[VD]Vrijheidsdressuur!!! Waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

[VD]Vrijheidsdressuur!!! Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 14:54

Nou even een andere discussie, vrijheidsdressuur.

Ik vind het levensgevaarlijk!

Je leerd een paard stijgeren, een aantal jaar later verkoop je het paard en de volgende eigenaar kan eer veel problemen mee krijgen.

En een paard maakt er altijd misbruik van.

Wat is jullie mening van de vrijheidsdressuur en hoe ga je er mee om.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:56

Dus vrijheidsdressuur is steigeren volgens jou?
Dan is dressuur alleen piaffe.
Western is slidingstops.
Springen is over een muur van 2 meter heen en
Aangespannen rijden is marathon.

"
Haha!

Oftewel: Het houdt wat meer in dan jij noemt. Is ook niet gevaarlijk, mits je goed weet waar je mee bezig bent en geen dingen aanleert die al dan niet per ongeluk tegen de mens gebruikt danwel uitgevoerd kunnen worden.

CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:58

Ben het niet met je eens, eer een paard zo ver is dat je hem kan leren steigeren, dan heb je er toch al de nodige verstand van en leer je het je paard zo dat hij het niet plotseling doet.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:08

Maar je hoeft hem niet te leren steigeren op commando Als je niet wil dat je paard leert steiger op commando, dan leert je het hem gewoon niet. Makkelijk zat Haha! Vrijheidsdresuur is meer dan alleen steigeren. Verder ga ik mee met Sonja OK dan!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-03-04 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:09

Het is alleen gevaarlijk als je denkt dat je je paard meteen moet leren steigeren, maar dan is het in mijn ogen ook geen vrijheidsdressuur meer Tong uitsteken

Voor de volgende eigenaar is het ook niet gevaarlijk als je als verkoper er gewoon bij vertelt wat die kan op welke commando's

Zoals hierboven al gezegt houdt VD veel meer in dan een beetje gesteiger, en kan het je band met je paard versterken en ik vind het zelf zo dat als je voor de afwisseling afentoe eens wat aan VD doet *ik ga zelf bv niet verder dan voetje, volgen, piouette en back* het voor je paard ook allemaal leuker blijft.

Het hele paardengebeuren kan gevaarlijk zijn in de handen van een niet nadenkend persoon.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:09

Ik snap ook niet wat er levensgevaarlijk aan is, ben het eens met het bovenstaande.

Als iemand voor de eerste keer VD doet en onmiddelijk zonder ook maar enige kennis even zijn paard laat steigeren, ja dan is het dom en levensgevaarlijk.
Maar in normale omstandigheden begin je met VD eerst met makkelijke oefening, volgens, stilstaan, voetje geven... Daarbij bouw je dan ook nog eens een vertrouwensband op met je paard. Pas daarna ga je iets moeilijker dingen doen als knielen enzo. Je moet maar eens kijken bij HAW als er foto's over vrijheidsdressuur worden gemaakt, de meeste hebben hun paarden perfect onder controle. Meer nog, de meeste paarden vinden VD ook een leuk spelletje.

En paarden maken niet altijd misbruik van die dingen. Als je onbekwaam bent kan dat wel eens gebeuren. Stel nu bv dat iemand zijn paard wil laten steigeren zonder enige kennis. Dan maak je grote kans dat hij het tegen jouw gaat gebruiken, zeker een 'moeilijker' paard. Maar er zat paarden die hun kunstjes alleen laten zien op commando, als je er maar goed en zorgvuldig mee omgaat.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 15:12

Oke sonja ik weet wat je bedoeld maar dan o.a stijgeren.. het is maar een voorbeeld..

Maar precies wat je in de laatste zin zegt Mits je goed weet waar je mee bezig bent...

Maar volgens mij weten heel veel mensen hier op bokt echt niet wat de preciese vrijheidsdressuur in houd..

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:13

En volgens mij ben jij daar één van als ik het zo hoor...

No offense hoor.

Edit: dit zeg ik niet netjes. Ik bedoel dat als je steigeren als voorbeeld geeft, of dan weer een ander voorbeeld... Er zitten op Bokt een hoop mensen die weten waar ze mee bezig zijn, en die doen VD, dressuur, western et cetera. Er zijn ook mensen die er geen ruk van snappen, en ook die zijn in alle disciplines te vinden.
Laatst bijgewerkt door Eline op 24-03-04 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:13

En wat houdt volgens jouw dat VD in?

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:15

Volgens mij zitten hier juist aardig wat mensen die dat WEL weten, maar ook een aantal wannabee's.... En DIE vallen vaak op....


Ik heb Mileen ook wat dingetjes aangeleerd, zoals buigen, het compliment, op een blok en een soort van afstandsbesturing Haha!
Maar steigeren, nee dank je, daar begin ik niet aan.
JUIST omdat ik de risico's er van zie.

De "kunstjes" zoals ik ze aangeleerd heb, zijn volgens mij niet riskant (Of Risicovol zoals dat tegenwoordig genoemd wordt Haha! )

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 15:19

@ Ellende Nope ik doe niet aan vrijheidsdressuur en waarom niet omdat ik het gewoon niet weet hoe het moet..

@sonja Dat is precies wat ik bedoel hoe jij het nou zegt

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:25

Hier volg ik wel niet, jij begint dat je VD (dus de hele reutemeteut) gevaarlijk vind. Maar nu geef jij gelijk dat VD ook ongevaarlijk kan zijn, maar dat steigeren gevaarlijk is. Had je dan niet beter kunnen zeggen dat je leren steigeren gevaarlijk vind, en niet VD?

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 15:28

Oke herstel een gedeelte van het VD vind ik gevaarlijk..

Er zijn idd mensen die er zeer goed mee om gaan, maar nu even weer normaal..

Hoe ga jij er precies mee om, gewoon een vraag vind het wel een grote verantwoordelijkheid..

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:36

Maar volgens mij weten heel veel mensen hier op bokt echt niet wat de preciese vrijheidsdressuur in houd..

Ik bedoeld dat ik je in deze categorie vind vallen.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 15:40

Klopt maar ik ben wel zo verstandig om er dan ook niet aan te beginnen, en er zijn mensen die dat wel doen..

Maar nou effe antwoord op een andere vraag hoe gaan jullie er dan mee om en het trainings proces hoe zit dat in elkaar..

Ik weet er misschien niks van.. maar wil er wel iets meer over weten Haha!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:41

pearl_tje schreef:
Oke herstel een gedeelte van het VD vind ik gevaarlijk..

Er zijn idd mensen die er zeer goed mee om gaan, maar nu even weer normaal..

Hoe ga jij er precies mee om, gewoon een vraag vind het wel een grote verantwoordelijkheid..


Maar nu verleg je de hele discussie wel, dit is iets totaal anders dan VD levensgevaarlik vinden. Dingen als steigeren vind ik alleen verantwoord bij mensen die er echt ervaring in hebben. Als er hier op bokt iemand voorbijkomt:

"eeeeeeeey mensuh!!!!! Ik heb een superlieverleuke pony die heel cool rijdt. Maar nu wil ik hem leren steigeren, want dat lijkt me echt stoer! Weten jullie hoe ik dat moet doen?"
Laten we dus zeggen een penny. Tja dan is het gevaarlijk en kan je er beter niet aan beginnen.
Maar er zijn hier ook mensen, waaronder volwassenen, die al een heel tijdje bezig zijn met VD, er veel over lezen en discusieren en er veel vanaf weten. En die hebben hun paard ook steigeren aangeleerd, op een duidelijk commando wel te verstaan. En die hebben hun paarden wel goed onder controle, kijk maar eens naar steigerfoto's hier op bokt. Er zijn er een heel deel van die mooi en netjes gedaan worden.

Degene die er roekeloos mee omgaan is maar een beperkte groep, hetzelfde als je bij dressuur zal zeggen dat iedereen zijn paard in de krul trekt. Dat is niet waar en ik vind het spijtig dat de groep 'krultrekkers' bestaat, hetzelfde zal voor VDers ook waar zijn, zij zullen het ook spijtig vinden dat sommige 'penny's' hun naam zwart maken..

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:43

Kijk voor de grap maar eens naar foto's van Stef en van Debo. Petje af voor wat die kunnen met hun paardjes hoor!!!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 15:44

Klopt de discussie wordt verlegd, maar ja je bent er om dingen te leren en menigen kunnen veranderen.. vooral als er mensen bij zijn die dingen goed uitleggen..

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:27

Het leek mij altijd heel leuk om te leren, ik had zelf het boek paardeschool al gekocht Knipoog
Toen heb ik heb iemand op paard ahoy aan de gang gezien met die schimmel (weet niet of iemand het ook gezien heeft). Maar dat beest was een beetje gestrest, hij begon te stijgeren zonder commando, liep continu de spaanse pas te doen! Dit wilde ik dus absoluut niet, dus ik ben er ook nooit meer aan begonnen.
Maar daarnaast geloof ik ook wel dat er paarden zijn die er geen misbruik van maken, maar ik wil het risico niet lopen!

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:50

uh.... mireille van dagami en odin van evy en timon van Marieke_456 en Marko van elke en Smiley op bokt maken er ook geen misbruik van...
het is gewoon een kwestie van je paardje vertrouwen...
ik doe met aramis ook aan vd en hij heeft het nog nooit tegen me gebruikt..

'In het land der blinden is eenoog koning'

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:54

pearl_tje schreef:
En een paard maakt er altijd misbruik van.

Waarom denk je dat Verward

Gaat je paard er ook altijd in galop omdat je hem hebt geleerd in galop aan te springen Verward

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!


gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 18:13

Met paarden omgaan is zowieso risicovol. En je moet zowieso weten waar je mee bezig bent.
Wat mij betreft is dressuur veel gevaarlijker. Als je paard daarbij niet mee wil werken val je zo anderhalve meter naar beneden. Bij VD sta je er nog naast, en het principe is juist de vrijheid, dus het paard doet alleen vrijwillig mee. Daarom lijkt het me onwaarschijnlijk dat hij je daar zal misbruiken. (op wat bedelen na, maar dat lijkt me niet levensgevaarlijk)

Er zullen altijd pennymeisjes zijn die hun paard wel even leren steigeren. Maar die gaan ook zo op een driejarige Z dressuur rijden. Een hoop geklets, een keer proberen, het lukt niet en dan is het weer over.

De rest zal eerst een boekje lezen of advies vragen, en als je een keer UZ leest op bokt weet je meteen dat steigeren gevaarlijk is.

Als je niet ermee wilt beginnen omdat je er niks van weet kom je nooit ergens lijkt me. Rustig beginnen en van je fouten leren!

Pineapple
A thing of beauty is a joy forever (Keats)

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 18:46

Ik begrijp eigenlijk niet wat er bedoelt wordt met misbruik maken van..
Bedoelen jullie een soort bedelen door dingen te doen die niet gevraagd worden?
Marquez doet het wel eens vooral als ik hem iets nieuws heb aangeleerd, dan is hij over ijverig en tilt hij zijn voet op als het niet gevraagd wordt. Schijnheilig
Ik negeer het en na een tijdje doet hij het ook niet meer. Maar ik vindt het niet een vorm van misbruiken eerder een vorm van overijverig zijn.

chocogirl

Berichten: 216
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:46

Ik vind niet dat er veel nadelen zijn aan vd, choco kan alleen het compliment en voetje geven, maar ze maakt er geen misbruik van.
Het enige wat ik aan haar merkte was dat ze bij het aanleren af en toe de kluts kwijtraakte. Dat heeft ze nu nog wel eens (ben ik aan het halthouden gaat ineens die voet omhoog Lachen ), maar door het gedrag te negeren begrijpt ze al snel dat ik dat niet van haar vraag op dat moment.
Verder heeft ze ook steigeren op commando geleerd van haar vorige eigenaresse, maar omdat ik dan niet van haar vraag (ik weet wel het commando, kan ik het in ieder geval niet perongeluk geven Haha! ) doet ze het ook niet.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:43

Dit gaat echt nergens over. Ik ga mijn paard geen dingen NIET leren want STEL dat ik hem ooit verkoop....
Dat is net zoiets als ik zet mijn paard NIET op de wei, want STEL dat hij een been breekt.
Ik heb mijn paard NU, en ik heb dus ook NU plezier met mijn paard.
Betreft tegen je gebruiken. Geloof ik niet in. Als een paard wil steigeren, steigert ie toch wel, of ie het nou op commando geleerd heeft of niet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers