'snachts zonder kattenbak, kan dat?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

'snachts zonder kattenbak, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-08 13:12

Ik heb een kat die 's nachts de hele boel bij elkaar mauwt. Vroeger stond de kattenbak onder de trap in de hal, en daar kon mijn ene kat snachts altijd naartoe. Maar sinds die andere kat er is moet ik ze beiden opsluiten in de woonkamer omdat ik anders wakker wordt van het gemiauw.
Nu staat de kattenbak in de keuken. En dit vind ik eigenlijk best wel smerig. We hebben een open keuken en als 1 van de katten eens flink zijn best heeft gedaan ruikt de hele keuken + woonkamer naar kattenstront.

We hebben geen kamer meer over waar ik de kattenbak kan zetten. Dus nu vroeg ik me af of katten 's nachts niet gewoon zonder kattenbak kunnen, dat je ze dat rustig opbouwend aanleert? Tussen 11 uur 's avonds en half 6 's ochtends zouden de katten dan zonder zitten. En in het weekend dan iets langer (ook niet heel veel langer hoor). Is dit mishandeling of zou het gewoon wel kunnen?

Graag jullie mening!


mystery1980
Berichten: 4202
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: 'snachts zonder kattenbak, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:16

zou eens uitzoeken waarom ze de boel bij elkaar miauwt ipv opsluiten.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Re: 'snachts zonder kattenbak, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:20

kan je de kattenbak voor snachts niet gewoon in de woonkamer zetten? en dan s morgens terugzetten? Of twee kattenbakken? want als onze kat soms snachts in een kamer opgesloten zit dan kakt of pist ze gewoon ergens neer dus ophouden doet ze niet

Igor ♥ Gitan
Rietje +05/10/2009 Rust in vrede meid
[IM] Riet meid ik mis je

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: 'snachts zonder kattenbak, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:22

Katten gaan het echt niet ophouden, en als ze het wel doen is het heel slecht voor hun nieren. Ik zou als ik jou was een andere oplossing zoeken.

Ik heb de kattenbak trouwens in de badkamer staan, mocht er ooit iets mis gaan dan is het ook weer zo opgeruimd.

Roadracer

Berichten: 1811
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Re: 'snachts zonder kattenbak, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:40

Ik zou het ook niet doen - grote kans dat ze een andere plek zoeken als ze toch hun behoefte willen doen. Ik kan me voorstellen dat je het vindt stinken, maar door de kattenbak sneller/vaker schoon te maken vermijd je al een hele hoop luchtjes.

Weet je waarom je kat zo miauwt 's nachts? Negeer je het, of besteed je er (negatieve) aandacht aan? Katten zijn heel slim, misschien hoopt hij op aandacht, of hoopt hij erop dat hij bij jou op de slaapkamer kan komen?
Als ik onze kat vrij in het huis rond laat lopen, heb ik aan het begin van de nacht ("ik wil de slaapkamer in") en 's ochtends vanaf ongeveer 1/2 5 ("ik ben wakker en wil aandacht/eten") geen rust meer Haha! Als ik haar in de woonkamer laat (met kattenbak Knipoog ) gaat ze heerlijk liggen pitten, en is er geen probleem.

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get.
Always look on the bright side of life :)ddd

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: 'snachts zonder kattenbak, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:44

Ik heb nooit last van een stinkende kattenbak.

Ik gebruik steentjes van C1000 die een klont vormen als de kat iets in de bak doet en een speciale geur hebben. In de badkamer heb je ook minder snel last van een geurtje en ik zet vaak het raampje open. Om de paar dagen de bak helemaal leeghalen en schoonmaken en tussen door alles wegscheppen 2x per dag is er niets aan de hand.

oOoKellyoOo

Berichten: 3830
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: 'snachts zonder kattenbak, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:47

Zou de kattebak niet helemal weglaten. Zet de bak evt bij de buitendeur (als je die heb) Meestal tocht het daar een beetje, en zal de meeste stank dan toch doen verdwijnen.

★★★★★★★★★
Na meer als een jaar weer eens op Bokt
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Anoniem

Re: 'snachts zonder kattenbak, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:07

daniella74 schreef:
Katten gaan het echt niet ophouden, en als ze het wel doen is het heel slecht voor hun nieren. Ik zou als ik jou was een andere oplossing zoeken.


Hier ben ik het helemaal mee eens, een kat kan niet zonder kattenbak, hartstikke ongezond.
Je kan de bak toch elke dag verschonen?

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Re: 'snachts zonder kattenbak, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-08 18:27

bedankt voor de reacties.

Onze kat (die zo miauwt) is een beetje een zielig ding. Ik ben erachter gekomen na aanschaf dat ze met 6 weken al bij de moeder weg is gehaald. Ze heeft heel rare trekjes (waaronder extreem hard miauwen) en ze is lichamelijk ook niet in orde. Ze heeft een darmprobleem waardoor de ontlasting eigenlijk heel hard stinkt. Voordat ik vele reacties krijg over dierenartsen enzo; ik heb daar ondertussen zowat een abonnement en ze zien mij daar maandelijks verschijnen.
De buitendeur staat in de woonkamer, de enige optie is de hal waar de kattenbak kan staan. Ik kan inderdaad iedere dag de kattenbak verplaatsen, maar dan zit de lucht gewoon nog in mijn woonkamer (wel in mindere mate). Ik heb goede kattenbakkorrels; die dure van de intratuin, die maakt van de ontlasting/urine ook brokken. En over het iedere dag verschonen; ook dat doen we al. En voor het geval iemand over ander voer gaat beginnen; ze krijgen nu beiden (omdat de ene dus een darmafwijking heeft) sensitivity control van de dierenarts. Zoals jullie lezen, deze vraag heb ik echt niet zonder reden gesteld, en ik ben de laatste persoon die de katten slecht zou behandelen. Ik was gewoon benieuwd of het kon, vandaar dat ik het vroeg en dat ik niet ben begonnen met het weghalen van de kattenbak.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: 'snachts zonder kattenbak, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:29

Katten zijn volgens mij juist in de nacht en schemer actief dus denk dat ze dan eerder moeten. Kun je niet meerdere kattenbakken nemen zodat het nog frisser blijft? Meer kun je niet doen denk ik.

Edit: over dat miauwen dat doet mijn kat ook als ze ergens buitengesloten word. Wou ze in 1e instantie ook niet op de slaapkamer maar toch maar toegegeven. Anders was het of ik er uit of de kat. Ze schreeuwde en miauwde de hele buurt bij elkaar en de buren waren er ook totaal niet blij mee. Nu slaapt de kat bij mij op bed en geen problemen meer en nog gezellig ook.
Kat is zo bleerderig omdat ze toen ze nog kitten was meer dan 2 weken alleen heeft gezeten Huilen
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 08-04-08 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: 'snachts zonder kattenbak, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:30

Kims, heb je ook al eens een ander merk geprobeert?
Ik heb hier ook een poesje met een darmprobleem (Helaas van de een op
de andere dag door een smerige AB kuur Boos! )
Heeft even geduurd voor we dr achter waren wat ze mankeerde, en ze kan alleen het voer verdragen wat jij noemt...Maar dr zijn nog twee soorten, Intestenal en nog eentje (met hele kleine eiwitjes)
maar daar raakt ze dus van aan de dunne....
Weet niet of je al die voeren al heb geprobeert?

Roadracer

Berichten: 1811
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Re: 'snachts zonder kattenbak, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:35

Hmm, vervelend dat ze zo'n slechte start heeft gekregen, fijn dat ze bij jou een huisje heeft gevonden Lachen
Tja, qua kattenbak is het inderdaad een lastig probleem. Je zou, zoals Chiqa ook al zei, nog ander voer kunnen proberen. Verder weet ik niet of je een kattenbak met overkapping en luikje hebt? Dat houdt de lucht ook behoorlijk weg. Helaas hebben sommige katten wat moeite met zo'n kap/luikje.

Verder zou een stukje "heropvoeding" een mogelijkheid kunnen zijn, maar dat vereist wel veel geduld en consequent zijn. Waar ik dan aan denk is: een vast patroon wat je iedere dag doet wanneer je gaat slapen. Ikzelf roep bijvoorbeeld de kat naar beneden, daar krijgt ze een paar brokjes, dan gaat het licht uit en de deur van de woonkamer dicht. Ik doe dat altijd, en als ik om wat voor een reden dan ook 10 minuten later alsnog de woonkamer inkom, ligt ze al helemaal gesetteld op de beste bank met de oogjes dicht Clown
Door zo'n strikt patroon routinematig in te bouwen, weet je kat waar hij aan toe is. Daarnaast geldt van jou uit: laten miauwen! Geen aandacht geven (negatieve aandacht is ook aandacht), niet op reageren, en vol blijven houden (oordopjes helpen Tong uitsteken ). Ik neem aan dat ze niet de hele nacht door miauwt. Uiteindelijk (na een uur of wat Clown ) zal ze echt wel uit zichzelf ophouden. En door haar stelselmatig te negeren, zal de miauwtijd steeds korter worden (hopelijk Haha! ). Kan wel weken/maanden duren hoor! En 1x niet consequent zijn en toch aandacht geven is funest in dit soort trainingen.

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get.
Always look on the bright side of life :)ddd

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Re: 'snachts zonder kattenbak, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-08 10:38

Bedankt voor de reacties Lachen Ik heb inderdaad maar besloten om de kattenbak in de woonkamer te houden. Dus nu ga ik zoeken naar oplossingen voor het stankprobleem!

@Chiqa: he balen van zo'n AB kuur zeg Scheve mond Ik wist eigenlijk niet dat er nog andere soorten darmvriendelijk voedsel waren. Ik ga volgende week weer naar de dierenarts voor een check-up en zal eens om informatie vragen. Met die sensitivitycontrol is het al wel heel erg verbeterd moet ik zeggen, maar misschien dat ander voer nog beter werkt. Ik zal het overleggen, bedankt voor de tip!

De reden dat ik de poes niet in de slaapkamer wil is omdat ze nogal speels is Clown Het is vooral 's nachts erg leuk om ineens in mijn haren te gaan hangen of in mijn tenen te gaan bijten Vork Mijn andere kat liet ik wel altijd toe op de slaapkamer, maar met deze is dat helaas niet te doen haha.
Over het negeren van het mauwen: daar ben ik in het begin de fout mee ingegaan. Ik gaf haar dus wel aandacht (vond het zo'n zielig hoopje) dat ze de link legde tussen mauwen en baasje komt er weer aan. Nu ben ik daar al zeker een half jaar mee gestopt, maar het gedrag is moeilijk af te leren. Er zit zeer zeker verbetering in (in het begin moest de poes zelfs aan de kalmeringsmiddelen omdat ze letterlijk ziek werd van haar eigen gedrag, nu gebruiken we dat nooit meer) maar helemaal over is het niet. Wat dat betreft is de woonkamer ideaal; dan horen ik en de buren de poes 's nachts niet zo erg meer.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: 'snachts zonder kattenbak, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:50

Heb je wel eens gedacht over het voeren van vers vlees in plaats van brokjes? Dit heeft enorme gezondheidsvoordelen (zowel fysiek als mentaal), en de ontlasting wordt minimaal en praktisch reukloos...


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Pytje

Berichten: 4352
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: 'snachts zonder kattenbak, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:21

kunnen ze niet naar buiten s nachts? Onze kat kan via het kattenluik altijd naar binnen en buiten als ze dat wil, we hebben dan ook geen kattenbak.

Anoniem

Re: 'snachts zonder kattenbak, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:20

Pytje schreef:
kunnen ze niet naar buiten s nachts? Onze kat kan via het kattenluik altijd naar binnen en buiten als ze dat wil, we hebben dan ook geen kattenbak.


Zat ik ook al aan te denken, mss dat het mauwen hierdoor wat minder kan worden?
Ik heb dus een 15 jarige kater die ook van die periodes heeft dat hij snachts loopt te mauwen,
en wordt er dus echt soms niet vrolijk van, mn nachtrust wordt er dus ook door verstoort met
alle ellende van dien.
Ik ga eerst meestal na of alles wel klopt, of ie zn natjes en droogies heeft, mocht alles kloppen...
en hij is verder lichamelijk gezond en lijkt het pure aandachtrekken, dan spreek ik hen dus toch écht ernstig toe.

Kan geen brul geven want dat hoort hij niet zo goed meer (wordt wat ouder) en wil niet
de hele buurt wakker maken Haha! Ik merk dat dit 'straffen' wel helpt, en best wel goed ook.
Oudere katten hebben nogal de neiging om door hun slechtere gehoor snachts te gaan mauwen,
omdat ze in de war raken van hun gehoor wat minder wordt, en ze ook kunnen gaan dementeren.

Maar tot nu toe is dit gelukkig nooit de reden geweest van zijn mauwen, want als ik hem dan een paar keer toe heb gesproken is het weer voor een aantal weken tot maanden stil...Gelukkig.

Helaas kunnen mijn katten dus niet bij elkaar ik zit met een zelfde soort probleem, een met een voedselallergie dus die mogen niet samen......Baal dr idd stevig van want het is gewoon ontzettend
vervelend ze kunnen nooit samen als ik even wegga.

Kims schreef:
Ik zal het overleggen, bedankt voor de tip!


Ben benieuwd!! Je kan van die proefzakjes meevragen (Zijn gratis) zo heb ik ook vrij snel uit
kunnen vogelen waar ze wel en niet tegen kon.
Zie je het voor je....een kern gezond dier die nooit darmproblemen had, integendeel! En door zo'n verotte AB kuur dus het darmslijmvlies onherstelbaar beschadigd is.

Gelukkig bestaat er nog zoiets als een dieet voer.


Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Re: 'snachts zonder kattenbak, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-08 20:23

Pytje schreef:
kunnen ze niet naar buiten s nachts? Onze kat kan via het kattenluik altijd naar binnen en buiten als ze dat wil, we hebben dan ook geen kattenbak.


Deze poes gaat niet naar buiten omdat ze niet durft Huilen van het lachen Onze andere kat is echt een buitenkat, die zien we alleen als hij even wil eten en als het avond wordt (dan weet hij dat hij naar binnen moet). Maar geen haar op de andere poes haar hoofd dat ze naar buiten gaat! Ook niet als wij erbij gaan zitten, ook niet met een paar speeltjes o.i.d. het is gewoon niet aan haar besteed... Een kattenluikje zou bij ons ook een hele verbouwing betekenen maar dat zou ik nog niet eens zo erg vinden als de poezen er wat aan zouden hebben. Maar zelfs de buitenkat vind het niet erg om 's nachts binnen te zitten. Die komt lekker uit zichzelf en gaat op de bank slapen.

Citaat:
Helaas kunnen mijn katten dus niet bij elkaar ik zit met een zelfde soort probleem, een met een voedselallergie dus die mogen niet samen......

Dat probleem was voor mij niet op te lossen dus heb mijn dierenarts om advies gevraagd. Zij vertelde me dat de gezonde kat ook sensitivity control mag hebben (zelfs gezonder dan ander voer) alleen ben ik een kapitaal aan eten kwijt... Maar ze kunnen wel lekker samen zijn.

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Re: 'snachts zonder kattenbak, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-08 20:23

Ik wist trouwens niet dat AB zo'n impact konden hebben op het lichaam. Wel heel vervelend, zeker voor je katje, want die zal zich ook niet lekker gevoeld hebben!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, lucifertje en 25 bezoekers