vervanger voor stro,maar wat???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

vervanger voor stro,maar wat???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 20:07

ben op zoek naar iets voor in de stal,wat redelijk snel composteerd,maar waar de paardjes niet van eten.
want 1 van mijn pony's is nogal een vreetzakje en heeft eerder een koliek aanval gehad door het leeg eten van haar stal.
wie heeft er een tip wat ik het beste kan gebruiken?


Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:10

Ik denk houtkrul. Dat is aardig makkelijk met uitmesten, en het blijft er volgens mij frisser uitzien als het meeste strooisel.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:15

Vlas, dat is superspul
Het composeert best snel (sneller als houtkrullen) en je stal blijft erg schoon (vindt ik)

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 20:23

Haffie_Lady schreef:
Vlas, dat is superspul
Het composeert best snel (sneller als houtkrullen) en je stal blijft erg schoon (vindt ik)


eten ze daar niet van dan?

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:23

auboise
hennepafval

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:45

Aubiose, heerlijk spul. Absorbeert ook erg goed.

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:02


Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:04

de mijne staat op houtkrullen maar het kan soms stoffig zijn dus moet wel goed geventileerd zijn waar je staat...

Als zij doen wat ik zeg, doe ik wat zij willen....

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:04

ik vind het wel relaxt vergeet ik erbij te zetten.... Knipoog

Als zij doen wat ik zeg, doe ik wat zij willen....

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:17

Haffie_Lady schreef:
Vlas, dat is superspul
Het composeert best snel (sneller als houtkrullen) en je stal blijft erg schoon (vindt ik)


vind ik ook !

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:23

ik ben niet weg van vlas, dat pikt zo in mijn schoenen !! dus zal bij de paarden ook wel prikken denk ik

ik ben wel gecharmeerd van koolzaadstro
dat is behoorlijk voluminieus ( Bloos of hoe je dat ook schrijft )
anderhalve pak in de stal , de eerste keer, en dan elke 6 dagen ongeveer, een halve pak erbij

het is een soort stro, maar dan gehakselt, composteerd heel erg snel, stinkt niet (zoals hennep) en neemt veel op
het is alleen niet overal verkrijgbaar

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:26

das idd een nadeel van hennep dat je ut aardig ruikt en tja ik zou toch gewoon kijken naar je budget en wat info vragen bij je leverancier van je bodemvulling..

Als zij doen wat ik zeg, doe ik wat zij willen....

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:28

ik heb er zaagsel in.. ook omdat hij anders alles opeet..

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:30

en het is makkelijk te krijgen en het is niet zo achterlijk duur... en de compost snelheid is ook wel voldoende tot goed te noemen het is iig stukken beter dan stro vind ik

Als zij doen wat ik zeg, doe ik wat zij willen....

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:32

Dennis staat op Biobase. Hennephaksel dus, je hebt meerdere merken.

Ik vind het ideaal spul. Weinig afval, composteerd snel en is aardig goekoop in gebruik(alleen niet in aanschaf).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:33

zo zie je maar gewoon even kijken wat je zelf wel wat vind en dat is proberen want probeer je niets dan weet je niets

Als zij doen wat ik zeg, doe ik wat zij willen....


Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:03

Kas staat ook op zaagsel. Werkt super en is makkelijk met mesten.

Koolzaadstro vond ik dus waardeloos. Ik vond dat het minder opnam dan zaagsel en er moest meer in de stal.

Nou moet ik wl zeggen dat Kas een echte viespeuk is.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:06

Vlas en zaagsel is ook erg goed spul, het neemt veel op.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:07

verona"]
[quote="Haffie_Lady schreef:
Vlas, dat is superspul
Het composeert best snel (sneller als houtkrullen) en je stal blijft erg schoon (vindt ik)


eten ze daar niet van dan?
[/quote]
Nee
Eventueel kan je een hooinet gevuld met stro ophangen zodat ze evengoed wat te knabbelen hebben

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:08

ik gebruik koolzaadstro, ook omdat dat biologisch afbreekbaar is.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

asta
Berichten: 39
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: vlijmen(den bosch)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:01

vlas, is echt super goed en absorbeert goed.
en het voordeel van vlas het mag op de mesthoop en dat mag houtkrul en zaagsel niet

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:05

Wij hadden de paarden op vlas, maar zijn toch overgegaan op de stro....ik mest zowiezo elke dag helemaal uit en vind de stal zo snel vies worden met vlas. Trekpaardjes houden het niet zo schoon...en dat was erg kostbaar...die strooi ik gewoon een paar plakken op en dat eten ze wel bijna op (vooral truus), maar volgende dag gaat toch weer als schoon....Maar als je een paard hebt die schoon is...dan is vlas super!

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:11

brechje schreef:
Wij hadden de paarden op vlas, maar zijn toch overgegaan op de stro....ik mest zowiezo elke dag helemaal uit en vind de stal zo snel vies worden met vlas. Trekpaardjes houden het niet zo schoon...en dat was erg kostbaar...die strooi ik gewoon een paar plakken op en dat eten ze wel bijna op (vooral truus), maar volgende dag gaat toch weer als schoon....Maar als je een paard hebt die schoon is...dan is vlas super!

Same here kon het ook niet laten om iedere dag al het vieze eruit te halen en alles om te spitten Geld, geld!

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:21

Ik las vandaag in een amerikaans blad dat zaagsel, en de meeste bodembedekkers, eigenlijk heel slecht is/zijn. Door de urine wordt er een soort thee gemaakt waarin heel veel schadelijke stoffen zitten die dan door verdamping in de lucht terechtkomen.

Wat zij daar adviseerden, kennen wij hier volgens mij (nog?) niet. Volgens mij zijn het harde, maar poreuze kleikorrels waardoor de urine verdampt voordat die schadelijk wordt (de ammonia komt pas vrij bij ontbinding). De mestballen schep je er gemakkelijk uit, je moet regelmatig met een kleine machine alles omwoelen, nooit meer verversen, slechts sporadisch aanvullen en te desinfecteren met een soort van electrische deken.

Het staat in een artikel over de ideale stal en hoe je die kunt maken.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:27

farichta schreef:
Ik las vandaag in een amerikaans blad dat zaagsel, en de meeste bodembedekkers, eigenlijk heel slecht is/zijn. Door de urine wordt er een soort thee gemaakt waarin heel veel schadelijke stoffen zitten die dan door verdamping in de lucht terechtkomen.

Wat zij daar adviseerden, kennen wij hier volgens mij (nog?) niet. Volgens mij zijn het harde, maar poreuze kleikorrels waardoor de urine verdampt voordat die schadelijk wordt (de ammonia komt pas vrij bij ontbinding). De mestballen schep je er gemakkelijk uit, je moet regelmatig met een kleine machine alles omwoelen, nooit meer verversen, slechts sporadisch aanvullen en te desinfecteren met een soort van electrische deken.

Het staat in een artikel over de ideale stal en hoe je die kunt maken.

=^.,.^=


Zijn dat misschien van die korrels die je ook in de dierenzaak kan kopen voor konijnen, vogels enzo?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Miss_Mii21, Mnoonn, Setteli, Wescha, Wieke, YandexBot en 144 bezoekers