Biotine voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Biotine voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 14:25

Hallo

Mijn paardje staat met d'r hoef in het gips omdat er een stuk af is.

Afbeelding

Afbeelding


Nou heb ik al van verschillende mensen gehoord dat je biotine door het voer kan doen om de hoorngroei te bevorderen.
Kan ik dat zomaar bij voeren of eerst advies vragen aan de DA? Of kan het nooit kwaad?

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!


Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 14:29

Je kunt het wel gaan voeren, maar verwacht er geen wonderen van. Het stuk verdwenen hoef zal nooit meer aangroeien, het gat moet eruit groeien. Door biotine te voeren, kun je de hoorngroei vanuit de kroonrand wel wat verbeteren, maar voordat je duidelijk effect ziet, ben je wel een paar maanden verder. Als je je houdt aan de dosering op de verpakking, kan het zeker geen kwaad, dit hoef je niet te overleggen met je DA, maar je kunt hem er uiteraard wel altijd even voor bellen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 15:20

Marije_jiplover schreef:
Je kunt het wel gaan voeren, maar verwacht er geen wonderen van. Het stuk verdwenen hoef zal nooit meer aangroeien, het gat moet eruit groeien. Door biotine te voeren, kun je de hoorngroei vanuit de kroonrand wel wat verbeteren, maar voordat je duidelijk effect ziet, ben je wel een paar maanden verder. Als je je houdt aan de dosering op de verpakking, kan het zeker geen kwaad, dit hoef je niet te overleggen met je DA, maar je kunt hem er uiteraard wel altijd even voor bellen.


Ik snap het het eruit moet groeien. En ook dat het ongeveer een half jaar duurt voordat je resultaat ziet.

Fijn dat het niet schadelijk kan zijn (mits je je idd aan de dosering houdt)

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 15:44

Ik heb de DA gebeld en zij beveelt het aan. dus ik heb een emmer bestelt!

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 15:45

Je kan DA beter eerst laten prikken of er wel een tekort aan Biotine is. Een teveel aan biotine kan een losse hoefwand veroorzaken.

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 16:00

Het leek me toch verstandiger om even de DA te bellen, dan van boktreacties uit te gaan.

De behandelende DA heeft mij dus aanbevolen het wel te voeren. Wel met de aanbevolen dosering zodat het nooit kwaad kan.

(Mag een slotje krijgen hoor )

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:03

Ik ben er ook groot fan van hoor. Je ziet er inderdaad de eerste tijd weinig van, maar daarna zie je echt goed verschil.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:04

Ik zou alleen biotine bijvoeren op advies van je hoefsmit of DA verder niet.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 16:21

Fijn dat je resultaat ziet Bubbles. Volgens mijn DA is het voor mijn paard echt aan te bevelen dus ik ga het proberen. Het duurt idd wel even (volgens mijn DA 3 maanden min.) voordat je resultaat ziet. Ik heb goede hoop!

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:33

Mijn hoefsmid raadde het aan omdat ik geen ijzers wil maar wel over het harde wil kunnen rijden met Baduh. Dat werkt dus prima zo in combinatie met een soort natural-balance-manier van bekappen. Beterschap voor je paardje, ziet er vrij pijnlijk uit die voet.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:43

Biotine is vitamine H. Dat is een wateroplosbare vitamine, wat je teveel voert plassen ze dus weer uit. Zonde natuurlijk, maar niet schadelijk.
Het loont wel de moeite om ook even te kijken hoeveel biotine er in je brok zit, zodat je dat kunt aanvullen tot de aanbevolen hoeveelheid. Meer voeren heeft geen nut omdat ze het toch weer uitplassen en misschien kun je dus wel met wat minder toe dan op de verpakking van de biotine staat, scheelt toch weer.

Nulla tenaci invia est via

shabu
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:05

volgens mij zal er wel niet veel biotine in ons voer zitten dnek ik... of wel zusje!?

anywayz ik kan je plaatjes niet zien

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:09

Dat kun je nakijken op de zak van het voer. Het is wel normaal hoor dat dat er in zit, alleen de hoeveelheid wisselt per merk/soort.

Nulla tenaci invia est via

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 17:12

shabu schreef:
volgens mij zal er wel niet veel biotine in ons voer zitten dnek ik... of wel zusje!?

anywayz ik kan je plaatjes niet zien


Bij mij doen de plaatjes het wel.
Wij voeren Mijtens Quatro (soort mueslimix)

Ik zal vanavond eens ze zak bestuderen. Bedankt voor alle info en tips trouwens allemaal. enne goed om te weten dat ze het weer uitplast als het teveel is!

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 18:36

Biotine bevorderd niet alleen de hoorngroei, het maakt de hoef ook harde. Lijkt mij dus nog een voordeel, het maakt de kans iig geval kleiner dat zoiets nog eens gebeurt.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 18:56

teriema schreef:
Een teveel aan biotine kan een losse hoefwand veroorzaken.


Kun je daar iets meer over vertellen?

Ik heb er nog nooit van gehoord en geloof het eerlijk gezegd ook (nog) niet omdat biotine wateroplosbaar is. Teveel voeren kan bijna niet, omdat ze het dan uitplassen. Of je moet echt kilo's per dag geven natuurlijk.

Nulla tenaci invia est via

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 17:39

teriema schreef:
Je kan DA beter eerst laten prikken of er wel een tekort aan Biotine is. Een teveel aan biotine kan een losse hoefwand veroorzaken.


Mij lijkt niet dat mijn DA het aanbeveeld als het een losse hoefwand kan veroorzaken. Ben idd ook benieuwd waarom je dit beweerd...

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!


teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 18:17

Merens"]
[quote="teriema schreef:
Je kan DA beter eerst laten prikken of er wel een tekort aan Biotine is. Een teveel aan biotine kan een losse hoefwand veroorzaken.


Mij lijkt niet dat mijn DA het aanbeveeld als het een losse hoefwand kan veroorzaken. Ben idd ook benieuwd waarom je dit beweerd...
[/quote]

omdat mijn pony het heeft gehad door een teveel aan biotine!

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 18:24

Oh da's niet goed. Maar is het aangetoont dat het daardoor kwam dan? Zo ja hoe?

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 18:28

Merens schreef:
Oh da's niet goed. Maar is het aangetoont dat het daardoor kwam dan? Zo ja hoe?


da zei dat ik het niet gewoon had mogen geven en dat hij het eerst had moeten laten prikken. Ik gaf het op advies van hoefsmid Boos! later las ik ook in de bit dat je uit moest kijken met een teveel.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 18:30

Biotine gebruiken werkt pas toch naar een aantal maanden?
Daarnaast werkt de vloeibare biotine sneller.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:49

Oeehh wat een korte hoefjes ook..
Als t allemaal een beetje uitgeroeid is dan kan je misschien ook hoefvocht van de paardendrogist gaan smeren. Toen ik mijn paard net kreeg had ie hele brokkelhoeven en best korte hoeven, toen ben ik biotine gaan voeren en hoefvocht gaan smeren en na een paar maanden zag je echt duidelijk verschil!
Hoop dat t snel beter gaat!

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 10:26

Aramat schreef:
Oeehh wat een korte hoefjes ook..
Als t allemaal een beetje uitgeroeid is dan kan je misschien ook hoefvocht van de paardendrogist gaan smeren. Toen ik mijn paard net kreeg had ie hele brokkelhoeven en best korte hoeven, toen ben ik biotine gaan voeren en hoefvocht gaan smeren en na een paar maanden zag je echt duidelijk verschil!
Hoop dat t snel beter gaat!


Kort? het is maar een klein paardje hoor. En ze waren de week ervoor bekapt. Ze staat al jaren zo op haar hoeven. Hoefvocht heb ik al, maar even voor de duidelijkheid: ze heeft geen brokkelhoeven; nooit gehad ook!

Biotine werkt idd pas na een paar maanden

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:19

Zo bedoelde ik t ook niet, maar hoefvocht zorgt er ook voor dat de hoef sneller groeit en dat werkt misschien sneller dan biotine..

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 13:32

Aramat schreef:
Zo bedoelde ik t ook niet, maar hoefvocht zorgt er ook voor dat de hoef sneller groeit en dat werkt misschien sneller dan biotine..


Oh sorry Schijnheilig
Ik mag/kan er niks op smeren want:
1. hoef is in het gips (kan er dus niet bij hihi)
2. alle hoeven (voor heeft ze bijv. wondje bij de kroonrand) moeten droog blijven.

Ik heb nadrukkelijk aan de DA gevraagd of ik er iets op moet smeren;
speciale zalf/creme, hoevenvet etc. maar mag er helemaal niks opsmeren.

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: girlyggirl, LiannePuthzy, minouesmee, xJolijn en 95 bezoekers