Hengst , merrie of ruin ?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

D. Kay
Berichten: 56
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: België

Hengst , merrie of ruin ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-01 14:17

Ik vraag me soms af welke pony's het fijnste zijn om te rijden ?
Hengsten , merries of ruinen ?
Kunnen jullie mij helpen ?
Alvast bedankt , D. Kay Haha!


Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 14:43

Ik rijd vaak op merries, niet omdat ik vind dat ik ze fijner vind rijden...maar op een of andere manier kan ik beter met merries overweg dan met ruinen Verward .

Volgens mij zit er ook niet zoveel verschil in rijden, alleen zijn hengsten vaak wat pittiger...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 15:18

Niks zo fijn als een hengst met een goed karakter. Hengsten hebben nou eenmaal meer.... Maar het is gewoon niet praktisch, want je kunt ze hier in de regio bijna nergens stallen.
Dus is een ruin voor mij de beste optie. Ik heb altijd geroepen dat ik NOOOOOOIT een merrie zou kopen, en wat heb ik..... Maar een eventueel volgend paard moet zeker een ruin worden, vanwege het instabiele karakter van merries.

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 15:30

Sonja, volgens mij heeft jouw merrie een flink onstabiel karakter Haha! . Natalie bijvoorbeeld heeft dat helemaal niet, daar merk je ook niet aan als ze hengstig is ofzo.
Ik ga zelf bewust voor een merrie, alhoewel ik het me met het zoeken naar een paard toch flink moeilijker maak. Het klikt bij mij veel beter met merries, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Ik vind merries vaak net wat meer karakter hebben dat een ruin, zich wat meer uiten (ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven). Ik heb verder geen ervaring met hengsten (alleen veulens), maar daar moet je denk wel mazzel mee hebben en mee om kunnen gaan.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 15:43

dit was een leuk topic voor een poll geweest!

liever geen hengst btw.

Flus
Berichten: 85
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 16:24

Ik weet niet, ik heb toch wat met hengsten... al vind im ruinen toch ook wel heel gaaf, die zijn net weer iets stabieler. Maar toch, een hengst heeft toch wel wat......... Kwijl

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 16:28

k vind dat hengsten nog weleens kuren hebben, merrie heb je het probleem dat ze hengstig word. En ruinen..... die zijn gewoon the best!

Kadans
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 17:02

merries nadeel als je veel last hebben van een hengestigheid
voordeel je kunt er een veulen bij fokken.ik vind over het algemeen dat merries wat bitcherig ijn
ruin nadeel ze hebben geen hengstenkuren
voordeel ze zijn wat liever.
hengst nadeel hun hormoontjes
voordeel het is stoer en ik vind dat zich zich sneller opgeven.
dit vind ik ervan en zo heb ik het ook ervaren

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 17:26

ik riep altijd :Mijn volgende pony (mocht dat zover komen) word een ruin, nooit meer een merrie.
Maar eigelijk ben ik helemaal weg van mijn merrie. Wat een karakter *zucht*
Natuurlijk zijn ze wel eens nukkig (wat zeg ik altijd!!), hengstig enz. maar als mijn merrie iest doet doet ze het alleen voor mij, en niet voor iedereen die haar een worteltje geeft. Lovers
Hoe langer ik haar heb (inmiddels al 2,5 jaar) hoe meer ze me gaat vertrouwen.
Dus eigenlijk wil ik niet meer iets anders dan een echte merrie

17 mensen vinden dit leuk

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 18:31

Ik heb niet echt een voorkeur. Merries vind ik net zo leuk als ruinen. Hoewel een hengst toch net nog wat extra`s heeft, dan heb je echt wat onder je zadel!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 18:58

Hengsten en ruinen!
Merries zijn -over het algemeen- een stuk zenuwachtiger en ik ben van mezelf een druk persoontje dus dat klikt vaak niet. Als je van een hengst of ruin zijn respect hebt gewonnen, blijf je dat houden -mits je natuurlijk geen gekke dingen doet!-, maar een merrie kan van dag tot dag verschillen.
Hoewel mijn shet toch een merrie is (en ik ben vreselijk gek op haar! en met haar kan ik het dus wel prima vinden), ben ik als tweede paard bewust op zoek gegaan naar een ruin (geen hengst ivm de merrie).....

Uiteindelijk is het een heel persoonlijke keus, de een gaat plat voor merries de ander weer niet. Het karakter van het paard is het belangrijkste!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 19:11

uhm, zolang het een goed paard is, maakt het me niet zo veel uit.
Alle drie hebben ze voordelen en nadelen:

Merrie: "sommige instabiel", maar gaan absoluut voor je door het vuur. Ik geloof dat Hugo Simon dat een keer heeft geroepen: als je een merrie eenmaal voor je gewonnen hebt, doen ze alles voor je en gaan ze voor je door het vuur.

Ruin: wat "duffer". Zullen minder snel een keer in een keer een uitschieter hebben. Zullen minder snel zich zelf voor je wagen...

Hengst: Moeilijk om op wedstrijd te rijden en moeilijk management eromheen.. Maar heeft wel iets extra's

De negatieve dingen zijn niet altijd zo, je hebt goed ruinen die zich wel nog net het laatse stukje geven, je hebt merries die nergens last van hebben en je hebt brave hengsten. Maar ik ging even van het algemene uit...

Haha!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 19:15

mij maakt het eg niet uit waar ik op rijdt...
als het maar een goed paard is wat goed mee werkt en een leuk karakter heeft ben ik tevreden

Love the life that you live, live the life that you love

Gaby
Berichten: 3384
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 21:09

ruinen hebben de reputatie rustiger te zijn ( nooit hengstig en ( vaak ) ook geen macho-gedrag ) , maar ik vind merries gewoon leuker.
ik heb daar gewoon meer mee.
bij mijn verzorgpony ( merrie ) merk ik erg weinig van merrie-gedrag , hoogstens soms een gil , maar dat vind ik niet erg.

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 21:46

Geef mij maar ruintjes! Die zijn voor mij het makkelijkst en het liefst! Cool Lovers

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 23:01

Altijd gezegd dat ik merries wilde... Ik heb er één, maar heb er nu toch ook een ruin bij.
De meeste (duffe) ruinen vind ik 3 x niets... Maar mijn ruin is pas op z'n 5e gecastreerd, en dat merk ik nu wel duidelijk. Mooi uitgebouwd, en hij heeft ook veel van het hengstenkarakter weg. Echt een showbink en een patser, maar toch met een heeel klein hartje.

De redenen voor mijn voorkeur? Nou, precies hetgene dat Merel al zei.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 08:40

nu heb ik nog een hengstje hij is ook nog maar 7 maanden oud dus dat is ook niet zo gek. Waarschijnlijk moet ik hem met 2 jaar laten castreren,omdat hij anders niet meer het land op kan enzo.Dus voor mij het liefst een ruintje. merrie's hebben nog wel eens van die buien dat ze echt alles vertikken wat jij van ze vraagd. Boos!

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 13:49

Ik rijd op een merrie(al lijkt het meer een hengst)Z1 dressuur.
Merrie's zijn meestal wel wat vervelend in de omgang.
Ik heb ook nog een ruin, die zijn meestal veel braver, maar met rijden is hij nog niet echt soepel, hij is ook pas 5.
Verder rij ik ook nog op Oosterbroek Yago van sintels, dat is een hengst, van 21 jaar.
Hij is superbraaf, en thuis let hij wel op merrie's maar op wedstrijd niet(ik heb het nog niet uitgeprobeerd)
Maar je hebt natuurlijk ook hengsten die wat wilder zijn.
Maar ik ben 11 en ik kan er ook mee rijden, dus deze is niet 'wild'.
Ik heb ook nog een hengst veulen(v. houdini)maar als je ze goed africht krijg je er ook minder problemen mee.
Hij is ook 7 maanden.

Gr. Hiske

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 15:27

Denk niet dat het aan het geslacht ligt hoe een paard rijdt, denk eerder aan het ras.
Merrie's zijn wel wat bitchie-achteriger denk ik Extreme duivel Ik rijd nu 2 merrie's en zijn allebei best wel krengetjes, maar ook wel schatjes hoor Lovers De 1 gaat altijd super hard en is dan moeilijk te houden, de ander is juist sloom en eigenwijs Schijnheilig Lovers
Ik heb ook nog een hengst gereden en vond ik ook fijn rijden. Ruinen ook hoor dus maakt voor mij niets uit.

zita

Berichten: 754
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 17:24

[b]MERRIES!!!!! hebben karakter!!
Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

I love Kyra+Arabe( miss you 4-ever)!
dag lieve aap ik hoop dat je een leuke eigenaar krijgt met een lekker stuk land......

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 14:47

Ik vind het niet juist om te zeggen dat merries per definitie een onstabiel karakter hebben. Het is wel zo dat hun incasseringsvermogen kleiner is: ze pikken minder van de ruiter, gaan sneller in verzet en zullen eerder een gevecht aan gaan met de ruiter. Ruinen zijn in dat opzicht meestal wat makkelijker. MAar veel mensen vinden merries dus karaktervoller en in zekere zin zijn dat ze ook wel. Ik heb een ruin en een merrie, en beiden hebben ze niet echt een stabiel karakter. Het zijn levende wezens en ze hebben elke dag een anders stemming. waarschijnlijk al naar gelang van de omstandigheden.
wat ik heel typisch vind, is dat veel dressuurruiters voor een ruin zullen kiezen, en heel veel springruiters weer een merrie prefereren, vanwege hun vechtlust.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 15:25

Merel Blom schreef:
uhm, zolang het een goed paard is, maakt het me niet zo veel uit.
Alle drie hebben ze voordelen en nadelen:

Merrie: "sommige instabiel", maar gaan absoluut voor je door het vuur. Ik geloof dat Hugo Simon dat een keer heeft geroepen: als je een merrie eenmaal voor je gewonnen hebt, doen ze alles voor je en gaan ze voor je door het vuur.

Ruin: wat "duffer". Zullen minder snel een keer in een keer een uitschieter hebben. Zullen minder snel zich zelf voor je wagen...

Hengst: Moeilijk om op wedstrijd te rijden en moeilijk management eromheen.. Maar heeft wel iets extra's

De negatieve dingen zijn niet altijd zo, je hebt goed ruinen die zich wel nog net het laatse stukje geven, je hebt merries die nergens last van hebben en je hebt brave hengsten. Maar ik ging even van het algemene uit...


Dit klopt over het algemeel wel volgens mij. Mij maakt het niets uit. Ieder paard z'n eigen kwaliteiten.
En ja, om te zien absoluut een hengst(of een heel laat gecastreerde ruin).
Ik rijd op allemaal en het gaat met de ruin het lastigst. Op Dien en Dennis(Merrie en Hengst) gaat het prima en op Nimber is het wel eens moeilijk, dat is gewoon z'n karakter.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 15:35

Het maakt mij niets uit. Het gaat om het karakter, ik kijk naar de ogen van een paard en als die me bevallen zit het goed! Hengst, merrie of ruin!
Ik heb nu een merrie en een ruin, een hengst vind ik lastiger in verband met weidegang met soortgenboten, maar ook mijn merrie is superstabiel. Maar ja dat vertelden haar ogen me al, ook al zijn ze allebei geen doetjes!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 22:44

Ik heb een ruin en een merrie gehad, ruin ging door het vuur voor mij, de merrie was stabiel, maar ik ben gewoon geen merriemens denk ik.
Heb nu een hengst en dat bevalt me prima, hij is lief, betrouwbaar en tuurlijk probeert hij je wel eens uit als je aan het rijden bent tussen alle merries en ruinen maar dat is maar soms en vaak heel kort.
Het is idd wel lastiger met weidegang.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 07:41

Een echte voorkeur heb ik niet. Natuurlijk zijn hengsten gaaf maargoed daar begin ik (nu nog) niet aan. Ik heb voor dit merrietje een ruin gehad en vind de merrie wel leuker omdat ze veel pittiger is, maargoed ze schelen ook 11 jaar in leeftijd (de merrie en de ruin dus Clown )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, Bietjah87, Mark0919, mooney, Pellelilly, Vagabondo en 47 bezoekers