nieuws over ICS erkenning

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Gwendolynn

Berichten: 220
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Zuid holland

nieuws over ICS erkenning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 09:28

deze ontving ik vanmorgen over de mail, ben benieuwd naar jullie reacties, de mail komt van ierland

Gr Marije de Heer

I think the following points should addressed the questions raised
> by each
> of you.
>
>
> A letter issued to the ICS from this Dept. dated March 3rd 2004
> stating
> * The approval granted to the ICS for the purpose of maintaining
> the stud
> book of origin for the Irish Cob had expired. In Irish law such an
> approvalis granted under Statutory Instrument Number 305 of 1993.
> It is stipulated
> in Irish law that such an approval "shall be valid for 5 years".
> The 5 year
> approval for the ICS expired on 15th July 2003. The ICS was formally
> notified of this in the letter dated March 3rd 2004.
> * With effect from the date of receipt of the correspondence,
> dated March
> 3rd 2004, the ICS is no longer approved as the organisation to
> maintain the
> stud book of origin for the Irish Cob. Consequently the ICS is no
> longerapproved to issue equine passports and must cease doing so
> with immediate
> effect.
> * The ICS must inform members or prospective members of the ICS
> withoutdelay that the Society is no longer approved by this
> Department.* Equine passports issued by the ICS ,in compliance
> with EU & National
> legislation, from 16th July 1998 up to the date of receipt of this
> Departments letter of March 3rd 2004 would remain valid.
> * Persons seeking to obtain passports for an Irish Cob Horse
> fortwith could
> apply to the Irish Horse Board.
> * Stud books maintained by an organisation which is not offically
> approvedare not offically recognised within the EU.
> * Equines registered in an "unapproved studbook" have no automatic
> right of
> entry into another EU approved studbook for the same breed.
> * The ICS may submit a new application for approval in accordance
> with the
> requirements of Statutory Instrument Number 305 of 1993.
>
> Regards
>
> Emer
>
>
> Emer McGeough
>
> Assistant Principal
> Livestock, Beef & Sheepmeat Division
> Department of Agriculture and Food, Farnham St., Cavan.
>
>

je hebt paarden gekken en je hebt tinker gekken

NU EINDELIJK NIEUWE FOTO'S IN MIJN PROFIEL


FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:15

Waarom moet ik nou weer als eerste deze topic vinden ???hihihi

Maar mijn engels is verry bad

Maar volgens mij staat er info in wat we al wisten toch?

of is er een tolk in de zaal?

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:02

Lees ik het nou goed dat dit al sinds juli 2003 vervallen is ( expired= vervallen geloof ik..)

En zover ik het begrijp moet je voor een paspoort ergens anders zijn nu..

Maar mijn engels is ook niet zo geweldig, dus graag een vertaler die het voor ons vertaald..

Gr. Clau

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:18

Uhh dat is oud nieuws hoor!


dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 22:45

Weet iemand of mijn paspoort dat ik via hun heb verkregen in januari nu nog wel geldig is

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37152
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 11:06

Als ik het goed begrijp staat er dat een stamboek normaal voor 5 jaar erkenning krijgt en dat dit voor het ICS in Engeland op 15 juli 2003 is afgelopen. Hiervan hebben ze bericht gehad op 3 maart 2004.

Dat houdt in dat alle paspoorten afgegeven tot die datum (3 maart dus) rechtsgeldig zijn. En die van daarna niet. En met een niet meer geldig ICS paspoort heb je niet automatisch het recht om bij een ander stamboek aan te sluiten.

Maar dit alles slaat op de ICS in engeland. Er staat niks bij over de eronder hangende stamboeken van andere landen. Maar ik kan me voorstellen dat als het hoofdstamboek niet meer geldig is alles wat daaronder hangt automatisch ook niets meer mag.

Maar ik heb van de week dit nagevraagd aan iemand die vaker met het ICS te maken heeft en die wist van niks.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Gwendolynn

Berichten: 220
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 11:13

hoi allemaal
ja ik heb begrepen dat het ics ierland dus geen erkenning meer heeft en dat de dochter hier dus ook niets meer mag. Lijkt me ook logisch zonder moeder stamboek maar we wachten maar weer rustig af tot er meer duidelijkheid komt, ze hebben het over een bevriezing van de dochter ICS ik kan echter geen duidelijkheid geven, er is nog niets behalve deze ierse brief zwart op wit aangetoond

je hebt paarden gekken en je hebt tinker gekken

NU EINDELIJK NIEUWE FOTO'S IN MIJN PROFIEL

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37152
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 18:44

Citaat:
Zoals waarschijnlijk bij u inmiddels bekend, heeft de Ierse overheid
begin maart j.l. besloten de erkenning van de ICS als (moeder)stamboek
voor de Irish Cob niet te verlengen.
Uit de vele reacties en vragen die ons thans bereiken, kunnen wij
opmaken dat er een grote mate van onrust onder de mensen met een Irish
Cob heerst. Mocht het zover komen dat de Nederlandse overheid de
erkenning van de ICS-N intrekt, dan zullen wij de ICS-leden zeker niet
in de kou laten staan.

Maar gezien de geschiedenis tussen het NST en de ICS ligt de huidige
ontstane situatie nogal gevoelig, waardoor wij ons liever afzijdig van
reacties houden.

Voor vragen etc. over de mogelijke intrekking van de erkenning als
stamboek van ICS-N willen wij u dan ook verzoeken zich te richten tot
de instantie die zich bezighoudt met erkenning van stamboeken, nl. het
Produktschap voor Vee, Vlees en Eieren, mevrouw Ir. Margo Vonk. U kunt
haar bereiken onder telefoonnummer: 079-3687544 en/of (misschien
zelfs makkelijker) per e-mail:


Dit kreeg ik vandaag per mail van het NTS.

Misschien helpt het iets.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:54

Als ik de brief van het Ierse Ministerie goed begrijp dat heeft de ICS (oftewel het moederstamboek) het er vorig jaar bij laten zitten. Het stamboek had goedkeuring voor 5 jaar en zelfs na een waarschuwing van het Ministerie daar niet tijdig opnieuw goedkeuring gevraagd. Dat hadden ze dus al juli vorig jaar moeten doen. Er zal daar (ook) wel een hoop geruzie of haat en nijd tussen fokkers en/of bestuursleden zijn, ik zou anders niet weten waarom de betrokken bestuursleden het stamboek hebben laten vallen. Een dochterstamboek heeft dan geen bestaansrecht meer of je zou het moederstamboek hier in Nederland moeten zien te verkrijgen. Gezien de niet al te beste banden met het Ministerie van Landbouw hier in Nederland (erkent alleen NST) is het denk ik hopeloos. Volgens mij geeft de ICS site hier ook helemaal geen informatie op hun website....veeg teken, huh!

Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 07:30

Er is wel info op de site van het ICS:
http://www.irishcob.nl/response.htm
En tijdens de laatste ledenvergadering is er ook verteld wat er precies aan de hand is en wat er nu allemaal speelt.. Alle leden kunnen dus op de hoogte zijn.. En zoals het er nu uitziet zijn er 2 mogelijkheden:
- ICS nederland wordt (tijdelijk) moederstamboek totdat het in Ierland allemaal weer op orde is, of
- Het Ierse ministerie ziet in dat het nu tegen de EU regels in aan het werk is en zorgt ervoor dat ICS Ierland weer gewoon kan verderwerken..

En natuurlijk heeft ICS nederland nog gewoon bestaansrecht!! Het ras op zich bestaat gewoon nog, of er nou wel of niet een stamboek in Ierland van is. Daarom kan ICS nederland dan (tijdelijk) het moederstamboek overnemen van Ierland. Het friesche paardenstamboek in Nederland heeft ook een moment bijna aan de rand van opheffen gezeten. Denk je dan dat opeens alle dochterstamboeken in de rest van de wereld ook opeens niet meer kunnen doorbestaan? Wel dus. Het grootste dochterstamboek kan dan de moederstamboektaken op zich nemen.

Ik heb net mijn 2 merries + veulen aangemeld voor opname in het stamboek.. zegt genoeg denk ik.. Lachen

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 08:08

Nou ik vind de hele situatie van twee stamboeken voor één ras echt belachelijk. Ik weet nog wel dat ik net een Tinker kocht en er niets van snapte. Nu weet ik nog niet hoe het precies zit, maar naar ik heb vernomen is er een fikse ruzie geweest en waren er toen ineens twee stamboeken. Hoe bestaat het???? Ik weet het niet, maar wat ik wel weet is dat ik dit ontzettend onhandig vind. Laat de beide clubs de persoonlijke vetes aan de kant zetten en laat er weer één stamboek komen, dat is een stuk overzichtelijker voor Tinkereigenaren.

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 08:21

Toch vind ik het ook allemaal een beetje vaag, zeker als er ook weer berichtjes ineens verdwijnen van het forum van de ics dis over deze kwestie gaan..

Gisteren stond er een berichtje van iemand en nu opeens is het weg..

Dat vind ik allemaal een beetje raar...geheimzinnig...iets klopt er niet...

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 08:35

Wat ik heb begrepen bij het onderzoeken van deze kwestie:

De Ierse overheid heeft het bestuur van NL iers stamboek erop gewezen dat ze niet accepteren dat de activiteiten van de Ierse organisatie zonder meer worden overgenomen door de Nederlandse organisatie en heeft aan de Nederlandse autoriteiten gevraagd hierop toe te zien.

Voor de PVE is dit aanleiding om te onderzoeken of de erkenning van de Nederlandse dochter ingetrokken kan worden

Is ook maar een rare naam Nederlands Iers moeder stamboek? Vind ik..

Wij hebben uiteraard na alle twijfels en het lezen van geruchten zelf ook maar eens rond gebeld en gemaild.
Wat iedereen kan doen trouwens

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 08:41

tinkernikky schreef:
Wij hebben uiteraard na alle twijfels en het lezen van geruchten zelf ook maar eens rond gebeld en gemaild.
Wat iedereen kan doen trouwens


Ik heb ook een mailtje gestuurd naar de PVE met de vraag of er alsjeblieft één stamboek kan komen voor de Tinkers!

Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 08:59

peeky schreef:
Nou ik vind de hele situatie van twee stamboeken voor één ras echt belachelijk.

Helemaal mee eens.. En als mevr. Vonk van het PVE beter haar best had gedaan bij de aanvraag van het NTS voor een stamboeklicentie hadden ze gezien dat er in het land van herkomst al een stamboek was, namelijk het ICS.. En dan was er nooit een Nedertinkerstamboek geweest.

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:09

clau schreef:
Toch vind ik het ook allemaal een beetje vaag, zeker als er ook weer berichtjes ineens verdwijnen van het forum van de ics dis over deze kwestie gaan..

Gisteren stond er een berichtje van iemand en nu opeens is het weg..

Dat vind ik allemaal een beetje raar...geheimzinnig...iets klopt er niet...


Heb ik dus gemist, waar ging het over dan?
Hoezo nieuwschierig???

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:15

Mariska_28"]
[quote="peeky schreef:
Nou ik vind de hele situatie van twee stamboeken voor één ras echt belachelijk.

Helemaal mee eens.. En als mevr. Vonk van het PVE beter haar best had gedaan bij de aanvraag van het NTS voor een stamboeklicentie hadden ze gezien dat er in het land van herkomst al een stamboek was, namelijk het ICS.. En dan was er nooit een Nedertinkerstamboek geweest.
[/quote]

Toch ben ik heel blij dat er een Nedertinkerstamboek is want ze hebben hun zaakjes beter voor elkaar dan het ierse ics moederstamboek, anders was ik nu ook misschien slachtoffer geweest.. Verward

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:19

Iemand schreef dat ze vond dat de ICS nederland moest laten weten hoe het allemaal precies zat, verder melde ze dat ze geen lid was omdat ze het meer een soort clubje vond en geen proffessioneel stamboek..

Ik vind het jammer dat ik het niet gekopieerd heb, want je zal nu wel reaties krijgen dat zo een soort bericht er niet gestaan heeft...maar dat stond er wel, met emailadres van de persoon die het geschreven had..

Het was ook iemand die verder nooit op het forum daar komt, naam nooit eerder gezien..

Wat ik me ook afvraag is dat ze gewoon nog keuren, van het weekend ergens en binnenkort ergens.......lijkt mij dat ze dan geen paspoorten kunnen uitgeven want die zijn toch niet meer geldig, of begrijp ik het nou allemaal niet goed...ben toch niet blond..

Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:30

clau schreef:
Iemand schreef dat ze vond dat de ICS nederland moest laten weten hoe het allemaal precies zat, verder melde ze dat ze geen lid was omdat ze het meer een soort clubje vond en geen proffessioneel stamboek..

Ik vind het jammer dat ik het niet gekopieerd heb, want je zal nu wel reaties krijgen dat zo een soort bericht er niet gestaan heeft...maar dat stond er wel, met emailadres van de persoon die het geschreven had..

Het was ook iemand die verder nooit op het forum daar komt, naam nooit eerder gezien..

Wat ik me ook afvraag is dat ze gewoon nog keuren, van het weekend ergens en binnenkort ergens.......lijkt mij dat ze dan geen paspoorten kunnen uitgeven want die zijn toch niet meer geldig, of begrijp ik het nou allemaal niet goed...ben toch niet blond..


Ik kan me goed voorstellen dat dat stukje verwijderd is.. Het forum is daar niet voor bedoeld. Als je iets wilt weten kun je altijd het stamboek bellen..

EDIT: Maar bedoel je niet het stukje van Mary? Want dat staat er gewoon nog:
http://pub31.bravenet.com/forum/2584012947/fetch/277136/

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:34

Nee, dat stukje bedoel ik niet...

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:38

Citaat:
Wat ik me ook afvraag is dat ze gewoon nog keuren, van het weekend ergens en binnenkort ergens.......lijkt mij dat ze dan geen paspoorten kunnen uitgeven want die zijn toch niet meer geldig, of begrijp ik het nou allemaal niet goed...ben toch niet blond..

idd die vraag heb ik me zelf ook wel gesteld.

Nu alles dan in een soort van koelkast staat en niemand 100% weet of ics ierland nog terug komt.
En er sprake is van eventueel intrekken van vergunning ics nl door Nederlandse overheid. Ook al zou dat tijdelijk zijn of wat dan ook.

Dan denk ik ook zou je wel het risico moeten nemen?
Zowel als stamboek als stamboek lid.

Ook al zijn er twee stamboeken, dan nog is een soort van oorlog niet nodig. Dan nog zouden die in Vrede langs elkaar kunnen lopen. Of in ieder geval de leden!

Ik slacht de mensen ook niet af die niet bij @home aangesloten zijn om te internetten.

Wel denk ik dat het belangrijk is dat er open kaart gespeeld wordt om geruchten/onrust enz te voorkomen.

Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:45

tinkernikky schreef:
idd die vraag heb ik me zelf ook wel gesteld.

Nu alles dan in een soort van koelkast staat en niemand 100% weet of ics ierland nog terug komt.
En er sprake is van eventueel intrekken van vergunning ics nl door Nederlandse overheid. Ook al zou dat tijdelijk zijn of wat dan ook.

Dan denk ik ook zou je wel het risico moeten nemen?
Zowel als stamboek als stamboek lid.

Ook al zijn er twee stamboeken, dan nog is een soort van oorlog niet nodig. Dan nog zouden die in Vrede langs elkaar kunnen lopen.
Of in ieder geval de leden!

Ik slacht de mensen ook niet af die niet bij @home aangesloten zijn om te internetten.

Wel denk ik dat het belangrijk is dat er open kaart gespeeld wordt om geruchten enz te voorkomen.

Die open kaart is er naar de leden!! En verder speelt er nog heel veel o.a. in Brussel over het functioneren van het PVE (zie ook eens dit topic, waarin het PVE teruggeroepen is door de rechter: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=216953 Als de leden willen weten hoe het er voor staat is een mailtje of een telefoontje naar het stamboek genoeg.. Wat jullie hier doen is speculeren met halve waarheden.. Snap best dat het stamboek zich absoluut niet geroepen voelt om hierop te reageren..

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:57

volgens mij word er van beide kanten geroepen met halve waarheden. De ICS'ers roepen dat het PVE fouten maakt en de NST'ers roepen dat het ICS ierland niet mag bestaan dus het dochterstamboek ook niet.
Wat me verder opvalt is dat het maar net is hoe het de stamboeken uitkomt. Op beurzen konden ze je in de stand precies vertellen wat het verschil is tussen een Irish Cob en een Tinker en nu t erop aankomt is het weer hetzelfde.
Als het PVE slim is dan zorgen ze dat er 1 stamboek overblijft degene die het er niet mee eens is word dan maar stamboekloos, maar op deze manier blijf je toch die 2strijd eindeloos stimuleren.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:58

Nee Mariska natuurlijk begrijp ik dat het bestuur van ICS niet op bokt gaat reageren..Niemand vraagt dat ook.
Dit is een discussie onderling..
En in een discussie kunnen er zoveel dingen gezegd worden, of ze nou leuk zijn of niet, wel of niet waar zijn..

Waar is het forum dan precies voor bij ics?

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 10:15

Maar door niet open te zijn naar niet leden maakt toch dat deze gaan twijfelen voor welk stamboek ze zullen kiezen.

And then she realized nothing would change...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers