klinische keuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 14:43

Wat wordt er allemaal gedaan bij een klinische keuring en hoe wordt dat gedaan? Weet iemand dat toevallig?

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:25

Ze controleren de hartslag en ademhaling van je paard, er wordt een buigproef van de benen gedaan, bekijken zijn tandvlees, tanden en algemene conditie. Misschien ben ik nog wat vergeten, dan moet iemand anders dat even aanvullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:52

Reflex test bij de hoeven geloof ik.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 18:35

eerste beeld is bouw en vachtconditie en stand van de benen en andere eventuele eigenaardigheden en conditie hoeven.ook het gebit wordt gecontroleerd op leeftijd.

hartslag en ademhaling in rust
op harde ondergrond stap en draf
gevoeligheid op hoeven met de hamer
buigproef,dan weer draf op harde ondergrond
longeren op harde ondergrond en in de bak.
dan weer hartslag en ademhaling
rugreflexen
ze trekken ook nog aan de staart(ataxieproef?).

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 10:15

Zoekfunctie!

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 16:26

Bedankt voor het WAT allemaal, eigenlijk vroeg ik ook HOE.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:13

het paard word door de dierenarts nauwkeurig bekeken, hij voelt de vacht en huid na, hij voelt de spieren in de rug na, de benen kijkt ie na op oneffenheden
de tanden worden gecontroleert, de ogen worden gecontroleert, of ie dus voldoende ziet Knipoog
de staart word een keer opgetilt, een paard wat een probleem in de rug heeft, verstart als je de staart optilt
een paard wat helemaal geen weerstand bied op de staart, kan atactisch zijn ...
de staat van de hoeven , de stand van de hoeven, de dierenarts kan dat allemaal beoordelen door gewoon te kijken en te voelen

bij de buigproef worden alle benen omstebeurt 1.5 minuut (geloof ik ) omhoog gehouden (op de juiste wijze !!) en daarna moet het paard rechtuit wegdraven en moet daarbij zo snel mogelijk weer herstellen, want de eerste paar passen lopen ze vaak iets 'kreupel' dat mag niet meer als 5 passen zijn (geloof ik, don't shoot me if I am wrong, tis voor mij ook alweer lang geleden dat ik in de schoolbanken zat Haha! )
dit word dus bij alle vier de benen gedaan
ook moet je het paard op het harde aan de longe voorzichtig laten draven, een sukkeldrafje dus.
ook word het paard beoordeeld in los zand aan e longe, dit in stap, draf en galop

en als je meer wilt weten , moet je de dierenarts in de buurt maar eens vragen of je een keer een dagje mee mag kijken