pijnstillers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

pijnstillers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 17:40

mijn pony heeft spat(sprongewricht dus) en arthose.. mijn dierenarts heeft geadviseerd op haar pijnstillers te geven.
zij heeft mij ook gezegd om dit in periodes te geven, bijvoorbeeld een maand wel en dan twee maanden niet. .
maar ik weet niet of ik dit wel wil.. aan de ene kant vind ik het heel goed dat het in periodes gaat, waardoor ze af en toe wel haar pijn voelt waardoor ze voorzichteger is op zichzelf, en daarom ook niet nog meer schade aanbrengt aan dat gewricht. maar aan de andere kant vraag ik me af waarom ik dan toch die pijnstillers geef..
(nog een mogelijkheid was het aldoor te geven, zonder tussenstops dus.. )
wat zouden jullie doen ?

(ps: ik weet dat door die pijnstillers ze niet meer naar de slacht kan, en daar heb ik dus ook bewust voor gekozen)
(ps2: misschien voor verdere informatie: als het ondraagbaar wordt voor haar ook met pijnstillers gaan we pas over tot het insuiten van artrose gelei. dit hebben we bewust niet meteen gedaan omdat we dat "Als laatst" willen bewaren, zodat ze daar goed op reageerd.)
Laatst bijgewerkt door muiszje op 22-03-04 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:57

is de spat nog aan het vergroeien? of is het al vastgegroeid en heeft ze er nog steeds pijn aan?
Is het gaasn woekeren?
Mijn pony heeft ook net weer een kuurtje (anderhalve week) equipalazone achter de rug, maar bij hem is het nog aan het vergroeien. Het groeit langzaam maar zeker dicht. Meestal loopt hij goed, maar hij heeft net dus een klein dipje gehad waardoor hij weer medicijnen nodig had...
Lijkt me rot om door te rijden terwijl je weet dat je paard zonder medicijnen gewoon kreupel zou lopen...

Ik kan mijn pony op goede bodem een paar keer per week rijden, zo onderveer een uurtje, hoogstens twee. Maar hij heeft dan ook nog gevoelige voorbenen en geen speciaal beslag meer omdat dat er onderuit viel... Zijn er geen andere alternatieven?

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:00

Mijn mening is dat je als je je pony pijnstillers gaat geven je het kan verergeren. Als je pony geen pijn voelt loopt hij gewoon door en kan hij nog veel meer pijn krijgen doordat hij de boel gewoon verder beschadigd. Ik zou ervoor kiezen toch de gelei in te laten spuiten. Hopelijk zal je pony hier wel goed op reageren en kun je hem nog best een tijdje rijden.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 18:04

het is zo dat ik niet meer rijd, maar lekker met haar wandel, elke dag. soms kan ze makkelijk 3uur aan en loopt nog als een trein (soms iets te hard,, waardoor ik haar niet meer kan bijhouden Tong uitsteken) ook is ze nog ontzettend vrolijk.. maar ook echt vrolijk!.. nu staat ze alweer 3 weken zonder pijnstillers en ze loopt gewoon lekker (en bokt nog echt hoog). het bod vergroeid nog wel wat(en heeft verwoekeringen) (Zei de DA, maar das alweer 3 maanden geleden).. dus.. tjah

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 18:07

als ik met gelei zou beginnen, nu, terwijl het best gaat, heb ik waarschijnlijk de kans dat als het straks wat minder gaat het geen zin meer heeft. daarom zei ik dat dat "Als laatste redmiddel" zou dienen.

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:08

bute is behoorlijk verboden (veeartsen en ook jijzelf kunnen een fikse boete krijgen dus loop er niet mee te koop maar heb t over pijnstillers!)

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 18:13

ok ff gewijzigd dan

WarAdmiral
Berichten: 2
Geregistreerd: 12-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:00

nog meer reacties?

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:59

Mijn paard heeft ook spat (gebroken griffelbeentje door trap van ander paard) dat is binnen 1/2 jaar netjes vanzelf dichtgegroeid.
Bij spat kun je een aantal dingen doen:
1. goed in beweging houden (geen stalrust!)
2. als ze er erg veel last van heefts speciaal bekappen/beslag zie www.hoofcare.nl
3. Tegenwoordig bestaat er een nieuw medicijn wat per infuus toegediend wordt,namelijk Tildren (zoekfunctie !) waar zeer goede resultaten mee geboekt zijn bij spat (ook Renske20 hier op bokt kan je daar veel over vertellen, pb haar even!)

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 22:59

het is de bedoeling ook dat ze dag en nacht op de wei gaat, het hele jaar door.. (tips over hoe ik dat moet aanpakken met een kou-kleum? veel bloed=bijna geen wintervavht)
ze loopt nu nog vrolijk rond en lijkt nergens last van te hebben, dus ik wil haar nog niet speciaal laten bekappen..
en ik pb renske20 wel ff.. thnx voor de tip!

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 15:11

Ik zou zeker geen fenylbutazone gebruiken als pijnstiller .lees mijn profiel. Zo wie zo zou ik geen pijnstiller in dit geval gebruiken omdat jouw pony misschien zich dan onbewust overbelast. Mijn bijrijdpony heeft ook atrose en zij krijgt elk half jaar een spuit met kraakbeen vloeistof kan niet op de naam komen. Maar als het goed is is dit volkomen natuurlijk en je merkt wel f=dat ze na een half jaar wat stijfer is maar dit werk voor haar het beste al is het wel duur. Ongeveer 75 euro.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 01:30

wat een vreselijk verhaal zeg.. hmm ik begon ook een beetje mijn bedenkingen te krijgen, maar aan de andere kant, tjah,, mensen bij mij op stal hebben het ook gehad (dat equipalazone,.. is dat etzelfde als fenylbutazone..vast wel).. en die zijn er positief over,,..
maar was het niet zo dat jullie het lang achter elkaar gebruikte?.. want ik gebruik het maar even en dan weer een periode niet.. misschien maakt dat verschil uit?

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 19:30

Maico heeft fenylbutazone 5 dagen gehad, al vermoed ik dat de dosering ook niet goed was > fout van de dierenarts in Slootdorp. Wij moesten iest van 2 schepjes door de bix doen , meen ik me te herinneren. Later bleek dat deze dosis bestemd was voor een groot paard en Maico was ong. 127

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 19:49

Ik zou voorlopig nog niet met bute ofzo beginnen, als hij pijn heeft kun je beter Devils Relief proberen (let op, staat ook op de lijst van verboden middelen, dus geen wedstrijden rijden Cool ). Verkrijgbaar bij de paardendrogist. Verder wat al gezegd werd, maar waar niet meer op gereageerd werd. Verward
Veel beweging geven!! Dit is voor Artrose echt het beste medicijn.

Mijn 38 jarige pony heeft ook artose in een voorbeen en een spronggewricht (spat), en ik rijdt hem nog steeds!!

Primeval heeft ook al veel paarden geholpen. (is geen pijnstiller)

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 00:03

waar werd niet op gereageerd? ,.. ze krijgt best veel beweging en gaat vanaf dat ze de wei op kan voor de rest van dr leven dag en nacht op de wei,, lekker hapje stapje doen.. verder wandel ik elke dag met dr (rustig,, 2 uurtjes gemiddeld) en ik doe ook wat aan vrijheids dressuur enzo.. ik rijd sowieso niet meer ..(ze heeft dr leven hard gewerkt en ookal zou ze nog kunnen rijden had ik dr toch al op een soort pensioen gezet) ..
wat is primeval? (of hoor ik dat te weten?) en wat doet devils relief precies?

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 17:14

Je kunt echt wel meer doen dan alleen wat wandelen. Is juist beter.
Alleen als je dat al een hele tijd niet meer gedaan hebt, dan moet je dat wel weer een beetje opbouwen. Hapje, stapje vind ik geen beweging. (maarja, wie ben ik?? Verward )

Kijk even op www.primeval.nl wat het is. (er zijn verschillende bokkers die er goede resultaten mee hebben.)

Devils Relief is een pijnstiller. www.paardendrogist.nl

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 20:11

maar ik freestyle ook veel met dr, maar ze loopt echt niet lekker hoor, echt kreupel (ze zakt aan dr linkerachterbeen in laatmaar zeggen, daar zit de spat,,. de dierenarst heeft ook afgeraden om te rijden,.. ) het zou alleen beter kunnen worden (dus dat ik er weer op mag rijden,) als ze een speciaal dieet volgt en continu aan de medicijnen en een appart trainings schema krijgt, maar ik bedoel ze is 20.. tjah,.. ik ga haar nu niet meer een zadel opleggen en weer beginnen met rijden,.. en ze krijgt veel werk van me, die oefeningen die we doen met freestyle enzo.. ze verveelt zich niet.. dit zeg ik neit allemaal omdat ik NIET meer WIL rijden, maar gewoon omdat ik zie dat ze dat echt niet meer kan.. en ik vind het nogal een ommezwaai dan.. en tjah ze is nu happy en ze heeft het verdient om nu niet meer bereden te worden .. misschien een beetje vaag.. maar sommige mensen snappen het principe

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:39

Muiszje, heb je Renske al gepb't ?, ws kan je paard heel goed geholpen worden met Tildren, het geeft bij Spat heel goede resultaten, dat je er niet meer op wil rijden is je eigen keuze, ik ben er van overtuigd dat je haar bezig houdt en het beste met haar voor hebt, maar los van dat, als ze kreupelt heeft ze wel pijn, of ze nu bereden wordt of niet (toch ?)
Mijn arabier van nu 22 jaar heeft op haar 18e spat opgelopen door een gebroken griffelbeentje, dat is vanzelf hersteld. Ik rij nog steeds op haar (althans, doe een poging tot Boos! ze is niet echt de gemakkelijkste !) meer dan op mijn arthrose paard van 17.

20 jaar hoeft niet oud te zijn voor een paard hoor, nu is mijn "Schim" wel uitzonderlijk goed geconserveerd...en nog zo soepel als 20 jaar geleden, maar vaak zie je toch dat paarden die met "pensioen" gaan, snel achteruit gaan. Bedenk al die bekende sportpaarden die binnen 2 jaar na hun "pensioen" overlijden, rust roest.