Betalen jullie extra voor weidegang?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Betalen jullie extra voor weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 19:33

Vraag aan de mensen die op een pensionstalling / manege staan met hun paard, waar er mogelijkheid tot weidegang is.

Betalen jullie extra voor het gebruik van de wei?En hoe is de weidegang geregeld?

Het gaat hier bij niet om incidenteel gebruik van het weiland, maar zodra het weer het toestaat, dagelijkse weidegang. (alleen overdag, s'nachts op stal) Worden de paarden in de wei gezet en er weer uitgehaald en zo ja, moet je daar extra voor betalen? Is er voldoende weiland om de paarden regelmatig om te weiden, of staan ze binnen korte tijd op een kaal stuk wei? Wordt de wei goed bijgehouden? (bemesten e.d.)
Staan alle paarden bijelkaar? Of kan je je paard ook apart of in kleine groepjes zetten bij jouw op stal?
En vermeld er s.v.p. ook even bij in welk deel van het land je woont, want dat kan nogal bepalend zijn voor de prijs.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:37

Nee bij ons op stal betaal je niks extra's.
Het stal geld is in de zomer en winter hetzelfde.
Iedereen heeft een groot stuk tot zijn beschikking, is het kaal gegeten dan krijg je een ander stuk toegewezen.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:38

Bij ons hoef je niet extra te betalen. De stalhouder spaart natuurlijk ook weer wat biks/hooi en stro uit als ze overdag op de wei staan. Lijkt mij raar als je hier extra voor zou moeten betalen.
Bij mij op stal vind ik de hoeveelheid land aan de krappe kant; er komen nl. steeds meer paarden bij. De wei wordt wel goed bijgehouden. Er zijn 5 of 6 stukken land en de paarden staan daar in groepjes op.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:46

Bij ons betaal je niet extra voor weidegang, de paarden gaan in dezelfde groepjes het land op als in de groepjes waarmee ze in de paddock ingedeeld zijn. Hoewel de Fries waar Plief en Paula nu bij in de paddock staan waarschijnlijk niet het land opgaat deze zomer ivm de vliegjes langs de Drentse Aa (beestje heeft zomereczeem). Dus Paula en Pliva hebben waarschijnlijk een wei voor zich alleen.
Meestal staan de paarden zo'n 3 a 4 keer in de week in het land, de andere dagen staan ze in de paddock. Of het nou de bedoeling is of de stalhouders ze erheen brengen en uit het land halen, of dat de eigenaren dat moeten doen, dat is me nog niet helemaal duidelijk. Maar ook dan is er altijd wel wat te regelen met stalgenootjes.

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:49

wij betalen niks extra's voor gebruik van de wei (ook niks minder), op sommige stallen hier in de buurt is het in de zomer juist goedkoper omdat je minder voer en stro gebruikt.
het land is laatst allemaal bemest en zodra het land goed genoeg gegroeid is gaan de paarden erop. ze worden s ochtends om 8 uur naar buiten gedaan en rond een uur of 5 gaan ze weer naar binnen. alle ruinen staan bij elkaar en alle merries. als je echt niet wil dat je paard bij de rest komt te staan dan zijn er nog 4 aparte stukjes waar je paard dan in kan, meestal worden de oudjes in zulke stukjes gezet. het stuk van de merries en ruinen is wel ongeveer even groot, hoe groot zou ik niet weten. vorig jaar stonden ze er met iets van 8 ruinen op en het was echt niet zo dat het binnen 2 weken al kaal gevroten was. ze blijven gewoon het hele seizoen op dat stuk land, ookal is het kaal. het word tussendoor niet meer bemest, de paarden gaan erop en er word niks meer aan gedaan geloof ik. ze hebben naast de 2 stukken van de ruinen en de merries nog wel meer land maar daar willen ze niet zoveel paarden op hebben. vorig jaar stonden daar af en toe wat oudjes.

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:06

ik betaal minder in de zomer. ik betaal dan de helft. omdat we geen stro en hooi gebruiken.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:50

pjotr schreef:
ik betaal minder in de zomer. ik betaal dan de helft. omdat we geen stro en hooi gebruiken.


Bij mij ook, in de wintermaanden staat ze ´s nachts op stal. In zomermaanden dag en nacht op het land, ze krijgt dan wel dagelijks krachtvoer. Ideaal vind ik zelf. OK dan!

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:02

Bij mij betaal je niks extra's voor weidegang. Het is ook heel makkelijk geregeld. 's ochtends gaan alle stallen los, gaan ze met zn allen de wei op (15 pony's) en 's avonds gaat het hek van de wei weer open en gaan ze weer met zn allen de stal in.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:11

Wij betalen het hele jaar door hetzelfde.
De weide mag je ook het hele jaar door gebruiken. En als je een dag niet kan, wil men je paard best even in de wei zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:12

Hier heb je ook het hele jaar door weidegang en betalen we ook het hele jaar door hetzelfde.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:22

Zodra de wei het toelaat gaan onze paarden de wei op, anders op de paddock. De paarden worden buitengezet en binnengehaald.
Als je paard in de zomer dag en nacht buiten staat dan betaal je die maanden minder. Staat het paard 's nachts binnen betaal je hetzelfde als in de winter.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:26

Nope

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:28

wij betalen er ook niets voor,en hebben hele jaar door weidegang.
ze worden ook voor je buitengezet,kost ook niets.

er zijn harstikke veel weide's (een paar echt hele grote,de rest een gewoone maat,wel toch nog erg groot),met allemaal overal verschillende groepjes,en je mag zelf weten waar je je paard wilt hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:30

DePennyBitch schreef:
Nope

haha, raar dat dat niet anders als bij mij Tong uitsteken


ff voor de rest, we zijn stalgenoten Lachen

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:33

ik sta op een pensionstal in de provincie Zeeland,bij ons komen ,ze (als het weer het toelaat)elke dag op de wei,dat zit bij de prijs inbegrepen.
als je op volpension staat,doen zij hem op/van de wei,en s'winters doen ze hem een poosje los in de bak.
als je halfpension staat,moet je zelf van ,en af de wei halen,(is onderling meestal wel te regelen,om de beurt).
de stalhouder bekijkt welke paarden bij elkaar kunnen.
Mexx ,bijvoorbeeld ,jaagt iedereen haar wei uit,dus madam,heeft een wei voor haarzelf!!
het verschil in volpension,en half(zit ook uitmesten bij) is €50,-

je kunt ook ,als je een keertje niet kan,en je staat eigenlijk half pension,regelen dat zij hem van/naar de wei doen,dat kost geloof ik €1,- per dag!!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:42

runningkawa schreef:
Hier heb je ook het hele jaar door weidegang en betalen we ook het hele jaar door hetzelfde.


Hier hetzelfde, worden buiten en binnen gezet.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 22:18

Op de vorige moest je extra betalen, en werd er niet binnen of buiten gezet(er waren wel mensen die elkaars paarden buitenzetten, en als vriendin van de lesgeefster ofzo, deed zij dat ook wel eens).
Op degene waar we nu staan, moet je ook betalen als je paard buitengezet moet worden.

LegallyBlond
Berichten: 199
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 22:50

Nee, kost niets

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 22:50

Niks extra betalen, als je geen weidegang wil, krijg je geen korting Knipoog Alleen 's winters staan ze op paddocks, in tweetallen, en zomers met 4 tallen de wei op.
Over een maandje mogen ze weer. In het begin allemaal een uurtje... en zo opbouwend. Stalhouder zet ze binnen/buiten/paddock/gras
En echt met hitte gaan ze heel vroeg en smiddags naar binnen en dan savonds nog even. En er wordt gesproeid als het nodig is. En de mest wordt regelmatig weggeschept, en de wei wordt geloof ik na het seizoen weer bemest ofzo.
in Brabant trouwens

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 22:53

Nou Suzan das bij ons in de buurt wel anders he!
Bij mij op stal betaal je in de zomer wel meer voor de wei(35 euro pm) ze kunnen dan appart of in een groepje wat je zelf wil en eventueel 24 uur 7 dagen in de week. Ik weet dat de weide prijs nogal verschild,een stukje verderop zit ook een pensionstal en daar betaal je al 80 euro pm! en staan ze niet appart maar in een kudde.Het verschild behoorlijk hier in de buurt!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:02

Wij laten de mensen niet meer voor de wei betalen Haha!
Belangrijkste onderdeel van een stalling! Genoeg weidegang.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 23:04

bedankt voor de reactie's.
De reden dat ik het vraag, is dat er op mijn stal 50 euro extra berekend voor weidegang. (boven op de normale stalprijs) Dat is dan inclusief binnen en buiten zetten, maar ik vind het eerlijk gezegd best wel veel geld.
Als je niet extra betaalt voor weidegang omdat je bijvoorbeeld zelf je paard in de wei kan zetten, dan gaan de paarden waarvoor er extra betaald wordt voor. Dat wil zeggen dat als er dan geen weiland meer vrij is, je je paard alleen 's avonds buiten kan zetten. De weilanden zijn ook niet erg groot van formaat, dus ze zijn vrij snel kaal gegeten. En het lijkt me juist dar als de paarden elke dag op de wei staan dat je veel minder werk hebt met uitmesten en dus ook minder stro gebruikt.

Nou staat mijn paard in een nogal dure regio (Het Gooi) maar toch. Vandaar dat ik benieuwd ben hoe het op andere stallen geregeld is.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:07

Wij moeten op stal in het weideseizoen wel extra betalen voor weidegang, maar daar tegenover staat dat je dan OF je boxhuur niet hoeft te betalen (als je paard 24/7 buiten staat), maar dan kan de boer jouw box verhuren (doet ie niet, maar theoretisch kan het wel), OF je betaalt ook gewoon je boxhuur, maar je gebruikt gewoon veel minder stro/zaagsel...

Ik doe het laatste (zodat ik altijd een box klaar heb voor Banjer, in een noodgeval) en ik ben in het weideseizoen vele malen goedkoper uit... ik gebruik zo goed als geen bodembedekking.. het enige dat Banjer dan in haar box staat is om te eten, of om op te drogen en af te koelen na het rijden....

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:10

Zeeland, geen extra kosten of bijbetaling. worden in de wei gezet en gehaald. Meerdere weien.

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:12

Kost inderdaad niks extra's. Eigenlijk ook wel logisch. Als ze op stal staan, dan eten ze kuilgras. Staan ze buiten eten ze vers gras. Dat kuilgras kost geld, maar ook dat verse gras kost geld (denk aan kunstmest, pachten v/h land e.d.)
Ik denk zelfs dat het verse gras nog goedkoper is dan kuilgras (in laten kuilen, kosten loonwerkers...) Ik zou denk ik zelfs zeggen: korting krijgen als de paarden op het land staan.