enorm vast rechts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

enorm vast rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-03 15:19

hoi

een vriendin van me heeft een 8 jarige pony en ze zit met een probleem. het dier loopt niet gemakkelijk rechts. of ik even kon komen zien.

ik merkte het gelijk:
rechts zit ie idd helemaal super vast.
zelfs een overgang van draf naar stap op een volte met behoud van stelling is quasi onmogelijk.

nou ja, ten eerste heb ik als suggestie gegeven: Haha!
rij figuren, maak voltes, slangevoltes, ... ipv steeds die hoefslag te volgen.
houdt beide teugels gelijk en trek niet steeds aan die rechterteugel.
houdt je binnenbeen eraan, rij ze der rond, buitenbeen zorgt voor begrenzing! rij niet steeds rechtsom, dat brengt niets op!

het wijken lukte aardig, dus ze gaat genoeg opzij voor het been.
met wat moeite konden ook de voltes vergroot en verkleind worden,
héhé toch iets dat lukte. maar de overgangen
Boos! Huilen Verward

ze was blij dat ik haar geholpen heb, maar wat kan ik meer doen om haar van het probleem af te helpen?
het zadel past goed, het ligt niet aan de tanden of de hoeven.
instructie kan ze niet nemen. (ze heeft geen baantje meer).
nou besloot ik dan maar om iedere week een uurtje te komen helpen, maar k'heb nog nooit paardrijles gegeven en ik vrees of ik dit kan oplossen. Schijnheilig


Taruta
Berichten: 488
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: noordhoek in zuid-afrika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:10

zoals je al zij veel voltes kleiner maken en dan weer groter ff rechtuit rijden en dan weer een volte. t helpt natuurlijk niet altijd meteen t duurt ff voor je verschil merkt *LOL* je kan als je op een grote volte op rechts zit (de kant waar hij moeilijk is zijn kont proberen wat naar buiten te duwen en dan weer naar binnen ze worden daar zowiezo veel soepeler van. probere niet op je rechter teugel te gan hangen want dat maakt het alleen maar erger. komt hij wel gewoon aan de teugel was mijn vraag kan je daar op antwoorden assebliefd Haha! nou veel suc6 he
ps: ik zou als ik jou was je vriednin goed helpen t maakt niet uit als je nog nooit le gegeven hebt je merkt vanzelf wel of je els zin heeft of niet *LOL*
suc6

Chrissie!!:+:

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 10:20

nou, aan de teugel, daarvoor moet ie wel soepel zijn. het dier wil wel maar heeft het gewoon hartstikke moeilijk.

hij loopt wel actief en reageert goed op het been, hij volgt ook keurig de hand alleen heeft ie het ongelooflijk moeilijk rechts.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 11:18

Zo als je haar nu al verteld hebt kun je al een heel stuk op weg.
Oefenen en oefenen, en elke dag. Liever 2 keer per dag een half uur tot 3 kwartier in plaats van 1 keer per dag een uur.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 13:45

ja fairie, das wel een probleem.

k'heb het gevoel dat het hopeloos is omdat ze zelf niet vaak rijdt, en ik heb echt geen tijd om dagelijks, laat staan 2x daags te gaan helpen of eventueel zelf het dier te rijden.
hoe dan ook, k'probeer er het beste van te maken. maar k'word er wel een beetje moedeloos van...

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 10:47

Een van de eerste dingen die je moet weten is dat als je paard links of rechts vast zit is dat je niet constant moet gaan rijden op de kant waar hij vast zit.

Dus; de pony van jouw vriendin zit rechts vast (heel vel paarden trouwens), ga dan niet allemaal rechtsom voltes e.d lopen. Doe het juist linksom zodat het paard zijn rechterhelft meer moet inspannen. Hij moet goed kunnen ontspannen en alle tijd hebben om zijn passen te vinden. Ga dus ook niet teveel lopen kl*ten in zijn mond terwijl je bezig bent met hem soepel te krijgen.

Zelf heb je eigenlijk al een goede tip gegeven aan haar; niet teveel rechtsom figuren maken en heel veel afwisselen. OK dan!
Als je hiermee niks bereikt zou ze eens met haar pony naar de fysiotherapeut kunnen gaan om te kijken of het probleem niet in de rug zit.

Veel succes verder! Lachen

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 16:18

Als je paard rechts vast zit, moet je juist rechts wat losser laten en links wat meer erbij pakken. Zo krijg je gelijke druk op beide teugels.
En veel voltes, overgangen enzo rijden.
Succes ermee!!

maaikes
Berichten: 25
Geregistreerd: 23-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:42

hoi

mijn paard zat vroeger ook altijd erg vast op rechts daardoor werd ze gewoon helemaal scheef zoals ik las ben je al goed op weg probeer veel voltes te verkleinen en te vergroten zet je teugel niet vast en probeer vooral niet terug te trekken wordt het alleen maar slechter van. wat ook een tip kan zijn is je paard op een volte te zetten en je binnenhand iets naar binnen te brengen vaak helpt deze methode wel en elke keer als ie vast pakt spelen met de teugel en gelijk op een volte zetten. en probeer heel veel overgangen te rijden probeer niet te lang in 1 tempo te blijven. heel veel succes ermee en ik hoop dat mijn tip een beetje helpt

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:00

Mijn haflinger zit ook helemaal vast op rechts...
ik hoop dat ik hier ook nog wat van mee kan pikken Schijnheilig

'In het land der blinden is eenoog koning'


marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:47

ook mijn haflinger heeft erg veel moeite met een kant... door veel overgangen en figuren te rijden kom je een heel eind.... verder kan een instructrice / instructeur je ook altijd goed helpen.... in ieder geval dat was bij mij wel het geval...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:54

Ik zou aan de longe beginnen (zonder van alles eraan te hangen).
Aan de longeerlijn probeer ik namelijk hetzelfde te bereiken als onder het zadel, maar zie je het spiergebruik ipv dat je het moet voelen en stoor je het paard minder tot niet in zijn doen vaak dus heeft wat dat betreft grote voordelen imo.

Proberen het paard aan de longeerlijn zo ontspannen mogelijk te krijgen. Veel overgangen laten lopen, schakelen in alle gangen, met de longeerzweep de achterhand goed erbij "duwen". Voltes sluiten, openen. Beginnen met een grote volte, zo groot mogelijk op rechtsom en dan voorwaarts laten lopen (niet overijlt) zodat hij zich zo lang mogelijk gaat maken en zijn rug/nek spieren oprekt. Als hij soepeler wordt na een tijdje volte sluiten. Veel overgangen blijven maken. Dan nog even linksom pakken en met de zweep erop letten dat de achterhand niet naar binnen valt.
Een tijdje volhouden en als je merkt dat hij aan de longeerlijn lekker ontspannen loopt en soepeler is geworden erop en dan voorwaarts neerwaarts rijden, kleine voltes. Op de rechte lijnen helemaal rechtstellen en zo min mogelijk doen. (Hoe meer hulpen je geeft hoe moeilijker het paard meestal gaat lopen.)

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 22:03

je kunt ook als je op de rechter volte zit em telkens als het ware een BEETJE weg laten wijken (en dan wel stelling vragen) voor je rechter been. helpt bij mijn pony ook best goed. en als ie het dan weer goed doet, dus als ie zo goed als los laat rechts , rij je hem weer normaal. als ie weer vastpakt, weer wijken. Je moet zorgen dat je door dat wijk8ige je buiten teugel vol krijgt. En vooral zelf niet gaan vastpakken rechts!!!!!

O:) ......::: Wie liefde zaait, zal liefde oogsten :::...... O:)

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 17:45

bedankt om te reageren nog . maar dit topic is al oud en ondertussen is't beestje gewoon weggegaan wegens tijdgebrek.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 17:58

Oud topic Lachen
Slotje

Het leven is een gebakje!


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers