Je paard zo zat zijn dat het een deel van je leven

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Je paard zo zat zijn dat het een deel van je leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 22:36

Beheerst???

Dat gebeurt dus bij mij.
Mijn paard heeft volgens mij de lente in d'r kop wat meer en deel negatief om slaat.D'r eigen gedragen is er niet meer bij netzo als luisteren.
Dat heeft zo'n inpack op mij dat ik saggo wordt en niks meer hebben kan.Raak zelf door zulke dingen in een soort van diep dal.
Het is een paardje met een sterke eigen wil en best moeilijk te rijden is dus echt relax rijden is er niet meer bij maar doordat ze dus zo is op het moment kan even lekker kroelen,wandelen of longeren ook niet.
Wat moet je er mee vraag je je dan op dat moment af.
Verkopen nee is geen optie m aar wat dan?Even rust in de tent werkt ook niet want daar wordt ze alleen maar heter van.Dus op het moment dat ik aanwezig ben is het verstand op nul en maar alles over je heen laten komen.Terwijl je bijna met je neus in het zand ligt besef je dat dit zo niet werkt.Maar wat moet je dan.Dus we gaan stug door en laten de boel voor de boel waardoor dus vandaag de bom is ontploft maar niet met mijn paard maar met een vriendin en dan ga je pas inzien wat je paard wel niet met je kan doen.Op dit moment brengt ze een hoop ellende mee en dat zet je toch aan het denken,maar verkopen nee nooit.Ga toch maar eens goed over nadenken wat er te doen valt.Misschien ligt het aan mij en grijp ik alles te makkelijk aan en help me zelf daardoor het dal in.Misschien ligt het dan toch aan mij paardje die dus weet hoe ze haar baasje in de maling kan nemen.En dat weet ze wel donders goed.
Misschien moet ik gewoon de boel voor de boel laten als ik van stal afloop en thuis mijn thuis houden en stal stal,netzo als op je werk je prive thuis laten.Wie herkent dit of weet topics die hier al over gaat en kan me een beetje op weg helpen?
Sorry voor het lange verhaal maar moest het even kwijt.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:45

Iloon.... Ik heb je les gezien vandaag (oké niet helemaal maar wel stukjes) en ik vond het reuze meevallen.. Vergeet niet dat het een jong dier is, de knoppen moeten er nog opgezet worden Lachen
Dat jij je niet goed voelt zal er ongtwijfeld mee te maken hebben. Sommige paarden zijn gevoeliger voor de stemming van de ruiter dan andere.. Het enige wat je kan doen is alles wat niet met rijden te maken heeft naast je neer leggen als je gaat rijden... Bedenk ook niet van te voren dat ''het wel weer niet zal lukken'' dat is ook niet echt een goed uitgangspunt..
Misschien moet je wat vaker een buitenritje maken? Misschien dat jij en je paard dan wat makkelijker relaxen??
(je weet dat je altijd met ons mee mag he?? Lachen )

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:45

Je moet denk ik gewoon doorgaan, blijven proberen en misschien is wat anders met haar doen. Anders een keer een ander met haar laten rijden. In ieder geval na het rijden, ookal ging het slecht, naar huis, douchen en dan iets anders gaan doen en niet meer aan het rijden denken. Gewoon dat afsluiten en met iets nieuws beginnen... volgende dag hopen dat het beter gaat!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:32

Het lijkt me in deze situatie idd verstandig om te proberen ahw paard en privé gescheiden te houden. Als je bij stal weg loopt, paard achter je laten en 'verder gaan met het gewone leven'.

Verder ken ik het gevoel van een paard dat niet meewerkt, waar je helemaal niets meer mee kan en eigenlijk met tegenzin naar toe gaat/mee aan de slag gaat maar al te goed Scheve mond
Na weken in een dip gezeten te hebben met haar, ging het vandeweek voor het eerst weer kleine stukjes goed en dat is dan zo fijn.
Misschien moet je toch even een stapje terug doen, wat minder van het paard verwachten en daardoor ook niet steeds het gevecht aan te hoeven gaan.

Succes ermee!

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:58

Hey Iloon,
ik denk dat wat Estragon zegt, idd klopt. Amber is volgens mij heel gevoelig voor hoe jij je voelt, en zal daar zeker gebruik van maken.
Probeer goed te onthouden dat ze nog erg jong is, en lekker kan puberen.

Als je je verhaal kwijt wilt, kun je me altijd pben.
Succes!

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 14:19

Dank jullie voor de reacties.
Denk dat jullie allemaal wel een deel van de waarheid spreken alleen blijft het zo moeilijk.
Me paard is alles voor me das een punt wat zeker is maar ik wil niet dat me paard een deel van me leven beheerst.Dat zou ook niet mogen want je moet er met veel plezier heen gaan.
Amber si zeker een gevoelig paardje en ze maakt daar zeker gebruik van en dat maak het zo moeilijk.Ik trek me dingen aan maar zij ook.En dat gaat tegen werken.
Na 2 jaar moeite hebben gehad om een goede band op te bouiwen lijkt het zo helemaal te vervagen.
Oke ik geniet er van als ze uit haar eigen naar me toe komt of als ik weer eens Blond bezig ben en vergeet haar buik singels los te maken en die muits blijft gewoon staan terwijl ik de deken er af trek.
Tuurlijk zijn dat dingen waar ik veel waarden aan hecht maar ik wil niet dat dat onderdrukt wordt door het rijden.Rijden is voor mij nooit een belangrijk punt geweest en nu lijkt dat wel te moeten althans in gedachte dan.Ben er elke keer weer volop mee bezig.
Ik weet dondersgoed dat ze nog jong is en veel moet leren wat wil je met een bijna 4 jarig paardje maar het is zo moeilijk om ineens een andere amber te zien.Net alsof de band die je hebt er dan niet is.
Dat zijn dingen die aan me vreten zowel thuis als op stal en dat heeft een nadelige werking op mijn stemming(en natuurlijk de hare).
Ik ga gewoon mijn best doen om alles gescheiden te houden(ookal is dat moeilijk)en gewoon proberen elke week een buiten ritje te maken voor de ontspanning.
Er zal een hoop werk in zitten maar ik wil g ewoon met plezier naar mijn oude ambertje en dat heb ik er wel voor over.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:51

Dit is dus echt precies wat ik met Regina gehad heb. Ik had dan het voordeel dat het niet mijn eigen paard is, en ik haar niet elke dag reed, er dus niet elke dag naar toe hoefde (want zo voelde het toen, als een plicht) en misschien mede daardoor het ook niet echt m'n dagelijkse leven beïnvloedde.
Ik ben haar een periode wat meer gaan longeren en losgooien en minder gaan rijden, want dan gedroeg ze zich wel en kon ik weer gewoon van haar genieten. Als ik wel ging rijden, heb ik ook eerst gelongeerd zodat ze al even door het eerste taaie stuk heen was. Verder heb ik haar weer even opgepakt op het niveau waar we een paar maanden terug waren. Een stuk minder van haar verwacht. We gingen echt terug naar het puur reactie vragen voor m'n been, en de kant op gaan die ik wil, want zo erg was het inmiddels. Op mijn been ging ze de lucht in, en ze ging vrolijk de kant op die zei wilde als je ook maar iets van haar vroeg.
Regina is ook een heel gevoelig paard, die moet je echt niet ten onrechte straffen, maar wel een hele duidelijke grens stellen. Dat maakt het heel moeilijk af en toe. Zeker als ze zo aan het etteren is, is het moeilijk om duidelijk te zijn en tegelijkertijd heel eerlijk te blijven.
Na een periode longeren, weinig van haar vragen op dressuurmatig niveau en weer een keer het bos in geweest te zijn, leek het afgelopen weekend eindelijk weer eens de goede kant op te gaan. Dus ik hoop dat dit doorzet..... We zijn er nog lang niet, er moet nog heel veel protest uit, maar er zaten voor het eerst sinds weken (zoniet maanden) weer een paar kleine stukjes in waarbij ze echt voor mij aan het werk ging, zoals ze dat tijden terug bijna de hele tijd deed.

Vandaar dus mijn advies om even een stapje terug te doen. Het is gewoon vreselijk frustrerend om alleen maar in gevecht te zijn met je paard, is voor jou niet leuk maar voor Amber ook niet. Je kunt op zo'n moment beter op een wat lager niveau met plezier rijden, dan koste wat het kost haar wel op een hoger niveau (want ze kan het immers wel) te laten lopen en constant in gevecht zijn.

Succes!

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:11

Zou je Amber niet ergens op het land kunne zetten, dat je alleen hoeft te rijden als je wilt rijden. Ze is natuurlijk nog jong (en misschien gaat ze nu wel puberen) en een poos rust zou jou en haar misschien ook wel goed doen. Als je wilt kan je dan rijden, maar het is geen verplichting meer. Misschien wordt het ook allemaal een beetje veel voor haar (ik weet niet hoelang ze onder het zadel is).
Vorig jaar heeft mijn toenmalig verzorgpaardje een maand op het land gestaan zonder dat wij er wat mee deden. Alleen af en toe een rondje bos hobbelen. Dat heeft ons allemaal erg goed gedaan. Zij was beter te rijden en liep veel beter en meer ontspannen. En mijn vriendin en ik hadden er allebei weer zin in. Dus dat is positief geweest voor ons alledrie. Als je de mogelijkheid heb zou ik dat zeker doen en anders misschien een poosje alleen longeren en losgooien. Eventjes je paard weer lekker paard laten zijn en je geen gestress meer.

Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:31

Als het je hobby is, waarom laat je je dan de kop zo gek maken door zo'n dier? Verkoop hem dan en zoek een paard waar je lol mee hebt. Je bent er niet mee getrouwd hoor!

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:56

Ook ik herken dat gevoel hoor laat je niet op je kop zitten door d,r.
Je kan denk het beste weer wat gas terugnemen en de lat voor jezelf weer wat lager leggen.
Probeer in de simpele dingen weer blij met haar te zijn poetsen tutten en een lekkere buitenrit ,en laat zeker je humeur er niet door bederven dat is het niet waard en de kans is heel groot dat het dan de volgende keer nog slechter gaat. Ik praat uit ervaring ,heb dan wel geen jong paard maar wel 1 met een gebruiksaanwijzing wat rijden betreft ze blijft haar grens verleggen en telkens op dezelfde dingen zeiken heel frustrerend maar het zijn vaak periodes en die gaan over echt waar en je weet wat ze zeggen 2 stappen naar voren weer 1 stap terug kop op hoor OK dan!

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 16:34

Zep schreef:
Als het je hobby is, waarom laat je je dan de kop zo gek maken door zo'n dier? Verkoop hem dan en zoek een paard waar je lol mee hebt. Je bent er niet mee getrouwd hoor!


Ik weet dat ik niet getrouwd ben met haar maar ze is wel bij mij geboren dus maakt wel degelijk een deel van mijn leven uit.Waarom ik me gek laat maken??Tja dat weet ik niet misschien omdat ik al een type ben wat alles vast pakt en druk over maakt.OOk met mensen.Vaak trek ik hun problemen naar me toe waardoor ik zelf niet lekker in mijn vel zit.

Op een landje zetten is het geen type voor spokie.Anders had ik daar echtw el over nagedacht. We zijn vanaf de zomer bezig met haar maar dan meer als de helft niet mee gereden.Laten we zeggen 7 maanden onder het zadel waarvan 3 maanden echt gereden.Ik probeer het juist rustig aan te doen.
Nu gaan we proberen om meer regel maat er in te brengen omdat ze echtw el wil.

Heel de week niet gereden en vandaag vrij nuchter op gestapt waar door het dus al stukken beter ging.Daar goed van geprofiteerd en lekker wezen uit stappen in het park en ik moet zeggen ik heb weer lekker genoten van haar.Dus gewoon rijden als ik echt zin heb en als mijn bui er naar staat dat scheelt een hooop heb ik vandaag gemerkt.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:06

Ik geloof dat zij het ook leuk vond vandaag Knipoog ...