Paard 2 wkn. onder het zadel. Naar les??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Paard 2 wkn. onder het zadel. Naar les??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 12:14

Hoi!

Ik ben sinds 1,5 week mijn paardje aan het inrijden, en het gaat op 1 lancering na Haha! , erg goed!
Natuurlijk zwabbert hij nog als een dronkenman door die bak, maar stappen en draven en een beetje sturen gaat goed.
Nu wil ik maandag met hem naar de rijvereniging toegaan om hem alvast een beetje aan het lopen in de les te laten wennen. Al is het maar 5 minuten, hij doet toch een hoop ervaring op en ik heb goede begeleiding.
Wie denkt dat ik hier dan te vroeg mee begin?
Alvast bedankt voor de reacties!

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings


Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:17

Als jij denkt niet iedereen in de weg te rijden zou ik gewoon lekker heen gaan. Idd, het zal een goede ervaring voor hem zijn. Als je hem nu al mee neemt zal het later ook normaal voor hem zijn.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:31

Ik denk dat je beter eerst conditie ed. op kan bouwen. Verder ben ik ervan overtuigd dat je als je een paard zadelmak maakt, áltijd goede begeleiding nodig hebt, dus niet alleen in de les.
Maar doe wat je gevoel je aangeeft. Lijkt het je zelf verstandig?

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:43

Zou het wel doen, leert ie alleen maar van. En als je niemand verder in de weg rijd, is het alleen maar leuk.

Beate

Berichten: 597
Geregistreerd: 23-03-04
Woonplaats: Gaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:45

jah ik zou het ook doen, mocht het daar aangekomen toch niet gaan, opgefokt of zo, laat hem lkkr kijken of zoiets prima toch paardje vind het waarschijnlijk nog leuk ook, succes met inrijden verder!!

Hate is baggage. Life is too short to be pissed off all the time.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:52

Ik neem aan dat je naast de lessen in de rijvereniging ook nog bv.prive les krijgt om je te helpen en begeleiden om je paard goed in te rijden? Het zadelmak maken is het probleem niet. De goede basis leggen voor de rest van zijn leven wel. Dat wordt vaak nog onderschat.

Verder als je het beestje redelijk rond kan sturen zou het geen kwaad kunnen om 10 minuutjes in de les rond te lopen. Leert íe alleen maar van.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:55

Als je gaat zou ik wel opletten dat je niet teveel van je paard verlangt. Mijn ervaring is dat de eerste tijd dat je het paard zadelmak maakt toch niks aan een les hebt omdat je dan vooral bezig bent met het balans laten vinden, het versterken van de achterhand en de eerste hulpen aanleren. Dat hoort bij de goede begeleiding die je imo elke keer dat je met het paard werkt nodig hebt bij het zadelmak maken.

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:56

Ik zou idd beginnen met priveles en over een paar weekjes mee doen aan de groepsles. Dan kan je zelf bepalen hoe lang en hoe zwaar je rijdt, dat wennen aan de groep komt vanzelf wel.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 13:12

De groepsles waar ik in ga is heel rustig en er zijn op het moment veel jonge paarden.
Mijn gevoel zegt me dat het wel kan om meteen met groepsles te beginnen. Ik voel mijn paard redelijk goed aan en zal hem niet overvragen.

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:21

Dus anderhalve week geleden heb je er voor het eerst op gezeten?

Het lijkt mij wat vroeg namelijk. Ik ben pas na een maand of drie gegaan.
Er gebeurde weinig, maar je moet zo rekening houden met andere paarden dat ik geen of weinig moeite had om hem onder controle te houden.
Er zijn nogal wat factoren die erbij komen..
Een vreemde binnenbak met andere paarden, soms zitten er aardig wat in de les. En ook niet allemaal even braaf.
Een paar voorbeelden bij mij in de les: af een toe een onbestuurbaar paard, een merrie die slaat, een paard wat zeer onverwacht opeen kan stil staan en kan staken, een hengst met de lente in zijn hoofd.
In totaal 7 paarden.
En als klap op de vuurpaal zijn ze ook nog wel eens met werkzaamheden naast de bak bezig (bijv. plastic bekertjes en ander afval onder de tribunes vandaan vegen Scheve mond )

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:28

ik zou als hij een goede conditie heeft gelijk beginnen.
ik zou beginnen met prive les zo bepaal je zelf hoelang je rijd en de aandacht is alleen bij jou en je paard.
sterker nog je rijd dan niemand in de weg de bak voor jou alleen.

als dat goed gaat zo ik gelijk beginnen het si goed voor jou en je paardje.
ik heb dat ook zo gedaan en het gaat super.

je kent het gezegde [/b] JONG GELEERD IS OUD GEDAAN :))

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:39

Promessa schreef:
je kent het gezegde [/b] JONG GELEERD IS OUD GEDAAN :))


Maar hij moet het ook kunnen verwerken, het zijn wel héél veel indrukken wat dan op hem af komen ineens, terwijl hij al zoveel meemaakt op dit moment. Een kind van 4 ga je ook niet in de auto laten rijden zodat hij het met 18 makkelijker heeft! Jong geleerd, oud gedaan gaat niet altijd op Knipoog

Verder denk ik dat je het nog altijd zelf het beste aan kan voelen. Toch blijf ik van mening dat het te vroeg is. Maar ik wens je iig veel plezier en succes in de les!

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 13:40

Jullie hebben wel gelijk.
Ik ga het ook eerst aankijken. Gaat het niet, dan ga ik naar huis. Ik heb al met meerdere paarden in de bak gereden en dat ging goed. Het is geen plakkert.

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:44

ik zou het nog niet doen!!
wat als hij een slechte ervaring opdoet?
(dat hoeft niet aan jou te liggen!),maar dan heb je kans,dat je terug bij af bent,of nog verder!!!!
ik zou zeker nog zo'n 4 weken,alleen aan het werk gaan,en dan eens mee op pad nemen!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:47

Aukie schreef:
Jullie hebben wel gelijk.
Ik ga het ook eerst aankijken. Gaat het niet, dan ga ik naar huis. Ik heb al met meerdere paarden in de bak gereden en dat ging goed. Het is geen plakkert.


Dat scheelt al, dat had ik nog nooit gedaan toen ik naar les ging.
Les is niet verkeerd, maar ik heb ervoor gekozen eerst thuis priveles te krijgen. Ik wilde er alleen maar mee zeggen dat ik persoonlijk blij was dat er een stuur op zat en mij al behoorlijk vertrouwd voelde.
Ik heb een harstikke braaf en eerlijk paard, maar soms op les moet ik echt moeite doen om tussen alles en iedereen door te rijden als het druk is.
Afgelopen maandag zaten alle paarden in de les die ik hierboven beschreven heb en regelmatig ging alle 4 hoeven de grond in om zich pijlsnel om te draaien.. Clown

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:48

Op mijn stage ben ik nu ook twee paarden zadelmak aan het maken en bij een moest ik de eerste keer dat ik hem reed meteen door de hei (met een paard ervoor) die heb ik dus niet in de bak gereden.
Het andere paard moest ik de eerste keer dat ik los erop zat (4e keer dat ik erop zat) ook meteen naar buiten rijden en de dag erna in een manege les naar buiten meenemen.

Hiermee probeer ik te zeggen het is goed gegaan maar het had ook gruwelijk fout kunnen gaan en daar sta je dan! Terug bij af.

De paarden die we hier zadelmak maken doen we het altijd héél rustig aan mee en daar heb ik de beste ervaringen mee.

Laat je weten hoe het is gegaan?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:51

Je zou wel kunnen gaan, al is het idd zoals je zegt maar 5 minuten, maar ik zou wel uitkijken.
Als er iets gebeurt kan je hem natuurlijk nog niet corrigeren alsdat je dat met ene ouder paard doet.

Ik vind het zelf een behoorlijk risico, in anderhalve week zitten nog niet alle knoppen erop, en stel dat hij of ene ander paard op hol slaat....

Zou als ik jou was even wachten, of alleen kijken en mee instappen.

Moeilijk om te zeggen, aan de ene kant denk ik ook daar meot die aan wennen, aan de andere kant dan liever als je iets meer controle over hem hebt.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:58

Ga anders eerst eens tijdens zo'n les langs met het paardje aan de hand. Kan ie alle indrukken opnemen zonder risico dat ie een slechte ervaring met rijden koppelt.

Als dit allemaal goed gaat, dan de volgende keer weer, en tegen het einde even 5 min erop als je het vertrouwd.

Rij voorlopig niet meer dan dat in de groepsles.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:56

je kan het altijd proberen toch? als je het na 5 minuten niet meer ziet zitten kan je altijd nog naar huis gaan. en wees niet bang dat je iemand in de weg loopt, als je vantevoren aangeeft dat je het even wil aankijken krijg je echt wel extra begeleiding.
succes OK dan!

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 15:17

Ja, dat is ook wat ik in gedachten heb. Het ligt helemaal aan het moment wat ik ga doen. De eerste paar keer zowieso alleen in het begin en eind even stappen. Misschien de eerste keer wel helemaal niet. Het ligt helemaal aan hem.

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:30

Kleintje19 schreef:
je kan het altijd proberen toch? als je het na 5 minuten niet meer ziet zitten kan je altijd nog naar huis gaan. en wees niet bang dat je iemand in de weg loopt, als je vantevoren aangeeft dat je het even wil aankijken krijg je echt wel extra begeleiding.
succes OK dan!


Als het helemaal niet lekker gaat en je gaat na 5 minuten naar huis, wordt het dan niet juist moeilijker de volgende keer.
En dan bedoel ik moeilijker dan wanneer je nog even had gewacht?
En ik wil heel graag rekening houden met jonge paarden, maar bv die van mij is ook nog maar 4 en kan dus nogal eens een onverwachte sprong maken, daar kan ik niets aan doen.
En zo zijn er nog wat mensen die graag rekening met je willen houden, maar niet in staat zijn om dat echt te doen.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:01

Ik denk dat dat nog een beetje veel gevraagd is. Ik zou het eerst allemaal wat beter bevestigen zodat het voor je paard ook leuk is omdat hij alles wat beter begrijpt.

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 16:26

als ik het zo hoor, is het verstandig om hem de eerste keren alleen te laten kijken enzo. Ik denk ook wel dat dat misschien beter is....

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:29

Aukie schreef:
als ik het zo hoor, is het verstandig om hem de eerste keren alleen te laten kijken enzo. Ik denk ook wel dat dat misschien beter is....


Ik ben blij met je conclusie!
Doe het rustig aan, hij is jong genoeg en je krijgt nog genoeg kans om vanalles met 'm te doen. Beter dat dat plezierig gaat, dan dat je 'm op een gegeven moment weer van angsten of vervelend gedrag af moet gaan helpen.

Je paard zal je geduld waarderen en belonen!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

aa_yslander

Berichten: 128
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:51

idd is ut en goede ervaring voor um! ik had ut denk ook gedaan hoor, maar net wat QQQQ zegt: doe het rustig aan! veel succes en plezier

Party!! Lovers Heidi Lovers Party!!
Party!! OK dan! super paard is ut OK dan! egt hoor Party!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers