[LO] pessoa, werkt dat bij alle paarden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pantarhei

Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

[LO] pessoa, werkt dat bij alle paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 13:19

Gisteren heeft een stalgenootje een pessoa geleend om eens uit te proberen, na het in stellen bleek dat bij elke pas door de beenzetting het paard een soort ruk in zijn mond krijgt. Langer maken gaat niet want dan zakt het bontje over zijn hakken en het paard loopt niet overdreven met zijn hoofd omhoog of naar voren.
Zag er onaangenaam uit en lijkt een mogelijke constructiefout omdat het touw en onder het bont zittende elastiek niet voldoende schuift om de beenzetting van het paard op te vangen en daardoor dus stevig lees zagend inwerkt op de mond. Zo wil ik in elk geval niet longeren.

wie heeft andere ervaringen?


Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:28

Waarschijnlijk had je hem juist te los hangen aan de achterkant, waardoor de achterste lijn -diegene die achter de kont moet hangen- achter de benen hangt en mee gaan met die bewegingen. Wanneer die lijn iets hoger hangt zal die lijn niet zoveel meer bewegen en zal jouw paardje niet mee van die rukken in de mond krijgen, want dat is idd niet de bedoeling...Tong uitsteken

pantarhei

Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 16:07

Het bontje hing volgens het plaatje op de juiste plaats en bij strakker, werd het paard aan de voorkant helemaal in elkaar getrokken, dus dat is ook niet de bedoeling leek ons.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:47

Als je die bovenste lijn, die van het bontje naar het midden van de longeersingel loopt, korter maakt, dan heb je dat probleem van afzakken toch niet?

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 18:34

daarvoor zitten er toch juist katrolletjes vlakbij het bit, zodat het mee rolt en het paard niet in zin mond word getrokken Verward kan zijn dat ik het mis heb hoor...

Gamble

aa_yslander

Berichten: 128
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:29

ja maar tis idd niej de bedoeling dat het paard zo hard getrokken word

Party!! Lovers Heidi Lovers Party!!
Party!! OK dan! super paard is ut OK dan! egt hoor Party!!


droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 22:12

Je kan die lijnen gewoon langer maken zonder de het bontje hoger of lager in te stellen. deze kun je namelijk apart verstellen. bij mijn pessoa zitten er onder het bontje 4 gespjes waar je kan verstellen. 2 voor het elastiek achter de kont (1 aan elke kant) en 2 voor de lange lijnen.
ook kan je de meeste pessoa's nog verstellen aan het eind van de lange lijnen. waar de muskentons zitten om hem vast te maken aan de singel.

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

pantarhei

Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 11:09

Deze komt bij Divoza vandaan en we hebben geen andere mogelijkheid kunnen ontdekken, waarbij genoemde problemen werden opgelost.

Dank voor de reacties, maar met mijn hulpmiddel wordt het in elk geval niet. Verward

irisjan
Berichten: 8
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Puurs -België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:26

Ik ben het helemaal met je eens. Mijn paardje loopt er ook niet goed op. Hij durft niet meer duwen met zijn achterhand zoals het zou moeten. Ik ben er ook onmiddellijk mee gestopt. Ik heb dit al vaker gezien bij bloedpaarden. Zij maken er zich precies sneller dik in. (dit kan ook gewoon liggen aan mijn idee, hoor)
Ik heb er ook al fantastische dingen van gezien. Het ligt een beetje aan het beestje. Knipoog

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 10:52

OK, nog een keer proberen dan. Je maakt de achterkant op maat met het touw dat je vastmaakt aan de bovenkant van de singel, bovenop de rug. Als dat touw goed op maat is, kan je pessoa toch niet meer zakken?
De andere touwen, die vanaf het bontje, door de singel, naar de mond en dan terug naar de singel gaan, kun je toch op twee plaatsen verstellen, namelijk aan de achterkant en aan de voorkant? Ik gebruik alleen de voorkant (bij de musketon), daar kan ik de lengte traploos verstellen. Volgens mij is dat bij iedere pessoa zo. Het enige wat ik (na drie jaar intensief gebruik) heb moeten vervangen, waren de 'haakjes' (hoe noem je die dingen) waarmee de lengte wordt ingesteld.
En maak de katrollen vast aan de singel en niet aan het bit. Aan het bit is veel te zwaar!!
Ik longeer al m'n paarden er mee (niet te lang) en ik kan ze voor alle paarden (tussen 1.63 en 1.75) zonder problemen op maat maken.

pantarhei

Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-04 15:05

dank voor de reacties, maar ik denk niet dat ik het verder nog ga gebruiken. Ik houd het bij mijn gewone touwtje (haanstra!)

VeronicaM

Berichten: 3300
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 18:56

Iemand op stal die doet het erg vaak, om te trainen en het werkt heel goed. Ik heb het nu met Rascal ook 2x gedaan, en daarna even rijden en door vragen, en als je eerst met pessoa doet helpt echt!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers