[LO] overspringen tijdens de galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PolitieTed

Berichten: 847
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Delft

[LO] overspringen tijdens de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 18:49

Mijn pony springt tijdens het longeren steeds met zijn achterbenen over tijdens de galop. Hij doet het alleen achter, maar soms zelfs om de pas (haha eigenlijk best knap). Als ik erop zit doet hij dat niet, maar ik vraag me af: is het erg dat hij dat doet? Krijg ik daar later problemen mee tijdens het rijden? En zoja, wat kan ik er dan aan doen?

Na de traan van verdriet, komt de glimlach van de herinnering...
Vaarwel lieve Cisco... Rust zacht meisje...


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 19:14

Hij zal het wel makkelijker vinden Lachen
Misschien moet je maar een paar passen in galop en dat steeds uitbouwen?? Anders zou ik het ook niet weten. Als hij het onder het zadel niet doet zal dat later ook niet gebeuren denk ik.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 19:16

kan duiden op attactie....... misschien mist hij nog wat kracht. Als je erop zit en je galloppeerd een kleinere volte, wat gebeurd er dan?

PolitieTed

Berichten: 847
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 22:17

Met de galop heeft hij sowieso wel moeite, dus ook met rijden. Hij had in het begin heel erg de neiging om eerst heel hard te draven en dan in galop te vallen ipv gewoon aan te springen (vooral rechtergalop). Maar dat gaat al een stuk beter. Maar hij heeft nog steeds moeite met 'verzameld' galopperen. Een kleinere volte rijd ik dus eigenlijk (bijna) nooit, omdat ik het nog niet te zwaar wil maken voor hem.

Na de traan van verdriet, komt de glimlach van de herinnering...
Vaarwel lieve Cisco... Rust zacht meisje...


Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:01

zo te horen is hij nog jong..
Haha! haha ik vind het wel knap van hem dat hij zo kan huppelen met zijn achterbenen.

probeer maar een klein beetje te galoperen hij moet nog meer kracht krijgen.

ik denk zelf dat 2 á 3 rondjes in de bak genoeg voor hem is en dat kan je dan langzaam opbouwen.

probeer ook een paar keer een grote volte te maken al is het de halve bak hij moet toch leren die wending te nemen.

maar laat hem eerst maar kracht krijgen.

dat overspringen met de achterbenen is denk ik niet erg misschien vind hij het lekker lopen (denk het haast niet)
zolang hij het niet doet als je hem rijd is het niet erg denk ik.

nou veel succes.

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:11

Klinkt idd als balans en krachtprobleem. ALs hij het met name aan een kant doet, zal dat achterbeen wel iets zwakker zijn. Springt hij volledig om naar contra of gaat dan overkruist. Vanuit een rustige tactmatige draf aan laten springen, bij fout niet boos worden maar rustig terug halen en opnieuw en idd niet te kleine circel en mooi opsluiten tussen zweep en hand. Met rijden gaat het vaak beter omdat je dan de buitenkant iets beter kunt begrenzen en je de hoefslag kan volgen, aan de lijn kan hij zich iets gemakkelijker over de buitenschouder heen rechtmaken.

Sterker wordt hij door gewoon rustig door te werken en een tijdje weinig galop is helemaal niet erg, ook in draf en zeker in schakelen qua pasgrootte (dus niet harder!) wordt die vanzelf sterker. Let erop dat je de overgangen rijdt en dus met het achterbeen er onder en dragend, dan bouw je kracht op.
succes,

aa_yslander

Berichten: 128
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:34

nou ik denk niej dat je er problemen mee krijgt. Het is heel knap dat hij dat ken!

Wil je het hem egt afleren? dan sluit ik me bij de andere aan

Party!! Lovers Heidi Lovers Party!!
Party!! OK dan! super paard is ut OK dan! egt hoor Party!!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:46

dat heeft mijn pony ook heel lang gedaan, nu eigenlijk nog maar op de rechtergalop niet meer.

Ik heb er lang over gedaan om hem duidelijk te maken dat het niet moet, zo heb ik het gedaan;

- zijn volte niet te groot maken, zodat hij genoeg stelling heeft, want met rijden zou hij het ook niet doen.
- als hij in de galop zit, en goed aanspringt belonen met je stem, en goed door laten galoperen zodat hij echt op jóú moet letten.
- als hij een half rondje in de goeie galop was gebleven; goed belonen en over laten gaan in draf.
- op de andere hand precies hetzelfde.

Dan een andere keer weer, maar dan weer iets langer. Dus zodat hij weet dat als hij niet overspringt, dat hij dan beloont word en dat hij weer terug mag naar de draf.

Zo heb ik het gedaan, ik weet niet wat jou mening erover is, maarja succes iig.

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


PolitieTed

Berichten: 847
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 00:26

Bedankt voor de tips! Ga het zeker proberen. Het lastige is alleen dat hij het al vrij snel na het aanspringen doet en dan weer een paar passen niet en dan weer om de pas... Het is dus ook niet dat hij 1 keer overspringt (doet hij alleen achter trouwens!) omdat dat makkelijker is en daarna niet meer. Hij blijft gewoon 'hupsen'. Doet het ook met het grootste gemak. Als je niet naar z'n benen zou kijken, zou het niet eens opvallen...

Tijdens het rijden vindt hij de galop ook moeilijk, maar dat gaat ook al steeds beter. Is dus inderdaad waarschijnlijk gewoon een kwestie van heel langzaam opbouwen en op die manier die spieren trainen.

Na de traan van verdriet, komt de glimlach van de herinnering...
Vaarwel lieve Cisco... Rust zacht meisje...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers