Zaak gecoupeerde paardenstaarten ingetrokken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Zaak gecoupeerde paardenstaarten ingetrokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 01:20

http://www2.telegraaf.nl/binnenland/article8367931.ece
Telegraaf

MIDDELBURG - De zaak rond het couperen van paardenstaarten, die op 3 maart voor de kantonrechter in Middelburg zou worden behandeld, gaat niet door. De drie betrokkenen, de Stichting Zeeuwse Dag van het Paard en twee houders van veulens, hebben tussentijds een boete betaald waarop de zaak is ingetrokken, aldus een woordvoerder van het Openbaar Ministerie.

Het couperen van paardenstaarten is sinds 2001 bij wet verboden in Nederland. De twee houders van veulens zouden deze wet omzeild hebben door de dieren tijdelijk aan iemand in Frankrijk te verkopen. Deze verwijderde vervolgens de staarten, waarna de veulens weer in Nederlandse handen overgingen.

De Stichting Zeeuwse Dag van het Paard moest zich verantwoorden omdat het gelegenheid had geboden veulens met gecoupeerde staarten te laten keuren. Volgens de Dierenbescherming is het tentoonstellen van jonge dieren met gecoupeerde staarten illegaal en dus verboden.

Lees verder op de website.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 01:53

tja, en zo verzinnen ze toch steeds weer iets anders he? helaas

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 12:54

Het couperen van staarten is al sinds 1996 verboden.
Waarom een zichzelf respecterend stamboek dan NU NOG paarden ter keuring accepteert die op die manier verminkt zijn is mij echt een raadsel.
Daarmee zijn zij mede-schuldig aan dierenmishandeling. Van zo'n club zou ik geen lid willen zijn; wie eigenlijk wel?

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 13:20

zolang alleen nederland zich hieraan houdt schieten ze er niks mee op. helaas is de rest van europa, vooral de zuidelijker liggende landen, veel minder diervriendelijk. alleen een import verbod op dieren die gecoupeert zijn zou dit soort acties kunnen voorkomen.

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 16:31

Albert schreef:
Het couperen van staarten is al sinds 1996 verboden.
Waarom een zichzelf respecterend stamboek dan NU NOG paarden ter keuring accepteert die op die manier verminkt zijn is mij echt een raadsel.
Daarmee zijn zij mede-schuldig aan dierenmishandeling. Van zo'n club zou ik geen lid willen zijn; wie eigenlijk wel?


Wij zijn dus lid van dit stamboek

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 16:32

In België is het dus helemaal niet meer toegestaan. Ook niet via Frankrijk zoals in Nederland het vele wel doen.

Ook onze veulentjes die na 1 september 2001 zijn geboren, hebben een lange staart. Dus NIET GECOUPEERD!

Ludmilla

Berichten: 118
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:48

Ik ken iemand die 18 paarden heeft en elk jaar met zn veulens een weekend naar frankrijk gaat om de staarten te couperen.
echt wel beetje triest duss

Ludmilla

Berichten: 118
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:52

Ik ken iemand die 18 paarden heeft en elk jaar met zn veulens een weekend naar frankrijk gaat om de staarten te couperen.
echt wel beetje triest duss

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:34

waarom mensen nou een staart laten couperen snap ik eigenlijk helemaal niet >> niks natuurlijks aan>> en ze kunnen vliegen niet wegjagen

ik heb daarom ook echt de vraag waarom mensen PERSE deze wet moeten overtreden Verward het slaat gewoon echt nergens op om naar frankrijk te gaan en de staarten te laten couperen >> als de paarden geen staarten nodig zouden hebben... zouden ze er niet mee geboren worden .... >> togh?

Ludmilla

Berichten: 118
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:29

Ik ben het helemaal met je eens maar er zijn blijkbaar mensen die daar anders over denken!

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 00:45

ja helaas
mensen zouden eens beter moeten nadenken voor ze dingen doen

bedoel het zou wat zijn als ze bij mensen eens een arm eraf hakken

omdat het dan zogenaamt mooier staat >> die arm heb je toch nodig!!

nou een paard heeft die staart ook nodig !!! *LOL*

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 05:36

Tanneke"]
[quote="Albert schreef:
Het couperen van staarten is al sinds 1996 verboden.
Waarom een zichzelf respecterend stamboek dan NU NOG paarden ter keuring accepteert die op die manier verminkt zijn is mij echt een raadsel.
Daarmee zijn zij mede-schuldig aan dierenmishandeling. Van zo'n club zou ik geen lid willen zijn; wie eigenlijk wel?


Wij zijn dus lid van dit stamboek
[/quote]

Leden kunnen hun bezwaren tegen het beleid van het stamboek
naar voren brengen op een Algemene LedenVergadering (ALV).

Doen jullie (en andere goedwillende leden/fokkers) dat ook?

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 14:51

Botervlieg"]
[quote="Tanneke"][quote="Albert schreef:
Het couperen van staarten is al sinds 1996 verboden.
Waarom een zichzelf respecterend stamboek dan NU NOG paarden ter keuring accepteert die op die manier verminkt zijn is mij echt een raadsel.
Daarmee zijn zij mede-schuldig aan dierenmishandeling. Van zo'n club zou ik geen lid willen zijn; wie eigenlijk wel?


Wij zijn dus lid van dit stamboek
[/quote]

Leden kunnen hun bezwaren tegen het beleid van het stamboek
naar voren brengen op een Algemene LedenVergadering (ALV).

Doen jullie (en andere goedwillende leden/fokkers) dat ook?
[/quote]

We hebben het er al vaker over gehad op vergaderingen, maar het stamboek laat het zo zoals het nu is. Helaas.

Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:13

Jezus!! Dat het met een stomme boete al op houwd.. GrrrRR TSomme Nederlanders.. en die zielige paardjes.. ik zin dat er meer menen moeten worden op ge pakt als niet betrapyt maar wel een staart hebben gecoupeert.. DuSsSS Boos!

Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:14

Jezus!! Dat het met een stomme boete al op houwd.. GrrrRR TSomme Nederlanders.. en die zielige paardjes.. ik zin dat er meer menen moeten worden op ge pakt als niet betrapyt maar wel een staart hebben gecoupeert.. DuSsSS Boos!

Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:48

Ik snap niet waarom het nodig is. Ik zin het harstikke lelijk staan met die dikke billen , waarom binden ze niet gewoon op gekke mensen ..

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:55

lekker taal gebruik heb je zeg

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:04

droppie_18 schreef:
lekker taal gebruik heb je zeg


Ja, viel mij ook al op.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:53

peggel schreef:
zolang alleen nederland zich hieraan houdt schieten ze er niks mee op. helaas is de rest van europa, vooral de zuidelijker liggende landen, veel minder diervriendelijk. alleen een import verbod op dieren die gecoupeert zijn zou dit soort acties kunnen voorkomen.

Sorry hoor, dit schiet míj in het verkeerde keelgat; lekker naar een ander wijzen. Bovendien heb je geen idee waar je het over hebt. Niet in algemene zin en niet specifiek: hier in het uiterste zuiden van Europa wordt helemaal niet gecoupeerd.
Míjn mening; gebaseerd op Nederlander zijn en met onze paarden tussen de boeren met paarden in Spanje wonen, dus ervaringen uit eerste hand, is dat paarden het in ieder geval hier in Andalucía niet slechter hebben dan in Nederland. Anders, ja, maar slechter??? Geestelijk hebben ze het denk ik zelfs een stuk beter. Maar goed, dat is een interpretatie en bijna net zo ongefundeerd als jouw vooroordeel.

Yosan

Berichten: 593
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Uplengen(Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 17:50

Het couperen van staarten stamt al uit dat de boer nog met zijn paard het land bewerkte, en de staart gaf hem daarbij te veel last.
Nu er niet meer(of bijna niet meer) met paarden op het land wordt gewerkt, vinden veel mensen het toch nog nodig om de staarten te couperen, omdat ze vinden dat dit bij het paardenras hoort(zoals een boxer zonder staart!!!!).
Maar dat zelfs een stamboek zich niet aan wil passen naar deze tijd, is wel erg oudbollig zeg.
zou er toch tegen in blijven gaan.
succes ermee.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:46

Yosan schreef:
Het couperen van staarten stamt al uit dat de boer nog met zijn paard het land bewerkte, en de staart gaf hem daarbij te veel last.
Nu er niet meer(of bijna niet meer) met paarden op het land wordt gewerkt, vinden veel mensen het toch nog nodig om de staarten te couperen, omdat ze vinden dat dit bij het paardenras hoort(zoals een boxer zonder staart!!!!).
Maar dat zelfs een stamboek zich niet aan wil passen naar deze tijd, is wel erg oudbollig zeg.
zou er toch tegen in blijven gaan.
succes ermee.


Sterker nog, op vele oude schilderijen zie je dat de boeren vroeger ook al vaak de staart gewoon opbonden, om er geen last van te hebben.

Luie mensen kunnen natuurlijk altijd nog de staart knippen (alleen het haar dus!). Er is geen enkele noodzaak tot couperen over te gaan. Of het mooi of lelijk is, dat is natuurlijk een kwestie van smaak, maar het is gewoon onnodig en als je eens gaat tellen hoe vaak een paard die staart gebruikt op een zomerdag...dan is het inderdaad gewoon dierenmishandeling!!

Enige oplossing is om deze paarden (vanaf een bepaalde datum) waardeloos te maken, door te verbieden ze te verkopen, laten dekken, of op keuringen te verschijnen. Grote kans dat de eigenaar ze dan naar de slacht gaat brengen Huilen , misschien, maar dan kan er misschien eens een punt gezet worden achter het coupeer tijdperk Boos!

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 18:33

QQQQ schreef:
Enige oplossing is om deze paarden (vanaf een bepaalde datum) waardeloos te maken, door te verbieden ze te verkopen, laten dekken, of op keuringen te verschijnen.


Al vanaf 1 sept. 2001 is dit dus ook al verboden, niet alleen het blokstaarten (het blokstaarten zelf is al tig jaar (jaartal weet ik zo ff niet, zoek ik wel op)verboden!! maar alleen als je op heterdaad betrapt werd) maar ook een geblokstaart paard verkopen, deelnemen aan keuringen, wedstrijden en andere evenementen.
Dus QQQQ dit lost blijkbaar niks op
Overigens VLD- Volksvertegnwoordiger Guido De Padt wil het blokstaarten weer mogelijk maken... Boos! Boos!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 18:37

En als paarden met blokstaarten die aan keuringen deelnemen en niet gediskwalificeerd worden dan nog vooraan eindigen omdat ook de jury het nog mooi vindt...dan ben je toch uitgepraat?

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 08:03

Cassidy schreef:
En als paarden met blokstaarten die aan keuringen deelnemen en niet gediskwalificeerd worden dan nog vooraan eindigen omdat ook de jury het nog mooi vindt...dan ben je toch uitgepraat?


Gecoupeerde trekpaarden worden toegelaten aan keuringen als de eigenaar het bewijs kan laten zien, dat het paard in Frankrijk is gecoupeerd.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:12

DAT zou dan dus niet meer moeten mogen!!

Of deelname mag wel, maar de prijs/het prijzengeld krijgt ie niet?