Welsh A : Toonaangevende hengsten en merries?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Welsh A : Toonaangevende hengsten en merries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 10:25

Wat zijn voor de welsh A fokkerij nu echt "stempelhengsten" geweest? en wat zijn interessante moederlijnen?
Ik wil er een welsh A merrie bij kopen en ben nu eens links en rechts aan het rond kijken. Ik zie echter zoveel verschillende namen staan dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Dus voordat ik ga kopen, wil ik me eerst wat meer verdiepen in de verschillende lijnen.
Wie kan me helpen?

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:34

Wat wil je weten dan?! Van welke ouders je bijv. een merrie oid moet kopen?!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:50

Stempelhengsten in de sektie A? Gezien je vraagstelling met betrekking op het huidige kan het niet zo zijn dat je het over de stamvaders a la Dyoll Starlight )geb 1894), Bleddfa Shooting Star geb (1901), Grove Sprightly (geboren 1918), Bowdler Blue Boy (geboren 1933)m Coed Coch Glyndwr (geboren 1935) of Coed Coch Madog (geboren 1947) hebt.

Dat zijn de hengsten die een heel erg zware stempel op de fokkerij gezet hebben.

Wat je in nederland kan bekijken zijn de predikaathengsten, maar in veel gevallen hebben die tegenhangers uit het moederland die veel zwaarder van invloed zijn.

De predikaathengsten die ik zo uit mijn hoofd ken:

Revel Tobias
Twyford Thunder
Coed Coch Brodor
Vardra Julius
Baledon Pippit
Rowfant Seal
Boskant's Cupido
Weston Falcon
Twyford Pepper
Lightfeet
Springbourne Claret
Vechtzicht's Cymro Bach
Nachtegaal's Captain
Baledon Jeremiah
Vechtzicht's Harmony
Synod Prophet
Foxhunter Pantheon

Daarmee zijn een aantal hengsten vergeten die dit predikaat misschien wel verdiend hadden, maar om de een of ander manier vergeten zijn: Roman Springlight, Twyford Mark, Revel Jeeves.

Maar goed, dit rijtje is een begin.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 18:58

Dank je wel Joost.
Voorlopig heb ik dan wel even wat huiswerk om te doen Knipoog

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:58

Euhm...Joost, vergeet je niet een bepaalde hengst ? Knipoog Een hengst die Irene overigens best kent, lijkt me aangezien ze zelf een nakomeling van hem heeft ? Schijnheilig

En zijn alle hengsten die je noemt predikaathengsten ? En wat versta je onder dat predikaat ? Preferent en elite, maar ook keurhengsten ?
Op de hengstenlijst van 2003 staat overigens naast Ubbo nog een andere preferente, hier niet genoemde hengst vermeld, High Chapparal's Timber. Aangezien hij het preferentschap heeft behaald, lijkt het me dat dit ook een hengst is die aardig wat betekend heeft voor de welsh-stapel ?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 07:53

Juist, ik vroeg me dat al af, ik wist het niet 100% zeker en keek het dus na in de catalogus van de CHK 2004. By zijn kleinzoon Rotgers Jeroen stond niet vermeld dat High Chapparal's Timber ook preferent is. Daarom had ik hem even niet vermeld. Maar zeker, ook een best fokkende hengst, die op een aantal fokkerijen een sterk stempel heeft achtergelaten. Wat me ook opvalt is dat maar 8 van de 18 predikaathengsten schimmel zijn. Dat heeft meer met de voorkeur van merriehouders te maken. Kleurhengsten krijgen nou eenmaal meer dekkingen.

In ieder geval, op de site van het NWPCS staat High Chapparal's Timber ook als preferente hengst vermeld.

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 17:29

Westernfreak schreef:
Euhm...Joost, vergeet je niet een bepaalde hengst ? Knipoog Een hengst die Irene overigens best kent, lijkt me aangezien ze zelf een nakomeling van hem heeft ? Schijnheilig


Haha; ik miste ook al wat ja!
Maar Ubbo zal ze inderdaad, kijkend naar Rubbo, wel kennen!
En van Timber klopt het ook dat ie preferent is!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:16

Huh? Ik zie net dat Boreas Ubbo niet op dat lijstje staat? Hoe heb ik die kunnen vergeten? Ik heb wel zijn vader, en zijn twee betovergrootvaders in het lijstje staan.. Ik word oud geloof ik Bloos!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 01:20

Dacht al dat het was om te jennen Haha!