hoe vroeg manieren leren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

hoe vroeg manieren leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 14:26

Hoe vroeg kan ik beginnen met het leren van netjes naast me lopen en dergelijke bij een veulen? Wil een veulen zo veel mogelijk veulen laten, maar hij moet wel leren netjes naast me te lopen en voetjes geven. En dat ie niet bijten mag enzo Knipoog Ik heb wel ervaring met dit opleren, alleen was dat al wat ouder. Dus mijn vraag is, vanaf welke leeftijd kun je ze het beste dit leren?

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:29

vanf het begin al bezig met dingen leren
Mijn oude veulens heb ik met 3 maand geleerd naast me te lopen enz
Vanaf dat ze bij de merrie weg zijn kun je ze manieren al leren

Jong geleerd is oud gedaan

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:43

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je niet te lang bezig bent, 5 of 10 minuutjes is zat. Naast je lopen (links èn rechts!), voetjes geven en overal aan kunnen raken kun hoef je echt geen maanden mee te wachten. Gewoon een beetje spelenderwijs oppakken.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:44

Ben ik na een paar dagen mee begonnen. Met mams erbij natuurlijk.

_kath

Berichten: 966
Geregistreerd: 13-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:04

ik ben ook na een paar dagen begonnen...inderdaad met mams erbij...en gewoon spelenderwijs dingen aangeleerd. En inderdaad maar 5min elke keer..niet veel langer. nu heb ik een paard van bijna 2 die overal mee naar toe kan en alles al kan (nou ja alles.... Knipoog ) ...ze is makkelijk in de omgang en dat scheelt echt een stuk.

gewoon lekker rustig en relaxed dingen met hem/haar doen....lekker je tijd er voor nemen!! OK dan! en goed opletten wat je paardje je aan geeft! *LOL*

succes!!

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:50

na een paar dagen begonnen met moeder erbij natuurlijk, dus halstertje om, aanraken, eens met een borstel langs haar gaan, voetje geven etc. maar niet te lang na elkaar. Later zal je dus minder problemen hebben bij de smid en dergelijke want geloof ook zij hebben liever een opgevoed veulen om te bekappen dan een wilde 3-jarige die ze moeten plat spuiten voordat ze eraan kunnen werken. Idem voor een veearts als je die nodig hebt.

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:53

vanaf dag 1

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:04

Wiesje schreef:
vanaf dag 1


vanaf uur 1 zelfs *LOL* *LOL*
Hoe eerder je begint, hoe beter. Het gaat er niet om hoe lang, maar hoe vaak je iets doet. Het is veel effectiever om vijf dagen 10 min iets te doen dan een keer een uur.
Het gezeur over een paard paard laten zijn is goed voor de sukkels. Als een paard aan 23.50 uur niet voldoende heeft om paard te zijn, dan heeft ie aan 24.00 uur ook niet voldoende.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:15

Zo vroeg mogelijk rustig beginnen. Een klein veulen bij zijn moeder schrikt ook niet zo vlug. Daar maken wij altijd gebruik van om ze zoveel mogelijk te leren. Met een plastic zakje spelen, overal wrijven, eens een paraplu opendoen,.. Echt een wereld van verschil voor later!

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 18:10

ik ben ook vroeg met mijn veulen begonnen (hij is nu 1 jaar oud)
zoals de rest al zegt: niet te lang, 5 - 10 minuutjes is idd echt genoeg
mentaal kunnen ze gewoon nog niet meer aan, maar dat merk je zelf als je met hem bezig ben, als de concentratie weg is stop dan zodra iets even goed gaat.

nog een tip; veulens zijn schattig, maar je zult net zo consequent en soms streng moeten optreden als bij een volwassen paard, anders heb je straks een draakje Haha! maar veel knuffelen en aanraken is natuurlijk ook heel goed Haha!

snowylover
Berichten: 1880
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:33

Ben met die van mij na een maand naast de moeder korte buitenritten gaan maken. Nu kan ze buiten naast de fiets en lopen, ze kan vast staan en geborsteld en worden ingevlochten. In de kar staan en dat soort dingen.

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:37

gewoon kijken hoe ze alles oppakt maar doe het niet te lang achter elkaar anders krijg je een nukkig paard wat zich verveelt... en je kan er gewoon direct mee beginnen hoor...