VLD wil blokstaarten Trekpaarden mogelijk maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

VLD wil blokstaarten Trekpaarden mogelijk maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 18:09

http://www.vld.be/desktopmodules/announ ... ageindex=0
VLD (belgie)

Sinds oktober 2001 is het blokstaarten van Belgische Trekpaarden en het verhandelen van paarden met blokstaart bij wet verboden. Ook de toelating tot deelname op tentoonstellingen, keuringen en wedstrijden van deze paarden wordt door dit verbod onmogelijk. In Frankrijk daarentegen is de ingreep nog steeds toegelaten, terwijl in Nederland de paarden zonder problemen kunnen deelnemen aan prijskampen.
VLD-Volksvertegenwoordiger Guido De Padt wil aan deze absurde wet een einde maken.

Niet de staart maar wel het schudden met het hoofd, hals en manen en het opwekken van huidtrillingen zijn de wapens bij uitstek van het Belgisch Trekpaard tegen aanvallen van insecten. Bij paarden die niet geblokstaart worden stelt men hygiënische problemen vast.

Met zijn wetsvoorstel wil Volksvertegenwoordiger De Padt er alles aan doen om het Belgisch Trekpaard mét blokstaart in al zijn glorie te herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 06:29

Moon heeft wel degelijk veel last van insecten door haar korte staart. Scheve mond

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 08:22

Sammm schreef:
Moon heeft wel degelijk veel last van insecten door haar korte staart. Scheve mond


Zeker hebben ze last van de vliegen. Maar trekpaarden krijen zo'n inorme dikke zware staart, dat ze 'm soms zelfs niet omhoog krijgen voor de vliegen weg te jagen. Dus dan helpt een lange staart ook niet veel voor de insecten.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 08:39

Vind het belachelijk, lekker een verbod op houden, die beesten kunnen misschien niet allemaal hun zware staarten optillen, maar om dat nou te gaan controleren lukt niet, dus lekker verbod er op houden

PureLovely
Berichten: 26
Geregistreerd: 05-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 09:32

Ik ben het helemaal met het bericht hierboven eens!
Lekker verbod op houden.
Ook die paarden worden geboren met staart, dus waarom blokstaarten maken dan???!!!
We hakken er bij de mens toch ook niet zo maar een linkerhand af omdat hij die waarschijnlijk niet gaat gebruiken om een vlieg weg te jagen omdat die persoon rechts is...!

_NOO_NOO_

Berichten: 232
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Stadskanaal :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 09:33

Spetterlover schreef:
Vind het belachelijk, lekker een verbod op houden, die beesten kunnen misschien niet allemaal hun zware staarten optillen, maar om dat nou te gaan controleren lukt niet, dus lekker verbod er op houden


volkomen mee eens !±!!

ze kunnen zich ook niet tegen de vliegen beschermen

groetjes roland

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 09:37

ze kunnen de staart ook gewoon uitdunnen

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 09:55

moet verboden blijven daarmee ben ik akkoord maar er zijn hier binnenkort verkiezingen dus dit is denk ik meer een verkiezingsstunt en stemmenronseling dan dat ze het eigenlijk opnieuw willen invoegen. Ik dacht trouwens dat dit Europees verboden was.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 10:36

Nee europees is het nog niet officeel er door. Er is een Europeens memotje daarover maar het is het zelfde als het couperen van honden. In België mag het nog wel maar hier niet.

Smurfinnetje
Berichten: 51
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:40

Idd....mooi een verbod op houden.
Omdat het toevallig traditie is, bedacht door één of andere zieke debiel (net als met al die honden met staartstompjes) zou het wel moeten kunnen?
Die paarden worden met een staart geboren, en die zit er niet voor niks aan. Die staart eraf halen is naar mijn idee gewoon verminking.
Wat een rare ideetjes hebben mensen eigenlijk.... Boos!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:48

idd gewoon verbod op houden
Weet ook niet hoe die staarten eraf gaan? Bij honden worden (of werden) ze toch afgebonden net zo lang dat het afstierf. Lijkt mij erg pijnlijk voor de dieren en onnodig. Hygiene??? zelf voor een goede hygiene zorgen toch.

Irismeid

Berichten: 25
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:00

Ik vraag me af hoe ze daar stemmen mee kunnen ronselen voor de verkiezingen Verward Mijn stem krijgen ze al zeker NIET met zo'n regelingen!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:39

Bij de boeren en fokkers misschien wel. Het gaat niet zo goed in ons landje al beweerdt de VLD het omgekeerde.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:59

nu zal ik wel het nodige over mee heen krijgen, Verward maar ik vind het wel mooi, van mij mag het, de staart wortel word wel afgeknipt, maar het haar groeit wel door, Knipoog dat word door de eigenaar zelf iedere keer kortgeknipt, dus als je het zomers laat groeien hebben ze toch nog iets om mee te zwiepen.en als ze met hun vel trekken dan gaan de vliegen ook wel weg. maar dit is geheel mijn mening, ik vind een paard wat 23 uur op stal staat veel zieliger.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:00

brrr staartwortel weggeknipt? gebeurt dit onder narcose?

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:09

gouda schreef:
brrr staartwortel weggeknipt? gebeurt dit onder narcose?

Wat ikk heb gehoort is dat ze er visgaren strak omheen binden waardoor het bloed wordt afgekneld en de staart er vanzelf afvalt. Maar of dit de waarheid is????

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:13

euhhhhhh ik ga er vanuit dat het netjes gebeurt!! Verward maar als ik de lammetjes op de dijk bij ons ziet, dan loop ik wel even te griezelen. de ooien hebben een elastiekje om de staart gebonden, zodat het de bloedsomloop afknelt en het staartje eraf valt!!! Scheve mond bij de rammen zit er niks om, die zijn denk ik voor de shaorma Verward Knipoog

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:15

Misschien lees ik het verkeerd, maar als ik het goed begrijp willen ze dus couperen weer toestaan? Verward Of is blokstaarten niet een synonym voor couperen?

Dit lijdt ik af uit deze stukjes:
Citaat:
Niet de staart maar wel het schudden met het hoofd, hals en manen en het opwekken van huidtrillingen zijn de wapens bij uitstek van het Belgisch Trekpaard tegen aanvallen van insecten. Bij paarden die niet geblokstaart worden stelt men hygiënische problemen vast.

en
Citaat:
Met zijn wetsvoorstel wil Volksvertegenwoordiger De Padt er alles aan doen om het Belgisch Trekpaard mét blokstaart in al zijn glorie te herstellen.


Als de Padt dat couperen weer wil toestaan, ben ik het niet met hem eens. Ieder paard heeft recht op een staart is mijn motto!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:18

is er niet ergens een protestsite ofzo? Van lammetjes/honden en paarden vind het allemaal even erg denk dat het allemaal zo'n beetje op dezelfde wijze gecoupeerd word brrrr.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:10

couperen is hetzelfde als blokstaarten.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:29

ik vind het bij alle dieren even sneu, echt een vreemde regeling...als het nou nog echt nut had, maar ik zie het nut niet

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:30

is alleen maar voor het 'mooie' nou ik vind het geen gezicht die blote konten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:57

Yessy schreef:
ik vind het bij alle dieren even sneu, echt een vreemde regeling...als het nou nog echt nut had, maar ik zie het nut niet

Vroeger had het wel nut, en vanaf toen is het eigenlijk 'traditie' geworden.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:26

Een paard is niet geboren met die staart voor de versiering, maar om bepaalde redenen. Als ik zie hoe lustig mijn paard er 's zomers op los slaat naar die vliegen met haar staart, denk ik toch niet dat ze zonder staart en enkel door huidtrillen evengoed af is. Er zijn vliegen genoeg die door trillen blijven zitten, maar 1 mep met de staart en het ze zijn weg.
Daarbij droppie_18 , ja ze hebben iets om te 'zwiepen'. misschien een klein stukje op de kont. Vergeet niet dat die staartwortel is weggenkipt, en dat dat deel er juist voor zorgt dat paarden hun staart kunnen bewegen...
Voor mij mag die staart er lekker blijven aanhangen, als een paard hem niet nodig was en dan was hij er nooit meer geboren

En dan die "Bij paarden die niet geblokstaart worden stelt men hygiënische problemen vast. " en omtreft welke problemen gaat dit hier? MIjn paard is ook niet geblokstaart en die heeft nochtans geen hygiënische problemen, maar ja een paard die zich niet kan verdedigen tegen de vliegen zal waarschijnlijk wel veel hygiënischer zijn

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:28

Toen bij ons ook nog de staarten van de trekpaarden gecoupeerd werden. Werd dit door de dierenarts gedaan. Meestal gingen we met ze
naar de praktijk, zodat ze het daar hygienisch konden doen. En natuurlijk kregen ze dan ook een verdoving.