5-6 dagen per week werken normaal?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

5-6 dagen per week werken normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 11:52

Gister had ik weer een discussie met mn moeder die ik al vakier heb gehad. Ik vertelde dat ik een week vakantie had, dat vond ze maar raar. Ik vertelde toen dat ik per jaar 6 weken vakantie heb en compensatieuren voor savonds werken. Daar stond ze helemaal van te kijken.
Mijn vader heeft een eigen bedrijf, en werkt 6 dagen in de week. Ook mijn broer die bij hem werkt doet dat. allebei hebben ze ong. 3 weken per jaar vakantie. Mijn moeder werkte ook fulltime toen ze nog niet getrouwd was, 10 dagen lang 9 uur werken, van half zeven tot half 4. Daarna 5 dagen vrij etc. Dan ging ze elke avond naar vriendinnen, op stap, leuke dingen doen.
Ik ben nu 22 en werk in de kinderopvang. Ik heb steeds tijdelijke contracten, het aantal kinderen loopt achteruit dus ik kom er wat vaste uren betreft niet echt tussen. ik werk nu minimaal 18 en maximaal iest van 30 uur per week. veel invalwerk ed.
De laatste weken was ik erg moe en zat niet lekker in mn vel, ik was echt wel aan deze week vakantie toe vond ik zelf.
Mijn moeder vind dat ik amper energie heb en niet normaal dat ik, nu ik zo weinig werk, aan vakantie toe ben. Andere vrouwen hebben immers ook kinderen, een baan, een huishouden, die nemen toch ook geen week vakantie?
Ok, ik heb geen kinderen, maar wel 3 paarden die best veel tijd nemen (krijgen Knipoog), we wonen in een boerderij en ik doe het huishouden zelf, mijn vriend doet buitenom.
mijn vriend werkt trouwens 4 dagen (35 uur per week).
Ik heb zelf zoiets, als ik mezelf kan onderhouden, waarom dan meer werken, ik werk om te leven en ik leef niet om te werken, ik kan gewoon zo genieten van ons leventje hier op de boerderij, heb allemaal hobby's, ik vind het heerlijk zo.
Mijn moeder is het er niet mee eens, je gaat toch niet thuiszitten als je ook geld kunt verdienen, en ging altijd met zoveel pleizer naar haar werk.
(en ik zou soms als ik kon kiezen liever thuisblijven)

Wat vinden jullie, wie heeft er gelijk of waar zijn jullie nhet mee eens?


irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:55

Het gaat er niet om of je gelijk hebt, het gaat er om of jij datgene doet waar je je prettig bij voelt. Voor je moeder is dat veel werken en voor jou is dat meer vrije tijd.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:55

Ik heb zelf zoiets, als ik mezelf kan onderhouden, waarom dan meer werken, ik werk om te leven en ik leef niet om te werken, ik kan gewoon zo genieten van ons leventje hier op de boerderij, heb allemaal hobby's, ik vind het heerlijk zo.


Helemaal mee eens hoor meid ! Ik werk ook parttime (28 upw) en ik ben ook vaak zat toe aan vakantie. Niet iedereen kan ook evenveel aan. Dat je moeder bv. fulltime werkte, kids had en weet ik veel allemaal, zegt niets over of jij dat aankunt.

Dus gelijk, gelijk.....het is geen kwestie van gelijk, maar ik sta dus aan jouw kant.... Knipoog

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:01

IngridM schreef:
Ik heb zelf zoiets, als ik mezelf kan onderhouden, waarom dan meer werken, ik werk om te leven en ik leef niet om te werken

Hier ben ik het helemaal mee eens

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

Baytje
Berichten: 405
Geregistreerd: 07-08-02
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:04

het klinkt eerlijk gezegd een beetje of je moeder jaloers is...dat jij t nu wel voor elkaar hebt, en zij weinig keus had...
ik vind dat jij groot gelijk hebt, als je minder wil en kan gaan werken dan moet je dat zeker doen! ben t volledig eens met Ingrid dr stelling, ik werk ook om te leven, ik leef niet om te werken...ook al heb ik t prima naar mn zin op mn werk!

sjalalala....twiedeliediedie!

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:09

Jouw moeder is vast zo'n vrouw als ze met pensioen is in een zwart gat zal vallen. Dat zijn mensen die leven om te werken voor het geld maar met geld koop je je geluk niet. Hoeveel kinderen verwijten hun ouders dat ze er nooit voor hen waren (meestal de vaders dan) omdat die perse hun zaak wilden uitbreiden etc. Vriendjes zijn? Sorry als ik je daarmee beledig hoor maar dat gevoel heb ik zo.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:19

Haffie_Lady"]
[quote="IngridM schreef:
Ik heb zelf zoiets, als ik mezelf kan onderhouden, waarom dan meer werken, ik werk om te leven en ik leef niet om te werken

Hier ben ik het helemaal mee eens
[/quote]

Idem... IngridM heeft imo helemaal gelijk... op het moment dat ik mezelf er op zou betrappen dat ik leef om te werken zou ik toch eens even bij mezelf te raden gaan... Ik werk ook om te leven en om te kunnen genieten van het leven. Dus als jij het redt hoe je het redt... good on you! Haha!

Samantha_

Berichten: 10796
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:25

Ik ben t ook eens met IngridM.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 13:24

petraaken schreef:
Jouw moeder is vast zo'n vrouw als ze met pensioen is in een zwart gat zal vallen. Dat zijn mensen die leven om te werken voor het geld maar met geld koop je je geluk niet. Hoeveel kinderen verwijten hun ouders dat ze er nooit voor hen waren (meestal de vaders dan) omdat die perse hun zaak wilden uitbreiden etc. Vriendjes zijn? Sorry als ik je daarmee beledig hoor maar dat gevoel heb ik zo.


mijn moeder is gestopt met werken toen ze trouwde en dus kinderen kreeg. Ze verwacht van mij dat ik kinderen krijg en blijf werken, maar ik wil geen kinderen:-) . Mijn vader zijn hele leven bestaat uit werken, en ik denk ook niet dat ie er mee stopt voordat hij echt niet meer kan. Hij heeft helemaal geen leven naast het werken (vind ik)
Veel mensen hebben ook zoiets, nu hard werken en dan kunnen we er later van genieten, maar vaakl komt dat later er niet van, ze overlijden, krijgen een chronische ziekte etc.
Mijn vriend en ik hebben zoiets van we leven nú en genieten nú.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:26

Idd als jij je er goed bij voelt waarom niet.
Ik werk ook maar 3 dagen in de week en red het prima en daarbij heb ik mega veel vakantie uren.
Mijn ouders hadden eerst ook van jeetje werk je niet te weinig maar die zien ook wel in dat de tijden veranderd zijn.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:29

Als ik met je kon ruilen zou ik het zo doen! Lachen
Als jij je er goed bij voelt, moet je het gewoon zo blijven doen, hoe je moeder daar ook over denkt..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:29

Ik werk 28 uur en heb een kindje van 9 weken.
Je moet lekker doen waar jij je goed bij voelt.
En als je moe bent en je hebt genoeg dagen, dan pak je lekker vakantie. Daar zijn ze toch voor ?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:30

Ik ben het toch echt met jou eens..Sommige mensen leven om te werken...Ikzelf werk liever om te leven.. Wat heb je aan het geld dat je verdiend,als je toch geen tijd hebt om het uit te geven of ervan te genieten..

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:02

missnynke schreef:
Mijn vader heeft een eigen bedrijf, en werkt 6 dagen in de week. Ook mijn broer die bij hem werkt doet dat. allebei hebben ze ong. 3 weken per jaar vakantie.


Nou, dan heb ik leuk nieuws voor je vader: werknemers (dus iiig je broer) hebben wettelijk recht op 4x hun werkweek aan vakantie.
Dus als ze 6 dagen werken, dan hebben ze recht op 24 dagen vakantie. En dat is MINIMUM.

Wat deed je moeder voor werk? Kantoorwerk is een stuk minder vermoeiend dan kinderopvang, dat weet ik wel, vind het ook niet gek dat je moe bent na 30 uur werken in de week! Haha!

Trouwens, over meer uren werken gesproken, er is nu zo veel werkeloosheid, je moet ook wat uurtjes voor anderen overlaten, niet? Knipoog

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 14:08

mijn vader en broer zijn beide bedrijfsleiders zeg maar van de zaak en nemen maar af en toe vakantie. mijn vader 2 weekjes per jaar, mijn broer 3 of 4.
mijn moeder werkte bij de kinderbescherming, ze begeleidde moeders die in die instelling woonden met hun kinderen.

haha idd, ik moet ook wat uurtjes voor anderen overlaten Knipoog
en de pil is nu8 uit het ziekenfonds dus wie weet krijgen we binnenkort een babyboom Knipoog

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:15

Ik sluit me helemaal aan bij de voorgangers Lachen.

Ik werk 32 upw, heb een leuke baan. Ik zou echt niet meer willen werken .

Jammer dat je moeder jouw keuze niet kan begrijpen. Dat zal wellicht ook een soort generatiekloof zijn Knipoog.

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:39

Ja maar wat hebben ze eigenlijk aan hun leven. Niet veel denk ik of ze moeten puur materialistisch ingesteld zijn. Wat als ze oud zijn en niet meer kunnen werken. Ze hebben geen hobby's of gaan ze zich met het leven van anderen bemoeien. Als jij kan rond komen en nog wat sparen waarom zou je meer moeten werken? T'is jouw leven en niet dat van je moeder.


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:10

Zoals Petraaken al zegt: het is jouw leven, niet dat van je moeder.
En helaas voor je moeder kan je je leven maar 1x doen.

Als jij de keus maakt om nu een week vakantie te houden, en tijd te maken voor je huis en je beesten, dan is dat jouw keuze, het is inderdaad jammer dat je moeder dat niet kan begrijpen, maar ik vind wel dat ze dat hoort te respecteren.

Zoals zij op haar manier gelukkig is, ben jij dat op de jouwe.....

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:54

Ik werk wel fulltime en ik heb echt een gezellige baan. 't Leuke is ook nog eens dat ik een lading vakantie krijg... 9 weken op een vol jaar. Mwah, vind ik niet zo erg Knipoog
Heb dus al een lange vakantie gepland staan en moet nu nog steeds 3,5 week inplannen, zou niet weten waar ik ze moet laten Knipoog Ik vind 't heerlijk zo. Tot voor kort werkte ik telkens parttime (max 32 uur), maar daar zat ik ook niet lekker. Hier trek ik 't makkelijk en met plezier. Ik kan als het zonnig is gewoon vrij nemen en niet op kantoor hoeven zitten en te denken: 'Ik zou nu ook in de zon kunnen liggen...' Nee, ik vind 't een heerlijke situatie Knipoog

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:57

Laui! schreef:
Ik werk wel fulltime en ik heb echt een gezellige baan. 't Leuke is ook nog eens dat ik een lading vakantie krijg... 9 weken op een vol jaar. Mwah, vind ik niet zo erg Knipoog
Heb dus al een lange vakantie gepland staan en moet nu nog steeds 3,5 week inplannen, zou niet weten waar ik ze moet laten Knipoog Ik vind 't heerlijk zo. Tot voor kort werkte ik telkens parttime (max 32 uur), maar daar zat ik ook niet lekker. Hier trek ik 't makkelijk en met plezier. Ik kan als het zonnig is gewoon vrij nemen en niet op kantoor hoeven zitten en te denken: 'Ik zou nu ook in de zon kunnen liggen...' Nee, ik vind 't een heerlijke situatie Knipoog



Tja wie een makkelijke baas heeft op dat gebied kan dat doen en zo ook vrij voelen. Ik kan dat ook. Smorgens zeggen dat ik in de namiddag verlof neem als het in m'n eigen werk past, maar niet iedereen heeft zo'n werkgever.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:58

jij hebt ook een boerderij vergt ook meer tijd/ onderhoud en werk dan een gewoon rijtjeshuis toch? Ik werk 36 u/per week zou ook wel minder willen werken heb een hekel aan werken geef mij maar hobby's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:07

Meid, je werkt om te leven. Niet andersom!

Je hebt groot gelijk.
Maar jouw moeders standpunt kan ik in zoverre wel begrijpen, dat zij van A een andere generatie is, en B zij is (partner van) een zelfstandig ondernemer. En dan ga je zo denken. Been there, done that (and I'll never do it again Haha! )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Peony en 115 bezoekers