Tips gevraagd voor behandelen van MOK

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Tips gevraagd voor behandelen van MOK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 11:04

Ik kwam erachter dat mijn nieuwe verzorgfries last heeft van mok aan zijn achterbenen. Huilen Nog 3 andere friezen op stal hebben het ook.

Hij heeft het niet in zijn kootholte, die zijn schoon, maar het zit achter op zijn pijp. Hij heeft lange sokken, maar de bovenkant heeft hij door de jeuk er al half afgebeten (ik verzorg hem nu sinds 4 dagen). Het is droge mok, met dikke korsten die aan de haren hangen. Ik heb al veel losse schilvers en korsten weg kunnen borstelen.

Ik ga zijn sokken wassen met betadineshampoo en daarna insmeren met sudocreme.

Maar ik vraag me af of ik eerst niet moet proberen om zoveel mogelijk van de korsten eraf te halen. Dit omdat deze vrij dik zijn ca. 1cm en brokkelig zijn. Het lijkt mij dat de zalf dan beter de goede plaats kan bereiken. Zeker omdat hij van die lange sokken heeft. Verward


muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:24

eerst altijd wassen met betadine, goed insmeren en masseren, dan gaan er waarschijnlijk ook al wat korsten vanaf.. (mok ontstaat bijvoorbeeld door overgevoeligheid van een bepaald soort product bijvooreeld iets in het eten, of door modderweilandjes, omdat je benen nooit droog zijn (bijvoorbeeld als ze buiten hebben gestaan ze dan niet worden afgedroogd)). je kan het beste eerst ewoon betadine gebruiken denk ik en mokzalf kopen (kijk uit, mijn pony is voor bepaalde mokzalven alergisch) en kijken of het al minder word(zlaf werkt bij mij altijd het best, sudocreme niet echt). anders dierenarts erbij halen ,, (bloedvergiftiging)..

start paardensport Zie profiel voor meer info

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:27


:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:52

Ik gebruik Aloe Vera Propolis creme.
Je kan Geral PB-en voor meer info.
Het werkte bij mijn paard super. Binnen een paar dagen was alles weg.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:22

cure mok werkt idd heel erg goed.
verder wassen met betadine en ikzelf smeer ze daarna altijd in met of betadinezalf,of met betadine oplossing.

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 18:23

Ik gebruikte van vsm graphitis d6 tabl en sulphor d6 tablet. 2 keer daags 2-3 tabletten door het voer. Het zijn hele kleine pilletjes dus die eten ze zo op samen met het voer.
Dit is om van binennuit het aan te pakken. Verder kan je dus mokzalf gebruiken.
Bij mij en meerdere van mijn stal hielp het goed.
Je kan het gewoon bij de drogist kopen.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:04

hydrocortison, van de dierenarts, werkt echt goed

De meeste vrouwen prefereren schoonheid boven intelligentie,
omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken..:+

Donna1
Berichten: 997
Geregistreerd: 25-01-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:02

ik heb weer wat nieuws gevonden via een stal genoot van mij
je kan bij de reformwinkel een soort thee kopen het heet camboetsja zo spreek je het uit het heeft bij haar paard heel veel geholpen

shuhi
Berichten: 41
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: omgeving wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:15

eerst goed schoonwassen met aloe jojoba shampoo en daarna insmeren met aloe gelly of de propolis creme van aloe maar deze in creme is beoorlijk duur de aloe gelly doet het zelfde werk.
succes !!!

GIGIBO
Berichten: 55
Geregistreerd: 18-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:36

pas op met korstjes afhalen, dit heeft mijn zus ook gedaan bij haar verzorg paard. waardoor het paard dikke en warme benen kreeg en er een antibiotca kuur aan te pas moest komen. let op voor bloed vergiftiging

Paarden Sportmassage EQUISANO
Voor een soepel alert en pijnvrij paard.

aa_yslander

Berichten: 128
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:39

je kunt daar speciale zalf voor kopen!

Party!! Lovers Heidi Lovers Party!!
Party!! OK dan! super paard is ut OK dan! egt hoor Party!!

iejoor_oud
Berichten: 5
Geregistreerd: 24-03-04
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:06

Je kan ook gewoon tandpasta op de mok smeren, wel witte. Dan op laten drogen en de korsten er niet afkrabben. Helpt bij onze tinker goed en ik heb de sokken er nog niet af hoeven te halen

aa_yslander

Berichten: 128
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:18

nou beter tog? zalf en witte tandpasta is dus ut advies

Party!! Lovers Heidi Lovers Party!!
Party!! OK dan! super paard is ut OK dan! egt hoor Party!!


iejoor_oud
Berichten: 5
Geregistreerd: 24-03-04
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:24

Nou, wij hebben ook allerlei zalfjes geprobeerd en hebben van alles tegen mok. Maar het beste advies voor ons was tandpasta erop smeren. Uit laten drogen en zeker niet met allerlei middeltjes door elkaar werken. Korsten vallen er vanzelf af. We wasten de sokken 1 keer in de week uit met betadine shampoo. Goed drogen, erg belangrijk en dan weer tandpasta erop. Je zou het eens kunnen uitproberen. Bij ons tinkertje helpt het in ieder geval beter dan allerlei zalfjes.

Donjaja

Berichten: 190
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:24

Hoi,
Mok is een hardnekkig iets!
Een van onze paarden heeft het al sinds september! Direct de veearts erbij, om vast te stellen welke soort mok het is. Dat is stap 1.
Als dat bekend is, kan je de eerste behandelingen uitproberen. Als het niet aanslaat, is de volgende stap een huidafkrabsel door de veearts laten uitvoeren. Dan kan de veearts, of het laboratorium waar het huidstukje dan naartoe gestuurd wordt, kijken wat er precies voor diertjes in zitten. Schurftmijt, en bacteriën? Enzovoorts.
Ook daar wordt de behandeling dan precies op aangepast.
En zo tob je lekker verder......Het is overigens niet noodzakelijk om sokken eraf te scheren! Ook sokken hebben een functie. De meningen zijn hierover overigens nogal verdeeld.
Kortom: zoveel mensen, zoveel middeltjes. Gewoon proberen wat je nuttig lijkt .... en allereerst dus laten vaststellen welke moksoort het hier om gaat!!
(Voordat wij nu medicatie aanbrengen, poetsen wij 't been van ons paardje schoon met zeewater.......gaan we speciaal halen in een jerrycan. Je moet toch wàt? Maar .... het wordt nu wel langzamerhand minder. Toeval?)
Succes met de behandeling! Afbeelding Donjaja.

Donja, 1.37 klein, maar dápper.........
Zyphra HT, zus.

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:30

Ik heb calendulanzalf gebruikt! SUPER SPUL!! echt doet wonderen...Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 22:41

Ik heb jaren geleden een pony gehad, waarbij de mok niet weg te krijgen leek te zijn. Uiteindelijk vonden we toch iets dat hielp. Dit was: dagelijks scrubben met Betadine Scrub, daarna heel goed afspoelen en afdrogen en vervolgens insmeren met Hydrocortiderm. Na een dag of tien was het weg en is het nooit meer terug gekomen.

pokoloco

Berichten: 162
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:27

je kunt ook i.p.v. betadine shampoo, betadine scrub gebruiken hiermee was/scrub je al voorzichtig de ergste korsten eraf, daarna een zalf smeren. Ik heb goede ervaringen met hydrocotidern (via de dierenarts)en calendulan (te koop bij drogist). Probeer niet teveel te wassen want de meeste zalfjes werken alleen als ze de mok kunnen uitdrogen en als dat lukt niet als jij steeds wast.

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 16:44

Ik had op aanraden van de dierenarts, Hydrocortiderm gebruikt (also tegen schimmel infecties en andere huidaandoeningen), werkte perfect is ook nooit meer terug gekomen bij m'n pony

Welcome to my world of make believe, check your reality at the door.
Within my wishes and my wildest dreams, if I could be anything,
well baby, I‘d be yours


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: REYNIR, swatch, Ubermetrics, zoedeloe en 20 bezoekers