als eerste starten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Is als eerste starten is nadelig?

Poll eindigt op

ja.
26 (38%)
nee.
33 (49%)
anders, nl.
8 (11%)

Totaal aantal stemmen: 67


Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

als eerste starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 11:38

Ik moest nu al twee wedstijden als eerste starten, en ik heb het idee dat het behoorlijk in mijn nadeel heeft gewerkt. Vinden jullie dat ook, of maakt het volgens jullie geen verschil?


Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:57

Over het algemeen vind ik het ook nadelig, veel jury's zijn nog wat voorzichtig want ze weten niet wat er nog komen gaat.
Toch heb ik een aantal keren gezien dat iemand die als eerste moest ook eerste werd *LOL*

Als laatste starten lijkt fijn, maar meestal zijn jury's blij dat ze klaar zijn en letten niet erg meer op, tenzij ze nog een aantal winstpunten kwijt moeten Knipoog

Ook als er al erg goed gereden is zijn ze dan niet meer zo vrijgevig, want ze willen ook weer niet teveel winstpunten geven, het maakt denk ik niet echt uit Verward

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:09

Ik ben het echt helemaal met Jaike eens!
En daarom ben ik ook blij dat ik geen dressuur start Haha!

Live,LOve,'ndLaugh

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:12

Kan ook in je voordeel werken hoor, als je een hele goede voor je hebt kan dat weer nadelig werken en had je beter als eerste kunnen starten.

Maar ik ben van mening dat een hoop jury's regelmatig jureren en dus niet kijken hoe het algemen nivo is, maar hun eigen standaard hanteren voor de proeven omdat ze dezelfde klasse en of proef al tig keren voorbij hebben zien komen.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:39

Het maakt niet zoveel uit, over t algemeen, ik ben al vaak zat eerste gewonnen nadat ik als 1ste moest rijden.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:41

Ik start vanavond ook als eerste. Merk weleens dat het in je nadeel kan werken, maar niet altijd. Het ligt er ook weleens aan wie je voor en na je hebt Tong uitsteken. Als jij met een middelmoot paard tussen twee bewegingswonders start, moet je vaak ook het onderspit delven, ook al maakte jij geen fouten en zij wel.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

LadyLuna

Berichten: 3681
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:03

Het kan inderdaad in z'n nadeel werken maar bijvoorbeeld met de Utrechtse Kampioenschappen moest ik in de M2 als eerste en was nog kampioen ook Haha!:#

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:14

Tja ik denk dat het in ieder geval geen voordeel is!
Ik moest op de nederlandse als 18e van de 20 starten, en ik kan je verzekeren, daar was ik wél blij om hoor!!!

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:15

LadyLuna schreef:
Het kan inderdaad in z'n nadeel werken maar bijvoorbeeld met de Utrechtse Kampioenschappen moest ik in de M2 als eerste en was nog kampioen ook Haha!:#


ach ja als je echt de beste bent, dan maakt het natuurlijk niet uit he!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:19

Ik heb in Luxemburg een keer als eerste moeten starten. Ik vond het zelf niet leuk want ik was bang dat je de punten die je verdiende niet kreeg.
Maar gelukkig kreeg ik het verdiende percentage van 65,8% en een 6e plaats.

She's my lady Lovers

hesterv

Berichten: 2853
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Bitgummole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:23

Ja, wel nadelig, met dress en spr, kheb vaak genoeg als eerste moeten starten (oa. op selecties en friesen) maar das niet leuk, ten eerste lage punten, en de rest moet dan ook lagere punten aan gezien je toch wel netjes hebt gereden. Met spr moet je dan echt zelf (is ook logisch natuurlijk) je lijnen bepalen.. En goed weten welke hindernissen snel balken/fouten kunnen geven. Als je even naar anderen kunt kijken kan dat altijd in je voordeel werken (waar pony's kijkerig zijn etc.)

Dus zeker nadelig!! Behalve bij dress met jury's die normaal punten (dus een 8 voor iets wat goed is en een 4 voor watniet goed is, moeten ze tevens altijd doen vink maar ook bij de eerste combi)

Groetjes hester

Frits [Silverstone x Casantos]
Celoma De La Tourbe [Whitesnake x Zuidhorn]
VERKOCHT
Gediplomeerd ORUN instructrice (niveau 2)

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:15

Weet niet, ik denk beide wel...

Laatst hadden we wedstrijd, moesten we als 5de van de 28. Dat was in ons voordeel!! In het begin gaf de jury eind 160, toen begin 160, toen eind 150 en er was zelfs nog iemand met in de 140!! Dus toen hadden we geluk dat we in het begin moesten!

Maar ja, ze weten dan nog niet hoe de anderen gereden hebben...

Ik start trouwens over het algemeen liever aan het einde wat, dan hoeft mijn vader niet zolang te wachten op de prijsuitreiking ofzo Tong uitsteken En op het einde komen de briefjes sneller dan in het begin!!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:44

Ik hou er niet zo van!
Het heeft me nooit in het voordeel geholpen! alleen maar in het nadeel!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:52

Onzin, je moet niet zeuren maar rijden!
Het enige nadeel vind ik dat je dan zo lang op de uitslag moet wachten. Als je als eerste een goede proef rijdt, krijg je ook goede punten.
Als ik zelf zit te jureren hoef ik niet "warm" te draaien. De eerste starter kan netzo goed winnen als de laatste.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:14

Jaike schreef:
Als laatste starten lijkt fijn, maar meestal zijn jury's blij dat ze klaar zijn en letten niet erg meer op, tenzij ze nog een aantal winstpunten kwijt moeten Knipoog

Ook als er al erg goed gereden is zijn ze dan niet meer zo vrijgevig, want ze willen ook weer niet teveel winstpunten geven, het maakt denk ik niet echt uit Verward

sorry, maar ik hanteer geen gemiddeld aantal weg te geven winstpunten hoor goed is goed en slecht is slecht, de ene wedstrijd geef ik misschien 1 winstpunt een volgende wedstrijd bijna iedereen een punt en of je nu als eerste of als laatste start, mijn volledige aandacht heb je, daar zit ik als jury voor in het hok en blij dat ik klaar ben..dan had ik er niet aan moeten beginnen toch (soms is het niveau wel erg laag en willen mijn tenen weer recht in mijn schoenen Haha! ) maar ik beoordeel wat ik zie, de eerst combinatie of de laatste een Fries, Haflinger, volbloed, het maakt mij niet uit goed is goed!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 00:04

rhijnauwen"]
[quote="Jaike schreef:
Als laatste starten lijkt fijn, maar meestal zijn jury's blij dat ze klaar zijn en letten niet erg meer op, tenzij ze nog een aantal winstpunten kwijt moeten Knipoog

Ook als er al erg goed gereden is zijn ze dan niet meer zo vrijgevig, want ze willen ook weer niet teveel winstpunten geven, het maakt denk ik niet echt uit Verward

sorry, maar ik hanteer geen gemiddeld aantal weg te geven winstpunten hoor goed is goed en slecht is slecht, de ene wedstrijd geef ik misschien 1 winstpunt een volgende wedstrijd bijna iedereen een punt en of je nu als eerste of als laatste start, mijn volledige aandacht heb je, daar zit ik als jury voor in het hok en blij dat ik klaar ben..dan had ik er niet aan moeten beginnen toch (soms is het niveau wel erg laag en willen mijn tenen weer recht in mijn schoenen Haha! ) maar ik beoordeel wat ik zie, de eerst combinatie of de laatste een Fries, Haflinger, volbloed, het maakt mij niet uit goed is goed!
[/quote]

Inderdaad, soms vraag ik me wel eens af waar we voor aangezien worden... Waarom offer ik mijn vrije dagen eigenlijk nog op???

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 09:38

Natuurlijk vinden wij het fijn dat jullie er zijn voor ons, het is ook allemaal vrijwilligerswerk, en daar zijn we natuulijk blij mee Schijnheilig Haha!

Het viel me alleen op omdat ik nog niet eerder als eerste was gestart, en nu moest ik twee keer achter elkaar als eerste starten. En twee keer had ik nog niet zulke lage punten gehaald dan nu. Dan ga je er wel zo over denken hoor!

En als je er dan met anderen over praat, dan hoor je deze reactie vaker. Ik was benieuwd hoe iedereen er hier over dacht. Blijkbaar ben ik dus niet de enige... Knipoog

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 09:41

vind het onzin dat als eerste starten in je nadeel zou werken. heb een tijd lang altijd als eerste moeten starten (dat krijg je als je meerdere paarden in dezelfde klasse uitbrengt) en heb er nooit problemen mee gehad. een jury punt in principe altijd hetzelfde of gebruikt de eerste ruiter als standaard. vind het geen probleem om als eerste te starten, loopt het ook nog niet zo uit!

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:34

Ja, ik vind het nadelig..
waarom..
nou misschien is het alleen zo voor mijn gevoel,
maar als je als eerste moet starten heeft de jury nog geen beeld van wat er in de catogorie rijd..
als je bijv. als laatste rijd dan heeft de jury alle combinaties al gezien en kan het duidelijk zeggen of je beter of slechter bent als die andere...
Ik heb zelf een paar x als eerste moeten starten waaronder een gelderse en daar baalde ik echt wel van...
De ene jury gaf me toen hoge punten en de andere wat minder, maar die laatste die starten daar punte die jury die bij mij laag punte nja laag.. lager ook hoog.. dus die zaten nu netjes op een lijn..
Nee ik heb er een hekel aan als ik als 1e moet starten
het is ook wel eens goed gegaan hoor maar nee ik ga liever in het midden of lekker als een van de laatste

:+: Trotse eigenaresse van GUCCI BROWN(v. Bordeaux)16-05-2011
[KS-ITP] Droom ik? M'n 1e EIGEN paard: prachtige hengst GUCCI BROWN!
Besselink's Benti M1 + 8 :D, Springen B+ 15 :D [RIJ-ITP] Geweldige fotoshoot van knap paard en geweldige outfit LOOK!

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:36

KarinvdM"]
[quote="rhijnauwen"][quote="Jaike schreef:
Als laatste starten lijkt fijn, maar meestal zijn jury's blij dat ze klaar zijn en letten niet erg meer op, tenzij ze nog een aantal winstpunten kwijt moeten Knipoog

Ook als er al erg goed gereden is zijn ze dan niet meer zo vrijgevig, want ze willen ook weer niet teveel winstpunten geven, het maakt denk ik niet echt uit Verward

sorry, maar ik hanteer geen gemiddeld aantal weg te geven winstpunten hoor goed is goed en slecht is slecht, de ene wedstrijd geef ik misschien 1 winstpunt een volgende wedstrijd bijna iedereen een punt en of je nu als eerste of als laatste start, mijn volledige aandacht heb je, daar zit ik als jury voor in het hok en blij dat ik klaar ben..dan had ik er niet aan moeten beginnen toch (soms is het niveau wel erg laag en willen mijn tenen weer recht in mijn schoenen Haha! ) maar ik beoordeel wat ik zie, de eerst combinatie of de laatste een Fries, Haflinger, volbloed, het maakt mij niet uit goed is goed!
[/quote]

Inderdaad, soms vraag ik me wel eens af waar we voor aangezien worden... Waarom offer ik mijn vrije dagen eigenlijk nog op???
[/quote]

hahah trek het je niet zo aan Haha!
inderdaad niet alle jurys zijn zoo..
wat je hier boven verteld is natuurlijk helemaal goed OK dan!
Maar er lopen gewoon echt wel wat jurys rond die het van de eerste laten afhangen hoor

:+: Trotse eigenaresse van GUCCI BROWN(v. Bordeaux)16-05-2011
[KS-ITP] Droom ik? M'n 1e EIGEN paard: prachtige hengst GUCCI BROWN!
Besselink's Benti M1 + 8 :D, Springen B+ 15 :D [RIJ-ITP] Geweldige fotoshoot van knap paard en geweldige outfit LOOK!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:07

als je een goede prestatie neerzet, krijg je heus wel die winstpunt of prijs .

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:09

ja gestemd

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:52

heb op anders gestemd...
Ik rijd nu ongeveer 2 jaar wedstrijden en moet bijna elke wedstrijd als 1e starten, geen idee hoe het komt maarjah, maakt me ook niet zo veel uit. Ik heb er geen last van gehad iig.
Lijkt me dat de jury je gewoon de punten geeft die je op dat moment verdient.

............


marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 18:54

ik denk dat je niet zo moet denken maar gewoon positief moet blijven, probeer gewoon te zien wat je waard bent, dus laat de jury maar wat zien.

haffies4ever

Berichten: 126
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: In de paardenstal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:28

Ik vind het niet, zit je ook niet zo in de stres.

Haha! Hallooooow Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kreekie en 67 bezoekers