom weet ik niet.

Maar ondanks die medicijnen en drankjes loopt hij nog steeds kreupel. De DA geeft ook medicijnen of schrijven iets anders voor.
Maar is het niet eerlijker voor de pony om hem af te laten maken?
Ik denk nl niet dat Joost zijn hele leven zo te willen lopen? Wat denken jullie?

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 01:03

Hij is in elk geval op streng diëet omdat hij van teveel energie (in voer) hoefbevangen kan raken. Ik heb zelf op het moment een hoefbevangen shetlander. Gisteren is de diagnose gesteld en we zijn nu ook in de weer met medicijnen. Ik heb net het advies gekregen om hem in zijn box op nat zand te zetten en ben aan het overwegen om dit te doen omdat hij veel last heeft. Hoeveel last de pony waar jij het over hebt, heeft kan ik natuurlijk niet beoordelen. Dat gaat nu eenmaal niet via geschreven tekst en ik weet ook niet genoeg van hoefbevangenheid. Wel weet ik dat het hoefbeentje van stand veranderd en dat je met speciaal beslag de stand kan verbeteren. Als een pony zonder uitzicht op verbetering pijn lijdt kan je het dier beter in laten slapen maar zo te horen is de veearts er al mee bezig en je zou toch mogen aannemen dat deze kundig genoeg is om het goede advies aan de eigenaresse te geven.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 02:01

Mijn paard een kwpn merrie is zwaar hoefbevangen geweest en ze was helemaal niet dik en had ook niet op een vette wei gestaan, het kan meer zijn dan alleen een rijke conditie. De dierenarts zag het bij haar helemaal niet zitten. Ik heb hem 3 uur na de eerste verschijnselen al gebeld en hij gaf haar beta blokkers, schijnbaar het stomste wat je kan doen en plaspoeders. Ik heb haar in een natte bak gezet en ben iedere uur opgetaan om haar benen af te spuiten. Na twee weken was ze er bijna vanaf. Goede zorg is vanaf het begin gewoon belangrijk en als je zo door blijft kwakkelen is er misschien iets fout en is het dan verstandig om door te gaan? Mijn paard heeft geen beslag gehad omdat de hoefsmid zei dat het een kwelling was en mijn merrie heeft het overleefd. gr gabrycha

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 13:58

Mijn vorige paard werd van de een op de andere dag zwaar hoefbevangen, zijn hoefzolen stonden helemaal bol.
Met spoed naar de kliniek en volgespoten met pijnstillers, bloedverdunners enz.
Op dat moment kwamen zijn hoefbenen bijna door zijn hoefzolen en wij hebben gezegd dat we binnen een dag verbetering moesten zien anders zou ik hem laten gaan, hij had veel pijn.
De oorzaak lag niet in het voer want hij stond al een tijd op dieet omdat hij al ouder was.
Alles ging goed tot 14 dagen later, toen kwam het weer ineens terug, erger dan ooit! Ik heb hem diezelfde dag laten inslapen.
Later (na onderzoek) kwamen we erachter dat hij de ziekte van Chusing had, (dit was trouwens ook goed te zien aan zijn krullen vacht) en daar is hoefbevangenheid een gevolg van, alleen is er aan deze bevangenheid niets te doen en het paard zal daarvan nooit meer genezen.

Vaak blijven, ooit bevangen, paarden hier last van houden, en zal het sneller terugkomen dan bij andere paarden.
Houd ze goed op dieet! en vermijd rijk gras.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 11:05

Mijn paard is deze zomer hoefbevangen geraakt en is onder behandeling bij een homeopaathe en ze is heel goed opgeknapt. Ze heeft een lichte kanteling van haar hoefbeen en daardoor loopt ze onder de man onregelmatig maar in de wei rent ze volop en heeft ze er haast geen last meer van.

Lonnebol

Berichten: 309
Geregistreerd: 03-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 22:24

Mijne stond zo vreemd en ik vermoede meteen hoefbevangenheid. DA gebeld en pijnstillers en medicijnen gekregen. De smid kwam toen speciale ijzers opzetten en nu is het zo genezen dat je er NOOIT meer wat van zult merken!

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 00:46

zo zie je maar weer de ene da is de ander niet! De smid wilde er bij mijn paardje geen ijzers onder plaatsten! Omdat ik er al een dierenarts bijhad gehaald in de eerste paar uur na de verschijnselen hebben we er wat aan kunnen doen. Het hoefbeen bij mijn merrie is niet gekanteld maar ze heeft wel een tijdje met lichte afwijkende vorm van haar hoef gelopen. Ik laat de smid sneller komen voor haar en ze staat er nu weer goed bij zoals het hoort. Beweging goede hoefverzorging goede voeding en vermijd stress ed is belangrijk om het te voorkomen. Laat je merrie ook niet te lang aan de nageboorte staan en hormonale problemen kunnen ook oorzaak zijn! Ik weet dat ik met mijn merrie nu moet opassen... gr gabrycha