IJslander met Boettdeken, gewoon wassen/afspoelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

IJslander met Boettdeken, gewoon wassen/afspoelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 21:39

Hey allemaal!

Sikiley is een IJslandse dame met helaas eczeem... Daarvoor heeft ze de hele zomer een Boettdeken op. Sowieso het eerste paardje waar ik op rijdt die een deken op heeft (reed eerst haflingers).

Nu ben ik haar eind vorige zomer gaan rijden en toen kon die deken ook al vrij snel af, vandaar dat deze vraag nu pas in mij opkomt;
Hoe moet ik dat strax hebben met wassen of afspoelen?
Haar manen vormen op een gegeven moment een vettig matje, want de regen 'wast' ze niet meer. Ook wil ik haar lekker af kunnen spoelen, wat verkoeling geven en een zweetlucht trekt denk ik alleen maar meer steekmuggen aan.
Maar hoe moet het dan met die deken (ja ik weet het ècht niet Tong uitsteken )?
Ze moet wel weer redelijk droog zijn neem ik aan, maar moeten haar manen en staart ook kurkdroog zijn? Want dan staat ze nagenoeg de hele dag zonder deken buiten en ik weet niet of dat kan ivm schuren.

Heel veel vragen... ik hoop dat er hier bokkers zijn die me kunnen helpen!!

Faber quisque fortunae suae


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 22:05

Volgens mij kun je zo'n deken gewoon op een nat paard leggen. Het laat immers makkelijk water door.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 23:59

En als ze rolt zonder deken, dan neem ik aan dat ik haar eerst grondig moet borstelen voordat de deken opgaat, ivm schuren... Maar wat als ze nou heeft gezweet en de deken weer opmoet? Dan zit dat zand in de vacht toch? Ben echt een leek op het dekengebied Bloos!

Faber quisque fortunae suae

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 07:21

Met wassen gewoon ff met een zweetmes erover heen en dan de deken erop, droogt snel genoeg zeker in de zomer. Nou dat zand dat rolt er al en blijft op een gegeven moment achter in de buikflap, hebben ze ook geen last van hoor..

Groetjes, Marjolein

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 11:13

Hey super, dankjewel!
Die natte manen maken niet uit?

Faber quisque fortunae suae

carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 12:03

Die van mij heeft er nooit last van gehad, en is toch regelmatig nat onder de Boett gezet.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 14:08

He...dit kan ik wel beantwoorden.. Knipoog
Die deken is zo dun en valt goed, dat ie gewoon op een nat paard kan.
En van dat zand zal best meevallen, zo gauw schuurt een deken niet.

Dus met zweet en na wassen kan de deken gewoon op, droogt vanzelf.

Maar je zei,, rollen zonder deken en dan met zand deken weer op?
Ja dan zou ik idd effe het zand er af borstelen.

De beide kwpn'ers dragen dekens vandaar dat ik je nu kan helpen. *LOL*

Hoe ging dat met de Boett? Wanneer is die opgelegd en wanneer doe je het rond deze tijd?
Ik zag trouwens een schuurplek op de kont bij Bachus...

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:40

De boett is heel dun idd, Ivanka (mijn paard Knipoog) heeft hem ook heel de zomer op en als ik heb gereden, dan spuit ik haar altijd even af. En dan de deken er gewoon overheen, er komt gewoon frisse lucht en wind door die deken heen dus wat dat betreft geen probleem Knipoog !

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:10

Wanneer doe jij die op Tinne?

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 21:06

Het wordt nu wel snel warmer... ik denk dat als het weer zo doorzet Siki eind april de deken weer op krijgt...
Maar bedankt voor al de praktische tips! Echt super OK dan!
Haha San, leuk dat ik nu advies van jóu krijg!
Wel fijn dat ik haar gewoon lekker af kan spuiten, zal ze wel heerlijk vinden, want ze zweet als een tierelier in de zomer. En die manen worden zo'n bleuh matje...

Faber quisque fortunae suae

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:09

ls het dit weer blijft zou ik niet wachten tot eind april tot je de deken oplegt. Je kunt beter iets te vroeg zijn dan te laat Knipoog

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 21:31

Ja dat is ook wel weer helemaal waar! Vind het stiekunm altijd een beetje zielig hoor die deken, kan ze niet meer lekker kroelen met de andere paarden... Maarja; beter dan plekken!

Faber quisque fortunae suae

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:36

Helemaal niet zielig. Ik heb er voor mijn fjord ook eentje. Toen ik haar de boettdeken voor het eerst oplegde, leek het alsof ze een zucht van verlichting slaakte. Klinkt misschien overdreven, maar ze werd echt rustiger en vooral veel blijer.

De boettdeken is lekker sterk, maar toch luchtig en soepel. Ze kunnen dus gewoon knagen en kroelen...paard zijn maar dan in een aardappelzak Knipoog

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

Hevonen

Berichten: 5594
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:02

Wij hebben nu de tweede Boett-deken al voor onze pony. De eerste was na 4 jaar versleten. Je kunt hem, zoals iedereen hier ook zegt gewoon op een natte pony doen. Nat worden geeft ook niet. Is de deken te vies, doe hem dan in de wasmachine, gaat super en is zo droog.

Op zonnige dagen waarop het stevig waait, laat ik de deken weleens af, vindt de pony heerlijk. Wel blijven opletten want zodra de wind wegvalt zijn de muggen er weer. Gemiddeld zet ik haar zo rond 9 uur 's ochtends buiten en tegen 4 uur weer binnen, ook met deken. Schuren doet ze soms en dan wassen we haar staart en manen altijd met een speciale paardenshampoo tegen jeuk. Het is trouwens verstandig om die shampoo altijd te gebruiken voor gevoelige paarden.

Ik begin binnenkort alweer met die deken, het is zulk zacht weer.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:16

Hoi,
Ik heb de deken nu al op.. Misschien vinden sommige het te vroeg maar ik vind van niet:P Mijn merrie heeft (licht) eczeem en ben vorig jaar vroeg begonnen en toen had ze er eigenlijk pas begin augustus last van (na een maand op een hele vette wei te hebben gestaan) dus probeer nu al met deken om het hele jaar een jeukvrij paard te hebben.. Als je leest op info sites over eczeem zie je dat het loopt van maart t/m november
dus tja tis eind maart.. en daarom heeft ze em om (ook omdat ikde mugjes alweer gezien heb)

Groetjes, Marjolein

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 09:51

Ik heb gisteren in Duitsland in een ruiterzaak vernomen dat het vooral door het voer komt. Je moet altijd opletten hoeveel eiwitten erin zitten...ben effe naam kwijt van wat op verpakking staat in percentages. Dit mag niet hoger zijn dan 10%.
Mijn IJslander krijgt nu brok, mais en kuilgras (staat baal om aan te eten). Dat laatste zal ook niet helemaal best zijn.
Ik heb ook spul tegen eczeem.. zou je eerst manen en staart moeten wasse... zegt dat vrouwke juist niet te doen, wordt de huid daar te droog..
Ik probeer eerst wel en mocht niet lukken gooi ik er een eczeemdeken op.. zoals dat vrouwke ook zei. Kan toch wel?
Iemand nog een deken te koop?

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 10:38

Als mijn verzorg ijslander helemaal klef aanvoelde, waste ik haar, maar met een speciaal spul.... de korsten werden soepeler, de schilfers rond de schuurplekken verwijderde je er ook mooi mee en het middel beweerde dat het paard minder jeuk kreeg.
Daarna wel goed afdrogen en liet haar wel even rollen.... daarna ff wachten tot ze wat beter opgedroogd was.... of liet haar dan even door de bak rennen om wat op te drogen... en dan weer de deken erop. Als ze even op de wei stonden, heb ik ook wel eens haar deken afgelaten, maar dan werd ze helemaal crazy! En ze is al zo neurotisch omdat ze een importpaard is. Ik weet niet of het lichtelijk besmettelijk is, maar helaas heeft het andere paard, die gewoon in Nederland is geboren, nu ook al zijn manen afgeschuurd.... geen gezicht, echt zonde!
Haar deken was wel al na een jaar stuk... allemaal gaten in het halsgedeeltje.

Good luck

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 13:49

Hey shadowfax, weet je ook hoe die shampoo/spul heet? En waar ik het kan kopen?
Vandaag ook met de eigenaar overlegd dat de deken zeer binnenkort maar weer op moet, beter voorkomen dan genezen.

Faber quisque fortunae suae

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 15:01

Alet schreef:
Hey shadowfax, weet je ook hoe die shampoo/spul heet? En waar ik het kan kopen?
Vandaag ook met de eigenaar overlegd dat de deken zeer binnenkort maar weer op moet, beter voorkomen dan genezen.


Hey,

Volgensmij kocht de eigenaarse die shampoo op de breidablik in Oirschot. Volgensmij kan je het ook in andere paardenwinkels kopen, alleen niet iedere paardenwinkel heeft spullen voor ijslanders. Ik weet ook nog dat het ontzettend duur was.... maargoed, hoe het dus heet... ik ga ff heel diep nadenken en op google surfen.... anders mail ik de eigenaarse nog wel een keertje. Rij namelijk niet meer bij hun vanwege studie. Maargoed, boeiend... denk eerlijk gezegd dat ze het op iedere ijslander stoeterij verkopen.... ik ga nog ff voor je rondkijken!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 3 bezoekers