paard kopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 13:53

Ik ben er over aan het denken een paard te kopen, ik weet dat er wat dingen aan 'gesleuteld' moeten worden. ( is een oud verzorgpaard van mij ) hij is te dik, maar dat kun je er langzaamaan afrijden en hij moet leren dat ik m gewoon kan vangen in de wei. Voorderest zie ik geen problemen. Nou wil ik aan jullie vragen waar letten jullie op als je een paard koopt. ( behalve m laten keuren )???
Dit is namelijk de eerste keer dat ik een paard ga kopen.
Hopelijk hebben jullie tips.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:07

Leuk hoor zo'n eerste paard.
toch ook even naar andere paarden gaan kijken voor het geval dat en als vergelijkingsmateriaal, goed op een rijtje zetten wat je met het paard wil en aan de hand van die punten laten keuren.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:05

Ik ben het wel met gouda eens dat je eerst ook naar andere paarden moet gaan kijken, toch vergelijkingsmateriaal en misschien kom je wel een paard tegen dat NOG beter bij je past. Maar eigenlijk moet ik hierover mijn mond dichthouden, want Ivanka was ook het eerste paard waar ik ging kijken en die stond 3 dagen later bij mij op stal Haha! Maar ja, dat was gewoon echt hèt lootje Lovers!

En laat het paard vooral klinisch keuren, maar dat zei je zelf ook al. Verder zou ik ook iemand meenemen als je naar een paard gaat kijken, ik had mijn instructrice mee willen nemen, maar die besloot om een weekje daarvoor even haar baby eruit te persen, dus dat ging niet meer door Haha!
Maar ik zou wel iemand meenemen die er veel verstand van heeft!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:31

Ik ben het ook al met de twee voor mij eens Haha! . concentreer je niet alleen op 1 paard, en zeker als je voor de eerste keer eentje koopt is het verstandig om iemand mee te nemen die hier al wat ervaring in heeft. Mijn vader is bij Prima de eerste keren ook alleen gaan kijken (was van een kennis van ons dus dat maakte het wel gemakkelijker om verschillende keren langs te gaan) en toen we voor 90% zeker waren dat ze het werd, zijn we er nog eens langsgeweest met mijn instructrice moest zij nog eventuele details zien die wij niet zagen (en dat had ze trouwens ook gezien, alleen was dat niet zo belangrijk)

Verder moet je eerst en vooral kijken als het paard bij je past. Is hij niet te groot of te klein, is hij geschikt voor hetgeen je wil doen(dressuur, western, springen...), heeft hij de leeftijd die je wilt(een onervaren groentje, of een betrouwbaar leerpaard...),merrie of liever hengst of ruin, kan ik hem betalen...

Dan is voor mij het karakter ook zeer belangrijk. Is hij braaf en goed opgevoedt? laat hij zich overal goed doen, zijn hoeven netjes oppakken, kan je hem zonder problemen uit de wei halen, is hij kindvriendelijk.. Kijk ook goed uit, sommige mensen durven wel eens het paard een beetje te verdoven zodat hij extra rustig oogt, zo zul je waarschijnlijk niet veel tegen komen maar een paard dat bij alles rondom echt suf staat te kijken maakt mij ook achterdochtig.

En als laatste bewegingen en gebreken. Hoe is hij onder zadel, rijdt hij fijn, kan hij mooi bewegen... Bekijk de benen goed, heeft hij geen afwijkende stand, manen en staart, schuurt hij niet, tanden, klopt de leeftijd wel(vooral belangrijk bij een paard zonder papieren)... En vraag ook naar de eigenaar voor eventuele stalgebreken als luchtzuigen of weven etc...

Maar dat is dan ook allemaal waar ik persoonlijk op let Lachen . Sommige zullen karakter niet zo belangrijk vinden en kijken enkel naar de prestaties onder het zadel, andere hebben dan liever een minder goed paard maar dat betrouwbaar is, de een haakt af op luchtzuigers, voor de ander maakt het niet veel uit... iig veel succes met zoeken

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:42

Hoe lang ken je dit paard al?
Als je dit paard al lang kent en er happy mee bent, gewoon kopen. eventueel kun je het paard laten keuren, maar daar komt waarschijnlijk dan niks schokkends uit; immers, dan had je dat zelf ook al wel gemerkt.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:59

ben het met iedereen, maa vooral met ikke eens! Asl je het paard al langer kent weet je of hij gebreken heeft etc. etc.
altijd laten keuren! *LOL* Succes!

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:48

Ga ook even voor jezelf na of je tijd en zin hebt om:
- twee keer per dag (of vaker) te voeren (ook op zondagen en feestdagen);
- de stallen uit wilt mesten;
- centjes genoeg heb voor onderhoud
- enz enz.

Ik weet dat ik misschien een beetje gemeen overkom, maar dat zijn ook zaken waar je op moet letten voordat je een eigen paard koopt als alleen maar of je hem/haar kunt betalen. Je bent dadelijk 365 dagen per jaar verantwoordelijk in plaats van misschien 2 dagen per week. Onthou dat ook.

En verder sluit ik me bij de rest aan!

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 19:39

Dat voeren enz. gaat wel lukken. Daar heb ik al ervaring mee en vond het toen ook geen probleem. Ik ken m al 3 jaar. Heb er 1.5 jaar op gereden, toen een half jaar niet ( tijdgebrek ) en nu kan ik m dus kopen. En wat katleentje zegt ( kinvriendelijk enz. ) dat is ie allemaal wel. Ben nu ook aan het oefenen met uit de wei halen. en dat gaat nu ook perfect. Moet nu eigenlijk het financiele plaatje rond zien te krijgen. En ik heb mensen ( betrouwbare ) achter de hand die eventuweel voor me zou den kunnen voeren.