Galop van Fries verbeteren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Galop van Fries verbeteren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 14:13

Mijn nieuwe friese verzorgpaard van 7 jaar heeft een slechte galop. Huilen

Als je galloppeert heb je moeite om hem erin te houden, 1,5 rondje bak lukt, daarna wordt het moeilijk, maar zijn conditie is wel goed. Want hij is voordat ik hem reed, dagelijks bereden en is al een aantal keer op wedstrijd geweest. Zijn vorige ruiter was alleen erg onrustig met haar handen. Daardoor is hij nu niet voorwaarts, omdat hij lang tegengewerkt is. (ik rij hem nu sinds 4 dagen). Hij maakt enorme sprongen in de galop maar is niet voorwaarts.

Om de galop te verbeteren dacht ik zelf om het gewoon heel veel te doen. En 1x per week in de longeerbak hem aan de longe veel te laten galloperen.

Heeft iemand nog tips?? Verward


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:18

Veel overgangen in de galop en zou je de beschikking hebben over heuvels in een bos in de buurt oid is het heel goed voor de achterhand om heuvels te galoperen. Succes!

Daihyo

Berichten: 88036
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:50

Idd veel overgangen draf galop en weer terug. Steeds maar een paar pasjes of maar 1 volte in plaats van lange stukken.
Ook binnen de galop veel tempowisselingen. Gewoon arbeidsgalop en dan een paar passen strekken. Teveel terug rijden zou ik niet doen, omdat hij al niet goed voorwaarts is. Een paar passen kan wel, maar dan gelijk weer voorwaarts.
Teveel aan de longeerlijn zou ik niet doen. Het is zoiezo een rijtechnisch probleem. Plus dat hij het op een gegeven moment niet leuk meer vindt en het helemaal niet meer doet. Hij moet natuurlijk wel werken met plezier

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:54

Wij laten de paarden wel veel galoperen (iig veel galopsoefeningen) om ze de galop te leren. Met succes.
We lossen zowieso heel veel rijtechnische problemen aan de longe op.

Het doel van longeren is imo namelijk hetzelfde te bereiken als onder het zadel.

Daihyo

Berichten: 88036
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:55

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik zeg niet dat je rijtechnische problemen niet kan oplossen hoor!
Maar in dit geval raad ik het af om veel te galopperen tijdens longeren.
Het kan wel, mits je veel overgangen maakt naar draf en stap, om het niet te eentonig te maken.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:58

Meters maken op dezelfde manier heeft vaak niet echt veel nut.
Maar overgangen, schakelen.
daar word een paard handiger en sterkter door.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:59

Eentonig werken is nooit goed. Maar veel galops oefeningen imo wel aan de longeerlijn. Aangezien je het paard dan ook minder stoort. Je zíet hoe hij loopt, de spieren gebruikt ipv dat je het moet voelen, dat is al een stuk makkelijker etc.
Onder galopsoefeningen versta ik, arbeidsgalop -> middengalop -> arbeidsgalop, steeds wat rustiger en dan weer vooruit zodat hij attent wordt op je hulpen. Veel aan laten springen in galop en weer terug. Kleine volte, grote volte etc. etc.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 15:49

Ik heb het idee dat hij vanaf dat hij ingereden is, nooit goed heeft leren galloperen en dat het nooit veel met hem geoefend is omdat het voor de ruiter veel moeite kost, omdat hij van die enorme sprongen maakt.

Ook in de draf houdt hij qua tempo erg in, en middendraf/ uitgestrekte draf vindt hij ook moeilijk. Ik probeer hem dan nu ook heel erg voorwaarts te rijden en veel te schakelen.

Ik denk dat het vooral neerkomt of oefening baart kunst. Ik wil me de eerste weken dan ook vooral richten op tempo, voorwaarts neerwaarts en veel schakelen zodat dat er straks goed in zit. En we vanuit een goede basis verder kunnen.

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:15

Hoe is dit paard verder dan ? loopt hij op eigen benen ? Ik zou eerst eens goede balans zoeken in stap en draf en zeker als hij naar jouw zegge "verkeerd beleerd is" Voor friezen is het over het algemeen al moeilijker om de galop goed te leren.. veel overgangen rijden goed door de rug en bij goed aanspringen belonen en direct weer terug naar de draf gaan het heeft helemaal geen zin om meer te vragen omdat het paard het gewoonweg niet begrijpt wat hij moet doen.

Succes OK dan!

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 18:21

Ik zie wel vaker friezen die het erg moeilijk vinden.
Veel achter elkaar galoperen heeft imo weinig zin, ik denk niet dat je de gang zelf daardoor beter maakt. Probeer veel overgangen te rijden, telkens weer een paar pasjes galap en dan weer terug. Dat kun je dan op een gegeven moment steeds meer uitbouwen.
Maar zorg eerst dat die paar galopsprongen goed zijn voordat je hele rondjes gaat galoperen. Let erbij wel heel goed op dat je hem niet hindert in je zit en van voren (maar dat had je zelf ook wel bedacht neem ik aan).
Ook aan de longe oefenen is heel slim, want zonder ruiter is het waarschijnlijk iets makkelijker voor hem en zal hij het beter gaan doen.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:57

Friezen vinden het idd vaak moeilijk, Friezen die écht makkelijk galoperen moet je zo'n beetje met een vergrootglas zoeken, en dan zijn het alsnog 9 van de 10 x paarden die gewoon echt goed zijn ingereden.
Gewoon goed aan je basis werken- in stap en draf wel te verstaan. Het 'algemene' basiswerk verbeteren, als het paard sterker wordt zal ie die galop ook makkelijker gaan vinden, niet teveel op focussen dus.
Verder is het voor paarden met een slechte galop goed om ze op een breed zandpad oid lekker rechtuit te laten gaan. Meestal is het toch een moeilijkheid in de balans, en kilometers maken verbetert dat. Lekker in verlichte zit, niet teveel in de mond zitten, en begin maar eens in een galoptempo dat je paard makkelijk vind- vrij hoog dus meestal. En dan op je zit proberen stukjes iets terug en iets weg te galoperen.
Worden ze handig (én los!) van.
Suc6 OK dan!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:27

Onze fries heeft ook moeite met de galop. Het zijn toch paarden die veel beter draven dan stappen of galoperen. Onze fries is een ouderwets, dik, bollig en zeer breed type. Hij kan 2 rondjes galoperen en dan kan ik zuurstofflessen aan sluiten. Als ze een goede conditie hebben is de galop toch heel moeilijk voor sommige. Ik galopeer dus niet. Hij heeft er veel moeite mee, dus pest ik hem er ook niet mee.
Een moderntype kan veel beter galoperen dan een ouderwets type. Veel friezen maken geen sprong maar huppen wat omhoog en komen iets vooruit.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers