hoe lang gaat je paard de wei in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

hoe lang gaat je paard de wei in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 13:31

Ik vroeg me af hoelang jullie je paarden in de wei laten lopen???
En gaat je paard/pony ook elke dag de wei in???
met hoeveel staan ze in 1 wei?

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+


Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:34

Zo lang als het mooi weer is Lachen
Als het erg guur weer is, hoeft ze van mij niet naar buiten.
Soms met zijn 2en, soms met zijn 10en.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:35

Zodra het land niet te nat is en ze dus niet het hele land vertrappen gaan ze het land op
Dan bouwen we het langzaam op van een ruim uur tot de hele middag en dat weer tot de hele dag en opslot staan ze er dag en nacht op
Lady staat samen met een ruin op het land.

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:37

Bij ons gaan de paarden een dagdeel naar buiten (pony's van van 9.00 uur tot 13.00 uur en de paarden van 13.00 uur tot 18.00 uur). De paarden worden dan weer gesplitst in merries en ruinen. 17 april gaan ze bij ons weer voor het eerst naar buiten.


santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:39

altijd, dag en nacht, zomer en winter.
hebben wel een schuilstal.
en als het te nat is hebben we een hele grote zandvlakte waar ze dan op gaan.
ze staan gemiddeld met z'n zessen.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:42

Dancer staat altijd alleen, kan er niks aan doen, heb geen geld voor nog een paard. Maar hij heeft een geit Lachen Hij staat overdag eigenlijk altijd buiten, ook als het regent (hij heeft een hele mooie regenjas die over de andere deken heen gaat). 's Nachts is hij binnen omdat ie anders helemaal gek wordt en alleen maar rondjes rent. Als het regent en waait blijft ie binnen, want anders ben ik bang dat ie te koud word en ziek wordt.

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:45

mijn paard gaat s'morgens tussen 8 en 9 het land op en rond half 8 weer naar binnen , ze staan momenteel met 4 paarden en vier haffie 's buiten , zogauw het kan gaat hij weer dag en nacht naar buiten

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:48

o, een geit is toch ook leuk !
voor die regen hoef je niet zo bang te wezen, je merkt het vanzelf als ze het te koud zouden hebben, staan ze wat inelkaar en beetje bibberen, dan weetje dat ze een jasje aan moeten.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:50

Die van mij staat het hele jaar door een dagdeel buiten, meetsal van 08.00 tot 13.00.

Meestal op de wei, soms al shet erg slecht weer is geweest, gaat ze een paar uur de paddock in...

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:57

Nu gaan ze de wei nog niet. Die is te nat en dan trappen ze alles kapot. We hebben wel een paddock waar ze gerust een halve of hele dag in staan.
Van de zomer gaan ze de wei op. Van 's ochtends tot 's avonds. Het kan zijn dat er 1 uitgehaald wordt om te rijden, maar daarna gaan ze gewoon weer terug.

Tyrano staat alleen op de wei (= hengst), de anderen gaan teglijk (3 paarden).

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:01

Ik heb bij mijn stal geen echte weidemogelijkheden. Eind april gaat de wei open en dan kunnen ze op aftekening een uur erop of langer als de wei niet 'geboekt' is door iemand anders.

Daarom gaat mijn paard ook een maand echt op een zomerwei. Dag en nacht. Een maand op de wei even helemaal niets doen. Lekker in de kudde paard wezen zijn.
Ik zet hem maximaal 4 weken omdat vanaf 5 weken de spieren en conditie zodanig weer achteruit gaan dat je opnieuw kan opbouwen met je paard. Aangezien die van mij al 22 is, is dat geen doen. Als ik een jonger paard zou hebben waarbij dat wel makkelijker was zou hij 2 of 3 maanden de wei op gaan.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:04

Lydiia schreef:
Zo lang als het mooi weer is Lachen
Als het erg guur weer is, hoeft ze van mij niet naar buiten.


Idem dito! Zo lang het weer toe staat gaan ze lekker in de paddock spelen met z'n tweeen dan lopen er ook twee hele blije paardjes te dartelen en te springen! *LOL*

Primadonna

Stal Centaurus

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:06

Als het land droog is, dan gaan ze er weer op, zolang als het kan. Ik hoop toch wel voor een half jaar. Ze staat nu in een groepje van een stuk of 8 merriejaarlingen, die groep blijft (neem ik aan) bij elkaar.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:06

Van april tot oktober alle dagen. Een paar uur per dag. Sommigen kunnen in een groepje van twee, de rest staat alleen. Maar het zijn kleine landjes waarbij ze wel contact met elkaar hebben, dus eigenljk staan ze ook weer niet alleen. Voor de droge periode in de winter enzo is er een paddockje. Dan kunnen ze in ieder geval even buiten spelen. Ik zorg er altijd wel voor dat Givar alle dagen buiten komt, naast het rijden. Tenminste dat probeer ik. Als het niet gaat, dan maar niet. Maar het is voor hem wel belangrijk. Van al dat binnen staan wordt hij op een gegeven moment een beetje chagerijnig. Gelukkig is dat snel op te lossen met een uurtje buiten zetten.

...

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:24

Van april t/m oktober dag en nacht. Merries en ruinen gescheiden, en dan ong met zn 10en. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:29

Van ongeveer 10 smorgens tot 3-4 smiddags.
ook in de winter.
Of het moet te nat/glad zijn, dan gaan ze om beurten in de buiten en binnenbak.
Dan is het uiteraard korter.
Maar dat is hooguit een paar weken bij elkaar opgeteld door een jaar heen.

In de zomer als er veel dazen zitten, staan ze overdag binnen en gaan ze savonds om een uur of 10 naar buiten en smorgens rond 8/9 uur naar binnen.

Ze staan in groepjes van tussen de 2 tot ongeveer 5 paarden.
1 staat er alleen.
Vorig jaar stonden ze in groepen van een stuk of 8.
Persoonlijk vond ik dat fijner, maar er waren ruiters bij die hun paard dan niet meer uit de groep durfde te halen, dus zijn de groepen verkleind.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:34

In het voorjaar en in het najaar, bij redelijk weer, staat Chubby met een vriendinnetje in de paddock van ongeveer 9.00h tot 17.00h.

In het voorjaar, het najaar en de winter, bij slecht weer, staat ze alleen een uurtje ('s morgens) in de buitenbak.

In de zomer met goed weer staat ze dag en nacht in de wei met een vriendinnetje. In de zomer met slecht weer haal ik haar 's nachts binnen.


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:38

In de winter van half 9 ongeveer tot 5 uur.
In de zomer ook van half 9 ongeveer tot 9 uur half 10 savonds.
Of gewoon snachts ook buiten

Brabantse Fries ;)

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:51

als het beter weer wordt, 1 of 2 uurtjes

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:53

1 of 2 uurtjes? Waarom zo kort?

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:53

Van ongeveer 6-7 uur 's ochtends tot 12 uur 's middags in de winterdag en dan in de paddock of blub (ligt aan het weer Knipoog). 's Zomers van 6-7 uur 's ochtends tot 5 uur 's middags. Ze staan in groepjes van ca. 4 en de paddocks/weides grenzen aan elkaar.
Wat mij betreft hoeft ze 's zomers helemaal niet op stal en 's winters de hele dag buiten maar kom daar maar eens om.......

There is no reality, only perception.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:54

omdat wij op stal heel eiwit rijk gras hebben, en ik het niet op mijn geweten wil hebben dat ze hoefbevangen of iets dergelijks raakt, aangezien ik niet nog een paardje wil verliezen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:05

24/7 op het land
hij heeft nog niet binnen gestaan
gelukkig
ewr is een inloopstal aanwezig, maar daar komt ie eingelijk alleen om te eten

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:13

rockey schreef:
omdat wij op stal heel eiwit rijk gras hebben, en ik het niet op mijn geweten wil hebben dat ze hoefbevangen of iets dergelijks raakt, aangezien ik niet nog een paardje wil verliezen


Da's wel erg kort. Maar op een gegeven moment is het gras toch kort en bevat het sowieso minder eiwit? Waarom probeer je het niet langzaam op te bouwen? Terug in biks en arm hooi geven en goed in de gaten houden (vaak kun je aan de manenkam voelen of ze tegen de grens aan zitten, deze wordt dan 'hard').

Ze laten er ook vaak eerst een week een kudde koeien of schapen op grazen en dan pas de paarden erop. Dat scheelt al een stuk.

Ik snap heel goed dat je niet nog een paard aan hoefbevangenheid wilt verliezen maar wat is er nou fijner voor een paard dan op de wei staan?

There is no reality, only perception.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:16

hoi,
ja ik heb haar het liefste de hele dag op de wei staan, maar de manege eigenaar vind het ook het beste dat we ze niet langer dan 2 uur op de wei zetten, bij ons staan er nooit koeien of iets dergelijks op, alleen de paarden, maar aangezien we best veel land hebben, en elk paard er maar hoog uit 2 uur in staan wordt de wei niet snel kaal..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gambler21, posje en 141 bezoekers