Fokkeuzes maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Fokkeuzes maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 11:28

Hoi,

Iedereen heeft zijn eigen manier van de keuzes maken wat betreft een partner voor zijn/haar merrie. Nu is er volgens mij nog geen topic geweest waar de fokkers hun keuzes uit leggen en waar deze op gebasseerd zijn.
Mij lijkt het een interessant onderwerp, zeker omdat er zo veel verschillende meningen zijn en natuurlijk ook voor beginnende fokkers lijkt me dit reuze interessant.

Groetjes Chantal

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:44

Ik heb (nog) geen merrie maar ben wel bezig met fokkerij omdat ik al wel een GGK dekhengst heb. Dit jaar ga ik wel mijn eerste veulen fokken. Dus toch een reactie van mijn kant.

Ik vind dat je jezelf eerst een doel moet stellen. Wat wil je precies fokken? Fok je voor je zelf of fok je voor de verkoop? Wat wil je met het veulen als je het zelf hou?
Als je voor de verkoop fok zou ik een populaire hengst nemen waarvan je weet dat er vraag is naar veulens.
Als je voor jezelf fok moet je voor ogen houden wat je er mee wil. Wil je een spring paard, een dresuurpaard, een menpaard of een allrounder(of western of wat dan ook, al zou je een leuke grasmaaier willen fokken Tong uitsteken ). Je gebruikt natuurlijk geen shetlander als je een springpaard wilt fokken.

Maar het belangrijkste is imo dat de hengst je merrie goed moet aanvullen/verbeteren en moet je natuurlijk aan spreken. Je kan een hengst hebben die jou merrie in theorie perfect aan kan vullen, maar als jij die hengst helemaal niets vind moet je het ook niet doen.

Mijn eerste veulen word L-Dennis van stal Pronkhof(ouders onbekend) x Rosy van Marssum(v. Willem van de Schaapshoeve). Waarom deze combinatie? Dennis staat hier op stal en Roos komt met een paar weken aan waaien. Er is dus geen enkele goed gekoze rede voor deze combie. Maar ik denk toch dat er een leuk veulen uit komt. Dennis heeft al eerder uit erg matige merries hele knappe veulens gegeven, ik ben benieuwd wat hij met een goede merrie doet. Dennis zijn moeder(al staat die niet op papier) heeft ook al meerdere leuke veulens gegeven, dus het is niet helemaal een wilde gok met een papierloze hengst(die overigens wel al 3 1e premies heeft, het superster predikaat behaald heeft en 2 kampioenschappen op zijn naam heeft staan)

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:45

Tot nu toe heb ik enkel gekeken naar de punten die ik bij mijn merrie wilde verbeteren, ben vervolgens een hengst gaan zoeken waarin die punten aanwezig waren zoals ik vond dat ze behoorde te zijn. Daarbij moest het totaalbeeld van de hengst me wel aanstaan!
Voor komend seizoen zit ik een beetje met een dilemma, het vorige veulen van mijn merrie bleek een exacte kopie van zijn vader te zijn. Kon werkelijk niks van mijn merrie terugvinden in het diertje! Over drie weekjes verwacht ik een veulen van een andere hengst. Blijkt dit wederon enkel een kopie te zijn van de vader, zal ik dit meenemen en bekijken van welke hengst ik graag een kopie zou willen fokken...

suggesties???

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:47

ik heb geleerd veel te luisteren naar fokkers en zelf onderzoek te doen. Ook van de fokkers die al 30 jaar bezig zijn en nog nooit een 1.40 paard hebben gefokt kun je leren, waarschijnlijk hoe het niet moet.
Ik heb niet zulke beste ervaringen met adviezen van hengsteneigenaren. Zij zullen een advies zo brengen, dat je met hun hengsten gaat fokken, geef ze eens ongelijk. Tja en voor de specifieke keuze kan oik het wel eens zijn met Dikkers en van Heijst dat je op zoek moet gaan naar bewezen merries in je stamboom en die een keer moet zien te dupliceren. Merries voegen genetisch nog meer toe dan hengsten. Dan ontkom je er ook niet aan stamboekoverschrijdend te denken en te fokken, er zijn gelukkig inmiddels stamboeken, waar je zo mag denken en fokken en paarden geregisteerd krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:49

Gisteren vertelde Hamoen het volgende over keuzes maken voor je merrie: Probeer de sterke eigenschappen te verankeren, en merrie met veel beweging zet daar een hengst op die ook veel beweging heeft. Ga daar geen consessies in doen.

Verder vond hij hengstenshows de gevaarlijkste plek om fokkeuzes te maken Haha! Maar dat lijkt mij voor iedereen wel duidelijk!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 12:07

Pipo schreef:
Gisteren vertelde Hamoen het volgende over keuzes maken voor je merrie: Probeer de sterke eigenschappen te verankeren, en merrie met veel beweging zet daar een hengst op die ook veel beweging heeft. Ga daar geen consessies in doen.

Dan kom je als het ware ook weer bij de ideeën uit van Van Heijst, Dikkers en Remijnse. Overigens dacht Van Tartwijk er ook zo over tijdens een cursus avond.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:14

Pipo schreef:
Gisteren vertelde Hamoen het volgende over keuzes maken voor je merrie: Probeer de sterke eigenschappen te verankeren, en merrie met veel beweging zet daar een hengst op die ook veel beweging heeft. Ga daar geen consessies in doen.

Verder vond hij hengstenshows de gevaarlijkste plek om fokkeuzes te maken Haha! Maar dat lijkt mij voor iedereen wel duidelijk!



Ben het er helemaal mee eens dat je eerst moet kijken wat de goede eigenschappen van je merrie zijn om te proberen die te verankeren. Daarbij is het interieur nog belangrijker dan het exterieur (er zijn zo veel paarden met mindere exterieure eigenschappen die het super doen in de sport, maar als ze niet willen lopen lukt het nooit). Daarna komt je pas toe aan het verbeteren van de zwakke punten van je merrie.
En ik ben van mening dat je voor de dressuur ALTIJD een hengst moet kiezen die goed beweegt, of je merrie dat nou zelf doet of niet. Andere discussie is natuurlijk WAT goed bewegen is.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:17

Wij gebruiken altijd hengsten gefokt met herkenbare hengsten in een Moederlijn.

Wanneer er hengsten inzitten die een negatieve invloed op ons denken hebben worden ze overgeslagen.

Verder moet je ook weer een keer veredelen.
Daar gebruiken we geen volbloed voor maar bv. onderstaande hengst.
Daar hij een goede moederlijn heeft en ook nog de gummy van Saros bezit.

Zo.n hengst wordt gebruikt op een 3 jarige over veel bot beschikkende merrie die ook nog eens 172 cm is.
Maar over de in onze ogen juiste beweging beschikt.
p.s. Dit is geen reclame voor de hengst daar hij voor Nederlandse begrippen te ver weg staat en het dekgeld te laag is. Haha!

Afbeelding

Afbeelding

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:34

ceasario schreef:
Wij gebruiken altijd hengsten gefokt met herkenbare hengsten in een Moederlijn.


Wat zijn voor jou herkenbare hengsten?

Ik ben helemaal niet thuis in de KWPN fokkerij, dus graag niet alleen namen Knipoog

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:38

Persoonlijk vind ik de hengst die jij aanhaalt wel erg op de voorhand gebouwd. Zou ik niet snel voor kiezen.
Ben het wel met je eens dat je nadat je bepaald hebt wat je vast wil leggen, gaat kijken naar de moederlijn van de hengst of daarin voldoende zit wat je vastgelegd wil hebben. Ook heb je gelijk wat mij betreft dat je regelmatig zult moeten veredelen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:38

Zijn hengsten die in mijn ogen een positieve bijdragen hebben geleverd aan een fokkerij.
En dan kom ik meestal bij hengsten in de tijd terug.
Of oude bloedlijnen.

Ik ga haast niet mee in het "moderne"denken van index + index = Raak ?

Of schuine schouder + schouder = dressuur?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 12:42

Waarom niet de moeders?
Hoe kom je te weten wat een hengst goed vererft?

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:43

Dank je wel, dan zat ik toch in de goede richting te denken Knipoog
In de shetlanderij wordt trouwens veel met die denkwijze gefokt Knipoog

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:45

LDRD schreef:
Andere discussie is natuurlijk WAT goed bewegen is.


Dit is een zeer interessant discussiepunt. Onder het zadel spreken we, al naar gelang de vereiste graad in de dressuur, over een arbeidsdraf, verzamelde draf, midden draf, een uitgestrekte draf of een passage. Welke draf willen we eigenlijk aan de hand zien? En welke draf kan het paard aan de hand werkelijk tonen?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:59

LDRD schreef:
Persoonlijk vind ik de hengst die jij aanhaalt wel erg op de voorhand gebouwd. .


Dat is nu een beoordeling van het plaatje genomen.
Ik vertelde al wij gaan uit van pedigree-kennis en het eventueel aanwezige genen-materiaal.

En het verbaasd me dagelijks dat men ongefundeerd maar een antwoord klaar heeft liggen op basis van een plaatje.
i.p.v. pedigree-kennis.

Deze hengst zit er 2x maal in.
Als de bouw je iets zegt??

Afbeelding

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:11

Ceasario wil je mij een plezier doen en de nog levende voorouders van die hengst gaan bekijken en dan weer terug komen en reclame komen maken (en dan vraag ik je nog niet eens erin te kijken)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:13

sarabande schreef:
Ceasario wil je mij een plezier doen en de nog levende voorouders van die hengst gaan bekijken en dan weer terug komen en reclame komen maken (en dan vraag ik je nog niet eens erin te kijken)


Dat weet ik.
Maar ik weet dat hij goed op de foto is en de fokker en eigenaar bij jouw de populairprijs niet verdiend. Knipoog

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:37

Over "reclame" gesproken.
Die moederlijn bracht ook nog een andere hengst voort met de volgende
cijfers:
Karakter: 9.5 / Werkwilligheid: 8,5 / Stap:8,5 / Draf: 8 /Galop:8 /Springen: 7

Men vroeg hier waar men op let bij de keuze van een hengst.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:57

Helaas staat de goed overdachte fokkerij van Tinkers nog op een dergelijk aanvangsniveau dat je jammer genoeg weinig kunt zeggen over de afstammingen van hengsten en welke eigenschappen zijn juist wel of niet doorfokken.
Hierdoor wordt de keuze er niet gemakkelijker van.
Zelf heb ik een vrij slank type Tinkermerrie met een wat lange rug en weinig behang. Haar gangen zijn IMO echter OK dan! met zowel (lichte) knie-actie in arbeidsdraf als een goede uitgestrekte draf, in stap ruim (altijd met haar achterhoef in de afdruk van de voorhoef, vaak er zelfs gedeeltelijk overheen), alleen de galop heeft nog zijn verbeterpuntjes maar we zijn hard aan het trainen Haha!
Als ik met haar ga fokken dan is het de 1e keer voor mezelf (wie wil nou niet een nakomeling van zijn eigen merrie?).
De hengsten waar ik nu vooral na kijk (en hun nakomelingen) zijn de wat zogenaamde Grai-types die in hun bouw wat zwaarder zijn dan Fayette, meer behang hebben dan Fayette en een kortere rug en vanwege de grote van Fayette (4 jaar en al 1,55 m.) een iets kleinere hengst (1,50-1,55 meter). Daarbij wil ik ook rekening houden met de gangen van de hengst, deze mogen niet te kort worden want de gangen van Fayette zou ik graag terug zien bij het veulen. Op kleur valt niet te fokken dus dat doe ik dan ook maar niet Tong uitsteken
Vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar Shakespeare van de Tukker maar ik blijf mijn ogen goed de kost geven en hou nog alle mogelijkheden open, ik heb per slot van rekening nog ruim 1 jaar op mijn keuze te maken (en als ik er niet uitkom dan stellen we het hele gebeuren nog een jaartje uit Haha!)

Shakespeare van de Tukker
Afbeelding Bron: www.detukkertinkers.com

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:00

ceasario"]
[quote="LDRD schreef:
Persoonlijk vind ik de hengst die jij aanhaalt wel erg op de voorhand gebouwd. .


Dat is nu een beoordeling van het plaatje genomen.
Ik vertelde al wij gaan uit van pedigree-kennis en het eventueel aanwezige genen-materiaal.

En het verbaasd me dagelijks dat men ongefundeerd maar een antwoord klaar heeft liggen op basis van een plaatje.
i.p.v. pedigree-kennis.

Deze hengst zit er 2x maal in.
Als de bouw je iets zegt??

Afbeelding
[/quote]

Val je niet aan hoor! En inderdaad is van een plaatje, maar helaas heb ik niet meer ter beoordeling en dan valt me op dat hij erg op de voorhand gebouwd is (en anders vertekent de foto wel heel erg).
Bovendien vindt ik helemaal niet eens dat een paard super opwaarts gebouwd moet zijn. Dat geeft alleen maar een vertekend beeld, want het gaat erom of een paard tot dragen kan komen en dat heeft meer te maken met hoe hij zijn achterbenen gebruikt en of hij sterk genoeg genoeg is in de achterhand om echt te dragen en niets met of hij opwaarts gebouwd is.
Maar een paard dat echt op de voorhand gebouwd is, is toch ook niet wenselijk, gezien het feit dat het voor zo'n paard steeds moeilijker wordt gezien zijn bouw om tot dragen te komen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:09

Begrijp ik allemaal.
Maar ik ga er van uit dat een dier een optelsom van genen is.
En niet alleen het produkt wat daar staat.
Als ik het over een hengst heb kijk niet alleen wat er staat maar waar hij uit bestaat. Knipoog

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:19

LDRD schreef:
[En inderdaad is van een plaatje, maar helaas heb ik niet meer ter beoordeling en dan valt me op dat hij erg op de voorhand gebouwd is (en anders vertekent de foto wel heel erg).
Bovendien vindt ik helemaal niet eens dat een paard super opwaarts gebouwd moet zijn. Dat geeft alleen maar een vertekend beeld, want het gaat erom of een paard tot dragen kan komen en dat heeft meer te maken met hoe hij zijn achterbenen gebruikt en of hij sterk genoeg genoeg is in de achterhand om echt te dragen en niets met of hij opwaarts gebouwd is.
Maar een paard dat echt op de voorhand gebouwd is, is toch ook niet wenselijk, gezien het feit dat het voor zo'n paard steeds moeilijker wordt gezien zijn bouw om tot dragen te komen.
[/quote]


Hier het zelfde paard. Lees mijn teksten nog maar eens goed terug.

Afbeelding


Citaat:
Bovendien vindt ik helemaal niet eens dat een paard super opwaarts gebouwd moet zijn


Waar zeg ik dat.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:20

ceasario schreef:
Begrijp ik allemaal.
Maar ik ga er van uit dat een dier een optelsom van genen is.
En niet alleen het produkt wat daar staat.
Als ik het over een hengst heb kijk niet alleen wat er staat maar waar hij uit bestaat. Knipoog


Kan ik het mee eens zijn. Wel is wat er staat natuurlijk een representante van waaruit hij bestaat (in principe).....
Daarnaast moet een hengst natuurlijk wel voornamelijk bestaan uit door de fokker gewenste genen, en dan ben je weer bij de discussie wat gewenst is en wat niet. En aangezien ook nog het aspect smaak speelt is het natuurlijk altijd een lastige discussie, smaken verschillen tenslotte.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:46

Hoe heeft die Gondoliero zich al vererft bij jou, Ceasario?

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:41

ceasario schreef:
Over "reclame" gesproken.
Die moederlijn bracht ook nog een andere hengst voort met de volgende
cijfers:
Karakter: 9.5 / Werkwilligheid: 8,5 / Stap:8,5 / Draf: 8 /Galop:8 /Springen: 7


Is dat die in combinatie met Biotop?

Ik vraag me trouwens af of mijn merrie van dezelfde moederlijn afstamt (Gondel 500) weet jij dat?