wat maakt het rijden...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Justice
Berichten: 974
Geregistreerd: 02-03-04

wat maakt het rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 21:52

Wat maakt het rijden van een fries zo speciaal? Ik heb mensen vaak horen zeggen dat het rijden van een fries een hele andere ervaring is dan andere rassen. Kan iemand mij vertellen wat het verschil maakt? Ook wanneer mensen een bijrijder zoeken voor hun fries hoor je die mensen vaak zeggen: "wanneer je nog nooit op eenm fries hebt gereden, mag je eerst wel een proefrijden" Ik word nu toch echt nieuwsgierig!!!

Tell me?!

Liefs


Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:58

ik heb een fries. ik kan er nog niet op rijden want ze is pas 2 maar ik vind er niks anders aan dan andere paarden. ze is net zo sterk en eigenwijs maar toch ook heel eerlijk.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:00

ik vind ze juist niet fijn rijden,mischien omdat ik helemaal niet van friesen hou?

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:01

ehmm ik rijd een fries.. En die zit niet echt apart. maar er staat nog een fries en die zit wel heel apart! Inderdaad wennen, maar het is niet HEEEL anders dan een gewone pony, ik vind het best meevallen. Paardjuhsz van bokt (= melanie) die ging n keer mee en mocht dus op die fries die wel apart zit.. Zij kon er dus amper op draven en niet galoperen. Ze vond het heel vervelend zitten en ze wou het nooit meer doen. Moet je haar maar is een pb sturen en vragen wat er zo apart is Tong uitsteken

Obelix is gewoon stoer!

meisje_16
Berichten: 115
Geregistreerd: 23-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:08

ik rij soms ook wel eens op de friezen van loes-freke. deze gooien heel hoog op en onder het zadel willen ze niet galopperen. aan het begin moet je er wel weer ff aan wennen dat ze zo hoog opgooien maar verder rijden ze wel fijn. Pling

___

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:21

Weinig verschil gemerkt tussen friezen en andere paarden. Alleen dat ze lomper zijn over het algemeen Bloos! (no offence voor de friezen liefhebbers)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:22

Denk dat je een paard onder je krijgt die inderdaad wat hoger opgooit. Ik ga liever voor heel vlakke gangen....geef mij maar een Quarter!

Je suis Charlie.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:24

Niets, een paard is een paard en elk paard is anders Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:24

Cassidy schreef:
Ik ga liever voor heel vlakke gangen....geef mij maar een Quarter!

Ga dan maar eens op die van mij zitten *LOL*

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:30

uitzonderingen bevestigen....nou ja je weet het wel?
We hebben bij ons op stal ook een nakomeling van Sonny Dee Bar staan die echt niet lekker doorzit.

Je suis Charlie.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:31

ik heb op een aantal verschillende Friezen gezeten en ze lopen allemaal anders. Op de meeste Friezen kon ik overigens prima doorzitten. Beter dan op mijn eigen pony! En als ze hun rug loslieten dan voelde het helemaal fantastisch. Dan word je echt meegenomen...
Ik heb weinig paardenvergelijkingsmateriaal... Rijd meer op pony's...
De galop van sommige Friezen vind ik wel moeilijk er uit te zitten, die sprongen zo woest en stoterig, dat ik dat niet goed op kon vangen. Maar ook dit verschilt van paard tot paard...

F_Orumster

Berichten: 15306
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 01:06

Ik vind ze wat lomper, en vrij hoog opgeven.
Verder had er wat meer pit in gemogen, de friezen waar ik op gereden had. Maarja ik kwam daarop na een arabier, zou het daaraan gelegen hebben Verward Knipoog *LOL*

Verder merkte ik wel, dat als je een buitenrit maakt, de mensen veel meer naar je paard (en jij) kijken dan wanneer je op een ander iets zit. Een fries roept dan denk ik toch iets meer op bij gros van het volk. Ofzo Knipoog

Dennis

Berichten: 31447
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 09:51

Tja, de fries die ik wel eens rijd vind ik helemaal niets. Dat beest gooit z'n kop d'r op en de fries rijd met Ciska ipv anders om.

Geef mij maar een shet Knipoog .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:44

Ik heb ook vaak op een fries gereden maar vindt niet dat er verschil tussen zit zodat het rijden op een fries speciaal wordt.

:+: Lady & Viƫnna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:51

Ik heb een keer op een fries gereden en het was anders omdat de fries een hoge hals inzet heeft en niet echt ruime gangen heeft maar meer knie actie... Maar echt speciaal of super anders dan andere paarden???
Nee niet echt Haha!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:29

Dennis schreef:
Dat beest gooit z'n kop d'r op en de fries rijd met Ciska ipv anders om.



heb je wel echt aan ontspanning gewerkt??

Mijn billen willen niks anders meer dan een Fries Haha!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:09

Mijn ervaring is dat friezen vaak hoger op gooien, maar eenmaal ontspannen en lekker vwnw zitten ze als een luie stoel!

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:42

Ik vind ze niet veel anders hoor Lachen vind ze wel lekker rijden, maar een nrpsje net zo goed Knipoog

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:45

Citaat:
het was anders omdat de fries een hoge hals inzet heeft en niet echt ruime gangen heeft maar meer knie actie...

Dat is voornamelijk de reden waarom men het 'anders' noemt, maar dat wil niet zeggen dat het dus altijd zo is en bij alleen de Fries....elk paard loopt natuurlijk anders....maar de 'anders' wordt vaak in vergelijking gebracht met een wat ik noem 'standaard kwpn'er'...

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Jokonootje

Berichten: 4816
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:32

joyce B schreef:
ik heb op een aantal verschillende Friezen gezeten en ze lopen allemaal anders. Op de meeste Friezen kon ik overigens prima doorzitten. Beter dan op mijn eigen pony! En als ze hun rug loslieten dan voelde het helemaal fantastisch. Dan word je echt meegenomen...
Ik heb weinig paardenvergelijkingsmateriaal... De galop van sommige Friezen vind ik wel moeilijk er uit te zitten, die sprongen zo woest en stoterig, dat ik dat niet goed op kon vangen. Maar ook dit verschilt van paard tot paard...



hier ben ik het ook mee eens... (scheelt mij een hoop typ werk Knipoog )

shariyerke

Berichten: 1395
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:44

friezen ruiter meld zich!
het verschild per fries, yerke zit heerlijk (als ie ontspannen is) maar echt super lekke doorzitten, dat valt wel mee want ze gooien over het algemeen vrij hoog op!
maar een fries van een vriendin van me,zit juist lekkerder dan een GEWOON paard.
maar als je bv over het strand in galop zit met die wapperende manen dat geeft echt een machtig gevoel Cool

Justice
Berichten: 974
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 20:29

Leuk om alle reacties te lezen.

Thnx people.

Weer wat wijzer geworden...

Ik vroeg het omdat ik dus een afspraak heb op een handelsstal. De bedoeling is dat ik daar een aantal friese paarden zal gaan rijden. Ik was nieuwsgierig... Ik kijk nu helemaal uit naar maandag

Liefs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:33

Romkabouter schreef:
Niets, een paard is een paard en elk paard is anders Lachen

Dat heb ik ook al eens gezegd.
En bij elk paard moet je invidueel kijken wat bij een probleem de oplossing is.

Maar dat vond zeker niet iedereen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:38

Ik rij de fries van onze stal wel eens, echt nog een hengt in zn gedrag en echte showbink en ik moetz eggen dat op zo'n tank in uitgestrekte dra over straat met die nek drop wel heel gaaf is hoor!


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 23:08

runningkawa schreef:
Maar dat vond zeker niet iedereen Tong uitsteken

Nou, over paarden zijn het wel heel vaak eens. Dat wordt nog gevaarlijk Tong uitsteken

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers